DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

ISBN online: 978-80-7509-869-6 | DOI: 10.11118/978-80-7509-869-6

Kapitoly z didaktiky pro odborné vzdělávání I.

Petr Adamec, Pavel Pecina

Učební text je věnován didaktice odborných předmětů na středních odborných školách. Je určen studentům učitelství odborných předmětů i studentům učitelství praktického vyučování pro střední odborné školy. Může být však přínosem i pro studenty pedagogiky a pro zájemce z řad pedagogickýh pracovníků na všech stupních škol nebo působících v neformálním vzdělávání. Cílem učebního textu je osvojení poznatků z oblasti vybraných hlavních témat didaktiky ve vazbě na odborné vzdělávání. Zaměřili jsme se na výukový proces, cíle výuky, vzdělávací obsahy a technologii výuky. Velký důraz jsme kladli zejména na aplikační rovinu. Proto je text doplněn velkým množstvím příkladů, schémat, obrázků apod. Dále jsme zapracovali otázky spojené s využitím informačních a komunikačních technologií ve výuce technických předmětů, rozvojem podnikavo! sti, využití multimedií ve výuce a jiných aktuálních témat.

Klíčová slova: didaktika, odborné vzdělávání, učitelé odborných předmětů

1. vydání, online: 2022, vydavatel: Mendelova univerzita v Brně



Reference

  1. Adamec, P. (2014). Determinanty dalšího vzdělávání učitelů středních škol se zřetelem na marketing vzdělávacích institucí. (Dizertační práce). Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  2. Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kliver SR s.r.o.
  3. Bartoňková, H. (2009). Projektování vzdělávacích aktivit. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých.
  4. Byčkovský, P. a Kotásek, J. (2004). Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 54(3): 227-242.
  5. Čadílek, M. a Loveček, A. (2005). Didaktika odborných předmětů, Brno: PdF MU.
  6. Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s.
  7. ČESKÁ REPUBLIKA. 2004. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů ČR. Dostupné z: http:// www.msmt.cz/dokumenty/zakony
  8. ČESKÁ REPUBLIKA. 2006. Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, ze znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů ČR. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/zakon-c-179-2006-sb
  9. Dittrichová, E. (2022). Rozvoj celoživotního učení na středních odborných školách. Závěrečná práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  10. Drahovzal, J. Kilián, O. a Kohoutek, R. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
  11. Dvořáková, M. a Tvrzová, I. (2010). Proměna současné školy z hlediska učitele. In: Krykorková, H. a Váňová, R. (Eds.). Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlo-va v Praze, Filozofická fakulta, s. 281-285.
  12. Minecraft Education Edition. Dostupné z: https://studuj.digital/2020/11/10/energeticka-vyzva-poznejte-elektrinu-zblizka/
  13. Holda, A. 2020. Energetická výzva: Poznejte elektřinu zblízka! Microsoft Studentské Trenérské Centrum [online]. Dostupné z: https://studuj.digital/2020/11/10/energeticka-vyzva-poznejte-elektrinu-zblizka/
  14. Hronek, R. (2010). Formy a metody vzdělávání dospělých. Bakalářská práce. Brno: IMS Brno.
  15. Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Grada.
  16. ICV MENDELU. Studijní opory. Moodle [online]. Dostupné z: https://opory.icv.mendelu.cz
  17. Jůva, V. sen. a Jůva, V. jun.(1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido.
  18. Kalhout, Z. a Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  19. Kalnický, J. (2007). Systémová andragogika. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  20. Kaplan, P. (2021). Problematika uplatnění kvality dalšího profesního vzdělávání ve veřejných výběrových řízeních. Národní ústav pro vzdělávání [online]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/problematika-uplatneni-kvality-dalsiho-profesniho-vzdelavani
  21. Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  22. Kotrba, T. a Lacina, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu.
  23. Koubek, J. (2001). Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press.
  24. Kožuchová, M. (1995). Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava: UK.
  25. Kropáč, J. et al., (2004). Didaktika technických předmětů, vybrané kapitoly. Olomouc: UP.
  26. Linkeschová, D. (2012). Úvod do moderní inženýrské pedagogiky. Brno: MU.
  27. Lokšová, I. a Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing,
  28. Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  29. Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU.
  30. Maňák, J. (2001). Nárys didaktiky, Brno: MU.
  31. Melezinek, A. (1994). Inženýrská pedagogika. Praha: ČVUT.
  32. Meyer, H. (2004). Was ist guter unterricht? Berlin: Cornelson.
  33. Mošna, F. a Rádl, Z. (1996). Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: PdF UK.
  34. MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr
  35. MŠMT. (2007). Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
  36. MŠMT. (2013). Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávání v České republice v roce 2012. Vzdělávání v roce 2012 v datech. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vyrocni-zpravy-o-stavu-a-rozvoji-vzdelavani-v-ceske-1
  37. MŠMT. 2019. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019-2023. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.databaze-strategie.cz/cz/msmt/strategie
  38. MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
  39. MŠMT. (2022). Školský zákon ve znění účinném od 1. 2. 2022. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022
  40. Mužík, J. (2004). Androdidaktika. ASPI.
  41. Mužík, J. (2005). Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus.
  42. Národní pedagogický institut ČR. (2021). Úplná Profesní kvalifikace. NSK2 [online]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/nsk2/uplna-profesni-kvalifikace
  43. Nelešovská, A. (1995). Didaktika I. Olomouc: Vydavatelství UP.
  44. Němec, J. (2004). S hrou na cestě k tvořivosti. Brno: Paido
  45. NPI. 2022. Revize rámcových vzdělávacích programů. NPI [online]. Dostupné z: https://revize.rvp.cz/
  46. NÚOV. (2007). Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/obory-l-a-m/63-ekonomika-a-administrativa/
  47. Ouroda, S. (2009). Oborová didaktika. Brno: MZLU.
  48. Palán, Z. (2002). Lidské zdroje: výkladový slovník. Academia.
  49. Palán, Z. et al. (2007). Jak organizovat vzdělávání v malé firmě. Soubor metodických materiálů. Praha: AIVD ČR.
  50. Palán, Z. a Langer, T. (2008). Základy andragogiky. Univerzita Jana Amose Komenského.
  51. Pecina, P. (2005). Vliv problémových metod výuky na rozvoj technické tvořivosti žáků. Disertační práce. Brno: PdF MU.
  52. Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Pecina, P. (2021). Kvalita výuky a aktivita žáků v odborném technickém vzdělávání (Teorie a výzkum). Habilitační práce. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
  54. Pecina, P. a Hrmo, R. (2022). Problematika učebních pomůcek a výukových materiálů v odborném vzdělávání na středních školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI
  55. Pecina, P. a Zormanová, L. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: MU.
  56. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál, s.r.o.
  57. Průcha, J. (2009). Současný školský systém v ČR. In: Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 56-62.
  58. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Šesté aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál.
  59. Průcha, J., a Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Grada.
  60. Průcha, J. Mareš, J., a Walterová, E. (2003). Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Portál.
  61. Rabušicová, M. a Rabušic, L. (Eds.). (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita.
  62. Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy didaktické metody pro 21 století. Praha: Grada Publishing, a.s.
  63. Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování. Praha: Portál.
  64. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  65. Slavík, M. a Miller, I. (2012). Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
  66. Střední škola André Citroëna, Boskovice, příspěvková organizace. 2022 Kybernetická bezpečnost a právo. Střední škola André Citroëna, Boskovice, příspěvková organizace [online]. Dostupné z: https://www.skolaac.cz/pro-uchazece/nabidka-oboru/maturitni/kyberneticka-bezpecnost
  67. Střední škola Brno, Charbulova, příspěvková organizace. 2022. Školní webové stránky SŠ Charbulova [online].Dostupné z: https://charbulova.cz/
  68. Šimoník, O. (2005). Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD.
  69. Švec, V. (1998). Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU.
  70. Švec, V., Filová, H. a Šimoník, O. (2002). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU.
  71. Trizing. 2022. Trizing. Tvorba a řešení inovačních zadání [online]. Dostupné z: https://www.triz.cz/
  72. Vališová, A. a Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada
  73. Vališová, A., Kasíková, H. a Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  74. Vaněček, D. (2011). Elektronické vzdělávání. Praha: ČVUT
  75. Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.
  76. Veselá, P. (2010). Didaktika profesního vzdělávání. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  77. Veteška, J., a Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Grada.
  78. Veteška, J., a Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Česká andragogická společnost.
  79. Střední škola Andre Citroëna Boskovice. Videoprezentace školy. Youtube [online]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=aHxp0nWC-pY&list=PLT120QsboQVb-a-lUojLdUNb2P42-WDIB
  80. Votruba, L. (2000). Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha: ACADEMIA
  81. VÚP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP-G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
  82. Vychová, H. (2008) Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV. ISBN 978-80-7416-017-2
  83. Zacpalová, M. (2013). Formy a metody vzdělávání dospělých. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
  84. Zieleniecová, P. (nedatováno). Pedagogika. Katedra didaktiky fyzicky, MFF UK. Dostupné z: https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/materialy/LS/14%20Obsah%20vzdelavani.pdf