
DOI: 10.11118/978-80-7509-904-4-0286
THE CONCEPT OF SENSE OF PLACE IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
- Dominik Rubáš, Tomáš Matějček, Tomáš Bendl
Výzkum konceptu SOP nabývá v posledních letech v zahraniční environmentální a geografické literatuře na významu. Formování vztahu žáka k místu je v dnešní globalizované společnosti jednou z výzev výchovně-vzdělávacího procesu. Vztah k místu je v Česku ukotven v modelu průřezového tématu Environmentální výchova pro základní školy. Přesto je implementace konceptu SOP do vzdělávání v Česku problematická. Zároveň v Česku chybí teoretické výzkumy na toto téma. Cílem příspěvku je nabídnout přehled zahraničních výzkumů, které se konceptem zabývají v souvislosti se vzděláváním, diskutovat jeho konceptuální definici a prezentovat výsledky výzkumu, který se zabýval vztahem k místu českých a slovenských žáků. Respondenty tohoto výzkumu byli žáci 2. stupně základních škol (n = 8,653). Odpovědi na otevřenou otázku dotazníku, který byl v online formě rozeslán do všech základních škol v Česku a na Slovensku, byly vyhodnocovány pomocí induktivní obsahové analýzy. Zjištěné dimenze vztahu k místu jsou diskutovány s výsledky zahraničních výzkumů. Ukazuje se, že vztah žáků k místům existuje na úrovni psychologické, sociokulturní a biofyzikální dimenze a zahrnuje kognitivní, konativní i afektivní doménu. Dalším zjištěním je, že dětský vztah k místu existuje v různých měřítkách – od lokálního, přes regionální až po národní. Potenciálem výzkumu konceptu je zefektivnění jeho implementace do výchovně-vzdělávacího procesu a přispění k výchově environmentálně gramotných občanů.
Klíčová slova: children, relationship to place, recreation, education
stránky: 286-289, Publikováno: 2023, online: 2023
Reference
- Altman, I., Low, S. (1992). Place attachment. New York: Plenum.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ardoin, N. M., Schuh, J. S., Gould, R. K. (2012). Exploring the dimensions of place: a confirmatory factor analysis of data from three ecoregional sites. Environmental education research, 18(5), 583-607. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2011.640930
Přejít k původnímu zdroji...
- Asún, R., Zúñiga, C., Morales, J. F. (2018). Design and validation of the revised Regional Identity Scale (RIS-2). Revista de Psicología Social, 33(2), 357-389. DOI: https://doi.org/10.1080/02134748.2018.1439691
Přejít k původnímu zdroji...
- Brehm, J. M., Eisenhauer, B. W., Krannich, R. S. (2006). Community attachments as predictors of local environmental concern: The case for multiple dimensions of attachment. American Behavioral Scientist, 50(2), 142-165. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764206290630
Přejít k původnímu zdroji...
- ČSÚ (2022). Školy a školská zařízení - školní rok 2021/22. Available at: https://www.czso.cz.
- Foote, K. E., Azaryahu, M. (2009). Sense of place. In: Kitchin, R., Thrift, N. (eds.). (2009). International encyclopedia of human geography. Elsevier.
Přejít k původnímu zdroji...
- Goralnik, L., Kelly, S. M., O'Connell, K., Nelson, M. P., Schulze, M. (2021). Forest discovery: place relationships on an environmental science, arts and humanities (eSAH) field trip. Australian Journal of Environmental Education, 37(2), 108-119. DOI: https://doi.org/10.1017/aee.2020.28
Přejít k původnímu zdroji...
- Grimshaw, L., Mates, L. (2022). 'It's part of our community, where we live': Urban heritage and children's sense of place. Urban Studies, 59(7), 1334-1352. DOI: https://doi.org/10.1177/00420980211019597
Přejít k původnímu zdroji...
- Harris, F. (2021). Developing a relationship with nature and place: the potential role of forest school. Environmental Education Research, 27(8), 1214-1228. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1896679
Přejít k původnímu zdroji...
- Hashemnezhad, H., Heidari, A. A., Mohammad Hoseini, P. (2013). Sense of place and place attachment. International Journal of Architecture and Urban Development, 3(1), 5-12.
- Hollweg, K. S., Taylor, J. R., Bybee, R. W., Marcinkowski, T. J., McBeth, W. C., Zoido, P. (2011). Developing a framevork for assessing environmental literacy. Washington, DC: NAAEE.
- Chen, C. (2020). Effects of environmental education on place attachment and responsible environmental behaviour. Journal of environmental protection and ecology, 21(4), 1486-1493.
- Kudryavtsev, A., Stedman, R. C., Krasny, M. E. (2012). Sense of place in environmental education. Environmental education research, 18(2), 229-250. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2011.609615
Přejít k původnímu zdroji...
- Lim, M., Barton, A. C. (2006). Science learning and a sense of place in a urban middle school. Cultural Studies of Science Education, 1, 107-142. DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-005-9002-9
Přejít k původnímu zdroji...
- Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
- Pastorová, M., ed. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. VÚP v Praze.
- Proshansky, H. M., Fabian, A. K., Kaminoff, R. (1983). Place-identity: Physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3(1), 57-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Relph, E. (1976). Place and placelessness. London: Pion.
- Sedawi, W., Assaraf, O. B. Z., Reiss, M. J. (2021). Regenerating our place: Fostering a sense of place through rehabilitation and place-based education. Research in Science Education, 51, 461-498. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-019-09903-y
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠÚSR (2022). Štatistická ročenka Slovenskej republiky (2022). Štatistický úrad SR.
- Tani, S. (2017). Reflected places of childhood: applying the ideas of humanistic and cultural geographies to environmental education research. Environmental Education Research, 23(10), 1501-1509. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1269875
Přejít k původnímu zdroji...
- Tuan, Y.-F. (1977). Space and place: The perspective of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Vidal, T., Valera, S., Peró, M. (2010). Place attachment, place identity and residential mobility in undergraduate students. Psyecology, 1(3), 353-369. DOI: https://doi.org/10.1174/217119710792774799
Přejít k původnímu zdroji...