DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0224

E-VÝUKOVÉ MATERIÁLY A POMOC S DOMÁCÍM UČENÍM Z POHLEDU ŽÁKŮ SŠ

Nikola Straková, Helena Zelníčková

The ban on the personal presence of pupils in schools in 2020 and 2021 forced teachers and pupils to distance learning. During this teaching, it was necessary, among other things, to modify previously used teaching materials and the content of education presented in them. There was a need to reduce the demands on the scope of educational content and to focus on essential, basic curriculum. A survey conducted at the Secondary School of Economics in May and June 2021 found that the most frequently used e-learning materials were 1) the Internet, 2) presentations, worksheets created by teachers and 3) photographed materials from various sources. In addition to the resources themselves, the survey also paid attention to the components that became interesting to the students most in the specific e-learning materials. They were most interested in abbreviated text, pictures and points of interest and simple, coherent text. Furthermore, it was found that only a third of the respondents made notes in a notebook during distance learning. If students do not make notes in a notebook, what have they learned from? How did the teachers help the students to learn? Answers were also sought for these questions. Teaching is currently taking place in schools again, but the results of this survey may be helpful. Teachers continue to create their own teaching materials, which are desirable to be interesting for students. Pupils continue to have to learn at home and teachers should strive to make learning as easy as possible. Moreover, we never know what further situation we will face in the future and we may be forced to teach at a distance again.

Keywords: electronic teaching materials, structural components, learning, high school students

pages: 224-232, online: 2023



References

  1. Fryč, J., et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  2. Červenková, I. (2014). Strategie žáků s textovými materiály při domácí přípravě na výuku. In: Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého.
  3. Ivić, I., Pešikan, A. & Antić, S. (2013). Textbook quality a guide to textbook standards. Göttingen: V&R unipress.
  4. Hansen, T. I. & Gissel S. T. (2017). Quality of learning materials. IARTEM e-Journal, 9(1), 122-141.
  5. Maňák, J., Janík, T. & Švec, V. (2008) Kurikulum v současné škole. In Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.
  6. Pavlas, T. et al. (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách: Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf
  7. Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního media. Brno: Paido.
  8. Průcha, J. & Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách. Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání - Centrum pro studium vysokého školství.
  9. Stará, J. (2019). Práce učitelů s učebnicemi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  10. Sikorová, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  11. Sikorová, Z., Václavík, M. & Červenková, I. (2019). Užívání tištěných a digitálních zdrojů v práci učitelů 2. stupně ZŠ: hybridizace a remixování. Studia paedagogica, 24(3): 111-129. Go to original source...