DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0255

MOŽNOSTI ZKVALITNĚNÍ PRAKTICKÉ PŘÍPRAVY VEDOUCÍCH PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ POMOCÍ REFLEKTIVNÍHO UČENÍ A S OHLEDEM NA FORMU JEJÍ REALIZACE

Eva Urbanová, Jana Marie Šafránková

V přípravě budoucích vedoucích pedagogických pracovníků je důležité propojení teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi. Ředitel české školy musí disponovat díky vysoké autonomii v oblasti řízení školy kompetencemi, které nelze získat pouze vzděláváním na teoretické rovni. Na funkci ředitele školy je třeba se připravovat mimo jiné pomocí reflexe zkušeností stávajících ředitelů v autentickém prostředí školy, sloužící k hledání širších souvislostí a významu. Jedná se o řízený proces hodnocení různých situací a výstupů, který využívá zpětnovazebních informací. Z tohoto důvodu je již několik let na Katedře andragogiky a managementu vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy realizován a zdokonalován předmět Řízení v praxi, který zajišťuje propojení teoretických poznatků a praktických zkušeností a pomáhá tak řídícím pracovníkům na cestě k jejich profesionalizaci. Praktická příprava studentů probíhá na tzv. katedrových školách formou manažerských praxí, jejichž cílem je přenos zkušeností, diskuse o aktuálních tématech ve školství a sdílení dobré praxe. Cílem příspěvku je na základě analýzy reflexe praktické přípravy studentů studijního programu Školský management realizované různými formami (prezenční, distanční) v autentickém prostředí škol, definovat možnosti transferu zkušeností ředitelů katedrových škol na studenty za účelem jejich přípravy na řízení školy. Výzkumná otázka: Jakými způsoby je možné předat zkušenosti ředitelů škol studentům na manažerských praxích tak, aby došlo k jejich efektivní aplikaci v autentickém prostředí školy?

Klíčová slova: reflexe, manažerská praxe, kompetenční model, katedrová škola, ředitel školy

stránky: 255-256, online: 2022



Reference

  1. Argote, L. & Ingram, P. (2000). Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firms. Organizational behavior and human decision processes, 82(1), 150-169. https://10.1006/obhd.2000.2893 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Armstrong, M. & Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy: 13. vydání. Praha: Grada Publishing.
  3. Barták, J. (2008). Od znalostí k inovacím. Praha: Alfa Nakladatelství.
  4. Bolam, R. (n. d.). Educational Administration, Leadership and Management: Towards a Research Agenda. Educational Management: Redefining Theory, Policy and Practice, 192-205. https://doi.org/10.4135/9781446219676.n15 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Brockbank, A., McGill, I. & Beech, N. (eds.). (2002). Reflective learning in practice. Hants: Gower.
  6. Bureš, V. (2007). Znalostní management a proces jeho zavádění: průvodce pro praxi. Praha: Grada.
  7. Bush, T. (2011). Theorie of Educational Leadership and Management. London: SAGE Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Collison, Ch. & Parcell, G. (2005). Knowledge management: praktický management znalostí z prostředí předních světových učících se organizací. Brno: Computer Press. Častorál, Z. (2008). Strategický znalostní management a učící se organizace. Praha: Vysoká škola finanční a správní.
  9. Darling-Hammond, L. (2014). Strengthening Clinical Preparation: The Holy Grail of Teacher Education. Peabody Journal of Education, 89(4), 547-561. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Davenport, T. H. &, Prusak, L. (1998). Working Knowledge:How Organizations Manage What They Know. UK: Harvard Business School Press.
  11. Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Touchstone.
  12. Dorczak, R. (2016). Professional Path To Leadership In: Polish Schools - Research On The Experience Of Participants Of Post-Graduate Courses On Educational Management And Leadership. ICERI2016 Proceedings. https://10.21125/iceri.2016.1392 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Dos, I., Sagir, M. & Cetin, R. B. (2015). Classsifying Daily Problems of School Managers. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 197, 2040-2045. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.568 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Drucker, P. F. (2000). Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press.
  15. Gamble, J. (2020). Tacit vs explicit knowledge as antecedents for organizational change. Journal of organizational change management, 33(6), 1123-1141. https://10.1108/JOCM-04-2020-0121 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Gupta, B., Iyer, L. S. & Aronson, J. E. (2000). Knowledge management: Practices and challenges. Industrial Management & Data Systems, 100(1-2), 17-21. https://doi.org/10.1108/02635570010273018 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Harrogate, M. (2015). Educational leadership. Exploring Education at Postgraduate Level, 187-193. https://doi.org/10.4324/9781315747750-21 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Hartl, P. (2004). Stručný psychologický slovník. Praha: Portál.
  19. Iurea, C. (2017). The Role of the Manager in the Succes of School Organizations. https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.25 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Lhotková, I., Trojan, V. & Kitzberger, J. (2012). Competence of managers in education (Kompetence řídících pracovníků ve školství). Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  21. Mathew, P., Mathew, P. & Peechattu, P. J. (2017). Reflective practices: A means to teacher development. Asia Pacific Journal of Contemporary Education and Communication Technology (APJCECT), 3(1), 126-131. McKinsey & Company. (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Dostupné z: https://www.mckinsey.com/cz/~/media/mckinsey/locations/europe%20and%20middle%20east/czech%20republic/our%20work/mckinsey_pro_bono_skolstvi.ashx.
  22. Mládková, L. (2005). Management znalostí. Praha: Oeconomica.Moon, J. A. (2004). Handbook of Reflective and Experiential Learning: Theory and Practice.London: Routledge Falmer.
  23. Ozmen, F. & Muratoglu, V. (2010). The competency levels of school principals in implementing knowledge management strategies the views of principals and teachers according to gender variable. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5370-5376. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.875 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Pitra, Z. & Mohelská, H. (2015). Management transferu znalostí: od prvního nápadu ke komerčně úspěšné inovaci. Praha: Professional Publishing.
  25. Service, B., Dalgic, G. E. & Thornton, K. (2017). Benefits of a shadowing/mentoring intervention for New Zealand school principals. Professional Development in Education, 44(4), 507-520. https://doi.org/10.1080/19415257.2017.1378705. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Sohrabi, S. & Naghavi, M. S. (2014). The Interaction of Explicit and Tacit Knowledge. Proceedings of the International Conference on Intellectual Capital Knowledge Management & Organizational Learning (ICICKM 2014), 363-369.
  27. Sugerman, D. A. (2000). Reflective learning: theory and practice. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.
  28. Swap, W., Leonard, D., Shields, M. & Abrams, L. (2001). Using Mentoring and Storytelling to Transfer Knowledge in the Workplace. Journal of Management Information Systems, 18(1), 95-114. htpps://10.1080/07421222.2001.11045668. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Truneček, J. (2004). Management znalostí. Praha: C.H. Beck.
  30. Urbanová, E. & Šafránková, J. M. (2021). Possibilities of realization managerial practice through virtual world. In: J. Veteška, Vzdělávání dospělých 2020 - reflexe, realita a potenciál virtuálního světa: Adult Education 2020 - Reflection, Reality and Potential of the Virtual World. Česká andragogická společnost.
  31. van Jaarsveld, M. C., Mentz, P. J. & Challens, B. (2015). Mentorship for novice principals. Tydskrif vir Geesteswetenskappe, 55(1), 92-110. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Veber, J. (2014). Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktual. vyd. Praha: Management Press.Základní údaje o studijním programu. (2021). Dostupné z: https://kamv.cz/bakalarsky