
DOI: 10.11118/978-80-7509-904-4-0009
ADOLESCENTS’ SMARTPHONE USAGE IN ACTIVE RECREATION AND NATURAL ENVIRONMENT
- Stanislav Azor, Michal Marko, Štefan Adamčák
V dnešní společnosti je používání chytrých telefonů při aktivním odpočinku (v přírodním prostředí) poněkud kontroverzní, protože někteří se domnívají, že chytré telefony podporují přístup ke zdrojům; někteří se však domnívají, že chytré telefony odvádějí pozornost od životního prostředí; proto je cílem této studie zjistit, jak dospívající používají chytré telefony při aktivním odpočinku a v přírodním prostředí. Nástroj průzkumu (nestandardizovaný) byl prováděn šest měsíců (leden - červen 2022) prostřednictvím záměrného výběru vzorku velikosti průzkumné skupiny 2108 (100 %) dospívajících chlapců a dívek: (i) městští dospívající chlapci a dívky (42,50 %, n = 896); (ii) venkovští dospívající chlapci a dívky (57,50 %, n = 1212), ve věku 18,50 ± ,40 let. K analýze a porovnání dat byla použita statistika (např. deskriptivní, inferenční). Pokud jde o používání chytrých telefonů adolescenty, v průměru 45,00 % (n = 949) dotazované skupiny trávilo 1 - 3 hodiny používáním chytrých telefonů a přibližně 38,32 % (n = 808) dotazované skupiny trávilo čas používáním chytrých telefonů při aktivním odpočinku (v přírodním prostředí). Přibližně 4,80 % (n = 102) dotazované skupiny trávilo čas používáním specifických, rekreačních aplikací (např. Geocaching, GeoCaches). Zvýšení pohybové aktivity je nezbytné, proto používání chytrých telefonů (rekreačních aplikací) může zvýšit čas strávený aktivním odpočinkem a ovlivnit úroveň pohybové aktivity dospívajících.
Klíčová slova: Adolescence, Nature, Physical Activity, Recreation, Smartphones
stránky: 9-13, Publikováno: 2023, online: 2023
Reference
- Adams, W. (2019). Geographies of Conservation II: Technology, Surveillance and Conservation by Algorithm. Prog. Hum. Geogr., 43(2): 337-350.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andrade, C. (2020). Limitations of Online Surveys. Indian J. Psychol. Med., 42 (6): 575-576.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arts, I., Fischer, A., Duckett, D.,Van Der Wal, R. (2021). Information Techno-logy and the Optimisation of Experience - The Role of Mobile Devices and So-cial Media in Human-Nature Interactions. Geoforum., 122(1): 55-62.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arundel, L., Salmon, J., Timperio, A., Sahlqvist, S., Uddin, R., Veitch, J., Brown, H., Ridgers, N., Parker, K. (2022). Physical Activity and Active Recreation Be-fore and During Covid-19: Our Life at Home Study. J. Sci. Med. Sport., 25(3): 235-241.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bolliger, D., McCoy, D., Kilty, T., Shepherd, C. (2020). Smartphone use in Out-door Education. Question of Activity Progression and Place. J. Adventure Educ. Outdoor Learn., 21(1): 1-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Darko, M., Kleib, M.,Olson, J. (2022). Social Media Use for Research Partici-pant Recruitment: Integrative Literature Review. J. Med. Internet Res., 24(8): e3 8015.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dickson, T. If the Outcome is Predictable, is it an Adventure? Being in, not Barri -caded from, the Outdoors. World Leis. J., 46(4): 48-54.
- Ihamaki, J. (2012). Geocaching: Interactive Communication Channels Around the Game. Eludamos J. Comput. Game Cult., 6(1): 133-152.
Přejít k původnímu zdroji...
- Juško, V., Azor, S.,Kostúr, A. (2021). Design of Educational Hiking Trial. In: Pub -lic Recreation and Landscape Protection. Brno, Czechia, 10-11 May, 2021.
- Michalakis, V., Vaitis, M.,Klonari, A. (2020). Development of an Educational Outdoor Adventure Mobile App. Educ. Sci., 10(12): 382.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schneider, J.,Jadczaková, V. (2016). Mutual Impacts of Geocaching and Na-tural Environment. Acta Univ. Agric. et Silvic. Mendelianae Brun., 65(4): 1739-1748.
Přejít k původnímu zdroji...
- Turhan, N. (2020). Karl Pearson's Chi-Square Tests. Educ. Res. Rev., 15(9): 57 5-580.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winter, P., Selin, S., Cerveny, L., & Bricker, K. (2020). Outdoor Recreation, Na-ture-Based Tourism, and Sustainability. Sustain., 12(1): 81.
Přejít k původnímu zdroji...