DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0025

VYUŽITÍ MODERNÍCH VÝUKOVÝCH METOD PŘI VÝUCE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ

Hana Filipczyková

Škola jako výchovně-vzdělávací instituce se vyznačuje tendencí uchovávat své organizační formy, zprostředkovávané učivo, osvědčené způsoby práce. Naproti tomu výukové metody jsou ze své podstaty úzce provázány s osobností učitelů, více odrážejí jejich názory, postoje a zkušenosti a mohou se snáze přizpůsobit aktuálním potřebám. Efektivita vyučování tak závisí nejen na správném stanovení cílů a obsahu, ale také na způsobech, jak těchto cílů dosáhnout, tedy na volbě vhodné vyučovací metody, organizační formy a adekvátní technologie vzdělávání, které má učitel k dispozici. V současné době je stále více kladen důraz na multimediální a interaktivní výukové metody, které vyžadují připravenost učitelů porozumět didaktickým aspektům práce s moderními technologiemi. Cílem příspěvku je provést analýzu míry využívání moderních výukových metod, zejména metod multimediální a interaktivní výuky mezi učiteli na obchodních akademiích a obdobných typech středních škol s ekonomickým zaměřením a na základě ní formulovat doporučení pro výuku ekonomických předmětů na těchto školách.

Klíčová slova: moderní výukové metody, multimediální výuka, interaktivní výuka, obchodní akademie, ekonomické lyceum, případová studie, polostrukturované interwiew

stránky: 25-33, online: 2022



Reference

  1. Freeman, S., Eddy, S. L., & Mc Donough, M. (2010) Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111 (23), 8410-8415. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Holsinger, E. (1995). Jak pracují multimédia. Brno: Unis Publishing.
  3. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základy metody a aplikace. Praha: Portál.
  4. Krpálek, P. (2015). Didaktické a mediální aspekty ve výuce podnikové ekonomiky a financí. In: Chromý, J., Šedivý. J., & Drtina, R. (Eds.) Sborník recenzovaných příspěvků mezinárodní vědecké konference Média a vzdělávání 2015. (116-119). Praha: Extrasystem.
  5. Lerner, I., J. (1986). Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN.
  6. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  7. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  8. Mojžíšek, L. (1975). Vyučovací metody. Praha: SPN.
  9. Sak, P. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
  10. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada
  11. Střelec, S. (2004). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Masarykova univerzita.
  12. Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada.