
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0107
LADDER V ČESKÉM PROSTŘEDÍ
- David Kryštof, Martina Miškelová, Leslie Blanchard, Beng Huat See, Kulwinder Maude, Christine Callender, Samantha Wilkes
Profese učitele je jednou z nejnáchylnějších k syndromu vyhoření. Příčiny můžeme spatřovat nejen v nenaplněných očekávání začínajících učitelů, ale už i v nejasnosti kompetencí, které by učitelé měli mít. Jedním z nástrojů, jak podpořit pedagogy v přípravě či pedagogy obecně, je LADDER ve spojení s metodou individuálního koučování. Příspěvek zasazuje teoretický rámec syndromu vyhoření u pedagogů a popisuje nástroj LADDER, včetně pilotního výzkumu realizovaného na Mendelově univerzitě v Brně metodou akčního výzkumu. Jelikož se jedná o probíhající výzkum, jsou poskytnuty pouze základní předběžné výsledky.
Klíčová slova: LADDER, pedagog, syndrom vyhoření
stránky: 107-111, online: 2023
Reference
- Blanchard, L. (2020). Teacher Burnout is Real…But What Does That Look Like During a Pandemic? Leadership Development Institute. Louisiana State University. Dostupné na: https://www.lsu.edu/chse/education/bestpractices/2020/may.php
- Burdová, E., Hubená, I., Kopáčová, J., et al. (2019). Začínající učitel. Národní institut pro další vzdělávání.
- Čapek, R., Příkazská, I. & Šmejkal, J. (2021). Učitel a syndrom vyhoření. Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
- Honzák, R. (2018). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad.
- MKN-10. (2022). Mezinárodní klasifikace nemocí. Dostupné na: https://mkn10.uzis.cz/prohlizec/Z73
- Pešek, R. & Praško, J. (2016). Syndrom vyhoření - jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Portál.
- Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Portál.
- Průcha, J. & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Grada.
- Schouteten, R. (2011). The Work Ability Index as screening instrument for university staff. In: Nygård, C., Savinainen, M., Kirsi, T. (Eds.). Age Management during the Life Course. Proceedings of the 4th Symposium on Work Ability. Tampere University, p. 89-101. Dostupné na: http://www.arbeitsleben.at/cms/images/stories/age_management_2011.pdf