DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0050

COMPETENCE DEVELOPMENT OF PRODUCT DESIGNERS IN THE CONTEXT OF LABOUR MARKET NEEDS

Tomáš Chochole

Potřeby a nároky globálního pracovního trhu zasahují do mnoha profesí a dlouhodobě formují i oblast produktového designu. Toto východisko se stalo základem pro výzkumnou studii, jejímž cílem bylo zmapovat základní kompetenční výbavu produktových designérů - studentů i profesionálů, kterou tato profese vyžaduje nad rámec odborných znalostí a dovedností. Jedná se o soft skills, které designéři nutně používají v rámci týmové mezioborové spolupráce. Při výzkumu jsme pracovali se studenty ze tří univerzit z České republiky a z Číny, a zkoumali jsme zároveň potřeby profesionálních designérů. Základem výzkumu se stala případová studie s využitím inovativních výzkumných metod v kombinaci s kvantitativním a kvalitativním zpracováním dat. Výsledky tohoto terénního výzkumu byly porovnány s odbornými studiemi, které v posledních pěti letech mapovaly potřeby pracovního trhu v oblasti produktového designu. Závěry výzkumu byly celkem překvapivé, protože preferované soft skills u oslovených respondentů jsou podle mezinárodních studií také požadované na globálním pracovním trhu. Z toho vyplývá, že je produktoví designéři potřebují pro svoji úspěšnou kariérní dráhu. V rámci šetření došlo k identifikaci nejdůležitějších kompetencí, jako např. týmová práce, řešení problémů, efektivní komunikace, time management a další. Výsledky tohoto srovnávacího šetření tak dávají velkou příležitost pro rozvoj studijních plánů v prostředí vysokého, ale i středního školství se zaměřením na design s důrazem i na rozvoj kompetenční výbavy potřebnou pro interdisciplinární týmovou spolupráci.

Klíčová slova: interdisciplinární spolupráce, kompetence, produktový design, trh práce

stránky: 50-57, online: 2022



Reference

  1. Avlund K., et al. (2002). Effects of comprehensive follow-up home visits after hos-pitalization on functional ability and readmissions amongold patients. A randomized controlled study. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 9, 17-22. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Designing a Future Economy. (2017). Available at: https://www.designcouncil.org.uk/what-we-do/research/designing-future-economy
  3. Findlay, R. (1997). The Bauhaus, and the collaborative critique. Available at: https://www.acsa-arch.org/chapter/gropius-the-bauhaus-and-the-collaborative-critique
  4. Getto, G. & Amant, K. S. (2014). Designing Globally, Working Locally: Using Personas to Develop Online Communication Products for International Users. Communication Design Quarterly Review, 3(1). Přejít k původnímu zdroji...
  5. Han, H-Ch., et al. (2017). Art Education in the Era of Digital Visual Culture. The International Journal of Arts Education, 15(2), 79-90.
  6. Lamont, M. (2010). How Professors Think: Inside the Curious World of Academic Judgment. (2nd ed.). Cambridge: Harvard University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  7. McIntyre, S. & Watson, K. (2011). Online teamwork and collaboration. Learning to Teach Online, University New South Wales.
  8. Nancarrow S. (2004). Dynamic role boundaries in intermediate care services. Journal of Interprofessional Care, 18, 141-151. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Nancarrow, S., et al. (2014). Qualitative evaluation of the implementation of the Interdisciplinary Management Tool: a reflective tool to enhance interdisciplinary teamwork using Structured. Available at: https://www.researchgate.net/publication/269726573 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Meizlish, D., & Anderson, O. (2018). Teaching in Teams: A Planning Guide for Successful Collaborations. Available at: http://crlt.umich.edu/sites/default/files/resource_files/CRLT_no 37.pdf
  11. Matteson, M. L., Anderson, L., & Boyden, C. (2016). Soft skills: A phrase in search of meaning. Libraries and the Academy 16(1), 71-88. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Product design hiring report. (2019). Available at: https://www.invisionapp.com/hiring-report
  13. Staskevica, A. (2019). The importance of competency model development. Acta Oeconomica Pragensia, 2, 62 -71. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Stewart A., & Clifford R. (2018). New Models for Collaboration. In C. Brunet (Ed.), To get there: designing together (pp. 648-672).
  15. Sveen E., et al. (1999). Association between impairments, self-care ability and social activities 1 year after stroke. Disability and Rehabilitation, 21, 372-377. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Tahedoost, H. (2016). Measurement and Scaling Techniques in Research Methodology; Survey / Questionnaire Development. International Journal of Academic Research in Management, 6(1), 1-5.
  17. Walker, K. (2018). A systems approach to design innovation. In: C. Brunet (Ed.), To get there: designing together (pp. 674-696).
  18. Yanamandram, V., & Noble, G. (2006). Student experiences and perceptions of team-teaching in a large undergraduate class. Journal of University Teaching and Learning Practice, 3(1): 56-74. Přejít k původnímu zdroji...