
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0107
LADDER V ČESKÉM PROSTŘEDÍ
- David Kryštof, Martina Miškelová, Leslie Blanchard, Beng Huat See, Kulwinder Maude, Christine Callender, Samantha Wilkes
The teaching profession is one of the most prone to burnout syndrome. The causes can be seen not only in the unfulfilled expectations of beginning teachers, but also in the lack of clarity about the competencies that teachers should have. One of the tools to support pedagogues in preparation or pedagogues in general is LADDER in connection with the method of individual coaching. The paper establishes the theoretical framework of the burnout syndrome among educators and describes the LADDER tool, including pilot research carried out at the Mendel University in Brno using the action research method. As this is ongoing research, only basic preliminary results are provided.
Keywords: LADDER, teacher, lecture, burnout syndrome
pages: 107-111, online: 2023
References
- Blanchard, L. (2020). Teacher Burnout is Real…But What Does That Look Like During a Pandemic? Leadership Development Institute. Louisiana State University. Dostupné na: https://www.lsu.edu/chse/education/bestpractices/2020/may.php
- Burdová, E., Hubená, I., Kopáčová, J., et al. (2019). Začínající učitel. Národní institut pro další vzdělávání.
- Čapek, R., Příkazská, I. & Šmejkal, J. (2021). Učitel a syndrom vyhoření. Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
- Honzák, R. (2018). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad.
- MKN-10. (2022). Mezinárodní klasifikace nemocí. Dostupné na: https://mkn10.uzis.cz/prohlizec/Z73
- Pešek, R. & Praško, J. (2016). Syndrom vyhoření - jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Portál.
- Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Portál.
- Průcha, J. & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Grada.
- Schouteten, R. (2011). The Work Ability Index as screening instrument for university staff. In: Nygård, C., Savinainen, M., Kirsi, T. (Eds.). Age Management during the Life Course. Proceedings of the 4th Symposium on Work Ability. Tampere University, p. 89-101. Dostupné na: http://www.arbeitsleben.at/cms/images/stories/age_management_2011.pdf