DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0273
VÝZNAM ENVIRONMENTÁLNÍCH FAKTORŮ V HODNOCENÍ WELLBEINGU STUDENTŮ UČITELSTVÍ V „POSTCOVIDOVÉ“ DOBĚ
- Markéta Švamberk Šauerová, Anna Kucharská
Příspěvek sleduje vývoj náchylnosti ke stresu u studentů prvních ročníků učitelství na konkrétní pedagogické fakultě v ČR v letech 2018–2022. Základní výzkumnou otázkou je, zda lze statisticky prokázat nějaký trend rozdílu v míře náchylnosti ke stresu mezi skupinou studujících z roku 2018 a 2022, kdy se dá uvažovat, že v tak krátkém rozestupu je zásadním rozdílem mezi oběma skupinami vliv pandemie COVID-19 a dlouhodobá distanční výuka. Zároveň byla kromě analýzy náchylnosti ke stresu zaměřena pozornost na subjektivní hodnocení působení stresorů různé povahy mezi studenty a dopad stresorů na jejich pocit wellbeingu. Výzkumné šetření se věnovalo studentům různého studia, data jsou pro účely příspěvku filtrována dle studijního zaměření (učitelství) a dle ročníkové příslušnosti – pro tento příspěvek prezentujeme data zaměřená pouze na studenty 1. ročníků. Výběr skupiny studentů prvních ročníků považujeme za klíčový, neboť v tomto období studia dochází k nejvýraznější fluktuaci studentů z vysokých škol (RVŠ, 2020, Fišer, Vltavská et al., 2016). Základním diagnostickým nástrojem byl Dotazník syndromu vyhoření (Tošner & Tošnerová, 2002), který hodnotí primárně náchylnost ke stresu, a dotazník zaměřený na hodnocení environmentálních (institucionálních a společenských) faktorů ovlivňujících wellbeing studentů. Pro statistické vyhodnocení byl použit model jednofaktorové analýzy rozptylu ANOVA, následovaný vícenásobným porovnáváním s Bonferroniho korekcí na multiplicitu. Na základě získaných dat lze uvažovat, jaké environmentální faktory působí na wellbeing studentů a které je možné ovlivnit působením vysoké školy, které působí přechodně (pandemie, válečný konflikt) a je spíše vhodné na ně reagovat krátkodobými podpůrnými aktivitami (podpora duševního zdraví) a dále sledovat vývoj trendu v dané oblasti i dalších letech. Limitem studie mohou být: individuální copingové strategie zvládání náročných situací studentů učitelství a dalších odborných studijních programů připravujících na pomáhající profese zařazených do výzkumného šetření, které se mohou lišit a ovlivnit tak i vnímání environmentálních souvislostí; studenti pedagogické fakulty jsou různého studijního zaměření, tedy i v tomto směru lze nalézt vliv různých environmentálních faktorů vyplývajících z charakteristiky katedry/ústavu; dále vliv generačních rozdílů s následnou odlišností náchylnosti ke stresu.
Klíčová slova: náchylnost ke stresu, wellbeing, environmentální faktory, studenti učitelství
stránky: 273-286, online: 2023
Reference
- Baumgartner, F. (2009). Stratégie zvládania vo vzťahu k psychologickej osobnej pohode v súbore
- vysokoškolákov [elektronická verze]. In: Blatný, M., Vobořil, P., Květoň, P., Jelínek, M., Sobotková, V. & Kouřilová, S. (ed.). Sborník příspěvků: Sociální procesy a osobnost 2009 - Člověk na cestě životem: rizika, výzvy, příležitosti. Brno: PsÚ AV ČR, v.v.i., s. 13-21
- Brussoni, M. and Olsen, L. L. (2013). The Perils of Overprotective Parenting: Fathers' Perspectives Explored. Child: Care, Health and Development, 39, 237-245. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01361.x
Přejít k původnímu zdroji... - Fišer, J. & Vltavská, K. a kol. (2016). Eurostudent V: Vybrané výsledky šetření v České republice. Praha: MŠMT. Dostupné na: http://kredo.reformy-msmt.cz/vybranevysledky-eurostudent-soubor
- Diener, E. (2009). Subjective Well-Being [elektronická verze] In: Diener, E. (ed.). The Science of Well-being. The Collected Works of Ed Diener. Social Indicators Research Series; Volume 37, p. 11-58. Dordrecht: Springer. ISBN 978-90-481-2349-0
Přejít k původnímu zdroji... - GBD. (2017). Global, regional, and national comparative risk assessment of 84 behavioural, environmental and occupational, and metabolic risks or clusters of risks for 195 countries and territories, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet, 392(10159), 1923-1994. DOI: https.//doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32225-6 pmid:30496105
- Havlínová, M. (1996). Jak podporovat psychickou odolnost dětí - Obecná škola, 8/1996, 6-7 8.
- Havlínová, M. (1996). Mám - Jsem - Mohu aneb o psychické odolnosti dětí. Obecná škola, 6/1996, 6-8
- Hennig, C. & Keller, G. (1996). Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál.
- Hošek, V. (1999). Psychologie odolnosti. 2. vyd. Praha: Karolinum. 70 s. ISBN 80-7184-889-4
- Hřebíčková, M., Blatný, M. & Jelínek, M. (2010). Osobnost jako prediktor osobní pohody v dospělosti. Československá psychologie. 54(1), 31-41.
- Jandová, Z. (2021). Koncepty, filozofie, směry a aktivity ovlivňující kvalitu života s důrazem na dánský koncept hygge - teoretická studie. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích, 5(1), 24-53. Dostupné na: http://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/255
Přejít k původnímu zdroji... - Kebza, V. & Šolcová, I. (2005). Koncept osobní pohody (well-being) a jeho psychologické a interdisciplinární souvislosti. In: Blatný, M. et al. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova univerzita. 109 s. ISBN 80-86633-35-7.
- Křikava, K., a kol. (2007). Klinický stres, emoce a fenotyp lymfocitů v periferní krvi. Československá
- psychologie, 51(1), 12-21. ISSN 0009-062X.
- Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. Pro vaše zdraví. ISBN 80-7169-121-6.
- Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha. Grada.
- Levin, J. S. & Chatters, L. M. (1998). Religion, Health, and Psychological Well-being in Older Adults. Journal of Aging and Health, 10, 504-531
Přejít k původnímu zdroji... - Löfgren, H. & Aman, R. (2022). A Double Pressure to Perform? Pupils Talk about Grades and Parents in a Multicultural School Setting in Sweden, Education Inquiry, 13:1, 86-103. DOI: https://org/10.1080/20004508.2020.1831287
Přejít k původnímu zdroji... - Matějček, Z. ( 1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vydání Praha: Portál. 143 s. ISBN 80-7178-085-5.
- Meloun, M., et al. (2000). Transformation in the PC-aided Biochemical Data Analysis. Clin. Chem. Lab. Med., 38, 553-559.
Přejít k původnímu zdroji... - Meloun, M., et al. (2002). Crucial Problems in Regression Modelling and Their Solutions. Analyst. 127, 433- 50.
Přejít k původnímu zdroji... - Mikšík, O. (2003). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-926-X.
- Patocka, Jiri & Zölzer, Friedo. (2012). Environmentální zdraví: naléhavé problémy. Kontakt, 15, 190-202.
Přejít k původnímu zdroji... - Pelcák, S. (2014). Psychologie zdraví a nemoci. Hradec Králové: UHK, 2014.
- Průcha, J.,Walterová, E. & Mareš, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Prüss-Ustün, A., Wolf, J., Corvalán, C., Neville, T., Bos, R., Neira, M. (2017). Diseases Due To Unhealthy Environments: An Updated Estimate of the Global Burden of Disease Attributable to Environmental Determinants of Health. J Public Health (Oxf), 39(3):464-475. DOI: https://org/10.1093/pubmed/fdw085
Přejít k původnímu zdroji... - Prüss-Ustün, A. et al. (2016). Preventing Disease Through Healthy Environments: A global Assessment of the Burden of Disease from Environmental Risks. WHO.
- RVŠ (2020). Výzkumná šetření RVŠ, Výroční zpráva Rady VŠ, 2020
- Selye, H. (1996). Život a stres. Bratislava : Obzor.
- Sicard, A., Pirolles, E., Gallet, R., Vernerey, M. S.,Yvon, M., Urbino, C., Peterschmitt, M., Gutierrez, S. & Michalakis, Y. (2019). A Multicellular Way of Life for a Multipartite Virus. eLife. DOI: https://doi.org/10.7554/eLife.43599
Přejít k původnímu zdroji... - Šauerová, M. (1996) Varovné signály v diagnostice školní zralosti. Pedagogika, 5, 82-88.
- Štikar, J. (2003). Psychologie ve světě práce. Praha : Karolinum. ISBN 80-246-0448-5.
- Švamberk Šauerová, M. (2019) Náchylnost studentů sportovních oborů ke stresu v komparaci s mírou náchylnosti studentů jiných oborů. In: Baisová, K., Kružliak, M. (eds.). Telesná výchova a šport v životě člověka. Konferenčný recenzovaný zborník vedeckých prác. Zvolen. ISBN 978-80-228-3187-1.
- Švamberk Šauerová, M. (2022) Student Wellbeing Support Project Based on the Analysis of Stress Susceptibility of Students of Various Fields of Study. Vzdělání, gramotnost, pregramotnost. (V tisku).
- Švamberk Šauerová, M. (2017). Projekt "Využití učebního stylu" jako prevence studijní neúspěšnosti studentů 1. ročníku bakalářského studia. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích. Vol 1, No 1. Praha: VŠTVS PALESTRA.
- Švamberk Šauerová, M. (2017). Nespokojení studenti. Deník Metro. 22. 2. 2017.
- Švamberk Šauerová, M. (2022). Výchova neprůbojných a uzavřených dětí. Grada.
- Švamberk Šauerová, M. (2022). Tlak na precizní výkon a důsledky výchovného tlaku. In: Švamberk Šauerová, M. (ed.). Výchova neprůbojných a uzavřených dětí. Grada, 2022
- Tošner, J., Tošnerová, T. (2002). Burn-Out syndrom. Syndrom vyhoření. Pracovní sešit pro účastníky kurzu. Praha: Hestia.
- Wallace, D. S., Paulson, R. M., Lord, C. G., Bond, C. F. (2005). Which Behaviors Do Attitudes Predict? Meta-Analyzing the Effects of Social Pressure and Perceived Difficulty. Review of General Psychology. 9(3): 214- 227.
Přejít k původnímu zdroji...

