 
			DOI: 10.11118/978-80-7509-820-7-0397
IMPACT OF CULTURAL DIFFERENCES ON LOYALTY PERCEPTION
- Andrea KRÁLIKOVÁ, Patrik KUBÁT, Kateřina RYGLOVÁ
Purpose: The key objective of this study is to investigate whether the cultural and geographical differences are significant within the context of destination loyalty.
Design/methodology/approach: The perception of the Czech Republic as a tourist destination as well as the impact of American, Russian and Finnish nationalities on tourist loyalty towards the Czech Republic were examined. Multiple regression analysis (OLS method) was used in order to evaluate the impact of particular image factors on loyalty indicators and the Kruskal-Wallis test was used to evaluate the dependence of image factors on the respondents' personal characteristics.
Findings: Cultural monuments played the biggest role for the American and Finnish respondents. On the other hand, safety and food quality were the most important factors for the Russian respondents. Regardless of the nationality, there are four high-priority factors - cultural and natural attractions, safety, and acceptance by the locals. The closer attention should be therefore paid to factors of safety and acceptance by the locals, as they can be to some extent, altered by the government.
Research limitations: The data were obtained before the COVID-19 pandemic. Consequently, the Czech Republic perception might differ from the pre-COVID-19 era.
Practical implications: The results of this paper can be used by various service providers in central European countries, that are mostly oriented on cultural and city tourism, for their marketing and management plans as well as campaigns. Service providers can also use these results to better target their visitors and their offerings to them.
Klíčová slova: cultural differences, destination image, loyalty, the Czech Republic
stránky: 397-404, Publikováno: 2021, online: 2021
Reference
- Beerli, A., Martin, J. D. 2004. Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(3): 657-681. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.010  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Bonn, M. A., Joseph, S. M., Dai, M. 2005. International versus domestic visitors: An examination of destination image perceptions. Journal of Travel Research, 43(3): 294-301. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287504272033  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- CzechTourism. 2020. Country Report Russia 2019. Available at: https://tourdata.cz/countryreporty/rusko-2019/ [access: 8-6-2021].
- CzechTourism. 2020a. Návštěvnost HUZ - podrobná data [Visitors rate in Main Accommodation Types - Detailed Data]. CzechTourism [online]. Available at: https://tourdata.cz/data/navstevnost-huz-2016-2020/ [access: 8-6-2021].
- CzechTourism. 2020b. Dopady COVID19 2020 - 2021 [Impacts of COVID 19 2020 -2021]. Available at: https://tourdata.cz/dopady-covid/dopady-covid19-2020-2021/ [access: 8-6-2021].
- Forgas-Coll, S., Palau-Saumell, R., Sánchez-García, J., Callarisa-Fiol, L. J. 2012. Urban destination loyalty drivers and cross-national moderator effects: The case of Barcelona. Tourism Management, 33(6): 1309-1320. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.12.013  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Govers, R., Go, F. M., Kumar, K. 2007. Virtual destination image a new measurement approach. Annals of Tourism Research, 34(4): 977-997.  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Gursoy, D., Chen, J. S., Chi, C. G. 2014. Theoretical examination of destination loyalty formation. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(5): 809-827. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-12-2013-0539  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Hultman, M., Skarmeas, D., Oghazi, P., Beheshti, H. M. 2015. Achieving tourist loyalty through destination personality, satisfaction, and identification. Journal of Business Research, 68(11): 2227-2231. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.06.002  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Chen C., Tsai, D. 2007. How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? Tourism Management, 28: 1115-1122. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.07.007  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Chen, J. S., Gursoy, D. 2001. An investigation of tourists' destination loyalty and preferences. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(2): 79-85. DOI: https://doi.org/10.1108/09596110110381870  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Chi, C. G. Q., Qu, H. 2008. Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4): 624-636. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.06.007  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Chi, C. G. Q. 2012. An examination of destination loyalty: differences between first time and repeat visitors. Journal of Hospitality and Tourism Research, 36(1): 3-24. DOI: https://doi.org/10.1177/1096348010382235  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Jackman, M., Lorde, T., Naitram, S., Greenaway, T. 2020. Distance matters: the impact of physical and relative distance on pleasure tourists' length of stay in Barbados. Annals of Tourism Research, 80: 102794. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102794  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Králiková, A., Ryglová, K. 2021. Cultural differences as a key determinant of tourist loyalty perception. Acta Academica Karviniensia, in print.   Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Lau, A. L. S., Mckercher, B. 2004. Exploration Versus Acquisition: A Comparison of First-Time and Repeat Visitors. Journal of Travel Research, 42(3): 279-285. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287503257502  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Loi, L. T. I., So, A. S. I., Lo, I. S., Fong, L. H. N. 2017. Does the quality of tourist shuttles influence revisit intention through destination image and satisfaction? The case of Macao. Journal of Hospitality & Tourism Management, 32: 115-123. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jhtm.2017.06.002  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Lopes, S. D. F. 2011. Destination image: Origins, developments and implications. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2): 305-315. DOI: http://dx.doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.027  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Nunkoo, R. 2013. Relationship between Destination Image and Loyalty: Developing Cooperative Branding for Rural Destinations. 3rd international conference on international trade and investment, University of Mauritius. ISSN 16941225.
- Ryglová, K., Rašovská, I., Šácha, J., Maráková, V. 2018. Building Customer Loyalty in Rural Destinations as a Pre-Condition of Sustainable Competitiveness. Sustainability, 10(4): 957. DOI: https://doi.org/10.3390/su10040957  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Skogland, I., Siguaw, J. A. 2004. Are Your Satisfied Customers Loyal? Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(3): 221-234. DOI: https://doi.org/10.1177/0010880404265231  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Su, H. J., Cheng, K. F., Huang, H. H. 2011. Empirical study of destination loyalty and its antecedent: The perspective of place attachment. The Service Industries Journal, 31(16): 2721-2739. DOI: https://doi.org/10.1080/02642069.2010.511188  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Sun, A., Chi, C. G. Q., Xu, H. 2013. Developing destination loyalty: the case of Hainan Island, China. Annals of Tourism Research, 43(1): 547-577. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.04.006  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Swarbrooke, J., Horner, S. 2007. Consumer behavior in tourism. Butterworth-Heinemann, Oxford. ISBN 978-0-7506-6735-7
- Štumpf, P., Vojtko, V., Janeček, P. 2020. Do European tourists intend to revisit the same countries? Effect of satisfaction in European Union destinations. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 20(4): 398-417. DOI: https://doi.org/10.1080/15022250.2020.1807405  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Usakli, A., Baloglu, S. 2011. Brand personality of tourist destinations: an application of self-congruity theory. Tourism Management, 32: 114-127. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.06.006  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Viet, B. N. 2019. The influence of destination image components on tourist satisfaction and loyalty: A case study in Côn Đảo Islands, Vietnam. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 8(4). ISSN: 2223-814X
- Wu, C.-W. 2016. Destination loyalty modeling of the global tourism. Journal of Business Research, 69(6): 2213-2219. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.12.032  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., Lu, L. 2014. Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management, 40: 213-223. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.06.006  Přejít k původnímu zdroji... Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, X. 2013. The Image of Wuhan as a Tourist Destination. Haaga-Helia University of Applied Sciences, Finland. Available at: https://www.theseus.fi/handle/10024/133917 [access: 8-6-2021].

