DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

ISBN: 978-80-7509-656-2 | ISBN online: 978-80-7509-657-9 | DOI: 10.11118/978-80-7509-657-9

Ayahuasca in the Czech Republic: Extended Version

Miroslav Horák, Nahanga Verter

Ayahuasca je přípravek používaný v „tradiční amazonské medicíně“. Tato kniha je zaměřena na její užívání v České republice a možnosti jejího terapeutického využití v místních podmínkách. Publikace obsahuje klasifikaci rituálů a charakteristiky jejich pořadatelů a úč astníků. Terénní výzkum mezi uživateli ayahuascy byl v návaznosti na on-line dotazníkové šetření realizován od 1. 11. 2015 do 31. 12. 2016. Výzkumný vzorek tvoří 46 osob (23 žen a 23 mužů ), které se minimálně jednou zúč astnily nějakého typu rituálu. S těmito osobami byly nahrány semi-strukturované rozhovory o průměrné délce 50 min., které byly následně analyzovány metodou zakotvené teorie. Výsledky výzkumu potvrzují, že rituály se uzpůsobují potřebám uživatelů. Ti ayahuascu užívají nejen kvůli léčení, ale také ze spirituálních a náboženských důvodů, ze zvědavosti/experimentu a kvůli osobnostnímu rozvoji. Terapeutický potenciál ayahuascy v místních podmínkách spočívá zejména v léčbě civilizačních chorob.

Klíčová slova: tradiční amazonská medicína, ayahuasca, terapeutický potenciál

1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Mendel University in Brno



Reference

  1. Adlam, R., & Holyoak, L. (2005). Shamanism in the postmodern world. Studies in Religion/Sciences Religieuses, 34(3-4), 517-568. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ADF (2016a). Why now. URL: http://ayahuascadefense.com
  3. ADF (2016b). International legal status. URL: http://goo.gl/YQfUsT
  4. ADF (2016c). National legal status. Retrieved from: http://goo.gl/vCnBcv
  5. Anderson, B. T. (2012). Ayahuasca as antidepressant? Psychedelics and styles of reasoning in psychiatry. Anthropology of Consciousness, 23(1), 44-59. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Andritzky, W. (1989). Sociopsychotherapeutic functions of ayahuasca healing in Amazonia. Journal of Psychoactive Drugs, 21(1), 77-89. Přejít k původnímu zdroji...
  7. APA (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. London, Washington: American Psychiatric Publishing.
  8. Asad, T. (1993). Genealogies of religion. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Ava, V. (2015). Ayahuaskové rituály praktikované v Praze a význam, jaký jim přikládajî jejich aktéři [Ayahuasca ceremonies carried out in Prague and how the participants valuate them]. Prague: Charles University, Faculty of Humanities. Bachelor's Thesis.
  10. Ávila Martinéz, A. F. (2011). Colombia: Criminalidad urbana y narcomenudeo [Colombia: Urban Criminality and Drug Trafficking]. MafiaAndCo., 12, 48-61.
  11. Baker, S. E., & Edwards, R. (2012). National Centre for Research Methods review paper: How many qualitative interviews is enough? Expert voices and early career reflections on sampling and cases in qualitative research. Southampton: National Centre for Research Methods.
  12. Ballón, G. G. (1999). Efectos del ayahuasca en el tratamiento de toxicomanias [Effects of ayahuasca in the treatment of drug addiction]. Lima: Universidad Ricardo Palma. Dissertation.
  13. Balzer, C. (2005). Ayahuasca rituals in Germany: The first steps of the Brazilian Santo Daime Religion in Europe. Curare, 28(1), 57-70.
  14. Beltrán Gallego, O. (2007). Yage, cognition and executive functions. Revista Cultura y droga, 12(14), 13-27.
  15. Bernard, H. (2006). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Lanham, Md.: Altamira Press.
  16. Bey, H. (1991). T. A. Z. The temporary autonomous zone, ontological anarchy, poetic terrorism. New York: Automedia/Anti-Copyright.
  17. Blainey, M. G. (2013). A ritual key to mystical solutions: Ayahuasca therapy, secularism, & the Santo Daime religion in Belgium. New Orleans: Tulane University, School of Liberal Arts, Department of Anthropology. Dissertation.
  18. Blainey, M. G. (2014). Forbidden therapies: Santo Daime, ayahuasca, and the prohibition of entheogens in Western society. Journal of Religion and Health, 54(1), 287-302. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Bogenschutz, M. P., & Johnson, M. W. (2016). Classic hallucinogens in the treatment of addictions. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 64, 250-258. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Bossis, A. P. (2014). Psilocybin and mystical experience: Implications for the alleviation of existencial and psycho-spiritual distress at the end of life. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 25-284.
  21. Bouso, J. C., Fábregas, J. M., Antonijoan, R. M., Rodríguez-Fornells, A, & Riba, J. (2013). Acute effects of ayahuasca on neuropsychological performance: Differences in executive function between experienced and occasional users. Psychopharmacology, 230(3), 415-424. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Bowie, F. (2008). Antropologie náboženství [The Anthropology of Religion]. Prague: Portál. Brabec De Mori, B. (2011). Tracing hallucinations: Contributing to a critical ethnohistory of ayahuasca use in the Peruvian Amazon. In Labate, B. C., & Jungaberle, H. (Eds.), The internationalization of ayahuasca. Zürich: LitVerlag, 23-49. Brabec de Mori, B. (2016). What makes natives unique? Overview of knowledge systems among the world's indigenous people. In Past-Future-2016: Seminar on the Protection of Aboriginal Wisdom Creation; Proceedings. Hualien: National Dong Hwa University, 78-85.
  23. Brown, M. F. (2004). Who owns native culture? Cambridge; London: Harvard University Press.
  24. Bustos, S. (2008). The healing power of icaros: A phenomelogical study of ayahuasca experiences. San Francisco: California Institute of Integral Studies. Dissertation. Bunzl, M. (2005). Anthropology beyond crisis: Toward an intellectual history of the extended present. Anthropology and Humanism, 30(2), 187-195. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Burroughs, W. S., & Ginsberg, A. (1963). The yage letters. San Francisco: City Lights Books.
  26. Burroughs, W. S., & Ginsberg, A. (2013). Dopisy o Yage [The Yage Letters]. Prague: Maťa.
  27. Caiceda, A. (2007). Neochamanismos y modernidad. Lecturas sobre la emancipación [Neochamanisms and modernity. Readings on emancipation]. Nómadas, 114-127.
  28. Calabrese, J. D. (2014). The therapeutic use of peyote in the Native American Church. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 55-70.
  29. Callaway, J. C. (1994). Some chemistry and pharmacology of ayahuasca. Yearbook of Ethnomedicine and the Study of Consciousness 3, 295-98.
  30. Callicot, C. (2013). Interspecies communication in the Western Amazon: Music as a form of conversation between plants and people. European Journal of Ecopsychology, 4(1), 32-43.
  31. Cavnar, C. (2014). The effects of ayahuasca ritual participation on gay and lesbian identity. Journal of Psychoactive Drugs, 46(3), 252-60. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Coe, M. A., & McKenna, D. J. (2016). The therapeutic potential of ayahuasca. In Camfield D., McIntyre, E., & Sarris, J. (Eds.), Evidence-based herbal and nutritional treatments for anxiety in psychiatric disorders. Cham: Springer, 123-137. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Dakic, V., de Moraes Maciel, R., Drummond, H., Nascimento, J. M., Trindade, P., & Rehen, S. K. (2016). Harmine stimulates proliferation of human neural progenitors. PeerJ, 4:e2727. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Dawson, A. (2013). Santo Daime: A new world religion. London, New York: Bloomsburry Academic. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Dawson, A. (2017). If tradition did not exist, it would have to be invented. Retraditionalization and the world ayahuasca diaspora. In Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.) (2017). The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London, New York: Routledge, 20-37.
  36. Dobkin De Rios, M. (1972). Visionary vine: Psychedelic healing in the Peruvian Amazon. San Francisco; London: Chandler.
  37. Dobkin de Rios, M. (1994). Drug tourism in the Amazon: Why Westerners are desperate to find the vanishing primitive. Omni, 16(4), 6.
  38. Dobkin de Rios, M., Grob, C. S., Lopez, E., Da Silviera, D. X., Alonso, L. K., & Doering-Silveira, E. (2005). Ayahuasca in adolescence: Qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 135-139. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Dobkin de Rios M., & Rumrrill, R. (2008). A hallucinogen tea, laced with controversy. London: Praeger Publishers.
  40. Doering-Silveira, E., Lopez, E., Grob, C. S., Dobkin de Rios, M., Alonso, L. K., Tacla, C., Shirakawa, I., Bertolucci, P. H., & Da Silviera, D. X. (2005). Ayahuasca in adolescence: A neuropsychological assessment. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 123-128. Přejít k původnímu zdroji...
  41. dos Santos, R. G. (2013). Safety and side effects of ayahuasca in humans-An overview focusing on developmental toxicology. Journal of Psychoactive Drugs, 45(1), 68-78. Přejít k původnímu zdroji...
  42. dos Santos, R. G. (2014). Immunological effects of ayahuasca in humans. Journal of Psychoactive Drugs, 46(5), 383-388. Přejít k původnímu zdroji...
  43. dos Santos, R. G., Osório, F. L., Crippa, J. A. S., Riba, J., Zuardi, A. W., & Hallak, E. C. (2016a). Antidepressive, anxiolytic, and antiaddictive effects of ayahuasca, psilocybin and lysergic acid diethylamide (LSD): A systematic review of clinical trials published in the last 25 years. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 6(1), 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  44. dos Santos, R. G., Osório, F. L., Crippa, J. A. S., & Hallak, Jaime E. C. (2016b). Antidepressive and anxiolytic effects of ayahuasca: A systematic literature review of animal and human studies. Revista Brasileira de Psiquiatria, 38(1), 65-72. Přejít k původnímu zdroji...
  45. dos Santos, R. G., Balthazar, F. M., Bouso, J. C., & Hallak, Jaime E. C. (2016c). The current state of research on ayahuasca: A systematic review of human studies assessing psychiatric symptoms, neuropsychological func-tioning, and neuroimaging. Journal of Psychopharmacology, 30(12), 1230-1247. Přejít k původnímu zdroji...
  46. dos Santos, R. G., Bouso, J. C., & Hallak, J. E. C. (2017). Ayahuasca, dimethyltryptamine, and psychosis: A systematic review of human studies. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 7(4), 141-157. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Drlíková, J. (2016). Integrace amazonského šamanismu v České republice: Češtî neo-ayahuasqueros mezi námi [Integration of amazonian shamanism into the Czech Republic: Neo-ayahuasqeros among us]. Brno: Masaryk University, Faculty of Social Studies. Bachelor's Thesis.
  48. DuBois, T. A. (2011). Úvod do šamanismu [An introduction to shamanism]. Prague: Volvox Globator.
  49. ECHR (2014). Application no. 28167/07 Alida Maria FRÄNKLIN-BEENTJES and CEFLU-LUZ DA FLORESTA against the Netherlands. Third section. Decision. URL: http://goo.gl/BJCzdC
  50. Eliade, M. (1997). Šamanismus a nejstarší techniky extáze [Shamanism: Archaic techniques of ecstasy]. Prague: Argo.
  51. Eliade, M. (2006). Posvátné a profánní [The sacred and the profane]. Prague: Oikoymenh.
  52. Ellens, J H. (2009). The healing power of spirituality: How faith helps humans thrive. 3 volumes. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  53. Ellens, J. H. (Ed.) (2014). Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. 2 volumes. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  54. Ellens, J. H., & Roberts, T. B. (2015). The psychedelic policy quagmire: Health, law, freedom, and society. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  55. Elo, S., & Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analysis process. Advanced Nursing, 61(1), 107-115. Přejít k původnímu zdroji...
  56. EROWID (2015a). Syrian rue (Peganum harmala) legal status.
  57. URL: https://goo.gl/FMyQiX
  58. EROWID (2015b). N,N-DMT legal status. URL: https://goo.gl/01yDWm
  59. Fábregas, J. M., González, D., Fondevila, S., Cutchet, M., Fernández, X., Ribeiro Barbosa, P. C. R., Alcázar-Córcolese, M. Á., Barbanoj, M. J., Riba, J., & Bouso, J. C. (2010). Assessment of addiction severity among ritual users of ayahuasca. Drug and Alcohol Dependence, 111(3), 257-261. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Fantegrossi, W. E., Murnane, K. S., & Reissig, C. J. (2008). The behavioral pharmacology of hallucinogens. Biochemical Pharmacology, 75(1), 17-33. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Feeney, K., & Labate, B. C. (2014). The expansion of Brazilian ayahuasca religions: Law, culture and locality. In Cavnar, C, Labate, B. C. (Eds.), Prohibition, religious freedom and human rights: Regulating traditional drug use. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Fericgla, J. M. (2004). El arduo problema de la terminologîa en los psicotropos [The arduous problem of terminology in psychotropics]. Barcelona: Fundació J. Mª Fericgla - Societat d'Etnopsicologia Aplicada.
  63. Foutiou, E. (2010). From medicine men to day trippers: Shamanic tourism in Iquitos Peru. Madison: University of Wisconsin. Dissertation.
  64. Foutiou, E. (2014). "One heart": Personal insights into spiritual dimensions of participation in contemporary ayahuasca rituals. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 71-100.
  65. Foutiou, E. (2016). The globalization of ayahuasca shamanism and the erasure of indigenous shamanism. Anthropology of Consciousness, 27(2), 151-179. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Frecska, E., Bokor, P., & Winkelman, M. (2016). The therapeutic potentials of ayahuasca: Possible effects against various diseases of civilization. Frontiers in Pharmacology, 7(35), 1-17. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Frenopoulo, C. (2011). Uso introspectivo de la ayahuasca: Surgimiento de las iglesias [Introspective use of ayahuasca: Emergence of the churches]. Trama, 3, 42-54.
  68. Gable, R. S. (2007). Risk assessment of ritual use of oral dimethyltryptamine (DMT) and harmala alkaloids. Addiction, 102(1), 24-34. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Gearin, A. (2016). Dividual vision of the individual: Ayahuasca neo-shamanism and the New Age inidividualism orthodoxy. International Journal for the Study of New Religions, 7(2), 199-220. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Geertz, C. (2000). Interpretace kultur: Vybrané eseje [The Interpretation of Cultures: Selected Essays]. Prague: Sociologické nakladatelství.
  71. Giove, R. (2002). La liana de los muertos al rescate de la vida [The vine of the dead to rescue life]. Tarapoto: Takiwasi.
  72. Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley: Sociology Press.
  73. Goméz García, P. (1996). Teorías étnicas y etnológicas sobre la terapéutica popular [Ethnic and ethnological theories about popular therapeutics]. In González Alcantud, J. A., & Rodríguezz Becerra, S. (Eds.), Creer y curar: La medicina popular [Believe and cure: Folk medicine]. Granada: Diputación Provincial de Granada, 209-250.
  74. González, D., Carvalho, M., Cantillo, J., Aixalá, M., & Farre, M. (2017). Potential use of ayahuasca in grief therapy. OMEGA-Journal of Death and Dying, 0(0), 1-26.
  75. Grob, C. (2006). The psychology of ayahuasca. In Metzner, R. (Ed.), Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
  76. Grof, S. (1994). LSD Psychotherapy. Alameda: Hunter House.
  77. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 105-117.
  78. Hanegraaff, W. J. (1996). New Age religion and western culture: Esotericism in the mirror of secular thought. Leiden: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  79. Hanegraaff, W. J. (1999). Defining religion in spite of history. In Platvoet, J. G., & Molendijk, A. L. (Eds.), The pragmatics of defining religion: Contexts, concepts, and contests. Brill: Leiden, 337-378. Přejít k původnímu zdroji...
  80. Hanegraaff, W. J. (2016). Reconstructing "religion" from the bottom up. Numen, 63(5-6), 577-606. Přejít k původnímu zdroji...
  81. Harris, R. (2017). Listening to ayahuasca: New hope for depression, addiction, PTSD, and anxiety. Novato: New World Library.
  82. Hobsbawm, E., & Ranger, T. (1983). The invention of tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
  83. Horák, M. (2006). Rostliny transformace: Užití rostlinných halucinogenů mexickými indiány v Oaxace a mestici v Peru [Plants of transformation: Use of plant hallucinogens by Mexican indians in Oaxaca and by mestizos in Peru]. Prague: Charles University, Faculty of Humanities. Master's thesis.
  84. Horák, M. (2010a). Případ Takiwasi - koncept tradiční domorodé medicíny peruánské Amazonie [The Takiwasi case: Concept of the traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon]. Antropowebzin, 3(2), 101-107.
  85. Horák, M. (2010b). Případ Takiwasi. Specifický výzkum léčby drogové závislosti tradiční domorodou medicínou peruánské Amazonie [The Takiwasi case: Specific research on drug addiction treatment by the traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon]. Charles University, Faculty of Humanities. Dissertation.
  86. Horák, M. (2013). The house of song. Rehabilitation of drug addicts by the traditional indigenous medicine of the Amazon. Brno: Mendel University in Brno.
  87. Horák, M. (2014). Sacred plants of native North America. In Horák, M. (Ed.), A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendel University in Brno, 151-161. Přejít k původnímu zdroji...
  88. Horák, M., Verter, N., Somerlíková, K. (2014). Efficacy of drug rehab centers in Nicaragua, Peru, and the Czech Republic. Adiktologie, 14(4), 428-439.
  89. Horák, M. (2015a). Eficacia de la terapia asistida de drogadicción con ayahuasca [Efficacy of ayahuasca-assisted therapy for drug addiction]. In Horák, M. (Ed.) Etnobotánica y fitoterapia en América [Ethnobotany and phytotherapy in America]. Brno: Mendel University in Brno, 52-72. Přejít k původnímu zdroji...
  90. Horák, M. (2015b). Tradiční medicína a léčitelství [Traditional medicine and healing]. In Pavlík, I., Hübelová, D., Horák, M., Somerlíková, K. Význam onemocnění lidí a zvířat při rozvoji regionů [Importance of human and animal diseases in regional development]. Brno: Mendel University in Brno, 109-111. Přejít k původnímu zdroji...
  91. Horák, M., Lukášová, R., & Vosáhlová, Š. (2015). Glokalizace ayahuasky v ČR a možnosti jejího terapeutického využití v místních podmínkách [Glocalization of ayahuasca in the Czech Republic and its possible therapeutic applications in local condition]. Anthropologia integra, 6(2), 7-13. Přejít k původnímu zdroji...
  92. Horák, M., & Vosáhlová, Š. (2016). Tradiční amazonská medicína v české subkultuře [Traditional medicine of the Amazon in czech subculture]. Anthropologia integra, 7(2), 47-55. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Horák, M., Novák, P., & Wozáryová, W. (2017). Legal aspects of the ayahuasca consumption in the European Union. In Region in the Development of Society 2016. Brno: Mendel University in Brno, 276-283.
  94. Horák, M. (2018). "Without Limits of Resources": Glocal Trends in Ayahuasca
  95. Utilization. The Journal of Culture, 7(1), 2-11.
  96. Horák, M., Hasíková L., & Verter, N. (2018). Therapeutic Potential Ascribed to Ayahuasca by Users in the Czech Republic. Journal of Psychoactive Drugs. DOI: 10.1080/02791072.2018.1511878 Přejít k původnímu zdroji...
  97. Jütte, M. (2016). Reisende im Strom der Zeit: Zum Yajé (Ayahuasca) - Gebrauch der kolumbianischen Cofán [Travelers in the current of time: Yajé (ayahuasca) use by the Colombian Cofán]. Berlin: Lit Verlag.
  98. Kaasik, H. (2016). Psychology of ayahuasca users in Estonia. Tartu: University of Tartu, Institute of Psychology. Magisterská práce.
  99. Katzung, B. G., Masters, S. B., & Trevor, A. J. (2015). Lange's basic and clinical pharmacology. New York: McGraw-Hill Professional.
  100. Kautzer, K. (2012). The underground church. Nonviolent resistance to the Vatican empire. Leiden: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  101. Kavenská, V. (2008). Možnosti využití halucinogenu ayahuascy při léčbě závislostí [Potential of the use of the hallucinogen ayahuasca in addiction therapy]. Adiktologie, 8(1), 32-40.
  102. Kavenská, V. (2012). Léčba v centru Takiwasi a jejî vliv na proces formovánî vztahu k sobě [Treatment in the Takiwasi center and its influence on the process of building a relation to oneself]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Dissertation.
  103. Kavenská, V. (2013). Tradiční medicína Jižní Ameriky a její využití v psychoterapii [Traditional medicine of South America and its use in psychotherapy]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts.
  104. Kavenská V. (2014). Traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon and its potential for psychological treatment and personal growth. In Horák, M. (Ed.), A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendel University in Brno, 48-58. Přejít k původnímu zdroji...
  105. Kavenská, V., & Vosáhlová, Š. (2013). Zkušenosti s ayahuascou v Evropě - motivace, možné přínosy a rizika [Ayahuasca experiences in Europe - motivation, potential benefits and danger]. E-psychologie, 7(4), 28-39.
  106. Kavenská, V., & Simonová, H. (2014). Zkušenost s halucinogenní rostlinou ayahuasca v kontextu šamanského rituálu [Experience with hallucinogenic plant ayahuasca in the context of shamanic ritual]. Anthropologia integra, 5(1), 51-63. Přejít k původnímu zdroji...
  107. Kavenská, V., & Simonová, H. (2015). Ayahuasca tourism: Participants in shamanic rituals and their personality styles, motivation, benefits and risks. Journal of Psychoactive Drugs, 47(5), 351-359. Přejít k původnímu zdroji...
  108. Keiser, M. J., Setola, V., Irwin, J. J., Laggner, C., Abbas, A. I., & Hufeisen, S. J., et al. (2009). Predicting new molecular targets for known drugs. Nature, 462, 175-181. doi: 10.1038/nature08506 Přejít k původnímu zdroji...
  109. Kilham, C. (2014). The ayahuasca test pilots handbook: The essential guide to ayahuasca journeying. Berkeley: North Atlantic Books.
  110. Kjellgren, A., Eriksson, A., & Norlander, T. (2009). Experiences of encounters with ayahuasca - "the vine of the soul". Journal of Psychoactive Drugs, 41(4), 309-315. Přejít k původnímu zdroji...
  111. Kriegová, M. B. (1970). Látky vyvolávající halucinace: z kamenného věku do věku atomového - a zpět [Substances producing hallucinations: From Stone Age to Atomic Age - and back]. In Zelená medicína [Green medicine]. Prague: Orbis, 197-216.
  112. Kubeček, M. (2011). Fenomén užívání halucinogenů v Latinské Americe a v Evropě. Komparace užívání ayahuascy ve dvou odlišných kulturních kontextech [The phenomenon of hallucinogen use in Latin America and in Europe. Comparison of ayahuasca use in two different cultural contexts]. Liberec: Technical University of Liberec, Faculty of Arts. Master's thesis.
  113. Kubîčková, P. (2014). Subjektivnî prožitky participantů ayahuaskových sezenî na územî České republiky [Subjective experiences of participants at ayahuasca sessions in the Czech Republic]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Bachelor's thesis.
  114. Kuchař, J. (2001). Ayahuasca aneb Tanec s Bohy [Ayahuasca or Dance with the Gods]. Prague: Eminent.
  115. Labate, B. C., & Sena Araújo, W. (2002). O uso ritual da ayahuasca. Campinas: Mercado das Letras.
  116. Labate, B. C., Santana de Rose, I., dos Santos, R. G. (Eds.) (2009). Ayahuasca religions: A comprehensive bibliography and critical essays. Santa Cruz: MAPS.
  117. Labate, B. C. (2011). Consumption of ayahuasca by children and pregnant women: Medical controversies and religious perspectives. Journal of Psychoactive Drugs, 43(1), 27-35. Přejít k původnímu zdroji...
  118. Labate, B. C., & Jungaberle, H. (Eds.). (2011). The internationalization of ayahuasca. Münster: LIT Verlag.
  119. Labate, B. C., & Feeney, K. (2012). Ayahuasca and the process of regulation in Brazil and internationally: Implications and challenges. International Journal of Drug Policy, 23(2), 154-161. Přejít k původnímu zdroji...
  120. Labate, B. C., & Cavnar, C. (Eds.). (2013). The therapeutic use of ayahuasca. Berlin, Heidelberg: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  121. Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.) (2017). The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London, New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  122. Lanaro, R., de Aquino Calemi, D. B., Togni Rezende, L., Costa, J. L., Yonamine, M., de Oliveira Santos Cazenave, S., & Linardi, A. (2015). Ritualistic use of ayahuasca versus street use of similar substances seized by the police: A key factor involved in the potential for intoxications and overdose? Journal of Psychoactive Drugs, 47(2), 132-139. Přejít k původnímu zdroji...
  123. Legifrance (2005). Arrêté du 20 avril 2005 modifiant l'arrêté du 22 février 1990 fixant la liste des substances classées comme stupéfiants. URL: https://goo.gl/UPyB7Q
  124. Lewis, S. E. (2008). Ayahuasca and spiritual crisis: Liminality as space for personal growth. Anthropology of Consciousness, 19(2), 109-133. Přejít k původnímu zdroji...
  125. Liester, M. B. (2013). Near-death experiences and ayahuasca induced experiences - two unique pathways to a phenomenologically similar state of consciousness. The Journal of Transpersonal Psychology, 45(1), 24-48.
  126. Linquist, G. (1997). Shamanic performances on the urban scene: Neo-shamanism in contemporary Sweden. Stockholm: Stockholm University, Department of Social Anthropology.
  127. Loizaga-Velder, A., & Verres, R. (2014). Therapeutic effects of ritual ayahuasca use in the treatment of substance dependence-qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 46(1), 63-72. Přejít k původnímu zdroji...
  128. López-Pavillard, S. (2015). La vida como proceso de sanación: Prácticas chamánicas del alto Amazonas en torno a la ayahuasca en España. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Polîticas y Sociologîa. Disertační práce.
  129. Lukášová, R. (2011). Ayahuasca v kulturnîch kontextech Peru a České republiky [Ayahuasca in cultural contexts of Peru and the Czech Republic]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Bachelor's thesis.
  130. Luna, L. E. (1986). Vegetalismo: Shamanism among the mestizo population of the Peruvian Amazon. Stockholm: Almqvist & Wiksell Internat.
  131. Luna, L. E. (1999). Ayahuasca visions. The religious iconography of a Peruvian shaman. Berkeley: North Atlantic Books.
  132. Luna, L. E. (2011). Indigenous and mestizo use of ayahuasca. An overview. In dos Santos, R. G. (Ed.), The ethnopharmacology of ayahuasca. Kerala: Transworld Research Network, 1-21.
  133. Lužný, D. (1995). Neošamanismus - postmodernî techniky extáze: k problematice náboženstvî v dnešnî době [Neoshamanism - postmodern technics of ecstasy: Towards the problems of contemporary religions]. Religio: revue pro religionistiku, 3(2), 169-180.
  134. MacRae, E. (2004). The ritual use of ayahuasca by three Brazilian religions. In Coomber, R., & South N. (Eds.), Drug use and cultural contexts beyond the West. London: Free Association Books, 27-45.
  135. Malinowski, B. K. (1939). The group and the individual in functional analysis. American Journal of Sociology, 44(6), 938-964. Přejít k původnímu zdroji...
  136. Mantere, V. (2013). Westerners in search of the legendary potion: Ayahuasca travel in the borderland between tourism and pilgrimage. Turku: Åbo Akademi University, Faculty of Theology. Master's thesis.
  137. McGaa, E. (2009). Rainbow tribe: Ordinary people journeying on the Red Road. New York: HarperCollins.
  138. McKenna, D. J., Luna, L. E., & Towers, G. H. N. (1986). Ingredientes biodinámicos en las plantas que se mezclan al ayahuasca. Una farmacopoea tradicional no investigada [Biodynamic ingredients in ayahuasca plant admixtures. An univestigated traditional pharmacopoeia]. America indígena, 46(1), 73-99.
  139. McKenna, D. J., & McKenna, T. (2000). Neviditelná krajina. Mysl, halucinogeny a I Ťing [The invisible landscape: Mind, hallucinogens & the I Ching]. Prague: Volvox Globator.
  140. Mercante, M. (2010). Images of healing: Spontaneous mental imaginery and healing process of the Barquinha, a Brazilian ayahuasca religious system. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.
  141. Mercante, M. (2013). A ayahuasca e o tratamento da dependência [Ayahuasca and the treatment of addiction]. Mana, 19(3), 529-558. Přejít k původnímu zdroji...
  142. Metzner, R. (2006). Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
  143. Metzner, R. (Ed.) (2014). The ayahuasca experience: A sourcebook on the sacred vine of spirits. Rochester, Vermont: Park Street Press.
  144. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu [Qualitative approach and methods in psychological research]. Prague: Grada.
  145. Moeller, N. I. (2010). The protection of traditional knowledge in the Ecuadorian Amazon: A critical ethnography of capital expansion. Lancaster: Lancaster University, Department of Sociology. Master's thesis.
  146. Móró, L. (2010). Hallucinatory altered states of consciousness. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 9(2), 241-252. Přejít k původnímu zdroji...
  147. Móró, L., & Noreika, V. (2011). Sacramental and spiritual use of hallucinogenic drugs. Behavioral and Brain Sciences, 34(6), 319-320. Přejít k původnímu zdroji...
  148. Naranjo, P. (1983). Ayahuasca: Etnomedicina y mitologia [Ayahuasca: Etnomedicine and mythology]. Quito: Ediciones Libri Mundi.
  149. Narby, J., & Huxley, F. (2004). Shamans through time: 500 years on the path to knowledge. New York: Tarcher/Penguin.
  150. Narby, J. (2006). Kosmický had [Cosmic serpent]. Prague: Rybka Publishers.
  151. Nemu, R. (2016). Neuro-apocalypse: The history, psychology & poetry of apocalypse. London: Psychedelic Press.
  152. Němečková, K. (2016). Kapitoly k nenáboženské spiritualitě [Chapters on non-religious spirituality]. Prague: Carpe Momentum.
  153. Nongbri, B. (2013). Before religion: A history of a modern concept. New Haven: Yale University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  154. Nunes, A. A, dos Santos, R. G., Osório, F. L., Sanches, R. F., Crippa, J. A., & Hallak, J. E. (2016). Effects of ayahuasca and its alkaloids on drug dependence: A systematic literature review of quantitative studies in animals and humans. Journal of Psychoactive Drugs, 48(3), 195-205. Přejít k původnímu zdroji...
  155. Ott, J. (1994). Ayahuasca analogues: Pangaean entheogens. Kennewick: Natural Products Co.
  156. Ott, J. (1996). Pharmacotheon. Entheogenic drugs, their plant sources and history. Kennewick: Natural Products Co.
  157. Palma, T. J., Martins J. E., & Simões, M. (2016). Transcultural perspective on consciousness: Traditional use of ayahuasca in psychotherapy in the 21st century in Western world. Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy, 12(2), 237-249.
  158. Pope Francis (2015). Encyclical letter Laudato si' of the Holy Father Francis on care for our common home. Rome: Vatican Press.
  159. Petružálková, K. (2013). Ayahuascová subkultura v Praze [The ayahuasca subculture in Prague]. Prague: Charles University, Faculty of Arts. Master's thesis. Quevedo Pereyra de Pribyl, R. J. (2013). The long way home: The integration of traditional medicine into the Peruvian healthcare system. Vienna: University of Vienna. Disertační práce.
  160. Rätsch, CH. (1998). Enzyklopädie der psychoaktiven Pflanzen. Botanik, Ethnopharmakologie und Anwendungen [Encyclopedia of psychoactive plants. Botany, ethnopharmacology and applications]. Aarau: AT Verlag.
  161. Reichel-Dolmatoff, G. (1972). Amazonian cosmos: The sexual and religious symbolism of the Tukano indians. Chicago: University of Chicago Press.
  162. Riba, J., Rodríguez-Fornells, A., Urbano, G., Morte, A., Antonijoan, R., Montero, M., Callaway, J. C., & Barbanoj, M. J. (2001). Subjective effects and tolerability of the South American psychoactive beverage ayahuasca in healthy volunteers. Psychopharmacology, 154(1), 85-95. Přejít k původnímu zdroji...
  163. Ribeiro Barbosa, P. C., Giglio, J. S., & Dalgalarrondo, P. (2005). Altered states of consciousness and short-term psychological after-effects induced by the first time ritual use of ayahuasca in an urban context in Brazil. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 193-201. Přejít k původnímu zdroji...
  164. Ribeiro Barbosa, P. C., Mizumoto, S., Bogenschutz, M. P., & Strassman, R. J. (2012). Health status of ayahuasca users. Drug Testing and Analysis, 4(7-8), 601-609. Přejít k původnímu zdroji...
  165. Ribeiro Barbosa, P. C., Strassman, R. J., da Silveira, D. X., Areco, K., Hoy, R.
  166. Pommy, J., Thoma, R., & Bogenschutz, M. (2016). Psychological and neuropsychological assessment of regular hoasca users. Comprehensive Psychiatry, 71, 95-105. Přejít k původnímu zdroji...
  167. Richards, W. A. (2014). Entheogens in the study of religious experiences: Current status. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 15-28.
  168. Sanches, R. F., de Lima Osorio, F., dos Santos, R. G., Macedo, L. R., Maia-de-Oliveira, J. P., Wichert-Ana, L., de Araujo, D. B., Riba, J., Crippa, J. A., & Hallak, J. E. (2016). Antidepressant effects of a single dose of ayahuasca in patients with recurrent depression: A SPECT study. Journal of Clinical Psychopharmacology, 36(1), 77-81. Přejít k původnímu zdroji...
  169. Sánchez, C., & Bouso, J. C. (2015). Ayahuasca: From the Amazon to the global village. Drug Policy Briefing, 43, December. ICEERS, TNI. URL: https://goo.gl/q2DQ7D
  170. Shalit, E. (2017). Cyklus života: Témata a příběhy životní cesty [The cycle of life: Themes and tales of the journey]. Prague: Portál.
  171. Shannon, B. (2008). Biblical entheogens: A speculative hypothesis. Time and Mind, 1(1), 51-74. Přejít k původnímu zdroji...
  172. Sheldrake, P. J. (2003). Spiritualita a historie. Úvod do studia křesťanského duchovnîho života [Spirituality and History: Introduction to the study of Christian spiritual life]. Brno: CDK.
  173. Shepard, G. H. (2004). Central and South American shamanism. In Walter, M. N., & Fridman, E. J. N. (Eds.), Shamanism. An encyclopedia of world beliefs, practices, and culture. Vol. 1. Santa Barbara: ABC-CLIO, 365-370.
  174. Shulgin, A. T. (1976). Profiles of psychedelic drugs. Journal of Psychedelic Drugs, 8(2), 167-168. Přejít k původnímu zdroji...
  175. Schenberg, E. E. (2013). Ayahuasca and cancer treatment. SAGE Open Medicine, 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  176. Schenberg, E. E., Alexandre, J. F. M., Filev, R., Cravo, A. M., Sato, J. R., Muthukumaraswamy, S. D., Yonamine, M., Waguespack, M., Lomnicka, I., Barker, S. A., & da Silveira, D. X. (2015). Acute biphasic effects of ayahuasca. PLoS ONE, 10(9), e0137202. Přejít k původnímu zdroji...
  177. Schmid, J. T., Jungaberle, H., & Verres, R. (2010). Subjective theories about (self-)treatment with ayahuasca. Anthropology of Consciousness, 21(2), 188-204. Přejít k původnímu zdroji...
  178. Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. London: SAGE Publications Ltd.
  179. Simonová, H. (2014). Výpravy za ayahuaskou a jejî užîvánî v kontextu tradičnîho šamanského rituálu [Ayahusca expeditions and its use in the context of traditional shamanic ritual]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Master's thesis.
  180. Sládek, P. (2017). Potenciál metod pracujících s transovými stavy a limitní zátěží v kontextu kvality profesního a osobního života [Potential of the metods working with trance, mental and physical strain in the context of quality professional and personal life]. Brno: NEWTON College. Master's thesis.
  181. Smith, H. (2000). Cleansing the doors of perception: The religious signifikance of entheogenic plants and chemicals. New York: Tarcher/Putnam.
  182. Smolîk, J. (2010). Subkultury mládeže. Uvedenî do problematiky [Youth subcultures. Introduction]. Prague: Grada Publishing.
  183. Sobiecki, J. F. (2013). An account of healing depression using ayahuasca plant teacher medicine in a Santo Daime ritual. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 13(1), 1-10. Přejít k původnímu zdroji...
  184. Soler, J., Elices, M., Franquesa, A., Barker, S., Friedlander, P., Feilding, A., Pascual, J. C., & Riba, J. (2016). Exploring the therapeutic potential of ayahuasca: Acute intake increases mindfulness-related capacities. Psychopharmacology, 233(5), 823-829. Přejít k původnímu zdroji...
  185. Souček, T., Veselý, K., & Vladimîr 518 (2011). Kmeny. Současné městské subkultury [Tribes. Contemporary urban subcultures]. Prague: BiggBoss, Yinachi. Sutcliffe, J., & Gilhus, I. S. (Eds.) (2013). New Age spirituality: Rethinking religion. Durham: Acumen.
  186. Steindl-Rast, D. (2001). Foreword. In Roberts, T. B. (Ed.), Psychoactive sacramentals: Essays on entheogens and religion. San Francisco: Council on Spiritual Practices. St John, G. (2012). Global tribe: Technology, spirituality and psytrance. Sheffield: Equinox Publishing Ltd.
  187. St John, G. (2015). Electronic dance music cultures, ritualization and the case of psytrance. In Bennet, A., Waksman, S. (Eds.), The SAGE handbook of popular music. Los Angeles: SAGE Publications Ltd., 243-260. Přejít k původnímu zdroji...
  188. St John, G. (2017). Weekend societies: Electronic dance music festivals and event-cultures. London: Bloomsbury Academic. Přejít k původnímu zdroji...
  189. Strassman, R. (2001). DMT: The spirit molecule. Rochester: Park Street Press.
  190. Strauss, A., & Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teorîa fundamentada [Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing Grounded Theory]. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
  191. Tafur, J. (2017). The fellowship of the river: A medical doctor's exploration into traditional Amazonian plant medicine. Phoenix: Espiritu Books.
  192. Talin, P., & Sanabria, E. (2017). Ayahuascaʼs entwined efficacy: An ethnographic study of ritual healing from 'addictionʼ. International Journal of Drug Policy, 44, 23-30. Přejít k původnímu zdroji...
  193. Thomas, G., Lucas, P., Capler, N. R., Tupper, K. W., & Martin, G. (2013). Ayahuasca-assisted therapy for addiction: Results from a preliminary observational study in Canada. Current Drug Abuse Review, 6(1), 30-42. Přejít k původnímu zdroji...
  194. Tichá, K. (2015). Comparative research on drug addiction treatment in the Czech Republic, Peru, and Nicaragua. Brno: Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies. Master's thesis.
  195. Tófoli, L. F., & de Araujo, D. B. (2016). Treating addiction: Perspectives from EEG and imaging studies on psychedelics. In Zahr, N. M., & Peterson, E. T. (Eds.), International Review of Neurobiology. Imaging the Addicted Brain, 129, 157-185. Přejít k původnímu zdroji...
  196. Tomková, A. (2011). Psychoterapeutické využitî změněných stavů vědomî v léčbě závislostî [Psychoterapeutic use of altered states of consciousness in the addiction treatment]. Prague: Charles University, First Faculty of Medicine. Bachelor's thesis.
  197. Touraine, A. (2005). The end of the "social". In Ben-Rafael, E., & Sternberg, Y. (Eds.), Comparing modernities: Pluralism versus homogenity. Essays in homage to Shmuel N. Eisenstadt. Leiden/Boston: Brill.
  198. Tupper, K. (2003). Entheogens & education: Exploring the potential of psychoactives as education tools. Journal of Drug Education and Awareness, 1(2), 145-161.
  199. Tupper, K. W. (2008). The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? International Journal of Drug Policy, 19(4), 297-303. Přejít k původnímu zdroji...
  200. Tupper, K. W. (2009). Ayahuasca healing beyond the Amazon. Global Networks, 9(1), 117-136. Přejít k původnímu zdroji...
  201. Tupper, K. W., & Labate, B. C. (2012). Plants, psychoactive substances and the International Narcotics Control Board: The control of nature and the nature of control. Human Rights & Drugs, 2(1), 17-28.
  202. Tupper, K. W. (2017). The economics of ayahuasca: Money, markets, and the value of the vine. In Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.), The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London: Routledge, 183-200.
  203. UN (1988). Convention against illegal trafficking of narcotics and psychotropic substances. Retrieved from: https://goo.gl/ReZjUI
  204. Valeri, V. (2014). Rituals and annals: Between anthropology and history. Classics Series 2. Manchester: HAU Society for Ethnographic Theory.
  205. Velíšek, I. (2008). Cesta s ayahuaskou [Ayahuasca journey]. Prague: Volvox Globator.
  206. Vieira Monteiro, A. V. (2012). Reza brava [Pray hard]. São Paulo: Scortecci Editora.
  207. Vodičková, A. (2017). Rozvoj tradiční amazonské medicíny v českých podmínkách [Development of the traditional Amazonian medicine in Czech conditions]. Brno: Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies. Master's thesis.
  208. Vojtîšek, Z. (2007). Nová náboženská hnutî a jak jim porozumět [New religious movements and how to understand them]. Prague: Beta Books.
  209. Vosáhlová, Š. (2015). Ayahuaskové obřady - motivace a efekty [Ayahuasca session - Motivation and effects]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Master's thesis.
  210. Vozáryová, W. (2015). Comparative study of the drug abuse in Peru and the Czech Republic regarding women's roles. Brno: Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies. Bachelor's thesis.
  211. Wasson, G. R., Kramrisch, S., Ott, J., & Ruck, C. A. P. (1986). Persephone's quest: Entheogens and the origins of religion. New Haven/London: Yale University Press.
  212. Watt, G. (2014). Santo Daime in Ireland: A 'work' in process. Diskus, 16(3), 47-56. Přejít k původnímu zdroji...
  213. Weisberger, J. M. (2013). Rainforest medicine: Preserving indigenous science and biodiversity in the Upper Amazon. Berkeley: North Atlantic Books.
  214. Wilbert, J. (1994). The cultural significance of tobacco use in South America. In Seaman, D., & Jay, G. S. (Eds.), Ancient traditions: Shamanism in Central Asia and the Americas. Denver: University Press of Colorado & Denver Museum of Natural History, 47-76.
  215. Winkelman, M. (2005). Drug tourism or spiritual healing? Ayahuasca seekers in Amazonia. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 209-218. Přejít k původnímu zdroji...
  216. Willerslev, R. (2013). Taking aninimism seriously, but perhaps not too seriously. Religion and Society: Advances in Research, 4(1), 41-57. Přejít k původnímu zdroji...
  217. Wright, P. G. (2008). Postmodern ontology, anthropology, and religion. Culture and Religion: An Interdisciplinary Journal, 1(1), 85-94. Přejít k původnímu zdroji...
  218. Wrožynová, K. (2017). Napětí mezi efekty netradičního kolektivního rituálu a společenskými očekáváními: Případ českých uživatelů ayahuasky [A tension between the effects of non-traditional collective ritual and the social expectations: the case of Czech ayahuasca users]. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. Bachelor's thesis.
  219. Zamudio Angles, CA. (2008). ¿Qué es el narcomenudeo? Un acercamiento etnológico [What is drug trafficking? An ethnological approach]. Liberaddictus, 103, 3-7.
  220. Zamudio Angles, C. A. (2013). Jóvenes en el narcomenudeo: El caso Ciudad de México [Young people in the drug trafficking: The case of Mexico City]. URVIO, Revista Latinoamericana de Seguridad Ciudadana, 13, 111-123. Přejít k původnímu zdroji...
  221. Zinberg, N. E. (1984). Drug, set, and setting: The basis for controlled intoxicant use. New Haven: Yale University Press.
  222. Znamenski, A. A. (2007). The beauty of the primitive: Shamanism and the Western imagination. New York: Oxford University Press, Inc. Přejít k původnímu zdroji...