
DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0025
VYUŽITÍ MODERNÍCH VÝUKOVÝCH METOD PŘI VÝUCE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
- Hana Filipczyková
Škola jako výchovně-vzdělávací instituce se vyznačuje tendencí uchovávat své organizační formy, zprostředkovávané učivo, osvědčené způsoby práce. Naproti tomu výukové metody jsou ze své podstaty úzce provázány s osobností učitelů, více odrážejí jejich názory, postoje a zkušenosti a mohou se snáze přizpůsobit aktuálním potřebám. Efektivita vyučování tak závisí nejen na správném stanovení cílů a obsahu, ale také na způsobech, jak těchto cílů dosáhnout, tedy na volbě vhodné vyučovací metody, organizační formy a adekvátní technologie vzdělávání, které má učitel k dispozici. V současné době je stále více kladen důraz na multimediální a interaktivní výukové metody, které vyžadují připravenost učitelů porozumět didaktickým aspektům práce s moderními technologiemi. Cílem příspěvku je provést analýzu míry využívání moderních výukových metod, zejména metod multimediální a interaktivní výuky mezi učiteli na obchodních akademiích a obdobných typech středních škol s ekonomickým zaměřením a na základě ní formulovat doporučení pro výuku ekonomických předmětů na těchto školách.
Klíčová slova: moderní výukové metody, multimediální výuka, interaktivní výuka, obchodní akademie, ekonomické lyceum, případová studie, polostrukturované interwiew
stránky: 25-33, online: 2022
Reference
- Freeman, S., Eddy, S. L., & Mc Donough, M. (2010) Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111 (23), 8410-8415.
Přejít k původnímu zdroji...
- Holsinger, E. (1995). Jak pracují multimédia. Brno: Unis Publishing.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základy metody a aplikace. Praha: Portál.
- Krpálek, P. (2015). Didaktické a mediální aspekty ve výuce podnikové ekonomiky a financí. In: Chromý, J., Šedivý. J., & Drtina, R. (Eds.) Sborník recenzovaných příspěvků mezinárodní vědecké konference Média a vzdělávání 2015. (116-119). Praha: Extrasystem.
- Lerner, I., J. (1986). Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN.
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
- Mojžíšek, L. (1975). Vyučovací metody. Praha: SPN.
- Sak, P. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
- Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada
- Střelec, S. (2004). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Masarykova univerzita.
- Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada.