DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0224

E-VÝUKOVÉ MATERIÁLY A POMOC S DOMÁCÍM UČENÍM Z POHLEDU ŽÁKŮ SŠ

Nikola Straková, Helena Zelníčková

Zákaz osobní přítomnosti žáků ve školách v letech 2020 a 2021 donutil učitele a žáky k distančnímu způsobu výuky. Při této výuce bylo zapotřebí mimo jiné upravit i dříve používané výukové materiály a v nich prezentovaný obsah vzdělávání. Bylo zapotřebí snížit nároky na rozsah vzdělávacího obsahu a zaměřit se na podstatné, základní učivo. Z průzkumného dotazníkového šetření uskutečněného na střední ekonomické škole v květnu a červnu 2021 bylo zjištěno, že nejčastěji využívanými e-výukovými materiály byly 1) internet, 2) prezentace, pracovní listy vytvořené učitelem a 3) ofocené materiály z různých zdrojů. Kromě samotných zdrojů byla v průzkumu věnována pozornost i na komponenty, které žákům v konkrétních e-výukových materiálech přišly nejzajímavější. Nejvíce je zajímal zestručněný text, obrázky a zajímavosti a prostý, souvislý text. Dále bylo zjištěno, že pouze třetina dotázaných si v průběhu distanční výuky dělala zápisky do sešitu. Pokud si žáci nedělají zápisky do sešitu, z čeho se vlastně učili? Jak žákům v učení pomáhali učitelé? I na tyto otázky byly hledány odpovědi. Výuka v současné době opět probíhá ve školách, přesto výsledky tohoto průzkumného šetření mohou být nápomocné. Učitelé si i nadále vytvářejí vlastní výukové materiály, u kterých je žádoucí, aby byly pro žáky zajímavé. Žáci se i nadále doma musejí učit a snahou učitelů by mělo být jim učení co nejvíce usnadnit. Navíc nikdy nevíme, jaké další situaci budeme čelit v budoucnu a možná budeme opět nuceni vyučovat na dálku.

Klíčová slova: elektronické výukové materiály, strukturní komponenty, učení se, žáci SŠ

stránky: 224-232, online: 2023



Reference

  1. Fryč, J., et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  2. Červenková, I. (2014). Strategie žáků s textovými materiály při domácí přípravě na výuku. In: Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého.
  3. Ivić, I., Pešikan, A. & Antić, S. (2013). Textbook quality a guide to textbook standards. Göttingen: V&R unipress.
  4. Hansen, T. I. & Gissel S. T. (2017). Quality of learning materials. IARTEM e-Journal, 9(1), 122-141.
  5. Maňák, J., Janík, T. & Švec, V. (2008) Kurikulum v současné škole. In Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.
  6. Pavlas, T. et al. (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách: Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf
  7. Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního media. Brno: Paido.
  8. Průcha, J. & Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách. Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání - Centrum pro studium vysokého školství.
  9. Stará, J. (2019). Práce učitelů s učebnicemi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  10. Sikorová, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  11. Sikorová, Z., Václavík, M. & Červenková, I. (2019). Užívání tištěných a digitálních zdrojů v práci učitelů 2. stupně ZŠ: hybridizace a remixování. Studia paedagogica, 24(3): 111-129. Přejít k původnímu zdroji...