DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0088

VÝUKA FINANČNÍ GRAMOTNOSTI NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH POHLEDEM UČITELŮ

Andrea Kyánková, Peter Marinič

Finanční gramotnost se již několik let považuje za součást kompetencí, které jsou rozvíjeny prostřednictvím finančního vzdělávání, implementovaných do rámcových vzdělávacích programů na všech úrovních vzdělávací soustavy. Finanční gramotnost přispívá k ekonomickému rozvoji společnosti a umožňuje předcházet potenciálním individuálním ekonomickým problémům. Její ukotvení je navíc umocněno formulací v relativně samostatných strategických dokumentech. To lze chápat jako široce otevřenou příležitost implementace finančního vzdělávání v jednotlivých školách dle jejich možností, ale současně to otevírá prostor pro diskusi naplňování cílů v oblasti dosahování standardů finanční gramotnosti u žáků. Polemiku lze zaznamenat jak mezi odborníky, tak mezi jednotlivými školami i učiteli samotnými. V rámci analýzy situace v oblasti finančního vzdělávání na základních školách jsme provedli průzkum na 28 základních školách v Brně, doplněný o 11 polostrukturovaných rozhovorů na 8 školách. Průzkum byl zaměřen na přístup škol i učitelů samotných k zařazení finanční gramotnosti do výuky. Tento průzkum potvrzuje, že názory učitelů i přístup jednotlivých škol se různí. Shodu nelze najít v názoru na to, jestli má být finanční gramotnost vyučována jako samostatný předmět nebo jako součást několika předmětů, jestli je finančnímu vzdělávání věnovaný dostatečný časový prostor, ani v hodnocení dosahovaných výsledků. Lze tedy konstatovat, že při finančním vzdělávání jako součásti formálního vzdělávání na základních školách hrají skutečně významnou roli ředitelé a učitelé jednotlivých základních škol, kteří jsou odpovědní za zařazení problematiky finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů a za konkrétní realizaci finančního vzdělávání v praxi.

Klíčová slova: finanční gramotnost, finanční vzdělávání, vzdělávací politika

stránky: 88-96, online: 2022



Reference

  1. Marinič, P. & Javorová, B. (2017). Financial Literacy of University Students and Comparison with Chosen Countries in the Context of Increasing the Skills of Pupils. In: Gómez Chova, L., López Martínez, A., & Candel Torres, I. (Eds.), 9th Intenational Conference on Education and New Learning Technologies (s. 6083-6090). https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.2378 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Marinič, P. (2019). Finanční gramotnost v kontextu vzdělávacích dokumentů. In: Válek, J., & Marinič, P. (Eds.), 13. mezinárodní vědecká konference - Didaktická konference 2019 (s. 67-74). Brno: Masarykova univerzita.
  3. MFČR. (2007). Strategie finančního vzdělávání.
  4. MFČR. (2018). Shrnutí odpovědí na konzultaci k revizi Národní strategie vzdělávání.
  5. MFČR. (2019). Finanční vzdělávání a jeho vývoj v České republice.
  6. Nocar, D. (2012). Finanční gramotnost na prvním stupni základní školy. In: Uhlířová, M., Novák, B. & Kreiselová, J. (Eds.). Matematika 5 (s. 167-174). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  7. Ševčík, K. (2018). Finanční gramotnost ve výzkumu a v českých vzdělávacích dokumentech. Odborný časopis pro učitele základní školy: Komenský, 143(2), 17-24.