DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0184

UČITELSTVÍ PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ – ROZVOJ KOMPETENCÍ PRO PROFESNÍ ŽIVOT

Čestmír Serafín

Současný stav absolventů odborných škol je České republice často spojován s nedostatečnými znalostmi a dovednostmi, a to zejména v oborech vyžadujících manuální zručnost a kreativitu. Podle zaměstnavatelů absolventi postrádají znalosti daného oboru i znalosti reálného pracovního prostředí. Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku má své absolventy vybavit pedagogickými kompetencemi, tak, aby jejich budoucí žáci byli na odbornou praxi připraveni po všech potřebných stránkách. Učitelům vedoucím odborný výcvik má dát kompetence jak co nejefektivněji předávat praktické znalosti a dovednosti z oboru. Příprava učitelů praktického vyučování a odborného výcviku po pedagogické i odborné stránce, zvláště v době čtvrté průmyslové revoluce, robotizace a digitalizace, nemůže být, jako tomu bylo doposud - jen pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, ale především také v rozvoji technologických kompetencí. Dnešní učitel praktického vyučování tak nevystačí se znalostmi, se kterými vycházel se střední školy a dovednostmi, které se naučil v praxi. Příprava tohoto učitele musí být tedy vice komplexní.

Klíčová slova: učitelství, odborný výcvik, praktická příprava, kompetence, střední odborné školství

stránky: 184-189, online: 2022



Reference

  1. Dvořáček, J. (2005). Pedagogika pro učitele odborných předmětů. Praha: Oeconomica.
  2. Institute for the Future. (2017). The next era of human-machine partnerships. Emerging technologies ́ impact on society & work in 2030. Dostupné z: https://www.delltechnologies.com/content/dam/delltechnologies/assets/perspectives/2030/pdf/SR1940_IFTFforDellTechnologies_Human-Machine_070517_readerhigh-res.pdf
  3. IPPS.(2018) Digitální Česko 2018 - panel Vzdělávání pro 21. století. Mezinárodní konference Institutu pro politiku a společnost a ELF. Praha: 2018. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=MpesfjV16zg&t=2665s
  4. ČNOPK. (2011). Odborné vzdělávání v Německu. Duální systém. Dostupné z: https://souepl.cz/wp-content/uploads/2016/10/du%C3%A1ln%C3%AD-syst%C3%A9m.pdf
  5. Pedagogická příprava učitelů praktického vyučování: odborná konference sítě TTnet ČR: konference se konala 30. 11.-1. 12. 2017 v Berouně. (2018). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  6. Vališová, A., Kasíková, H. & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada.
  7. Zachová, A. (2017). Nová agenda dovedností pro Evropu. Euraktiv.cz. Dostupné z: https://euractiv.cz/section/aktualne-v-eu/linksdossier/nova-agenda-dovednosti-pro-evropu-factsheet/