DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0265

VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI V KONTEXTU TRANSFORMACE PSYCHIATRICKÉ PÉČE

Jiří Vander, Kateřina Kubalčíková

V textu představujeme předmět „Pomoc lidem s duševním onemocněním z hlediska jejich osobní zkušenosti“, který vyučujeme na Katedře sociální politiky a sociální práce FSS MU v Brně. Nejprve uvádíme základní specifikaci předmětu, skutečnost, že se na výuce předmětu aktivně podílejí lidé s duševním onemocněním, peer lektoři. Jedná se o lidi se schizofrenií nebo poruchou afektivity (deprese, mánie), kteří jsou k výuce speciálně vyškoleni. Zmiňujeme důvody, proč je předmět důležitý ve vzdělávání studentů bakalářského programu sociální práce. Předmět je zasazen do kontextu reformy psychiatrické péče v České republice. Podrobně reflektujeme jednotlivá témata předmětu: 1. recovery; 2. self-management; 3. destigmatizaci a peer programy. V závěru textu je prezentována předmětová anketa, kde studenti vyjadřují zpětnou vazbu k předmětu. Výuku předmětu rozdělujeme do tří částí: 1. sdílení životního příběhu lidí s duševním onemocněním; 2. teoretická konceptualizace jednotlivých témat; 3. postupy sebepoznání a sebereflexe, které vedou k posílení silných stránek osobnosti studentů a ke zvýšení jejich osobní pohody. V závěru konstatujeme, že podobný styl výuky je pro studenty velmi obohacující. Nejedná se o klasické předávání poznatků, nebo diskuze, ale jde o osobní rovinu, kdy peer lektoři sdílí svou bolest, utrpení a těžkosti způsobené duševním onemocněním a způsoby vyrovnávání se s tímto utrpením, což také napomáhá studentům najít vzory pro to, jak se vyrovnat s obtížnými životními situacemi v jejich životech.

Klíčová slova: peer lektor, duševní onemocnění, sociální práce, vzdělávání, reforma psychiatrické péče

stránky: 265-272, online: 2022



Reference

  1. Adams, R. (2008). Empowerment, Participation and Social Work. New York: Palgrave, Basingtoke. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Anthony, W. A. (1993). Recovery from Mental Illness: The Guiding Vision of the Mental Health Service System in the 1990s. Psychosocial Rehabilitation Journal, 16(4), 11-23. Dostupné z: https://cpr.bu.edu/wpcontent/uploads/2011/11/anthony1993c.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  3. Baron, S. (2019). Strengths-based approach: Practice Framework and Practice Handbook. London: Department of Health and Social Care. Dostupné z: Strengths-based approach: Practice Framework and Practice Handbook (publishing.service.gov.uk)
  4. Berg, I. K. (2013). Posílení rodiny: základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál.
  5. De Shazer, S. et al. (2011). Zázračná otázka: Krátká terapie zaměřená na řešení. Praha: Portál.
  6. Dubnová, M. & Řezníková, V. (2018). Specifika sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. In: Urban, D. et al. (ed.), Specifika sociální práce s vybranými cílovými skupinami (s. 71-102). Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  7. Foitová, Z. et al. (2014). Zapojení peer konzultantů do péče o duševní zdraví. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví. Dostupné z: Manual_ZPK.indd (cmhcd.cz)
  8. Harris, W. & Gill, M. (2008). Practice learning in context. In: Lymery, M. & Postle, K. (eds.), Social Work. A Companion to Learning. (s. 156-164). London: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  10. Křivohlavý, J. (2015). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.
  11. Kubalčíková, K. (2013a) Participativní přístup. In: Matoušek et al. (ed.), Encyklopedie sociální práce (s. 106-108). Praha: Portál.
  12. Kubalčíková, K. (2013b) Deinstitucionalizace. In: Matoušek et al. (ed.), Encyklopedie sociální práce (s. 248-250). Praha: Portál.
  13. Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice. Thousend Oaks: SAGE.
  14. Seligman, M. E. P. (2013). Naučený optimismus. Jak změnit své myšlení a život. Praha: Dobrovský nakladatelství.
  15. Seligman, M. E. P. (2014). Vzkvétání. Nové poznatkyo podstatě štěstí a duševní pohody. Brno: Jan Melvil Publishing.
  16. Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada. Strategie reformy psychiatrické péče (2013). Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR. Dostupné z: SRPP_publikace_3v_on.indd (reformapsychiatrie.cz)
  17. Warren, J. (2013). Service User and Carer Participation in Social Work. London: Sage.