DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0287

ZKUŠENOSTNÍ UČENÍ JAKO CESTA PROFESNÍ PŘÍPRAVY BUDOUCÍCH ŘEDITELŮ STŘEDNÍCH ŠKOL

Eva Urbanová

Profesní příprava a podpora ředitelů škol je jedním z cílů Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Jednou z možností přípravy je zkušenostní učení. Zkušenost je zdrojem poznatků získaných praktickou činností člověka. Prvky zkušenostního učení lze nalézt již v díle Jana Amose Komenského, který zmiňuje v Didaktice velké, že si člověk lépe pamatuje události, které sám viděl / zažil, než když o nich pouze slyšel. Dewey popsal učení se činností ve své publikaci Experience and Education, kdy na začátku učení je impulz něco vykonat, potom dochází k pozorování okolních podmínek, které mohou být pro člověka nové nebo se s nimi už někdy setkal, tedy už má znalosti z minulosti. Katedra andragogiky a managementu vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy už řadu let podporuje budoucí ředitele v jejich přípravě na funkci nabídkou studijního programu Školský management, jehož součástí je praktická příprava realizovaná v katedrových školách formou manažerských praxí s cílem předat letité zkušenosti ředitelů studentům. Cílem příspěvku je na základě reflexe zkušeností ředitelů katedrových škol studenty na manažerské praxi definovat klíčové pracovní činnosti důležité pro přípravu na řízení školy. Výzkumná otázka: Které klíčové pracovní činnosti ředitele střední školy a jak je důležité předat na manažerské praxi studentům pro jejich využití v praxi?

Klíčová slova: katedrová škola, manažerská praxe, reflexe, ředitel školy, střední škola, zkušenost

stránky: 287-295, online: 2023



Reference

  1. Abrahamsen, H., Aas., M. & Hellekjær, G. O. (2015). How do principals make sense of school leadership in Norwegian reorganised leadership teams? School Leadership & Management, 35(1), 62-78. DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2014.9927. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Andersone, I. (2013). Educational Institutions' Leaders Competences. In The Proceedings of the International Scientific Conference Rural Environment. Education. Personality (REEP), 6, 165-172.
  3. Beatriz, P., Deborah, N. & Hunter, M. (2008). Improving school leadership: policy and practice. Paris: Organisation for Economic Cooperation and Development. OECD publishing.
  4. Bitterová, M., Hašková, A. & Pisoňová, M. (2014). School Leader's Competencies in Management Area. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 149, 114-118. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.170 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Coulson, D. & Harvey, M. (2013). Scaffolding student reflection for experience-based learning: a framework. Teaching in Higher Education, 18(4), 401-413. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2012.752726 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Touchstone.
  7. Drucker, P. F. (2000). Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press.
  8. Edoun, E. I. (2011). Management Leadership and Governance in Education. In: Proceedings of the 7th European Conference on Management Leadership and Governance, p. 129-135.
  9. Federičová, M. (2019). Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno: listopad 2019. Národohospodářský ústav AV ČR.
  10. Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I. et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  11. Gamble, J. (2020). Tacit vs explicit knowledge as antecedents for organizational change. Journal of Organizational Change Management, 33(6), 1123-1141. DOI: https://doi.org/10.1108/JOCM-04-2020-0121. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Ganon-Shilon, S. & Schechter, C. (2016). Making sense of school leaders' sense-making. Educational Management Administration & Leadership, 45(4), 682-698. DOI: https://doi.org/10.1177/1741143216628536 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Han, M. (2008). The Neglected Imperfections in Knowledge Transferring of High School Engineering Education. 2008 International Workshop on Education Technology and Training & 2008 International Workshop on Geoscience and Remote Sensing. DOI: https://doi.org/10.1109/ettandgrs.2008.242 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Heystek, J. (2007). Reflecting on principals as managers or moulded leaders in a managerialistic school system. South African Journal of Education, 27(3), 491-505.
  15. Cheng, E. C. K., Wu, S. W. & Hu, J. (2016). Knowledge Management Implementation in the School Context: Case Studies on Knowledge Leadership, Storytelling, And Taxonomy. Educational Research for Policy and Practice, 16(2), 177-188. DOI: https://doi.org/10.1007/s10671-016-9200-0 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Iurea, C. (2017). The Role of the Manager in the Succes of School Organizations. DOI: https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.25 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kelly, A. (2004). The Intellectual Capital of Schools: Analysing Government Policy Statements on School Improvement in Light of a New Theorization. Journal of Education Policy, 19(5), 609-629. DOI: https://doi.org/10.1080/0268093042000269180 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kolář, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada.
  19. Komenský, J. A. (1930). Didaktika velká. 2. vyd. Praha: Dědictví Komenského. Knihovna pedagogických klasiků (Dědictví Komenského).
  20. Korthagen, F. & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching, 11(1), 47-71. DOI: https://doi.org/10.1080/1354060042000337093 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Kovács, J. (2007). Manažerské dovednosti. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta.
  22. Leithwood, K., Harris, A. & Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School leadership and management, 28(1), 27-42. DOI: https://doi.org/10.1080/13632430701800060 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Lundgren, H., Bang, A., Justice, S. B., Marsick, V. J., Poell, R. F., Yorks, L., Clark, M. & Sung, S. (2017). Conceptualizing reflection in experience-based workplace learning. Human Resource Development International, 20(4), 305-326. DOI: https://doi.org/10.1080/13678868.2017.1308717 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Mathew, P., Mathew, P. & Peechattu, P. J. (2017). Reflective practices: A means to teacher development. Asia Pacific Journal of Contemporary Education and Communication Technology (APJCECT), 3(1), 126-131.
  25. Park, V. & Datnow, A. (2022). Principals' Emotions in School Improvement: The Role of People, Practices, Policies, and Patterns. School Leadership & Management, 42(3), 256-274. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
  27. Průcha, J. & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada.
  28. Quarchioni, S., Paternostro, S. & Trovarelli, F. (2020). Knowledge Management in Higher Education: A Literature Review and Further Research Avenues. Knowledge Management Research & Practice, 1-16. Advance online publication. DOI: https://doi.org/10.1080/14778238.2020.1730717 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Robinson, V. M. (2010). From Instructional Leadership to Leadership Capabilities: Empirical Findings and Methodological Challenges. Leadership and Policy in Schools, 9(1), 1-26. DOI: https://doi.org/10.1080/15700760903026748 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Sezer, Ş. & Engin, G. (2021). School Principals' Views on Selecting, Training and Appointment of Administrator for Schools: A Case Study. Egitim Ve Bilim, 46(206), 263-280. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Shaw, D., Hall, M., Edwards, J. S. & Baker, B. (2007). Responding to Crisis Through Strategic Knowledge Management. Journal of Organizational Change Management, 20(4), 559-578. DOI: https://doi.org/10.1108/09534810710760081 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Sohrabi, S. & Naghavi, M. S. (2014). The Interaction of Explicit and Tacit Knowledge. In: Proceedings of the International Conference on Intellectual Capital Knowledge Management & Organizational Learning (ICICKM 2014), p. 363-369.
  33. Švadlenka, F. (1924). Obecná pedagogika pro učitelské ústavy. Praha: B. Stýblo.
  34. Trojan, V. (2021). Ředitel školy: uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer.
  35. (2022). Základní údaje o studijním programu Školský management. PF UK. Dostupné na: https://kamv.cz/bakalarsky