
ISBN: 978-80-7509-656-2 | ISBN online: 978-80-7509-657-9 | DOI: 10.11118/978-80-7509-657-9
Ayahuasca in the Czech Republic: Extended Version
- Miroslav Horák, Nahanga Verter
Ayahuasca je přípravek používaný v „tradiční amazonské medicíně“. Tato kniha je zaměřena na její užívání v České republice a možnosti jejího terapeutického využití v místních podmínkách. Publikace obsahuje klasifikaci rituálů a charakteristiky jejich pořadatelů a úč astníků. Terénní výzkum mezi uživateli ayahuascy byl v návaznosti na on-line dotazníkové šetření realizován od 1. 11. 2015 do 31. 12. 2016. Výzkumný vzorek tvoří 46 osob (23 žen a 23 mužů ), které se minimálně jednou zúč astnily nějakého typu rituálu. S těmito osobami byly nahrány semi-strukturované rozhovory o průměrné délce 50 min., které byly následně analyzovány metodou zakotvené teorie. Výsledky výzkumu potvrzují, že rituály se uzpůsobují potřebám uživatelů. Ti ayahuascu užívají nejen kvůli léčení, ale také ze spirituálních a náboženských důvodů, ze zvědavosti/experimentu a kvůli osobnostnímu rozvoji. Terapeutický potenciál ayahuascy v místních podmínkách spočívá zejména v léčbě civilizačních chorob.
Klíčová slova: tradiční amazonská medicína, ayahuasca, terapeutický potenciál
1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Mendel University in Brno
Reference
- Adlam, R., & Holyoak, L. (2005). Shamanism in the postmodern world. Studies in Religion/Sciences Religieuses, 34(3-4), 517-568.
Přejít k původnímu zdroji...
- ADF (2016a). Why now. URL: http://ayahuascadefense.com
- ADF (2016b). International legal status. URL: http://goo.gl/YQfUsT
- ADF (2016c). National legal status. Retrieved from: http://goo.gl/vCnBcv
- Anderson, B. T. (2012). Ayahuasca as antidepressant? Psychedelics and styles of reasoning in psychiatry. Anthropology of Consciousness, 23(1), 44-59.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andritzky, W. (1989). Sociopsychotherapeutic functions of ayahuasca healing in Amazonia. Journal of Psychoactive Drugs, 21(1), 77-89.
Přejít k původnímu zdroji...
- APA (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. London, Washington: American Psychiatric Publishing.
- Asad, T. (1993). Genealogies of religion. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ava, V. (2015). Ayahuaskové rituály praktikované v Praze a význam, jaký jim přikládajî jejich aktéři [Ayahuasca ceremonies carried out in Prague and how the participants valuate them]. Prague: Charles University, Faculty of Humanities. Bachelor's Thesis.
- Ávila Martinéz, A. F. (2011). Colombia: Criminalidad urbana y narcomenudeo [Colombia: Urban Criminality and Drug Trafficking]. MafiaAndCo., 12, 48-61.
- Baker, S. E., & Edwards, R. (2012). National Centre for Research Methods review paper: How many qualitative interviews is enough? Expert voices and early career reflections on sampling and cases in qualitative research. Southampton: National Centre for Research Methods.
- Ballón, G. G. (1999). Efectos del ayahuasca en el tratamiento de toxicomanias [Effects of ayahuasca in the treatment of drug addiction]. Lima: Universidad Ricardo Palma. Dissertation.
- Balzer, C. (2005). Ayahuasca rituals in Germany: The first steps of the Brazilian Santo Daime Religion in Europe. Curare, 28(1), 57-70.
- Beltrán Gallego, O. (2007). Yage, cognition and executive functions. Revista Cultura y droga, 12(14), 13-27.
- Bernard, H. (2006). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Lanham, Md.: Altamira Press.
- Bey, H. (1991). T. A. Z. The temporary autonomous zone, ontological anarchy, poetic terrorism. New York: Automedia/Anti-Copyright.
- Blainey, M. G. (2013). A ritual key to mystical solutions: Ayahuasca therapy, secularism, & the Santo Daime religion in Belgium. New Orleans: Tulane University, School of Liberal Arts, Department of Anthropology. Dissertation.
- Blainey, M. G. (2014). Forbidden therapies: Santo Daime, ayahuasca, and the prohibition of entheogens in Western society. Journal of Religion and Health, 54(1), 287-302.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bogenschutz, M. P., & Johnson, M. W. (2016). Classic hallucinogens in the treatment of addictions. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 64, 250-258.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bossis, A. P. (2014). Psilocybin and mystical experience: Implications for the alleviation of existencial and psycho-spiritual distress at the end of life. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 25-284.
- Bouso, J. C., Fábregas, J. M., Antonijoan, R. M., Rodríguez-Fornells, A, & Riba, J. (2013). Acute effects of ayahuasca on neuropsychological performance: Differences in executive function between experienced and occasional users. Psychopharmacology, 230(3), 415-424.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bowie, F. (2008). Antropologie náboženství [The Anthropology of Religion]. Prague: Portál. Brabec De Mori, B. (2011). Tracing hallucinations: Contributing to a critical ethnohistory of ayahuasca use in the Peruvian Amazon. In Labate, B. C., & Jungaberle, H. (Eds.), The internationalization of ayahuasca. Zürich: LitVerlag, 23-49. Brabec de Mori, B. (2016). What makes natives unique? Overview of knowledge systems among the world's indigenous people. In Past-Future-2016: Seminar on the Protection of Aboriginal Wisdom Creation; Proceedings. Hualien: National Dong Hwa University, 78-85.
- Brown, M. F. (2004). Who owns native culture? Cambridge; London: Harvard University Press.
- Bustos, S. (2008). The healing power of icaros: A phenomelogical study of ayahuasca experiences. San Francisco: California Institute of Integral Studies. Dissertation. Bunzl, M. (2005). Anthropology beyond crisis: Toward an intellectual history of the extended present. Anthropology and Humanism, 30(2), 187-195.
Přejít k původnímu zdroji...
- Burroughs, W. S., & Ginsberg, A. (1963). The yage letters. San Francisco: City Lights Books.
- Burroughs, W. S., & Ginsberg, A. (2013). Dopisy o Yage [The Yage Letters]. Prague: Maťa.
- Caiceda, A. (2007). Neochamanismos y modernidad. Lecturas sobre la emancipación [Neochamanisms and modernity. Readings on emancipation]. Nómadas, 114-127.
- Calabrese, J. D. (2014). The therapeutic use of peyote in the Native American Church. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 55-70.
- Callaway, J. C. (1994). Some chemistry and pharmacology of ayahuasca. Yearbook of Ethnomedicine and the Study of Consciousness 3, 295-98.
- Callicot, C. (2013). Interspecies communication in the Western Amazon: Music as a form of conversation between plants and people. European Journal of Ecopsychology, 4(1), 32-43.
- Cavnar, C. (2014). The effects of ayahuasca ritual participation on gay and lesbian identity. Journal of Psychoactive Drugs, 46(3), 252-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Coe, M. A., & McKenna, D. J. (2016). The therapeutic potential of ayahuasca. In Camfield D., McIntyre, E., & Sarris, J. (Eds.), Evidence-based herbal and nutritional treatments for anxiety in psychiatric disorders. Cham: Springer, 123-137.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dakic, V., de Moraes Maciel, R., Drummond, H., Nascimento, J. M., Trindade, P., & Rehen, S. K. (2016). Harmine stimulates proliferation of human neural progenitors. PeerJ, 4:e2727.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dawson, A. (2013). Santo Daime: A new world religion. London, New York: Bloomsburry Academic.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dawson, A. (2017). If tradition did not exist, it would have to be invented. Retraditionalization and the world ayahuasca diaspora. In Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.) (2017). The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London, New York: Routledge, 20-37.
- Dobkin De Rios, M. (1972). Visionary vine: Psychedelic healing in the Peruvian Amazon. San Francisco; London: Chandler.
- Dobkin de Rios, M. (1994). Drug tourism in the Amazon: Why Westerners are desperate to find the vanishing primitive. Omni, 16(4), 6.
- Dobkin de Rios, M., Grob, C. S., Lopez, E., Da Silviera, D. X., Alonso, L. K., & Doering-Silveira, E. (2005). Ayahuasca in adolescence: Qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 135-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dobkin de Rios M., & Rumrrill, R. (2008). A hallucinogen tea, laced with controversy. London: Praeger Publishers.
- Doering-Silveira, E., Lopez, E., Grob, C. S., Dobkin de Rios, M., Alonso, L. K., Tacla, C., Shirakawa, I., Bertolucci, P. H., & Da Silviera, D. X. (2005). Ayahuasca in adolescence: A neuropsychological assessment. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 123-128.
Přejít k původnímu zdroji...
- dos Santos, R. G. (2013). Safety and side effects of ayahuasca in humans-An overview focusing on developmental toxicology. Journal of Psychoactive Drugs, 45(1), 68-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- dos Santos, R. G. (2014). Immunological effects of ayahuasca in humans. Journal of Psychoactive Drugs, 46(5), 383-388.
Přejít k původnímu zdroji...
- dos Santos, R. G., Osório, F. L., Crippa, J. A. S., Riba, J., Zuardi, A. W., & Hallak, E. C. (2016a). Antidepressive, anxiolytic, and antiaddictive effects of ayahuasca, psilocybin and lysergic acid diethylamide (LSD): A systematic review of clinical trials published in the last 25 years. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 6(1), 1-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- dos Santos, R. G., Osório, F. L., Crippa, J. A. S., & Hallak, Jaime E. C. (2016b). Antidepressive and anxiolytic effects of ayahuasca: A systematic literature review of animal and human studies. Revista Brasileira de Psiquiatria, 38(1), 65-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- dos Santos, R. G., Balthazar, F. M., Bouso, J. C., & Hallak, Jaime E. C. (2016c). The current state of research on ayahuasca: A systematic review of human studies assessing psychiatric symptoms, neuropsychological func-tioning, and neuroimaging. Journal of Psychopharmacology, 30(12), 1230-1247.
Přejít k původnímu zdroji...
- dos Santos, R. G., Bouso, J. C., & Hallak, J. E. C. (2017). Ayahuasca, dimethyltryptamine, and psychosis: A systematic review of human studies. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 7(4), 141-157.
Přejít k původnímu zdroji...
- Drlíková, J. (2016). Integrace amazonského šamanismu v České republice: Češtî neo-ayahuasqueros mezi námi [Integration of amazonian shamanism into the Czech Republic: Neo-ayahuasqeros among us]. Brno: Masaryk University, Faculty of Social Studies. Bachelor's Thesis.
- DuBois, T. A. (2011). Úvod do šamanismu [An introduction to shamanism]. Prague: Volvox Globator.
- ECHR (2014). Application no. 28167/07 Alida Maria FRÄNKLIN-BEENTJES and CEFLU-LUZ DA FLORESTA against the Netherlands. Third section. Decision. URL: http://goo.gl/BJCzdC
- Eliade, M. (1997). Šamanismus a nejstarší techniky extáze [Shamanism: Archaic techniques of ecstasy]. Prague: Argo.
- Eliade, M. (2006). Posvátné a profánní [The sacred and the profane]. Prague: Oikoymenh.
- Ellens, J H. (2009). The healing power of spirituality: How faith helps humans thrive. 3 volumes. Santa Barbara: ABC-CLIO.
- Ellens, J. H. (Ed.) (2014). Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. 2 volumes. Santa Barbara: ABC-CLIO.
- Ellens, J. H., & Roberts, T. B. (2015). The psychedelic policy quagmire: Health, law, freedom, and society. Santa Barbara: ABC-CLIO.
- Elo, S., & Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analysis process. Advanced Nursing, 61(1), 107-115.
Přejít k původnímu zdroji...
- EROWID (2015a). Syrian rue (Peganum harmala) legal status.
- URL: https://goo.gl/FMyQiX
- EROWID (2015b). N,N-DMT legal status. URL: https://goo.gl/01yDWm
- Fábregas, J. M., González, D., Fondevila, S., Cutchet, M., Fernández, X., Ribeiro Barbosa, P. C. R., Alcázar-Córcolese, M. Á., Barbanoj, M. J., Riba, J., & Bouso, J. C. (2010). Assessment of addiction severity among ritual users of ayahuasca. Drug and Alcohol Dependence, 111(3), 257-261.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fantegrossi, W. E., Murnane, K. S., & Reissig, C. J. (2008). The behavioral pharmacology of hallucinogens. Biochemical Pharmacology, 75(1), 17-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Feeney, K., & Labate, B. C. (2014). The expansion of Brazilian ayahuasca religions: Law, culture and locality. In Cavnar, C, Labate, B. C. (Eds.), Prohibition, religious freedom and human rights: Regulating traditional drug use. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fericgla, J. M. (2004). El arduo problema de la terminologîa en los psicotropos [The arduous problem of terminology in psychotropics]. Barcelona: Fundació J. Mª Fericgla - Societat d'Etnopsicologia Aplicada.
- Foutiou, E. (2010). From medicine men to day trippers: Shamanic tourism in Iquitos Peru. Madison: University of Wisconsin. Dissertation.
- Foutiou, E. (2014). "One heart": Personal insights into spiritual dimensions of participation in contemporary ayahuasca rituals. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 71-100.
- Foutiou, E. (2016). The globalization of ayahuasca shamanism and the erasure of indigenous shamanism. Anthropology of Consciousness, 27(2), 151-179.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frecska, E., Bokor, P., & Winkelman, M. (2016). The therapeutic potentials of ayahuasca: Possible effects against various diseases of civilization. Frontiers in Pharmacology, 7(35), 1-17.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frenopoulo, C. (2011). Uso introspectivo de la ayahuasca: Surgimiento de las iglesias [Introspective use of ayahuasca: Emergence of the churches]. Trama, 3, 42-54.
- Gable, R. S. (2007). Risk assessment of ritual use of oral dimethyltryptamine (DMT) and harmala alkaloids. Addiction, 102(1), 24-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gearin, A. (2016). Dividual vision of the individual: Ayahuasca neo-shamanism and the New Age inidividualism orthodoxy. International Journal for the Study of New Religions, 7(2), 199-220.
Přejít k původnímu zdroji...
- Geertz, C. (2000). Interpretace kultur: Vybrané eseje [The Interpretation of Cultures: Selected Essays]. Prague: Sociologické nakladatelství.
- Giove, R. (2002). La liana de los muertos al rescate de la vida [The vine of the dead to rescue life]. Tarapoto: Takiwasi.
- Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley: Sociology Press.
- Goméz García, P. (1996). Teorías étnicas y etnológicas sobre la terapéutica popular [Ethnic and ethnological theories about popular therapeutics]. In González Alcantud, J. A., & Rodríguezz Becerra, S. (Eds.), Creer y curar: La medicina popular [Believe and cure: Folk medicine]. Granada: Diputación Provincial de Granada, 209-250.
- González, D., Carvalho, M., Cantillo, J., Aixalá, M., & Farre, M. (2017). Potential use of ayahuasca in grief therapy. OMEGA-Journal of Death and Dying, 0(0), 1-26.
- Grob, C. (2006). The psychology of ayahuasca. In Metzner, R. (Ed.), Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
- Grof, S. (1994). LSD Psychotherapy. Alameda: Hunter House.
- Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 105-117.
- Hanegraaff, W. J. (1996). New Age religion and western culture: Esotericism in the mirror of secular thought. Leiden: Brill.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hanegraaff, W. J. (1999). Defining religion in spite of history. In Platvoet, J. G., & Molendijk, A. L. (Eds.), The pragmatics of defining religion: Contexts, concepts, and contests. Brill: Leiden, 337-378.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hanegraaff, W. J. (2016). Reconstructing "religion" from the bottom up. Numen, 63(5-6), 577-606.
Přejít k původnímu zdroji...
- Harris, R. (2017). Listening to ayahuasca: New hope for depression, addiction, PTSD, and anxiety. Novato: New World Library.
- Hobsbawm, E., & Ranger, T. (1983). The invention of tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Horák, M. (2006). Rostliny transformace: Užití rostlinných halucinogenů mexickými indiány v Oaxace a mestici v Peru [Plants of transformation: Use of plant hallucinogens by Mexican indians in Oaxaca and by mestizos in Peru]. Prague: Charles University, Faculty of Humanities. Master's thesis.
- Horák, M. (2010a). Případ Takiwasi - koncept tradiční domorodé medicíny peruánské Amazonie [The Takiwasi case: Concept of the traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon]. Antropowebzin, 3(2), 101-107.
- Horák, M. (2010b). Případ Takiwasi. Specifický výzkum léčby drogové závislosti tradiční domorodou medicínou peruánské Amazonie [The Takiwasi case: Specific research on drug addiction treatment by the traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon]. Charles University, Faculty of Humanities. Dissertation.
- Horák, M. (2013). The house of song. Rehabilitation of drug addicts by the traditional indigenous medicine of the Amazon. Brno: Mendel University in Brno.
- Horák, M. (2014). Sacred plants of native North America. In Horák, M. (Ed.), A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendel University in Brno, 151-161.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horák, M., Verter, N., Somerlíková, K. (2014). Efficacy of drug rehab centers in Nicaragua, Peru, and the Czech Republic. Adiktologie, 14(4), 428-439.
- Horák, M. (2015a). Eficacia de la terapia asistida de drogadicción con ayahuasca [Efficacy of ayahuasca-assisted therapy for drug addiction]. In Horák, M. (Ed.) Etnobotánica y fitoterapia en América [Ethnobotany and phytotherapy in America]. Brno: Mendel University in Brno, 52-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horák, M. (2015b). Tradiční medicína a léčitelství [Traditional medicine and healing]. In Pavlík, I., Hübelová, D., Horák, M., Somerlíková, K. Význam onemocnění lidí a zvířat při rozvoji regionů [Importance of human and animal diseases in regional development]. Brno: Mendel University in Brno, 109-111.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horák, M., Lukášová, R., & Vosáhlová, Š. (2015). Glokalizace ayahuasky v ČR a možnosti jejího terapeutického využití v místních podmínkách [Glocalization of ayahuasca in the Czech Republic and its possible therapeutic applications in local condition]. Anthropologia integra, 6(2), 7-13.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horák, M., & Vosáhlová, Š. (2016). Tradiční amazonská medicína v české subkultuře [Traditional medicine of the Amazon in czech subculture]. Anthropologia integra, 7(2), 47-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horák, M., Novák, P., & Wozáryová, W. (2017). Legal aspects of the ayahuasca consumption in the European Union. In Region in the Development of Society 2016. Brno: Mendel University in Brno, 276-283.
- Horák, M. (2018). "Without Limits of Resources": Glocal Trends in Ayahuasca
- Utilization. The Journal of Culture, 7(1), 2-11.
- Horák, M., Hasíková L., & Verter, N. (2018). Therapeutic Potential Ascribed to Ayahuasca by Users in the Czech Republic. Journal of Psychoactive Drugs. DOI: 10.1080/02791072.2018.1511878
Přejít k původnímu zdroji...
- Jütte, M. (2016). Reisende im Strom der Zeit: Zum Yajé (Ayahuasca) - Gebrauch der kolumbianischen Cofán [Travelers in the current of time: Yajé (ayahuasca) use by the Colombian Cofán]. Berlin: Lit Verlag.
- Kaasik, H. (2016). Psychology of ayahuasca users in Estonia. Tartu: University of Tartu, Institute of Psychology. Magisterská práce.
- Katzung, B. G., Masters, S. B., & Trevor, A. J. (2015). Lange's basic and clinical pharmacology. New York: McGraw-Hill Professional.
- Kautzer, K. (2012). The underground church. Nonviolent resistance to the Vatican empire. Leiden: Brill.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kavenská, V. (2008). Možnosti využití halucinogenu ayahuascy při léčbě závislostí [Potential of the use of the hallucinogen ayahuasca in addiction therapy]. Adiktologie, 8(1), 32-40.
- Kavenská, V. (2012). Léčba v centru Takiwasi a jejî vliv na proces formovánî vztahu k sobě [Treatment in the Takiwasi center and its influence on the process of building a relation to oneself]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Dissertation.
- Kavenská, V. (2013). Tradiční medicína Jižní Ameriky a její využití v psychoterapii [Traditional medicine of South America and its use in psychotherapy]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts.
- Kavenská V. (2014). Traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon and its potential for psychological treatment and personal growth. In Horák, M. (Ed.), A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendel University in Brno, 48-58.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kavenská, V., & Vosáhlová, Š. (2013). Zkušenosti s ayahuascou v Evropě - motivace, možné přínosy a rizika [Ayahuasca experiences in Europe - motivation, potential benefits and danger]. E-psychologie, 7(4), 28-39.
- Kavenská, V., & Simonová, H. (2014). Zkušenost s halucinogenní rostlinou ayahuasca v kontextu šamanského rituálu [Experience with hallucinogenic plant ayahuasca in the context of shamanic ritual]. Anthropologia integra, 5(1), 51-63.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kavenská, V., & Simonová, H. (2015). Ayahuasca tourism: Participants in shamanic rituals and their personality styles, motivation, benefits and risks. Journal of Psychoactive Drugs, 47(5), 351-359.
Přejít k původnímu zdroji...
- Keiser, M. J., Setola, V., Irwin, J. J., Laggner, C., Abbas, A. I., & Hufeisen, S. J., et al. (2009). Predicting new molecular targets for known drugs. Nature, 462, 175-181. doi: 10.1038/nature08506
Přejít k původnímu zdroji...
- Kilham, C. (2014). The ayahuasca test pilots handbook: The essential guide to ayahuasca journeying. Berkeley: North Atlantic Books.
- Kjellgren, A., Eriksson, A., & Norlander, T. (2009). Experiences of encounters with ayahuasca - "the vine of the soul". Journal of Psychoactive Drugs, 41(4), 309-315.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kriegová, M. B. (1970). Látky vyvolávající halucinace: z kamenného věku do věku atomového - a zpět [Substances producing hallucinations: From Stone Age to Atomic Age - and back]. In Zelená medicína [Green medicine]. Prague: Orbis, 197-216.
- Kubeček, M. (2011). Fenomén užívání halucinogenů v Latinské Americe a v Evropě. Komparace užívání ayahuascy ve dvou odlišných kulturních kontextech [The phenomenon of hallucinogen use in Latin America and in Europe. Comparison of ayahuasca use in two different cultural contexts]. Liberec: Technical University of Liberec, Faculty of Arts. Master's thesis.
- Kubîčková, P. (2014). Subjektivnî prožitky participantů ayahuaskových sezenî na územî České republiky [Subjective experiences of participants at ayahuasca sessions in the Czech Republic]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Bachelor's thesis.
- Kuchař, J. (2001). Ayahuasca aneb Tanec s Bohy [Ayahuasca or Dance with the Gods]. Prague: Eminent.
- Labate, B. C., & Sena Araújo, W. (2002). O uso ritual da ayahuasca. Campinas: Mercado das Letras.
- Labate, B. C., Santana de Rose, I., dos Santos, R. G. (Eds.) (2009). Ayahuasca religions: A comprehensive bibliography and critical essays. Santa Cruz: MAPS.
- Labate, B. C. (2011). Consumption of ayahuasca by children and pregnant women: Medical controversies and religious perspectives. Journal of Psychoactive Drugs, 43(1), 27-35.
Přejít k původnímu zdroji...
- Labate, B. C., & Jungaberle, H. (Eds.). (2011). The internationalization of ayahuasca. Münster: LIT Verlag.
- Labate, B. C., & Feeney, K. (2012). Ayahuasca and the process of regulation in Brazil and internationally: Implications and challenges. International Journal of Drug Policy, 23(2), 154-161.
Přejít k původnímu zdroji...
- Labate, B. C., & Cavnar, C. (Eds.). (2013). The therapeutic use of ayahuasca. Berlin, Heidelberg: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.) (2017). The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London, New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lanaro, R., de Aquino Calemi, D. B., Togni Rezende, L., Costa, J. L., Yonamine, M., de Oliveira Santos Cazenave, S., & Linardi, A. (2015). Ritualistic use of ayahuasca versus street use of similar substances seized by the police: A key factor involved in the potential for intoxications and overdose? Journal of Psychoactive Drugs, 47(2), 132-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- Legifrance (2005). Arrêté du 20 avril 2005 modifiant l'arrêté du 22 février 1990 fixant la liste des substances classées comme stupéfiants. URL: https://goo.gl/UPyB7Q
- Lewis, S. E. (2008). Ayahuasca and spiritual crisis: Liminality as space for personal growth. Anthropology of Consciousness, 19(2), 109-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- Liester, M. B. (2013). Near-death experiences and ayahuasca induced experiences - two unique pathways to a phenomenologically similar state of consciousness. The Journal of Transpersonal Psychology, 45(1), 24-48.
- Linquist, G. (1997). Shamanic performances on the urban scene: Neo-shamanism in contemporary Sweden. Stockholm: Stockholm University, Department of Social Anthropology.
- Loizaga-Velder, A., & Verres, R. (2014). Therapeutic effects of ritual ayahuasca use in the treatment of substance dependence-qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 46(1), 63-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- López-Pavillard, S. (2015). La vida como proceso de sanación: Prácticas chamánicas del alto Amazonas en torno a la ayahuasca en España. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Polîticas y Sociologîa. Disertační práce.
- Lukášová, R. (2011). Ayahuasca v kulturnîch kontextech Peru a České republiky [Ayahuasca in cultural contexts of Peru and the Czech Republic]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Bachelor's thesis.
- Luna, L. E. (1986). Vegetalismo: Shamanism among the mestizo population of the Peruvian Amazon. Stockholm: Almqvist & Wiksell Internat.
- Luna, L. E. (1999). Ayahuasca visions. The religious iconography of a Peruvian shaman. Berkeley: North Atlantic Books.
- Luna, L. E. (2011). Indigenous and mestizo use of ayahuasca. An overview. In dos Santos, R. G. (Ed.), The ethnopharmacology of ayahuasca. Kerala: Transworld Research Network, 1-21.
- Lužný, D. (1995). Neošamanismus - postmodernî techniky extáze: k problematice náboženstvî v dnešnî době [Neoshamanism - postmodern technics of ecstasy: Towards the problems of contemporary religions]. Religio: revue pro religionistiku, 3(2), 169-180.
- MacRae, E. (2004). The ritual use of ayahuasca by three Brazilian religions. In Coomber, R., & South N. (Eds.), Drug use and cultural contexts beyond the West. London: Free Association Books, 27-45.
- Malinowski, B. K. (1939). The group and the individual in functional analysis. American Journal of Sociology, 44(6), 938-964.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mantere, V. (2013). Westerners in search of the legendary potion: Ayahuasca travel in the borderland between tourism and pilgrimage. Turku: Åbo Akademi University, Faculty of Theology. Master's thesis.
- McGaa, E. (2009). Rainbow tribe: Ordinary people journeying on the Red Road. New York: HarperCollins.
- McKenna, D. J., Luna, L. E., & Towers, G. H. N. (1986). Ingredientes biodinámicos en las plantas que se mezclan al ayahuasca. Una farmacopoea tradicional no investigada [Biodynamic ingredients in ayahuasca plant admixtures. An univestigated traditional pharmacopoeia]. America indígena, 46(1), 73-99.
- McKenna, D. J., & McKenna, T. (2000). Neviditelná krajina. Mysl, halucinogeny a I Ťing [The invisible landscape: Mind, hallucinogens & the I Ching]. Prague: Volvox Globator.
- Mercante, M. (2010). Images of healing: Spontaneous mental imaginery and healing process of the Barquinha, a Brazilian ayahuasca religious system. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.
- Mercante, M. (2013). A ayahuasca e o tratamento da dependência [Ayahuasca and the treatment of addiction]. Mana, 19(3), 529-558.
Přejít k původnímu zdroji...
- Metzner, R. (2006). Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
- Metzner, R. (Ed.) (2014). The ayahuasca experience: A sourcebook on the sacred vine of spirits. Rochester, Vermont: Park Street Press.
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu [Qualitative approach and methods in psychological research]. Prague: Grada.
- Moeller, N. I. (2010). The protection of traditional knowledge in the Ecuadorian Amazon: A critical ethnography of capital expansion. Lancaster: Lancaster University, Department of Sociology. Master's thesis.
- Móró, L. (2010). Hallucinatory altered states of consciousness. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 9(2), 241-252.
Přejít k původnímu zdroji...
- Móró, L., & Noreika, V. (2011). Sacramental and spiritual use of hallucinogenic drugs. Behavioral and Brain Sciences, 34(6), 319-320.
Přejít k původnímu zdroji...
- Naranjo, P. (1983). Ayahuasca: Etnomedicina y mitologia [Ayahuasca: Etnomedicine and mythology]. Quito: Ediciones Libri Mundi.
- Narby, J., & Huxley, F. (2004). Shamans through time: 500 years on the path to knowledge. New York: Tarcher/Penguin.
- Narby, J. (2006). Kosmický had [Cosmic serpent]. Prague: Rybka Publishers.
- Nemu, R. (2016). Neuro-apocalypse: The history, psychology & poetry of apocalypse. London: Psychedelic Press.
- Němečková, K. (2016). Kapitoly k nenáboženské spiritualitě [Chapters on non-religious spirituality]. Prague: Carpe Momentum.
- Nongbri, B. (2013). Before religion: A history of a modern concept. New Haven: Yale University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nunes, A. A, dos Santos, R. G., Osório, F. L., Sanches, R. F., Crippa, J. A., & Hallak, J. E. (2016). Effects of ayahuasca and its alkaloids on drug dependence: A systematic literature review of quantitative studies in animals and humans. Journal of Psychoactive Drugs, 48(3), 195-205.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ott, J. (1994). Ayahuasca analogues: Pangaean entheogens. Kennewick: Natural Products Co.
- Ott, J. (1996). Pharmacotheon. Entheogenic drugs, their plant sources and history. Kennewick: Natural Products Co.
- Palma, T. J., Martins J. E., & Simões, M. (2016). Transcultural perspective on consciousness: Traditional use of ayahuasca in psychotherapy in the 21st century in Western world. Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy, 12(2), 237-249.
- Pope Francis (2015). Encyclical letter Laudato si' of the Holy Father Francis on care for our common home. Rome: Vatican Press.
- Petružálková, K. (2013). Ayahuascová subkultura v Praze [The ayahuasca subculture in Prague]. Prague: Charles University, Faculty of Arts. Master's thesis. Quevedo Pereyra de Pribyl, R. J. (2013). The long way home: The integration of traditional medicine into the Peruvian healthcare system. Vienna: University of Vienna. Disertační práce.
- Rätsch, CH. (1998). Enzyklopädie der psychoaktiven Pflanzen. Botanik, Ethnopharmakologie und Anwendungen [Encyclopedia of psychoactive plants. Botany, ethnopharmacology and applications]. Aarau: AT Verlag.
- Reichel-Dolmatoff, G. (1972). Amazonian cosmos: The sexual and religious symbolism of the Tukano indians. Chicago: University of Chicago Press.
- Riba, J., Rodríguez-Fornells, A., Urbano, G., Morte, A., Antonijoan, R., Montero, M., Callaway, J. C., & Barbanoj, M. J. (2001). Subjective effects and tolerability of the South American psychoactive beverage ayahuasca in healthy volunteers. Psychopharmacology, 154(1), 85-95.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ribeiro Barbosa, P. C., Giglio, J. S., & Dalgalarrondo, P. (2005). Altered states of consciousness and short-term psychological after-effects induced by the first time ritual use of ayahuasca in an urban context in Brazil. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 193-201.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ribeiro Barbosa, P. C., Mizumoto, S., Bogenschutz, M. P., & Strassman, R. J. (2012). Health status of ayahuasca users. Drug Testing and Analysis, 4(7-8), 601-609.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ribeiro Barbosa, P. C., Strassman, R. J., da Silveira, D. X., Areco, K., Hoy, R.
- Pommy, J., Thoma, R., & Bogenschutz, M. (2016). Psychological and neuropsychological assessment of regular hoasca users. Comprehensive Psychiatry, 71, 95-105.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richards, W. A. (2014). Entheogens in the study of religious experiences: Current status. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 15-28.
- Sanches, R. F., de Lima Osorio, F., dos Santos, R. G., Macedo, L. R., Maia-de-Oliveira, J. P., Wichert-Ana, L., de Araujo, D. B., Riba, J., Crippa, J. A., & Hallak, J. E. (2016). Antidepressant effects of a single dose of ayahuasca in patients with recurrent depression: A SPECT study. Journal of Clinical Psychopharmacology, 36(1), 77-81.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sánchez, C., & Bouso, J. C. (2015). Ayahuasca: From the Amazon to the global village. Drug Policy Briefing, 43, December. ICEERS, TNI. URL: https://goo.gl/q2DQ7D
- Shalit, E. (2017). Cyklus života: Témata a příběhy životní cesty [The cycle of life: Themes and tales of the journey]. Prague: Portál.
- Shannon, B. (2008). Biblical entheogens: A speculative hypothesis. Time and Mind, 1(1), 51-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sheldrake, P. J. (2003). Spiritualita a historie. Úvod do studia křesťanského duchovnîho života [Spirituality and History: Introduction to the study of Christian spiritual life]. Brno: CDK.
- Shepard, G. H. (2004). Central and South American shamanism. In Walter, M. N., & Fridman, E. J. N. (Eds.), Shamanism. An encyclopedia of world beliefs, practices, and culture. Vol. 1. Santa Barbara: ABC-CLIO, 365-370.
- Shulgin, A. T. (1976). Profiles of psychedelic drugs. Journal of Psychedelic Drugs, 8(2), 167-168.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schenberg, E. E. (2013). Ayahuasca and cancer treatment. SAGE Open Medicine, 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schenberg, E. E., Alexandre, J. F. M., Filev, R., Cravo, A. M., Sato, J. R., Muthukumaraswamy, S. D., Yonamine, M., Waguespack, M., Lomnicka, I., Barker, S. A., & da Silveira, D. X. (2015). Acute biphasic effects of ayahuasca. PLoS ONE, 10(9), e0137202.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schmid, J. T., Jungaberle, H., & Verres, R. (2010). Subjective theories about (self-)treatment with ayahuasca. Anthropology of Consciousness, 21(2), 188-204.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. London: SAGE Publications Ltd.
- Simonová, H. (2014). Výpravy za ayahuaskou a jejî užîvánî v kontextu tradičnîho šamanského rituálu [Ayahusca expeditions and its use in the context of traditional shamanic ritual]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Master's thesis.
- Sládek, P. (2017). Potenciál metod pracujících s transovými stavy a limitní zátěží v kontextu kvality profesního a osobního života [Potential of the metods working with trance, mental and physical strain in the context of quality professional and personal life]. Brno: NEWTON College. Master's thesis.
- Smith, H. (2000). Cleansing the doors of perception: The religious signifikance of entheogenic plants and chemicals. New York: Tarcher/Putnam.
- Smolîk, J. (2010). Subkultury mládeže. Uvedenî do problematiky [Youth subcultures. Introduction]. Prague: Grada Publishing.
- Sobiecki, J. F. (2013). An account of healing depression using ayahuasca plant teacher medicine in a Santo Daime ritual. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 13(1), 1-10.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soler, J., Elices, M., Franquesa, A., Barker, S., Friedlander, P., Feilding, A., Pascual, J. C., & Riba, J. (2016). Exploring the therapeutic potential of ayahuasca: Acute intake increases mindfulness-related capacities. Psychopharmacology, 233(5), 823-829.
Přejít k původnímu zdroji...
- Souček, T., Veselý, K., & Vladimîr 518 (2011). Kmeny. Současné městské subkultury [Tribes. Contemporary urban subcultures]. Prague: BiggBoss, Yinachi. Sutcliffe, J., & Gilhus, I. S. (Eds.) (2013). New Age spirituality: Rethinking religion. Durham: Acumen.
- Steindl-Rast, D. (2001). Foreword. In Roberts, T. B. (Ed.), Psychoactive sacramentals: Essays on entheogens and religion. San Francisco: Council on Spiritual Practices. St John, G. (2012). Global tribe: Technology, spirituality and psytrance. Sheffield: Equinox Publishing Ltd.
- St John, G. (2015). Electronic dance music cultures, ritualization and the case of psytrance. In Bennet, A., Waksman, S. (Eds.), The SAGE handbook of popular music. Los Angeles: SAGE Publications Ltd., 243-260.
Přejít k původnímu zdroji...
- St John, G. (2017). Weekend societies: Electronic dance music festivals and event-cultures. London: Bloomsbury Academic.
Přejít k původnímu zdroji...
- Strassman, R. (2001). DMT: The spirit molecule. Rochester: Park Street Press.
- Strauss, A., & Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teorîa fundamentada [Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing Grounded Theory]. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
- Tafur, J. (2017). The fellowship of the river: A medical doctor's exploration into traditional Amazonian plant medicine. Phoenix: Espiritu Books.
- Talin, P., & Sanabria, E. (2017). Ayahuascaʼs entwined efficacy: An ethnographic study of ritual healing from 'addictionʼ. International Journal of Drug Policy, 44, 23-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Thomas, G., Lucas, P., Capler, N. R., Tupper, K. W., & Martin, G. (2013). Ayahuasca-assisted therapy for addiction: Results from a preliminary observational study in Canada. Current Drug Abuse Review, 6(1), 30-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tichá, K. (2015). Comparative research on drug addiction treatment in the Czech Republic, Peru, and Nicaragua. Brno: Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies. Master's thesis.
- Tófoli, L. F., & de Araujo, D. B. (2016). Treating addiction: Perspectives from EEG and imaging studies on psychedelics. In Zahr, N. M., & Peterson, E. T. (Eds.), International Review of Neurobiology. Imaging the Addicted Brain, 129, 157-185.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tomková, A. (2011). Psychoterapeutické využitî změněných stavů vědomî v léčbě závislostî [Psychoterapeutic use of altered states of consciousness in the addiction treatment]. Prague: Charles University, First Faculty of Medicine. Bachelor's thesis.
- Touraine, A. (2005). The end of the "social". In Ben-Rafael, E., & Sternberg, Y. (Eds.), Comparing modernities: Pluralism versus homogenity. Essays in homage to Shmuel N. Eisenstadt. Leiden/Boston: Brill.
- Tupper, K. (2003). Entheogens & education: Exploring the potential of psychoactives as education tools. Journal of Drug Education and Awareness, 1(2), 145-161.
- Tupper, K. W. (2008). The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? International Journal of Drug Policy, 19(4), 297-303.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tupper, K. W. (2009). Ayahuasca healing beyond the Amazon. Global Networks, 9(1), 117-136.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tupper, K. W., & Labate, B. C. (2012). Plants, psychoactive substances and the International Narcotics Control Board: The control of nature and the nature of control. Human Rights & Drugs, 2(1), 17-28.
- Tupper, K. W. (2017). The economics of ayahuasca: Money, markets, and the value of the vine. In Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.), The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London: Routledge, 183-200.
- UN (1988). Convention against illegal trafficking of narcotics and psychotropic substances. Retrieved from: https://goo.gl/ReZjUI
- Valeri, V. (2014). Rituals and annals: Between anthropology and history. Classics Series 2. Manchester: HAU Society for Ethnographic Theory.
- Velíšek, I. (2008). Cesta s ayahuaskou [Ayahuasca journey]. Prague: Volvox Globator.
- Vieira Monteiro, A. V. (2012). Reza brava [Pray hard]. São Paulo: Scortecci Editora.
- Vodičková, A. (2017). Rozvoj tradiční amazonské medicíny v českých podmínkách [Development of the traditional Amazonian medicine in Czech conditions]. Brno: Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies. Master's thesis.
- Vojtîšek, Z. (2007). Nová náboženská hnutî a jak jim porozumět [New religious movements and how to understand them]. Prague: Beta Books.
- Vosáhlová, Š. (2015). Ayahuaskové obřady - motivace a efekty [Ayahuasca session - Motivation and effects]. Olomouc: Palacký University Olomouc, Faculty of Arts. Master's thesis.
- Vozáryová, W. (2015). Comparative study of the drug abuse in Peru and the Czech Republic regarding women's roles. Brno: Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies. Bachelor's thesis.
- Wasson, G. R., Kramrisch, S., Ott, J., & Ruck, C. A. P. (1986). Persephone's quest: Entheogens and the origins of religion. New Haven/London: Yale University Press.
- Watt, G. (2014). Santo Daime in Ireland: A 'work' in process. Diskus, 16(3), 47-56.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weisberger, J. M. (2013). Rainforest medicine: Preserving indigenous science and biodiversity in the Upper Amazon. Berkeley: North Atlantic Books.
- Wilbert, J. (1994). The cultural significance of tobacco use in South America. In Seaman, D., & Jay, G. S. (Eds.), Ancient traditions: Shamanism in Central Asia and the Americas. Denver: University Press of Colorado & Denver Museum of Natural History, 47-76.
- Winkelman, M. (2005). Drug tourism or spiritual healing? Ayahuasca seekers in Amazonia. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 209-218.
Přejít k původnímu zdroji...
- Willerslev, R. (2013). Taking aninimism seriously, but perhaps not too seriously. Religion and Society: Advances in Research, 4(1), 41-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wright, P. G. (2008). Postmodern ontology, anthropology, and religion. Culture and Religion: An Interdisciplinary Journal, 1(1), 85-94.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wrožynová, K. (2017). Napětí mezi efekty netradičního kolektivního rituálu a společenskými očekáváními: Případ českých uživatelů ayahuasky [A tension between the effects of non-traditional collective ritual and the social expectations: the case of Czech ayahuasca users]. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts. Bachelor's thesis.
- Zamudio Angles, CA. (2008). ¿Qué es el narcomenudeo? Un acercamiento etnológico [What is drug trafficking? An ethnological approach]. Liberaddictus, 103, 3-7.
- Zamudio Angles, C. A. (2013). Jóvenes en el narcomenudeo: El caso Ciudad de México [Young people in the drug trafficking: The case of Mexico City]. URVIO, Revista Latinoamericana de Seguridad Ciudadana, 13, 111-123.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zinberg, N. E. (1984). Drug, set, and setting: The basis for controlled intoxicant use. New Haven: Yale University Press.
- Znamenski, A. A. (2007). The beauty of the primitive: Shamanism and the Western imagination. New York: Oxford University Press, Inc.
Přejít k původnímu zdroji...