
DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0212
SELF-EFFICACY A JEJÍ POSTAVENÍ VE STRUKTUŘE PROFESNÍCH A OSOBNOSTNÍCH KOMPETENCÍ MODERNÍHO UČITELE
- Markéta Švamberk Šauerová
Východiskem příspěvku jsou úvahy Zygmunta Baumana, odborníka sledujícího problematiku tzv. tekutého moderního světa - charakteristického rychlým tokem informací a neustálým během událostí, v němž začíná scházet jistota a trvalé vazby. S rychlým tokem života, rychle se měnícími podmínkami, obzvlášť v posledních měsících působení pandemické situace, která klade velmi vysoké nároky na pedagogy změnit dosavadní pedagogické přístupy a didaktické metody, dochází u řady učitelů ke ztrátě „jistot“, motivace i jejich aktivity. S tím vším velmi úzce souvisí nutnost rozvíjet self-efficacy – vědomí vlastní sebeúčinnosti, vědomí, že změně se dokážu přiměřeně přizpůsobit. V souvislosti s novými společenskými trendy je vhodné uvažovat postavení self-efficacy ve struktuře kompetencí současného učitele a věnovat pozornost jejímu rozvoji. Příspěvek se v tomto kontextu zaměřuje zejména na návrh psychologických technik pro podporu self-efficacy učitelů a jejich zařazení do oblasti osobnostního rozvoje pedagoga jak v rámci vysokoškolské přípravy učitelů, tak i v rámci celoživotního vzdělávání. Techniky podporující self-efficacy rovněž působí jako účinná prevence vzniku syndromu vyhoření. Zásadní místo v rozvíjení self-efficacy mají metody zdravé reflexe a sebereflexe – např. využití swot analýzy, sebereflexivního inventáře, sebereflexe prožitků, sebereflexivního deníku a metody osobnostního rozvoje založené na koučinku.
Klíčová slova: osobnostní rozvoj, struktura kompetencí, self-efficacy, celoživotní vzdělávání
stránky: 212-220, online: 2022
Reference
- Adamec, P. (2021). Okolnosti motivace ke studiu a práci učitele v odborném vzdělávání. In: Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání. Praha: Powerprint.
- Adamec, P. (2019). Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arendtová, H. (2013). Původ totalitarismu I-III. Praha: OIKOYMENH.
- Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta.
- Bauman, Z., Lyon, D. (2013). Tekutý dohled. Olomouc: Broken Books.
- Csikszentmihalyi, M.(1996). O štěstí a smyslu života. Nakladatelství Lidové noviny. Dijář. https://www.karierovydijar.cz/obsah-dijare
- Hošek, V. (1999). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum.
- Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness: the program of the Stress Reduction Clinic at the University of Massachusetts Medical Center. New York: Delta.
- Spilková, V. (2001). Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy. In: Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: PedF UK.
- Starý, K. a kol. (2008). Pedagogika ve škole.Praha: Portál.
- Švamberk Šauerová, M. (2018) Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
- Vadíková, K. (2019). Dialogická osoba a situácia. Guardiniovská edukačná etika a situacionizmus. Trnava: TU.