DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0098

KOMPARACE FORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ODSOUZENÝCH MEZI ČESKOU REPUBLIKOU A NORSKEM

Jaroslav Kříž

The presented research study deals with the comparison of the prison systems of the Czech Republic and Norway, which is considered, thanks to its results and innovative approaches to convicts, to be a successful country in the field of recidivism prevention. Norway has been implementing successful models of prison practice based on the effective resocialization and integration of convicts in the long term. The system of education of persons serving a prison sentence is different in both observed countries. The aim of the study is to identify differences in educational systems and professional staff’s approaches to convicts in the Czech Republic and Norway. In this comparison, a content analysis of primary and secondary sources dealing with the issue of formal education of persons serving a prison sentence was used. At the same time, the results of research studies focused on the effectiveness of education in the above countries will be compared. The result of the study is a summary of key differences in the education system and an evaluation of their impact on the process of resocialization and possible influence on the recidivism of convicts.

Keywords: formal education, recidivism, resocialization, social andragogy, imprisonment

pages: 98-106, online: 2023



References

  1. Asbjørnsen, A. E., Jones, L. Ø., Eikeland, O. J. & Manger, T. (2021). Can a Questionnaire Be Useful for Assessing Reading Skills in Adults? Experiences with the Adult Reading Questionnaire among Incarcerated and Young Adults in Norway. Education Sciences, 11(4), 154. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11040154 Go to original source...
  2. Berger, A. (2016). Media and communication research methods. An introduction to qualitative and quantitative approaches. CA: Sage.
  3. Biedermanová, E. & Petras, M. (2011). Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
  4. Blatníková, Š., Faridová, P. & Vranka, M. (2016). Kriminální styly myšlení: Inventář PICTScz. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
  5. Botková, H. (2018). Chystá se trojice nových norských programů. České vězeňství, 2(18), 19-21.
  6. Brunová, M. (2020). Novodobý vývoj a stav vězeňství v České a Slovenské republice. Leges.
  7. Crewe, B. et al. (2022). Nordic penal exceptionalism: A comparative, empirical analysis. The British Journal of Criminology, 2022(22), 1-20. DOI: https://doi.org/10.1093/bjc/azac013 Go to original source...
  8. Cleckley, H. (1941). The Mask of Sanity. St. Louis, MO: Mosby.
  9. Davis, L. M. et al. (2014). How Effective Is Correctional Education, and Where Do We Go from Here? The Results of a Comprehensive Evaluation. Santa Monica: RAND Corporation. DOI: https://doi.org/10.7249/j.ctt6wq8mt Go to original source...
  10. Dirga, L. (2016). Možnosti a úskalí vězeňské etnografie: metodologická reflexe využití Vězeňské etnografie v českém kontextu. Česká kriminologie, 2(1), 1-12.
  11. Dirga, L. (2020). Humanizace českého vězeňství očima jeho aktérů. Západočeská univerzita v Plzni.
  12. Drahoňvský, J. & Buvalová, H. (2020). Vězeňský vychovatel očima svých svěřenců. Bezpečnostní teorie a praxe, (3), 25-46.
  13. Drahý, F., Hůrka, J. & Petras, M. (2018). SARPO - charakteristiky odsouzených v českých věznicích. Praha: Vězeňská služba ČR.
  14. Eikeland, O. J., Manger, T. & Asbjørnsen, A. E. (2016). Norske innsette: Utdanning, arbeid, ønske og planar. Norwegian prisoners, work, wishes and plans. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland.
  15. Ellison, M., Szifris, K., Horan, R. & Fox, C. (2017). A Rapid Evidence Assessment of the effectiveness of prison education in reducing recidivism and increasing employment. Probation Journal, 64(2), 108 -128. DOI: https://doi.org/10.1177/0264550517699290 Go to original source...
  16. Fischer, S. & Veteška, J. (2018). Problematika adaptace na vazební uvěznění jako problém pro andragogickou intervenci. In: Veteška, J. (ed.). Vzdělávání dospělých 2017 - v době rezonujících společenských změn. Praha: Česká andragogická společnost, p. 177 -182.
  17. Fischer, S. & Veteška, J. (2019). Překážky resocializace v penitenciární praxi z hlediska psychologie a andragogiky - výsledky longitudinálního výzkumného šetření. In: Veteška, J. (Ed.). Vzdělávání dospělých 2018 - transformace v éře digitalizace a umělé inteligence. Praha: Česká andragogická společnost, p. 245-253.
  18. Jiřička, V. (2020). Psychologické aspekty resocializace odsouzených. In Boukalová, H. & Gillernová, I. (Eds.). Kapitoly z forenzní psychologie (327-342). Praha, Karolinum.
  19. John, R. (2020). Vzdělávání odsouzených v podmínkách českého vězeňství. Praha: Vězeňská služba ČR.
  20. John, R. (2010). Vzdělávání odsouzených ve druhé polovině 20. století. Historická penologie, (3). Dostupné na: http://forumhistoriae.sk/sites/default/files/hp_03_10.pdf
  21. Jones, L. Ø., Varberg, J., Manger, T., Eikeland, O.-J. & Asbjørnsen, A. (2012). Reading and writing self-efficacy of incarcerated adults. Learning and Individual Differences, 22(3), 343-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.01.008 Go to original source...
  22. Koncepce vězeňství ČR do roku 2025. (2016). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/ostatni/koncepce-vezenstvi.pdf
  23. Kříž, J. & Veteška, J. (2022). New Applied Approaches in Open Prison in Convicted Rehabilitation Process In: Kříž, J. & Svobodová, Z. (Eds.). Adult Education 2021 - In Diverse Learning Environments. Praha: Česká andragogická společnost, 123-133.
  24. Kýr, A. (2006) Věznění a vězenství. Historická penologie, (1), 1-4.
  25. Langelid, T. (2017). The Development of Education in Norwegian Prisons. In: Scharff Smith, P., Ugelvik, T. (Eds). Scandinavian Penal History, Culture and Prison Practice. Palgrave Studies in Prisons and Penology. Palgrave Macmillan, p. 225 -247. Go to original source...
  26. Manger, T., Eikeland, O. J. & Asbjørnsen, A. E. (2016). Norske innsette: Utdanningsmotivasjon og hinder for utdanning i fengsel. Norwegian prisoners: Education motivation and barriers for Education in prison. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland.
  27. Manger, T., Eikeland, O. J., Diseth, Å. R. & Hetland, H. (2006). Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning. Prioners in Norway: Education motives. Bergen: Fylkesmannen i Hordaland.
  28. Novák, P. et al. (2021). Praktické implikace konceptů kriminální kognice a psychopatie v penitenciární práci s uživateli návykových látek. Aplikovaná psychologie, 10, 878-897.
  29. Pakes, F. (2020). Old-fashioned Nordic penal exceptionalism: the case of Iceland's open prisons. Nordic Journal of Criminology. 1-16. DOI: https://doi.org/10.1080/2578983x.2020.180919 Go to original source...
  30. Pratt, J. (2008), Scandinavian Exceptionalism in an Era of Penal Excess. Part I: The Nature and Roots of Scandinavian Exceptionalism, The British Journal of Criminology, 48, 119-37. Go to original source...
  31. Pratt, J. & Eriksson, A. (2014), Contrasts in Punishment: An Explanation of Anglophone Excess and Nordic Exceptionalism. Routledge.
  32. Prokopová, H. (2021) Nové přístupy v penitenciární péči - model Otevřené věznice Jiřice. (Rigorózní práce). Handle: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/147780
  33. Průcha, J., & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. Praha: Grada.
  34. Revold, M. K. (2015). Innsattes levekår 2014: Før, under og etter soning. [Prisoners living conditions in 2014: before, during and after prison], Rapport 47. Oslo: Statistisk sentralbyrå
  35. Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2000. (2001). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2000.PDF
  36. Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2005. (2006). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2005.pdf
  37. Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2016. (2017). Dostupné na: https://www.vscr.cz/media/organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2016.pdf
  38. Statistická ročenka Vězeňské služby České republiky 2021. (2022). Dostupné z: https://www.vscr.cz/media/
  39. organizacni-jednotky/generalni-reditelstvi/odbor-spravni/statistiky/rocenky/statisticka-rocenka-2021.pdf
  40. Tønseth, C. & Bergsland, R. (2019). Prison education in Norway - The importance for work and life after release. Cogent Education, 6(1). DOI: https://doi.org/10.1080/2331186x.2019.1628408 Go to original source...
  41. Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál.
  42. Veteška, J. (2015). Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer.
  43. Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.
  44. Veteška, J. & Fischer, S. (2020). Psychologie kriminálního chování: Vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada.
  45. Vlach, F. (2019). Systém přípravy a vzdělávání vězeňského personálu v Norsku. České vězeňství, (2)19. 16-19.
  46. Walters, G. D. (2012). Crime in a psychological context: From career criminals to criminal careers. Sage Publications. Go to original source...
  47. Zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů.