
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0098
KOMPARACE FORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ODSOUZENÝCH MEZI ČESKOU REPUBLIKOU A NORSKEM
- Jaroslav Kříž
Předložená výzkumná studie se zabývá komparací vězeňských systémů České republiky a Norska, které je považováno, díky svým výsledkům a inovativním přístupům k odsouzeným, za úspěšnou zemi v oblasti prevence recidivy. Norsko dlouhodobě realizuje úspěšné modely vězeňské praxe založené na efektivní resocializaci a integraci odsouzených. Systém vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody je v obou sledovaných zemích odlišný. Cílem studie je identifikovat rozdíly ve vzdělávacích systémech a v přístupech odborných zaměstnanců k odsouzeným v České republice a Norsku. Při této komparaci byla využita obsahová analýza primárních i sekundárních zdrojů zabývající se problematikou formálního vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody. Zároveň budou komparovány výsledky výzkumných studií zaměřených na efektivitu vzdělávání ve výše uvedených zemích. Výsledkem studie je sumarizace klíčových rozdílů v systému vzdělávání a zhodnocení jejich dopadu na proces resocializace a případný vliv na recidivu odsouzených.
Klíčová slova: formální vzdělávání, recidiva, resocializace, sociální andragogika, výkon trestu odnětí svobody
stránky: 98-106, online: 2023
Reference
- Asbjørnsen, A. E., Jones, L. Ø., Eikeland, O. J. & Manger, T. (2021). Can a Questionnaire Be Useful for Assessing Reading Skills in Adults? Experiences with the Adult Reading Questionnaire among Incarcerated and Young Adults in Norway. Education Sciences, 11(4), 154. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11040154
Přejít k původnímu zdroji...
- Berger, A. (2016). Media and communication research methods. An introduction to qualitative and quantitative approaches. CA: Sage.
- Biedermanová, E. & Petras, M. (2011). Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
- Blatníková, Š., Faridová, P. & Vranka, M. (2016). Kriminální styly myšlení: Inventář PICTScz. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
- Botková, H. (2018). Chystá se trojice nových norských programů. České vězeňství, 2(18), 19-21.
- Brunová, M. (2020). Novodobý vývoj a stav vězeňství v České a Slovenské republice. Leges.
- Crewe, B. et al. (2022). Nordic penal exceptionalism: A comparative, empirical analysis. The British Journal of Criminology, 2022(22), 1-20. DOI: https://doi.org/10.1093/bjc/azac013
Přejít k původnímu zdroji...
- Cleckley, H. (1941). The Mask of Sanity. St. Louis, MO: Mosby.
- Davis, L. M. et al. (2014). How Effective Is Correctional Education, and Where Do We Go from Here? The Results of a Comprehensive Evaluation. Santa Monica: RAND Corporation. DOI: https://doi.org/10.7249/j.ctt6wq8mt
Přejít k původnímu zdroji...
- Dirga, L. (2016). Možnosti a úskalí vězeňské etnografie: metodologická reflexe využití Vězeňské etnografie v českém kontextu. Česká kriminologie, 2(1), 1-12.
- Dirga, L. (2020). Humanizace českého vězeňství očima jeho aktérů. Západočeská univerzita v Plzni.
- Drahoňvský, J. & Buvalová, H. (2020). Vězeňský vychovatel očima svých svěřenců. Bezpečnostní teorie a praxe, (3), 25-46.
- Drahý, F., Hůrka, J. & Petras, M. (2018). SARPO - charakteristiky odsouzených v českých věznicích. Praha: Vězeňská služba ČR.
- Eikeland, O. J., Manger, T. & Asbjørnsen, A. E. (2016). Norske innsette: Utdanning, arbeid, ønske og planar. Norwegian prisoners, work, wishes and plans. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland.
- Ellison, M., Szifris, K., Horan, R. & Fox, C. (2017). A Rapid Evidence Assessment of the effectiveness of prison education in reducing recidivism and increasing employment. Probation Journal, 64(2), 108 -128. DOI: https://doi.org/10.1177/0264550517699290
Přejít k původnímu zdroji...
- Fischer, S. & Veteška, J. (2018). Problematika adaptace na vazební uvěznění jako problém pro andragogickou intervenci. In: Veteška, J. (ed.). Vzdělávání dospělých 2017 - v době rezonujících společenských změn. Praha: Česká andragogická společnost, p. 177 -182.
- Fischer, S. & Veteška, J. (2019). Překážky resocializace v penitenciární praxi z hlediska psychologie a andragogiky - výsledky longitudinálního výzkumného šetření. In: Veteška, J. (Ed.). Vzdělávání dospělých 2018 - transformace v éře digitalizace a umělé inteligence. Praha: Česká andragogická společnost, p. 245-253.
- Jiřička, V. (2020). Psychologické aspekty resocializace odsouzených. In Boukalová, H. & Gillernová, I. (Eds.). Kapitoly z forenzní psychologie (327-342). Praha, Karolinum.
- John, R. (2020). Vzdělávání odsouzených v podmínkách českého vězeňství. Praha: Vězeňská služba ČR.
- John, R. (2010). Vzdělávání odsouzených ve druhé polovině 20. století. Historická penologie, (3). Dostupné na: http://forumhistoriae.sk/sites/default/files/hp_03_10.pdf
- Jones, L. Ø., Varberg, J., Manger, T., Eikeland, O.-J. & Asbjørnsen, A. (2012). Reading and writing self-efficacy of incarcerated adults. Learning and Individual Differences, 22(3), 343-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.01.008
Přejít k původnímu zdroji...
- Koncepce vězeňství ČR do roku 2025. (2016). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/ostatni/koncepce-vezenstvi.pdf
- Kříž, J. & Veteška, J. (2022). New Applied Approaches in Open Prison in Convicted Rehabilitation Process In: Kříž, J. & Svobodová, Z. (Eds.). Adult Education 2021 - In Diverse Learning Environments. Praha: Česká andragogická společnost, 123-133.
- Kýr, A. (2006) Věznění a vězenství. Historická penologie, (1), 1-4.
- Langelid, T. (2017). The Development of Education in Norwegian Prisons. In: Scharff Smith, P., Ugelvik, T. (Eds). Scandinavian Penal History, Culture and Prison Practice. Palgrave Studies in Prisons and Penology. Palgrave Macmillan, p. 225 -247.
Přejít k původnímu zdroji...
- Manger, T., Eikeland, O. J. & Asbjørnsen, A. E. (2016). Norske innsette: Utdanningsmotivasjon og hinder for utdanning i fengsel. Norwegian prisoners: Education motivation and barriers for Education in prison. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland.
- Manger, T., Eikeland, O. J., Diseth, Å. R. & Hetland, H. (2006). Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning. Prioners in Norway: Education motives. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland.
- Novák, P. et al. (2021). Praktické implikace konceptů kriminální kognice a psychopatie v penitenciární práci s uživateli návykových látek. Aplikovaná psychologie, 10, 878-897.
- Pakes, F. (2020). Old-fashioned Nordic penal exceptionalism: the case of Iceland's open prisons. Nordic Journal of Criminology. 1-16. DOI: https://doi.org/10.1080/2578983x.2020.180919
Přejít k původnímu zdroji...
- Pratt, J. (2008), Scandinavian Exceptionalism in an Era of Penal Excess. Part I: The Nature and Roots of Scandinavian Exceptionalism, The British Journal of Criminology, 48, 119-37.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pratt, J. & Eriksson, A. (2014), Contrasts in Punishment: An Explanation of Anglophone Excess and Nordic Exceptionalism. Routledge.
- Prokopová, H. (2021) Nové přístupy v penitenciární péči - model Otevřené věznice Jiřice. (Rigorózní práce). Handle: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/147780
- Průcha, J., & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. Praha: Grada.
- Revold, M. K. (2015). Innsattes levekår 2014: Før, under og etter soning. [Prisoners living conditions in 2014: before, during and after prison], Rapport 47. Oslo: Statistisk sentralbyrå
- Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2000. (2001). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2000.PDF
- Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2005. (2006). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2005.pdf
- Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2016. (2017). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2016.pdf
- Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2021. (2022). Dostupné z: https://www.vscr.cz/media/
- organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2021.pdf
- Tønseth, C. & Bergsland, R. (2019). Prison education in Norway - The importance for work and life after release. Cogent Education, 6(1). DOI: https://doi.org/10.1080/2331186x.2019.1628408
Přejít k původnímu zdroji...
- Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.
- Veteška, J. (2015). Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer.
- Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.
- Veteška, J. & Fischer, S. (2020). Psychologie kriminálního chování: Vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada.
- Vlach, F. (2019). Systém přípravy a vzdělávání vězeňského personálu v Norsku. České vězeňství, (2)19. 16-19.
- Walters, G. D. (2012). Crime in a psychological context: From career criminals to criminal careers. Sage Publications.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů.