DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

ISBN online: 978-80-7509-869-6 | DOI: 10.11118/978-80-7509-869-6

Kapitoly z didaktiky pro odborné vzdělávání I.

Petr Adamec, Pavel Pecina

The textbook is dedicated to the didactics of vocational subjects in secondary vocational schools. It is intended for students of teaching vocational subjects and students of practical teaching for secondary vocational schools. However, it may also be of use to students of pedagogy and to interested teaching staff at all levels of schools or working in non-formal education. The aim of the text is to acquire knowledge in the field of selected main topics of didactics in relation to vocational education. The focus is on the teaching process, teaching objectives, educational content and teaching technology. In particular, we have placed great emphasis on the application level. Therefore, the text is supplemented by a large number of examples, diagrams, pictures, etc. We have also included issues related to the use of information and communication technologies in teaching technical subjects, the development of entrepreneur! ship, the use of multimedia in teaching and other topical issues.

Keywords: didactics, vocational education, teachers of vocational subjects

1. edition, online: 2022, publisher: Mendelova univerzita v Brně



References

  1. Adamec, P. (2014). Determinanty dalšího vzdělávání učitelů středních škol se zřetelem na marketing vzdělávacích institucí. (Dizertační práce). Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  2. Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kliver SR s.r.o.
  3. Bartoňková, H. (2009). Projektování vzdělávacích aktivit. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých.
  4. Byčkovský, P. a Kotásek, J. (2004). Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 54(3): 227-242.
  5. Čadílek, M. a Loveček, A. (2005). Didaktika odborných předmětů, Brno: PdF MU.
  6. Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s.
  7. ČESKÁ REPUBLIKA. 2004. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů ČR. Dostupné z: http:// www.msmt.cz/dokumenty/zakony
  8. ČESKÁ REPUBLIKA. 2006. Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, ze znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů ČR. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/zakon-c-179-2006-sb
  9. Dittrichová, E. (2022). Rozvoj celoživotního učení na středních odborných školách. Závěrečná práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  10. Drahovzal, J. Kilián, O. a Kohoutek, R. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
  11. Dvořáková, M. a Tvrzová, I. (2010). Proměna současné školy z hlediska učitele. In: Krykorková, H. a Váňová, R. (Eds.). Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlo-va v Praze, Filozofická fakulta, s. 281-285.
  12. Minecraft Education Edition. Dostupné z: https://studuj.digital/2020/11/10/energeticka-vyzva-poznejte-elektrinu-zblizka/
  13. Holda, A. 2020. Energetická výzva: Poznejte elektřinu zblízka! Microsoft Studentské Trenérské Centrum [online]. Dostupné z: https://studuj.digital/2020/11/10/energeticka-vyzva-poznejte-elektrinu-zblizka/
  14. Hronek, R. (2010). Formy a metody vzdělávání dospělých. Bakalářská práce. Brno: IMS Brno.
  15. Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Grada.
  16. ICV MENDELU. Studijní opory. Moodle [online]. Dostupné z: https://opory.icv.mendelu.cz
  17. Jůva, V. sen. a Jůva, V. jun.(1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido.
  18. Kalhout, Z. a Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  19. Kalnický, J. (2007). Systémová andragogika. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  20. Kaplan, P. (2021). Problematika uplatnění kvality dalšího profesního vzdělávání ve veřejných výběrových řízeních. Národní ústav pro vzdělávání [online]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/problematika-uplatneni-kvality-dalsiho-profesniho-vzdelavani
  21. Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  22. Kotrba, T. a Lacina, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu.
  23. Koubek, J. (2001). Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press.
  24. Kožuchová, M. (1995). Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava: UK.
  25. Kropáč, J. et al., (2004). Didaktika technických předmětů, vybrané kapitoly. Olomouc: UP.
  26. Linkeschová, D. (2012). Úvod do moderní inženýrské pedagogiky. Brno: MU.
  27. Lokšová, I. a Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing,
  28. Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  29. Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU.
  30. Maňák, J. (2001). Nárys didaktiky, Brno: MU.
  31. Melezinek, A. (1994). Inženýrská pedagogika. Praha: ČVUT.
  32. Meyer, H. (2004). Was ist guter unterricht? Berlin: Cornelson.
  33. Mošna, F. a Rádl, Z. (1996). Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: PdF UK.
  34. MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr
  35. MŠMT. (2007). Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
  36. MŠMT. (2013). Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávání v České republice v roce 2012. Vzdělávání v roce 2012 v datech. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vyrocni-zpravy-o-stavu-a-rozvoji-vzdelavani-v-ceske-1
  37. MŠMT. 2019. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019-2023. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.databaze-strategie.cz/cz/msmt/strategie
  38. MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
  39. MŠMT. (2022). Školský zákon ve znění účinném od 1. 2. 2022. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022
  40. Mužík, J. (2004). Androdidaktika. ASPI.
  41. Mužík, J. (2005). Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus.
  42. Národní pedagogický institut ČR. (2021). Úplná Profesní kvalifikace. NSK2 [online]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/nsk2/uplna-profesni-kvalifikace
  43. Nelešovská, A. (1995). Didaktika I. Olomouc: Vydavatelství UP.
  44. Němec, J. (2004). S hrou na cestě k tvořivosti. Brno: Paido
  45. NPI. 2022. Revize rámcových vzdělávacích programů. NPI [online]. Dostupné z: https://revize.rvp.cz/
  46. NÚOV. (2007). Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/obory-l-a-m/63-ekonomika-a-administrativa/
  47. Ouroda, S. (2009). Oborová didaktika. Brno: MZLU.
  48. Palán, Z. (2002). Lidské zdroje: výkladový slovník. Academia.
  49. Palán, Z. et al. (2007). Jak organizovat vzdělávání v malé firmě. Soubor metodických materiálů. Praha: AIVD ČR.
  50. Palán, Z. a Langer, T. (2008). Základy andragogiky. Univerzita Jana Amose Komenského.
  51. Pecina, P. (2005). Vliv problémových metod výuky na rozvoj technické tvořivosti žáků. Disertační práce. Brno: PdF MU.
  52. Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  53. Pecina, P. (2021). Kvalita výuky a aktivita žáků v odborném technickém vzdělávání (Teorie a výzkum). Habilitační práce. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
  54. Pecina, P. a Hrmo, R. (2022). Problematika učebních pomůcek a výukových materiálů v odborném vzdělávání na středních školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI
  55. Pecina, P. a Zormanová, L. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: MU.
  56. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál, s.r.o.
  57. Průcha, J. (2009). Současný školský systém v ČR. In: Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 56-62.
  58. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Šesté aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál.
  59. Průcha, J., a Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Grada.
  60. Průcha, J. Mareš, J., a Walterová, E. (2003). Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Portál.
  61. Rabušicová, M. a Rabušic, L. (Eds.). (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita.
  62. Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy didaktické metody pro 21 století. Praha: Grada Publishing, a.s.
  63. Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování. Praha: Portál.
  64. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  65. Slavík, M. a Miller, I. (2012). Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
  66. Střední škola André Citroëna, Boskovice, příspěvková organizace. 2022 Kybernetická bezpečnost a právo. Střední škola André Citroëna, Boskovice, příspěvková organizace [online]. Dostupné z: https://www.skolaac.cz/pro-uchazece/nabidka-oboru/maturitni/kyberneticka-bezpecnost
  67. Střední škola Brno, Charbulova, příspěvková organizace. 2022. Školní webové stránky SŠ Charbulova [online].Dostupné z: https://charbulova.cz/
  68. Šimoník, O. (2005). Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD.
  69. Švec, V. (1998). Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU.
  70. Švec, V., Filová, H. a Šimoník, O. (2002). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
  71. Trizing. 2022. Trizing. Tvorba a řešení inovačních zadání [online]. Dostupné z: https://www.triz.cz/
  72. Vališová, A. a Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada
  73. Vališová, A., Kasíková, H. a Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  74. Vaněček, D. (2011). Elektronické vzdělávání. Praha: ČVUT
  75. Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.
  76. Veselá, P. (2010). Didaktika profesního vzdělávání. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  77. Veteška, J., a Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Grada.
  78. Veteška, J., a Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Česká andragogická společnost.
  79. Střední škola Andre Citroëna Boskovice. Videoprezentace školy. Youtube [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=aHxp0nWC-pY&list=PLT120QsboQVb-a-lUojLdUNb2P42-WDIB
  80. Votruba, L. (2000). Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha: ACADEMIA
  81. VÚP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP-G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
  82. Vychová, H. (2008) Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV. ISBN 978-80-7416-017-2
  83. Zacpalová, M. (2013). Formy a metody vzdělávání dospělých. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
  84. Zieleniecová, P. (nedatováno). Pedagogika. Katedra didaktiky fyzicky, MFF UK. Dostupné z: https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/materialy/LS/14%20Obsah%20vzdelavani.pdf