
DOI: 10.11118/978-80-7509-904-4-0202
POSSIBILITIES OF USING NEW TECHNOLOGIES IN CULTURAL TOURISM IN THE POST COVID ERA
- Kristýna Tuzová, Milada Šťastná
Studie „Možnosti využití nových technologií v kulturním cestovním ruchu v post Covidové éře“ se zabývá analýzou odlišných způsobů využití IT technologií v kulturním cestovním ruchu se zvláštním zaměřením na dopady Covid19 na cestovní ruch. V rámci studie byla zvolena metoda literární rešerše umožňující analýzu možností využití nových technologií, včetně posouzení jejich potenciálu. Na základě studie se potvrdilo, že potenciál pro využití nových technologií v oblasti kulturní turistiky je různorodý. Vzhledem k dopadu Covid19 na globální cestovní ruch lze očekávat masivní rozvoj digitalizace v sektoru kulturní turistiky. Využití nových technologií v kulturní turistice by mohlo pomoci zpřístupnit cestovní ruch širšímu okruhu uživatelů. Na základě výsledků lze konstatovat, že směr vývoje nových technologií ovlivňují nejen tvůrci IT technologií, ale také poptávka ze strany uživatelů a jejich IT dovednosti.
Klíčová slova: innovative, tools, information, IT, big data
stránky: 202-205, Publikováno: 2023, online: 2023
Reference
- Ammirato, S. et al. (2021). Digital business models in cultural tourism. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(8), 1940-1961.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bizirgianni, I.; Dionysopoulou, P. (2013). The Influence of Tourist Trends of Youth Tourism through Social Media & Information and Communication Technologies: Procedia - Social and Behavioral Sciences, 73 p.
Přejít k původnímu zdroji...
- Coves-Martinez, A, L. et al. (2022). Cultural intelligence as an antecedent of satisfaction with the travel app and with the tourism experience. Computers in Human Behavior, 127, 107049.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cuomo, M. T. et. al. (2020). Digital transformation and tourist experience co-design: Big social data for planning cultural tourism. Technological Forecasting & Social Change, 162, 120345
Přejít k původnímu zdroji...
- Chang, V. et al. (2022). Brand personality in cultural tourism and sustainable development by using big data analytics, International Journal of Business and Systems Research, 16(1): 125-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- DIGITAL. 2020. DIGITAL 2020: Global Digital Yearbook [online]. Datareportal Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-yearbook [2022-03-05].
- Kalvet, T et al. (2020). Innovative tools for tourism and cultural tourism impact assessment. Sustainability 2020, 12(18), 7470.
Přejít k původnímu zdroji...
- Koster, R., L., Carson, D., A. (2019). Perspectives on Rural Tourism geographies. Case studies from Development Nations on the Exotic, the Fringe, and the Boring Bits in Between, Geographies of Tourism and Global Change. Springer, Switzerland. Pp. 4-6. ISBN 978-3-030-11949-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Krčál, M. (2017). Literární rešerše. [online]. Available at: http://www3.econ.muni.cz/~99246/zav-prace/lit-review.xhtml [Accessed: 2019-22-02].
- Lorenc, M. (2013). Závěrečné práce: metodika [online]. Available at: http://lorenc.info/zaverecne-prace/metodika.htm [Accessed: 2019-16-02].
- Luo, C.; Wu, X. (2021). Research on the integrated development of leisure agriculture and red cultural tourism under the background of big data. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B - Soil & Plant Science, 72(1), 189-199.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mckitrick, M. K.; Schuurman, N., Crooks, V. A. (2022). Collecting, analyzing, and visualizing locationbased social media data: review of methods in GIS-social media analysis. GeoJournal, 88(3), 1035-1057
Přejít k původnímu zdroji...
- Mele, E.; Kekrhof, P., Cantoni, L. (2021). Analyzing cultural tourism promotion on Instagram: a crosscultural perspective, Journal of Travel & Tourism Marketing, 38(3), 326-340.
Přejít k původnímu zdroji...
- Naeem, M. et al. (2022). Trends and Future Perspective Challenges in Big Data. In: Pan J. S., Balas, V. E.; Chen, C. M. (eds.). Advances in Intelligent Data Analysis and Applications. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 253. Springer, Singapore.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pérez, G.; Quintáns, D. (2019). Using Big Data to Measure Tourist Sustainability: Myth or Reality? Sustainability, 11(20), 5641. DOI: 11. 5641. 10.3390/su11205641
Přejít k původnímu zdroji...
- Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12e21
Přejít k původnímu zdroji...
- UNESCO. (2020). Museums around the world in the face of COVID-19. UNESCO digital [online]. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373530 [Accessed: 2021-06-11].
- WTTC. (2020). Economic Impact Reports. World Travel & Tourism Council [online]. Available at: https://wttc.org/Research/Economic-Impact [Accessed: 2022-03-05].