DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-904-4-0321

THE ISSUE OF GEO-EDUCATION ON NATURE TRAILS IN THE FIRST SLOVAK GEOPARK BANSKÁ ŠTIAVNICA

Silvia Palgutová, Michaela Podoláková, Lenka Varcholová, Branislav Kršák, Ľubomír Štrba

Environmentální vzdělávaní je uskutečňováno efektivní prezentací a výkladem, kterou lze realizovat přímo v přírodním prostředí na území geoparku, prostřednictvím naučných stezek a jejich informačních panelů. Pro tento článek byla vyhodnocena typická informační tabule geoparku Banská Štiavnica na naučné stezce Farárova Hôrka - Richnava a na naučné stezce Sitno Pro srovnání a příklad dobré praxe byl analyzován panel z naučné stezky Lai Chi Wo v Globálním geoparku Hong Kong. S ohledem na výsledky hodnocení dvou vybraných panelů naučných stezek geoparku Banská Štiavnica lze tvrdit, že výklad geologického dědictví není komunikován na základě doporučení odborníků, zásad geoturismu, ani požadavků Globální síť geoparků UNESCO (UGGP), na jejímž základě je získávání nových znalostí turisty podstatně obtížnější. Vzdělávání prostřednictvím těchto informačních tabulí tak může být vhodné pouze pro vysokoškolské studenty a další odborníky, kteří však tvoří menšinovou skupinu turistů, což není v souladu s udržitelností rozvoje regionu.

Klíčová slova: geopark, geo-education, Banská Štiavnica, trail

stránky: 321-325, Publikováno: 2023, online: 2023



Reference

  1. Aktualizácia Koncepcie geoparkov SROV. (2015). Available online: https://www.geopark.sk/koncepciageoparkov-na-slovensku/
  2. Al-Jarf, R. (2021). Teaching Interpreting for Tourism Purposes. Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 3(13), 17-26. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Brocx, M., Semeniuk, V. (2019). The 8Gs - A blueprint for Geoheritage, Geoconservation, Geoeducation and Geoutourism. Aust. J. EarthSci., 66, 803 -821. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Farsani, N. T. Carvalho, C. N., Xu, K. (2018). Education as a key tenet of geotourism. In: Dowling, R. K., Newsome, D. (Eds.). Handbook of Geotourism; Edward Elgar Publishing: Cheltenham, UK; pp. 234-243. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Macadam, J. (2018). Geoheritage: Getting the message across. What message and to whom? In: Brilha, J., Reynard, E. (Eds.). Geoheritage - Assessment, Protection, and Management. Amsterdam, Kidlington, Cambridge: Elsevier, pp. 267-288. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Migoń, P. (2018). Geo-interpretation: How and for whom? In: Dowling, R. K., Newsome, D. (Eds.). Handbook of Geotourism; Edward Elgar Publishing: Cheltenham, UK; pp. 224-233 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Stolz, J., Megerle, H. (2022). Geotrails as a Medium for Education and Geotourism: Recommendations for Quality Improvement Based on the Results of a Research Project in the Swabian Alb UNESCO Global Geopark. Land, 11, 1422. Přejít k původnímu zdroji...