DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

ISBN: 978-80-7509-509-1 | ISBN online: 978-80-7509-510-7 | DOI: 10.11118/978-80-7509-510-7

AYAHUASCA V ČESKÉ REPUBLICE

Miroslav Horák

Ayahuasca je přípravek používaný v „tradiční amazonské medicíně“. Tato kniha je zaměřena na její užívání v České republice a možnosti jejího terapeutického využití v místních podmínkách. Publikace obsahuje klasifikaci rituálů a charakteristiky jejich pořadatelů a účastníků. Terénní výzkum mezi uživateli ayahuascy byl v návaznosti na on-line dotazníkové šetření realizován od 1. 11. 2015 do 31. 12. 2016. Výzkumný vzorek tvoří 46 osob (23 žen a 23 mužů), které se minimálně jednou zúčastnily nějakého typu rituálu. S těmito osobami byly nahrány semi-strukturované rozhovory o průměrné délce 50 min., které byly následně analyzovány metodou zakotvené teorie. Výsledky výzkumu potvrzují, že rituály se uzpůsobují potřebám uživatelů. Ti ayahuascu užívají nejen kvůli léčení, ale také ze spirituálních a náboženských důvodů, ze zvědavosti/experimentu a kvůli osobnostnímu rozvoji. Terapeutický potenciál ayahuascy v místních podmínkách spočívá zejména v léčbě civilizačních chorob.

Klíčová slova: tradiční amazonská medicína, ayahuasca, terapeutický potenciál

1. vydání, Publikováno: 2017, online: 2022, vydavatel: Mendelova univerzita v Brně



Reference

  1. Adlam, R., & Holyoak, L. (2005). Shamanism in the postmodern world. Studies in Religion/Sciences Religieuses, 34(3-4), 517-568. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ADF (2016a). Why now. URL: http://ayahuascadefense.com
  3. ADF (2016b). International legal status. URL: http://goo.gl/YQfUsT
  4. ADF (2016c). National legal status. Retrieved from: http://goo.gl/vCnBcv
  5. Anderson, B. T. (2012). Ayahuasca as antidepressant? Psychedelics and styles of reasoning in psychiatry. Anthropology of Consciousness, 23(1), 44-59. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Andritzky, W. (1989). Sociopsychotherapeutic functions of ayahuasca healing in Amazonia. Journal of Psychoactive Drugs, 21(1), 77-89. Přejít k původnímu zdroji...
  7. APA (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. London, Washington: American Psychiatric Publishing.
  8. Asad, T. (1993). Genealogies of religion. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Ava, V. (2015). Ayahuaskové rituály praktikované v Praze a význam, jaký jim přikládajî jejich aktéři. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitnîch studiî. Bakalářská práce.
  10. Ávila Martinéz, A. F. (2011). Colombia: Criminalidad urbana y narcomenudeo. Mafia And Co., 12, 48-61.
  11. Baker, S. E., & Edwards, R. (2012). National Centre for Research Methods review paper: How many qualitative interview is enough? Expert voices and early career reflections on sampling and cases in qualitative research. Southampton: National Centre for Research Methods.
  12. Ballón, G. G. (1999). Efectos del ayahuasca en el tratamiento de toxicomanias. Lima: Universidad Ricardo Palma. Disertační práce.
  13. Balzer, C. (2005). Ayahuasca rituals in Germany: The first steps of the Brazilian Santo Daime Religion in Europe. Curare, 28(1), 57-70.
  14. Beltrán Gallego, O. (2007). Yage, cognition and executive functions. Revista Cultura y droga, 12(14), 13-27.
  15. Bernard, H. (2006). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Lanham, Md.: Altamira Press.
  16. Bey, H. (1991). T. A. Z. The temporary autonomous zone, ontological anarchy, poetic terrorism. New York: Automedia/Anti-Copyright.
  17. Blainey, M. G. (2013). A ritual key to mystical solutions: Ayahuasca therapy, secularism, & the Santo Daime religion in Belgium. New Orleans: Tulane University, School of Liberal Arts, Department of Anthropology. Disertační práce.
  18. Blainey, M. G. (2014). Forbidden therapies: Santo Daime, ayahuasca, and the prohibition of entheogens in Western society. Journal of Religion and Health, 54(1), 287-302. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Bogenschutz, M. P., & Johnson, M. W. (2016). Classic hallucinogens in the treatment of addictions. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 64, 250-258. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Bossis, A. P. (2014). Psilocybin and mystical experience: Implications for the alleviation of existencial and psycho-spiritual distress at the end of life. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 25-284.
  21. Bouso, J. C., Fábregas, J. M., Antonijoan, R. M., Rodríguez-Fornells, A, & Riba, J. (2013). Acute effects of ayahuasca on neuropsychological performance: Differences in executive function between experienced and occasional users. Psychopharmacology, 230(3), 415-424. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Bowie, F. (2008). Antropologie náboženství. Praha: Portál. Brabec De Mori, B. (2011). Tracing hallucinations: Contributing to a critical ethnohistory of ayahuasca use in the Peruvian Amazon. In Labate, B. C., & Jungaberle, H. (Eds), The internationalization of ayahuasca. Zürich: LitVerlag, 23-49. Brabec de Mori, B. (2016). What makes natives unique? Overview of knowledge systems among the world's indigenous people. In: Past-Future-2016: Seminar on the Protection of Aboriginal Wisdom Creation; Proceedings. Hualien: National Dong Hwa University, 78-85.
  23. Brown, M. F. (2004). Who owns native culture? Cambridge; London: Harvard University Press.
  24. Bustos, S. (2008). The healing power of icaros: A phenomelogical study of ayahuasca experiences. San Francisco: California Institute of Integral Studies. Disertační práce. Bunzl, M. (2005). Anthropology beyond crisis: Toward an intellectual history of the extended present. Anthropology and Humanism, 30(2), 187-195. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Burroughs, W. S., & Ginsberg, A. (1963). The yage letters. San Francisco: City Lights Books.
  26. Burroughs, W. S., & Ginsberg, A. (2013). Dopisy o Yage. Praha: Maťa.
  27. Caiceda, A. (2007). Neochamanismos y modernidad. Lecturas sobre la emancipación. Nómadas, 114-127.
  28. Calabrese, J. D. (2014). The therapeutic use of peyote in the Native American Church. In: Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 55-70.
  29. Callaway, J. C. (1994). Some chemistry and pharmacology of ayahuasca. Yearbook of Ethnomedicine and the Study of Consciousness 3, 295-98.
  30. Callicot, C. (2013). Interspecies communication in the Western Amazon: Music as a form of conversation between plants and people. European Journal of Ecopsychology, 4(1), 32-43.
  31. Cavnar, C. (2014). The effects of ayahuasca ritual participation on gay and lesbian identity. Journal of Psychoactive Drugs, 46(3), 252-60. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Coe, M. A., & McKenna, D. J. (2016). The therapeutic potential of ayahuasca. In Camfield, D., McIntyre, E., & Sarris, J. (Eds.), Evidence-based herbal and nutritional treatments for anxiety in psychiatric disorders. Cham: Springer, 123-137. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Dakic, V., de Moraes Maciel, R., Drummond, H., Nascimento, J. M., Trindade, P.,& Rehen, S. K. (2016). Harmine stimulates proliferation of human neural progenitors. PeerJ, 4: e2727. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Dawson, A. (2013). Santo Daime: A new world religion. London, New York: Bloomsburry Academic. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Dawson, A. (2017). If tradition did not exist, it would have to be invented. Retraditionalization and the world ayahuasca diaspora. In Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.) (2017). The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London, New York: Routledge, 20-37.
  36. Dobkin De Rios, M. (1972). Visionary vine: Psychedelic healing in the Peruvian Amazon. San Francisco; London: Chandler.
  37. Dobkin de Rios, M. (1994). Drug tourism in the Amazon: Why Westerners are desperate to find the vanishing primitive. Omni, 16(4), 6.
  38. Dobkin de Rios, M., Grob, C. S., Lopez, E., Da Silviera, D. X., Alonso, L. K., & Doering-Silveira, E. (2005). Ayahuasca in adolescence: Qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 135-139. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Dobkin de Rios M., & Rumrrill, R. (2008). A hallucinogen tea, laced with controversy. London: Praeger Publishers.
  40. Doering-Silveira, E., Lopez, E., Grob, C. S., Dobkin de Rios, M., Alonso, L. K., Tacla, C., Shirakawa, I., Bertolucci, P. H., & Da Silviera, D. X. (2005). Ayahuasca in adolescence: A neuropsychological assessment. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 123-128. Přejít k původnímu zdroji...
  41. dos Santos, R. G. (2013). Safety and side effects of ayahuasca in humans-An overview focusing on developmental toxicology. Journal of Psychoactive Drugs, 45(1), 68-78. Přejít k původnímu zdroji...
  42. dos Santos, R. G. (2014). Immunological effects of ayahuasca in humans. Journal of Psycho­active Drugs, 46(5), 383-388. Přejít k původnímu zdroji...
  43. dos Santos, R. G., Osório, F. L., Crippa, J. A. S., Riba, J., Zuardi, A. W., & Hallak, E. C. (2016a). Antidepressive, anxiolytic, and antiaddictive effects of ayahuasca, psilocybin and lysergic acid diethylamide (LSD): A systematic review of clinical trials published in the last 25 years. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 6(1), 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  44. dos Santos, R. G., Osório, F. L., Crippa, J. A. S., & Hallak, Jaime E. C. (2016b). Antidepressive and anxiolytic effects of ayahuasca: A systematic literature review of animal and human studies. Revista Brasileira de Psiquiatria, 38(1), 65-72. Přejít k původnímu zdroji...
  45. dos Santos, R. G., Balthazar, F. M., Bouso, J. C., & Hallak, Jaime E. C. (2016c). The current state of research on ayahuasca: A systematic review of human studies assessing psychiatric symptoms, neuropsychological functioning, and neuroimaging. Journal of Psychopharmacology, 30(12), 1230-1247. Přejít k původnímu zdroji...
  46. dos Santos, R. G., Bouso, J. C., & Hallak, J. E. C. (2017). Ayahuasca, dimethyltryptamine, and psychosis: A systematic review of human studies. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 7(4), 141-157. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Drlíková, J. (2016). Integrace amazonského šamanismu v České republice: Češtî neo-ayahuasqueros mezi námi. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Bakalářská práce.
  48. DuBois, T. A. (2011). Úvod do šamanismu. Praha: Volvox Globator.
  49. ECHR (2014). Application no. 28167/07 Alida Maria FRÄNKLIN-BEENTJES and CEFLU-LUZ DA FLORESTA against the Netherlands. Third section. Decision. URL: http://goo.gl/BJCzdC
  50. Eliade, M. (1997). Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Praha: Argo.
  51. Eliade, M. (2006). Posvátné a profánní. Praha: Oikoymenh.
  52. Ellens, J H. (2009). The healing power of spirituality: How faith helps humans thrive. 3 volumes. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  53. Ellens, J. H. (Ed.) (2014). Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. 2 volumes. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  54. Ellens, J. H., & Roberts, T. B. (2015). The psychedelic policy quagmire: Health, law, freedom, and society. Santa Barbara: ABC-CLIO.
  55. Elo, S., & Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analysis process. Advanced Nursing, 61(1), 107-115. Přejít k původnímu zdroji...
  56. EMCDDA (2016). Penalties for drug law offences in Europe at a glance. URL: http://www.emcdda.europa.eu/topics/law/penalties-at-a-glance
  57. EROWID (2015a). Syrian rue (Peganum harmala) legal status. URL: https://goo.gl/FMyQiX
  58. EROWID (2015b). N,N-DMT legal status. URL: https://goo.gl/01yDWm
  59. Fábregas, J. M., González, D., Fondevila, S., Cutchet, M., Fernández, X., Ribeiro Barbosa, P. C. R., Alcázar-Córcolese, M. Á., Barbanoj, M. J., Riba, J., & Bouso, J. C. (2010). Assessment of addiction severity among ritual users of ayahuasca. Drug and Alcohol Dependence, 111(3), 257-261. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Fantegrossi, W. E., Murnane, K. S., & Reissig, C. J. (2008). The behavioral pharmacology of hallucinogens. Biochemical Pharmacology, 75(1), 17-33. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Feeney, K., & Labate, B. C. (2014). The expansion of Brazilian ayahuasca religions: Law, culture and locality. In: Cavnar, C., Labate, B. C. (Eds.), Prohibition, religious freedom and human rights: Regulating traditional drug use. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Fericgla, J. M. (2004). El arduo problema de la terminologîa en los psicotropos. Barcelona: Fundació J. Mª Fericgla - Societat d'Etnopsicologia Aplicada.
  63. Foutiou, E. (2010). From medicine men to day trippers: Shamanic tourism in Iquitos Peru. Madison: University of Wisconsin. Disertační práce.
  64. Foutiou, E. (2014). "One heart": Personal insights into spiritual dimensions of participation in contemporary ayahuasca rituals. In Ellens, J. H. (Ed.), Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 71-100.
  65. Foutiou, E. (2016). The globalization of ayahuasca shamanism and the erasure of indigenous shamanism. Anthropology of Consciousness, 27(2), 151-179. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Frecska, E., Bokor, P., & Winkelman, M. (2016). The therapeutic potentials of ayahuasca: Possible effects against various diseases of civilization. Frontiers in Pharmacology, 7(35), 1-17. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Frenopoulo, C. (2011). Uso introspectivo de la ayahuasca: Surgimiento de las iglesias. Trama, 3, 42-54.
  68. Gable, R. S. (2007). Risk assessment of ritual use of oral dimethyltryptamine (DMT) and harmala alkaloids. Addiction, 102(1), 24-34. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Gearin, A. (2016). Dividual vision of the individual: Ayahuasca neo-shamanism and the New Age inidividualism orthodoxy. International Journal for the Study of New Religions, 7(2), 199-220. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Geertz, C. (2000). Interpretace kultur. Praha: Sociologické nakladatelství.
  71. Giove, R. (2002). La liana de los muertos al rescate de la vida. Tarapoto: Takiwasi.
  72. Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley: Sociology Press.
  73. Goméz García, P. (1996). Teorías étnicas y etnológicas sobre la terapéutica popular. In González Alcantud, J. A., & Rodríguezz Becerra, S. (Eds.), Creer y curar: La medicina popular. Granada: Diputación Provincial de Granada, 209-250.
  74. González, D., Carvalho, M., Cantillo, J., Aixalá, M., & Farre, M. (2017). Potential use of ayahuasca in grief therapy. OMEGA-Journal of Death and Dying, 0(0), 1-26.
  75. Grob, C. (2006). The psychology of ayahuasca. In Metzner, R. (Ed.), Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
  76. Grof, S. (1994). LSD Psychotherapy. Alameda: Hunter House.
  77. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 105-117.
  78. Hanegraaff, W. J. (1996). New Age religion and western culture: Esotericism in the mirror of secular thought. Leiden: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  79. Hanegraaff, W. J. (1999). Defining religion in spite of history. In Platvoet, J. G., & Molendijk, A. L. (Eds.), The pragmatics of defining religion: Contexts, concepts, and contests. Brill: Leiden, 337-378. Přejít k původnímu zdroji...
  80. Hanegraaff, W. J. (2016). Reconstructing "religion" from the bottom up. Numen, 63(5-6), 577-606. Přejít k původnímu zdroji...
  81. Harris, R. (2017). Listening to ayahuasca: New hope for depression, addiction, PTSD, and anxiety. Novato: New World Library.
  82. Hobsbawm, E., & Ranger, T. (1983). The invention of tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
  83. Horák, M. (2006). Rostliny transformace: Užití rostlinných halucinogenů mexickými indiány v Oaxace a mestici v Peru. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií. Diplomová práce.
  84. Horák, M. (2010a). Případ Takiwasi - koncept tradiční domorodé medicíny peruánské Amazonie. Antropowebzin, 3(2), 101-107.
  85. Horák, M. (2010b). Případ Takiwasi. Specifický výzkum léčby drogové závislosti tradiční domorodou medicínou peruánské Amazonie. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií. Disertační práce.
  86. Horák, M. (2013a). Dům, kde se zpívá. Rehabilitace drogově závislých tradiční domorodou medicínou peruánské Amazonie. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  87. Horák, M. (2013b). The house of song. Rehabilitation of drug addicts by the traditional indigenous medicine of the Amazon. Brno: Mendel University in Brno.
  88. Horák, M. (2014). Sacred plants of native North America. In: Horák, M. (Ed.), A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 151-161. Přejít k původnímu zdroji...
  89. Horák, M., Verter, N., Somerlíková, K. (2014). Efficacy of drug rehab centers in Nicaragua, Peru, and the Czech Republic. Adiktologie, 14(4), 428-439.
  90. Horák, M. (2015a). Glokalizace ayahuascy v ČR a možnosti jejího terapuetického využití v místních podmínkách. URL: goo.gl/IzRd2F Přejít k původnímu zdroji...
  91. Horák, M. (2015b). Eficacia de la terapia asistida de drogadicción con ayahuasca. In: Horák, M. (Ed.). Etnobotánica y fitoterapia en América. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 52-72. Přejít k původnímu zdroji...
  92. Horák, M. (2015c). Tradiční medicína a léčitelství. In: Pavlík, I., Hübelová, D., Horák, M., Somerlíková, K. Význam onemocnění lidí a zvířat při rozvoji regionů. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 109-111. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Horák, M., Lukášová, R., & Vosáhlová, Š. (2015). Glokalizace ayahuasky v ČR a možnosti jejího terapeutického využití v místních podmínkách. Anthropologia integra, 6(2), 7-13. Přejít k původnímu zdroji...
  94. Horák, M., & Vosáhlová, Š. (2016). Tradiční amazonská medicína v české subkultuře. Anthropologia integra, 7(2), 47-55. Přejít k původnímu zdroji...
  95. Horák, M., Novák, P., & Wozáryová, W. (2017). Legal aspects of the ayahuasca consumption in the European Union. In: Region v rozvoji společnosti 2016. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 276-283.
  96. Jütte, M. (2016). Reisende im Strom der Zeit: Zum Yajé (Ayahuasca) - Gebrauch der kolumbianischen Cofán. Berlin: Lit Verlag.
  97. Kaasik, H. (2016). Psychology of ayahuasca users in Estonia. Tartu: University of Tartu, Institute of Psychology. Magisterská práce.
  98. Katzung, B. G., Masters, S. B., & Trevor, A. J. (2015). Lange's basic and clinical pharmacology. New York: McGraw-Hill Professional.
  99. Kautzer, K. (2012). The underground church. Nonviolent resistance to the Vatican empire. Leiden: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  100. Kavenská, V. (2008). Možnosti využití halucinogenu ayahuascy při léčbě závislostí. Adiktologie, 8(1), 32-40.
  101. Kavenská, V. (2012). Léčba v centru Takiwasi a jejî vliv na proces formovánî vztahu k sobě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Disertačnî práce.
  102. Kavenská, V. (2013). Tradiční medicína Jižní Ameriky a její využití v psychoterapii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  103. Kavenská V. (2014). Traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon and its potential for psychological treatment and personal growth. In: Horák, M. (Ed.), A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 48-58. Přejít k původnímu zdroji...
  104. Kavenská, V., & Vosáhlová, Š. (2013). Zkušenosti s ayahuascou v Evropě - motivace, možné přínosy a rizika. E-psychologie, 7(4), 28-39.
  105. Kavenská, V., & Simonová, H. (2014). Zkušenost s halucinogenní rostlinou ayahuasca v kontextu šamanského rituálu. Anthropologia integra, 5(1), 51-63. Přejít k původnímu zdroji...
  106. Kavenská, V., & Simonová, H. (2015). Ayahuasca tourism: Participants in shamanic rituals and their personality styles, motivation, benefits and risks. Journal of Psychoactive Drugs, 47(5), 351-359. Přejít k původnímu zdroji...
  107. Kilham, C. (2014). The ayahuasca test pilots handbook: The essential guide to ayahuasca journeying. Berkeley: North Atlantic Books.
  108. Kjellgren, A., Eriksson, A., & Norlander, T. (2009). Experiences of encounters with ayahuasca - "the vine of the soul". Journal of Psychoactive Drugs, 41(4), 309-315. Přejít k původnímu zdroji...
  109. Kriegová, M. B. (1970). Látky vyvolávající halucinace: z kamenného věku do věku atomového - a zpět. In: Zelená medicína. Praha: Orbis, 197-216.
  110. Kubeček, M. (2011). Fenomén užívání halucinogenů v Latinské Americe a v Evropě. Komparace užívání ayahuascy ve dvou odlišných kulturních kontextech. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Filozofická fakulta. Diplomová práce.
  111. Kubîčková, P. (2014). Subjektivnî prožitky participantů ayahuaskových sezenî na územî České republiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Bakalářská práce.
  112. Kuchař, J. (2001). Ayahuasca aneb Tanec s Bohy. Praha: Eminent.
  113. Labate, B. C., & Sena Araújo, W. (2002). O uso ritual da ayahuasca. Campinas: Mercado das Letras.
  114. Labate, B. C., Santana de Rose, I., dos Santos, R. G. (Eds.) (2009). Ayahuasca religions: A comprehensive bibliography and critical essays. Santa Cruz: MAPS.
  115. Labate, B. C. (2011). Consumption of ayahuasca by children and pregnant women: Medical controversies and religious perspectives. Journal of Psychoactive Drugs, 43(1), 27-35. Přejít k původnímu zdroji...
  116. Labate, B. C., & Jungaberle, H. (Eds.). (2011). The internationalization of ayahuasca. Münster: LIT Verlag.
  117. Labate, B. C., & Feeney, K. (2012). Ayahuasca and the process of regulation in Brazil and internationally: Implications and challenges. International Journal of Drug Policy, 23(2), 154-161. Přejít k původnímu zdroji...
  118. Labate, B. C., & Cavnar, C. (Eds.). (2013). The therapeutic use of ayahuasca. Berlin, Heidelberg: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  119. Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.) (2017). The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London, New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  120. Lanaro, R., de Aquino Calemi, D. B., Togni Rezende, L., Costa, J. L., Yonamine, M., de Oliveira Santos Cazenave, S., & Linardi, A. (2015). Ritualistic use of ayahuasca versus street use of similar substances seized by the police: A key factor involved in the potential for intoxications and overdose? Journal of Psychoactive Drugs, 47(2), 132-139. Přejít k původnímu zdroji...
  121. Legifrance (2005). Arrêté du 20 avril 2005 modifiant l'arrêté du 22 février 1990 fixant la liste des substances classées comme stupéfiants. URL: https://goo.gl/UPyB7Q
  122. Lewis, S. E. (2008). Ayahuasca and spiritual crisis: Liminality as space for personal growth. Anthropology of Consciousness, 19(2), 109-133. Přejít k původnímu zdroji...
  123. Liester, M. B. (2013). Near-death experiences and ayahuasca induced experiences - two unique pathways to a phenomenologically similar state of consciousness. The Journal of Transpersonal Psychology, 45(1), 24-48.
  124. Linquist, G. (1997). Shamanic performances on the urban scene: Neo-shamanism in contemporary Sweden. Stockholm: Stockholm University, Department of Social Anthropology.
  125. Loizaga-Velder, A., & Verres, R. (2014). Therapeutic effects of ritual ayahuasca use in the treatment of substance dependence-qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 46(1), 63-72. Přejít k původnímu zdroji...
  126. López-Pavillard, S. (2015). La vida como proceso de sanación: Prácticas chamánicas del alto Amazonas en torno a la ayahuasca en España. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Polîticas y Sociologîa. Disertační práce.
  127. Lukášová, R. (2011). Ayahuasca v kulturnîch kontextech Peru a České republiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Bakalářská práce.
  128. Luna, L. E. (1986). Vegetalismo: Shamanism among the mestizo population of the Peruvian Amazon. Stockholm: Almqvist & Wiksell Internat.
  129. Luna, L. E. (1999). Ayahuasca visions. The religious iconography of a Peruvian shaman. Berkeley: North Atlantic Books.
  130. Luna, L. E. (2002). Vegetalismo. Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie. Praha: DharmaGaia.
  131. Luna, L. E. (2011). Indigenous and mestizo use of ayahuasca. An overview. In dos Santos, R. G. (Ed.), The ethnopharmacology of ayahuasca. Kerala: Transworld Research Network, 1-21.
  132. Lužný, D. (1995). Neošamanismus - postmodernî techniky extáze: k problematice náboženstvî v dnešnî době. Religio: revue pro religionistiku, 3(2), 169-180.
  133. MacRae, E. (2004). The ritual use of ayahuasca by three Brazilian religions. In Coomber, R., & South N. (Eds.), Drug use and cultural contexts beyond the West. London: Free Association Books, 27-45.
  134. Malinowski, B. K. (1939). The group and the individual in functional analysis. American Journal of Sociology, 44(6), 938-964. Přejít k původnímu zdroji...
  135. Mantere, V. (2013). Westerners in search of the legendary potion: Ayahuasca travel in the borderland between tourism and pilgrimage. Turku: Åbo Akademi University, Faculty of Theology. Diplomová práce.
  136. McGaa, E. (2009). Rainbow tribe: Ordinary people journeying on the Red Road. New York: HarperCollins.
  137. McKenna, D. J., Luna, L. E., & Towers, G. H. N. (1986). Ingredientes biodinámicos en las plantas que se mezclan al ayahuasca. Una farmacopoea tradicional no investigada. America indígena, 46(1), 73-99.
  138. McKenna, D. J., & McKenna, T. (2000). Neviditelná krajina. Mysl, halucinogeny a I Ťing. Praha: Volvox Globator.
  139. Mercante, M. (2010). Images of healing: Spontaneous mental imaginery and healing process of the Barquinha, a Brazilian ayahuasca religious system. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.
  140. Mercante, M. (2013). A ayahuasca e o tratamento da dependência. Mana, 19(3), 529-558. Přejít k původnímu zdroji...
  141. Metzner, R. (2006). Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
  142. Metzner, R. (Ed.) (2014). The ayahuasca experience: A sourcebook on the sacred vine of spirits. Rochester, Vermont: Park Street Press.
  143. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  144. Moeller, N. I. (2010). The protection of traditional knowledge in the Ecuadorian Amazon: A critical ethnography of capital expansion. Lancaster: Lancaster University, Department of Sociology. Diplomová práce.
  145. Móró, L. (2010). Hallucinatory altered states of consciousness. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 9(2), 241-252. Přejít k původnímu zdroji...
  146. Móró, L., & Noreika, V. (2011). Sacramental and spiritual use of hallucinogenic drugs. Behavioral and Brain Sciences, 34(6), 319-320. Přejít k původnímu zdroji...
  147. Naranjo, P. (1983). Ayahuasca: Etnomedicina y mitologia. Quito: Ediciones Libri Mundi.
  148. Narby, J., & Huxley, F. (2004). Shamans through time: 500 years on the path to knowledge. New York: Tarcher/Penguin.
  149. Narby, J. (2006). Kosmický had. Praha: Rybka Publishers.
  150. Nemu, R. (2016). Neuro-apocalypse: The history, psychology & poetry of apocalypse. London: Psychedelic Press.
  151. Němečková, K. (2016). Kapitoly k nenáboženské spiritualitě. Praha: Carpe Momentum.
  152. Nongbri, B. (2013). Before religion: A history of a modern concept. New Haven: Yale University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  153. Nunes, A. A, dos Santos, R. G., Osório, F. L., Sanches, R. F., Crippa, J. A., & Hallak, J. E. (2016). Effects of ayahuasca and its alkaloids on drug dependence: A systematic literature review of quantitative studies in animals and humans. Journal of Psychoactive Drugs, 48(3), 195-205. Přejít k původnímu zdroji...
  154. Ott, J. (1994). Ayahuasca analogues: Pangaean entheogens. Kennewick: Natural Products Co.
  155. Ott, J. (1996). Pharmacotheon. Entheogenic drugs, their plant sources and history. Kennewick: Natural Products Co.
  156. Palma, T. J., Martins J. E., & Simões, M. (2016). Transcultural perspective on consciousness: Traditional use of ayahuasca in psychotherapy in the 21st century in Western world. Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy, 12(2), 237-249.
  157. Papež František (2015). Encyclical letter Laudato si' of the Holy Father Francis on care for our common home. Rome: Vatican Press.
  158. Petružálková, K. (2013). Ayahuascová subkultura v Praze. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Diplomová práce. Quevedo Pereyra de Pribyl, R. J. (2013). The long way home: The integration of traditional medicine into the Peruvian healthcare system. Vienna: University of Vienna. Disertační práce.
  159. Rätsch, CH. (1998). Enzyklopädie der psychoaktiven Pflanzen. Botanik, Ethnopharmakologie und Anwendungen. Aarau: AT Verlag.
  160. Reichel-Dolmatoff, G. (1972). Amazonian cosmos: The sexual and religious symbolism of the Tukano indians. Chicago: University of Chicago Press.
  161. Riba, J., Rodríguez-Fornells, A., Urbano, G., Morte, A., Antonijoan, R., Montero, M., Callaway, J. C., & Barbanoj, M. J. (2001). Subjective effects and tolerability of the South American psychoactive beverage ayahuasca in healthy volunteers. Psychopharmacology, 154(1), 85-95. Přejít k původnímu zdroji...
  162. Ribeiro Barbosa, P. C., Giglio, J. S., & Dalgalarrondo, P. (2005). Altered states of consciousness and short-term psychological after-effects induced by the first time ritual use of ayahuasca in an urban context in Brazil. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 193-201. Přejít k původnímu zdroji...
  163. Ribeiro Barbosa, P. C., Mizumoto, S., Bogenschutz, M. P., & Strassman, R. J. (2012). Health status of ayahuasca users. Drug Testing and Analysis, 4(7-8), 601-609. Přejít k původnímu zdroji...
  164. Ribeiro Barbosa, P. C., Strassman, R. J., da Silveira, D. X., Areco, K., Hoy, R., Pommy, J., Thoma, R., & Bogenschutz, M. (2016). Psychological and neuropsychological assessment of regular hoasca users. Comprehensive Psychiatry, 71, 95-105. Přejít k původnímu zdroji...
  165. Richards, W. A. (2014). Entheogens in the study of religious experiences: Current status. In: Ellens, J. H. (Ed.). Seeking the sacred with psychoactive substances: Chemical paths to spirituality and to God. Vol. 2. Santa Barbara: ABC-CLIO, 15-28.
  166. Sanches, R. F., de Lima Osorio, F., dos Santos, R. G., Macedo, L. R., Maia-de-Oliveira, J. P., Wichert-Ana, L., de Araujo, D. B., Riba, J., Crippa, J. A., & Hallak, J. E. (2016). Antidepressant effects of a single dose of ayahuasca in patients with recurrent depression: A SPECT study. Journal of Clinical Psychopharmacology, 36(1), 77-81. Přejít k původnímu zdroji...
  167. Sánchez, C., & Bouso, J. C. (2015). Ayahuasca: From the Amazon to the global village. Drug Policy Briefing, 43, December. ICEERS, TNI. URL: https://goo.gl/q2DQ7D
  168. Shalit, E. (2017). Cyklus života: Témata a příběhy životní cesty. Praha: Portál.
  169. Shannon, B. (2008). Biblical entheogens: A speculative hypothesis. Time and Mind, 1(1), 51-74. Přejít k původnímu zdroji...
  170. Sheldrake, P. J. (2003). Spiritualita a historie. Úvod do studia křesťanského duchovnîho života. Brno: CDK.
  171. Shepard, G. H. (2004). Central and South American shamanism. In Walter, M. N., & Fridman, E. J. N. (Eds.), Shamanism. An encyclopedia of world beliefs, practices, and culture. Vol. 1. Santa Barbara: ABC-CLIO, 365-370.
  172. Shulgin, A. T. (1976). Profiles of psychedelic drugs. Journal of Psychedelic Drugs, 8(2), 167-168. Přejít k původnímu zdroji...
  173. Schenberg, E. E. (2013). Ayahuasca and cancer treatment. SAGE Open Medicine, 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  174. Schenberg, E. E., Alexandre, J. F. M., Filev, R., Cravo, A. M., Sato, J. R., Muthukumaraswamy, S. D., Yonamine, M., Waguespack, M., Lomnicka, I., Barker, S. A., & da Silveira, D. X. (2015). Acute biphasic effects of ayahuasca. PLoS ONE, 10(9), e0137202. Přejít k původnímu zdroji...
  175. Schmid, J. T., Jungaberle, H., & Verres, R. (2010). Subjective theories about (self-)treatment with ayahuasca. Anthropology of Consciousness, 21(2), 188-204. Přejít k původnímu zdroji...
  176. Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. London: SAGE Publications Ltd.
  177. Simonová, H. (2014). Výpravy za ayahuaskou a jejî užîvánî v kontextu tradičnîho šamanského rituálu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Diplomová práce.
  178. Sládek, P. (2017). Potenciál metod pracujících s transovými stavy a limitní zátěží v kontextu kvality profesního a osobního života. Varšava: Vysoká škola manažerská. Diplomová práce.
  179. Smith, H. (2000). Cleansing the doors of perception: The religious signifikance of entheogenic plants and chemicals. New York: Tarcher/Putnam.
  180. Smolîk, J. (2010). Subkultury mládeže. Uvedenî do problematiky. Praha: Grada Publishing.
  181. Sobiecki, J. F. (2013). An account of healing depression using ayahuasca plant teacher medicine in a Santo Daime ritual. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 13(1), 1-10. Přejít k původnímu zdroji...
  182. Soler, J., Elices, M., Franquesa, A., Barker, S., Friedlander, P., Feilding, A., Pascual, J. C., & Riba, J. (2016). Exploring the therapeutic potential of ayahuasca: Acute intake increases mindfulness-related capacities. Psychopharmacology, 233(5), 823-829. Přejít k původnímu zdroji...
  183. Souček, T., Veselý, K., & Vladimîr 518 (2011). Kmeny. Současné městské subkultury. Praha: BiggBoss, Yinachi.
  184. Sutcliffe, J., & Gilhus, I. S. (Eds.) (2013). New Age spirituality: Rethinking religion. Durham: Acumen. Přejít k původnímu zdroji...
  185. Steindl-Rast, D. (2001). Foreword. In: Roberts, T. B. (Ed.). Psychoactive sacramentals: Essays on entheogens and religion. San Francisco: Council on Spiritual Practices. St John, G. (2012). Global tribe: Technology, spirituality and psytrance. Sheffield: Equinox Publishing Ltd.
  186. St John, G. (2015). Electronic dance music cultures, ritualization and the case of psytrance. In: Bennet, A., Waksman, S. (Eds.), The SAGE handbook of popular music. Los Angeles: SAGE Publications Ltd., 243-260. Přejít k původnímu zdroji...
  187. St John, G. (2017). Weekend societies: Electronic dance music festivals and event-cultures. London: Bloomsbury Academic. Přejít k původnímu zdroji...
  188. Strassman, R. (2001). DMT: The spirit molecule. Rochester: Park Street Press.
  189. Strauss, A., & Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teorîa fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
  190. Tafur, J. (2017). The fellowship of the river: A medical doctor's exploration into traditional Amazonian plant medicine. Phoenix: Espiritu Books.
  191. Talin, P., & Sanabria, E. (2017). Ayahuasca's entwined efficacy: An ethnographic study of ritual healing from'addiction'. International Journal of Drug Policy, 44, 23-30. Přejít k původnímu zdroji...
  192. Thomas, G., Lucas, P., Capler, N. R., Tupper, K. W., & Martin, G. (2013). Ayahuasca-assisted therapy for addiction: Results from a preliminary observational study in Canada. Current Drug Abuse Review, 6(1), 30-42. Přejít k původnímu zdroji...
  193. Tichá, K. (2015). Comparative research on drug addiction treatment in the Czech Republic, Peru, and Nicaragua. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálnîho rozvoje a mezinárodnîch studiî. Diplomová práce.
  194. Tófoli, L. F., & de Araujo, D. B. (2016). Treating Addiction: Perspectives from EEG and Imaging Studies on Psychedelics. In: Zahr, N. M., & Peterson, E. T. (Eds.). International Review of Neurobiology. Imaging the Addicted Brain, 129, 157-185. Přejít k původnímu zdroji...
  195. Tomková, A. (2011). Psychoterapeutické využitî změněných stavů vědomî v léčbě závislostî. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta. Bakalářská práce.
  196. Touraine, A. (2005). The end of the "social". In: Ben-Rafael, E., & Sternberg, Y. (Eds.). Comparing modernities: Pluralism versus homogenity. Essays in homage to Shmuel N. Eisenstadt. Leiden/Boston: Brill.
  197. Tupper, K. (2003). Entheogens & education: Exploring the potential of psychoactives as education tools. Journal of Drug Education and Awareness, 1(2), 145-161.
  198. Tupper, K. W. (2008). The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? International Journal of Drug Policy, 19(4), 297-303. Přejít k původnímu zdroji...
  199. Tupper, K. W. (2009). Ayahuasca healing beyond the Amazon. Global Networks, 9(1), 117-136. Přejít k původnímu zdroji...
  200. Tupper, K. W., & Labate, B. C. (2012). Plants, psychoactive substances and the International Narcotics Control Board: The control of nature and the nature of control. Human Rights & Drugs, 2(1), 17-28.
  201. Tupper, K. W. (2017). The economics of ayahuasca: Money, markets, and the value of the vine. In Labate, B. C., Cavnar, C., & Gearin, A. K. (Eds.), The world ayahuasca diaspora: Reinventions and controversies. London: Routledge, 183-200.
  202. UN (1988). Convention against illegal trafficking of narcotics and psychotropic substances. Retrieved from: https://goo.gl/ReZjUI
  203. Valeri, V. (2014). Rituals and annals: Between anthropology and history. Classics Series 2. Manchester: HAU Society for Ethnographic Theory.
  204. Velíšek, I. (2008). Cesta s ayahuaskou. Praha: Volvox Globator.
  205. Vieira Monteiro, A. V. (2012). Reza brava. São Paulo: Scortecci Editora.
  206. Vodičková, A. (2017). Rozvoj tradiční amazonské medicíny v českých podmínkách. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií. Diplomová práce.
  207. Vojtîšek, Z. (2007). Nová náboženská hnutî a jak jim porozumět. Praha: Beta Books.
  208. Vosáhlová, Š. (2015). Ayahuaskové obřady - motivace a efekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Diplomová práce.
  209. Vozáryová, W. (2015). Comparative study of the drug abuse in Peru and the Czech Republic regarding women's roles. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálnîho rozvoje a mezinárodnîch studiî. Bakalářská práce.
  210. Wasson, G. R., Kramrisch, S., Ott, J., & Ruck, C. A. P. (1986). Persephone's quest: Entheogens and the origins of religion. New Haven/London: Yale University Press.
  211. Watt, G. (2014). Santo Daime in Ireland: A 'work' in process. Diskus, 16(3), 47-56. Přejít k původnímu zdroji...
  212. Weisberger, J. M. (2013). Rainforest medicine: Preserving indigenous science and biodiversity in the Upper Amazon. Berkeley: North Atlantic Books.
  213. Wilbert, J. (1994). The cultural significance of tobacco use in South America. In Seaman, D., & Jay, G. S. (Eds.), Ancient traditions: Shamanism in Central Asia and the Americas. Denver: University Press of Colorado & Denver Museum of Natural History, 47-76.
  214. Winkelman, M. (2005). Drug tourism or spiritual healing? Ayahuasca seekers in Amazonia. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 209-218. Přejít k původnímu zdroji...
  215. Willerslev, R. (2013). Taking aninimism seriously, but perhaps not too seriously. Religion and Society: Advances in Research, 4(1), 41-57. Přejít k původnímu zdroji...
  216. Wright, P. G. (2008). Postmodern ontology, anthropology, and religion. Culture and Religion: An Interdisciplinary Journal, 1(1), 85-94. Přejít k původnímu zdroji...
  217. Wrožynová, K. (2017). Napětí mezi efekty netradičního kolektivního rituálu a společenskými očekáváními: Případ českých uživatelů ayahuasky. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Bakalářská práce.
  218. Zamudio Angles, C. A. (2008). ¿Qué es el narcomenudeo? Un acercamiento etnológico. Liberaddictus, 103, 3-7.
  219. Zamudio Angles, C. A. (2013). Jóvenes en el narcomenudeo: El caso Ciudad de México. URVIO, Revista Latinoamericana de Seguridad Ciudadana, 13, 111-123. Přejít k původnímu zdroji...
  220. Zinberg, N. E. (1984). Drug, set, and setting: The basis for controlled intoxicant use. New Haven: Yale University Press.
  221. Znamenski, A. A. (2007). The beauty of the primitive: Shamanism and the Western imagination. New York: Oxford University Press, Inc. Přejít k původnímu zdroji...