
ISBN online: 978-80-7509-870-2 | DOI: 10.11118/978-80-7509-870-2
Kapitoly z didaktiky pro odborné vzdělávání II.
- Petr Adamec, Pavel Pecina
The textbook is devoted to the didactics of vocational technical subjects at secondary vocational schools. It is intended for students of teaching vocational subjects and students of practical teaching for secondary vocational schools. However, it may also be of use to students of pedagogy and to interested teachers at all levels of schooling, especially teachers of technical subjects or lecturers in the field of non-formal education. The aim of the text is to introduce the key current didactical findings in relation to the teaching of vocational technical subjects in secondary vocational schools. We have placed great emphasis on the application level. Therefore, the text is supplemented by a large number of examples from the teaching of technical subjects in secondary schools. Furthermore, we have incorporated issues related to the use of information and communication technologies in the teaching of technical subjects! . The text is a smooth continuation of the first part and focuses on inter-subject relations in the teaching of vocational subjects, project teaching and also emphasizes the role and personality of the teacher of vocational subjects, including the possibilities of his/her educational influence.
Keywords: didactics, vocational education, teachers of vocational subjects
1. edition, online: 2022, publisher: Mendelova univerzita v Brně
References
- Adamec, P. (2007). Rozvoj distančního vzdělávání na českých vysokých školách. Diplomová práce. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
- Adamec, P. (2014). Determinanty dalšího vzdělávání učitelů středních škol se zřetelem na marketing vzdělávacích institucí. Dizertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
- Adamec, P. a Pecina, P. (2022a). Kapitoly z didaktiky pro odborné vzdělávání I. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
Go to original source...
- Ambrožová, M. (2007). Proces a logistika distančního vzdělávání. Kurz Certifikovaný manažer vzdělávání dospělých. Olomouc.
- Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kliver SR s.r.o.
- Bisová, E. (2020). Materiální výukové prostředky ve výuce oboru kosmetička. Bakalářská práce. Brno: MU.
- Čadílek, M. a Loveček, A. (2005). Didaktika odborných předmětů, Brno: MU.
- Černý, J. a Novák, P. (2006). E-Learning na UJEP - Představy a skutečnost. In: Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Sborník anotací a příspěvků. [CD-ROM].
- Diktafon Sony ICD-PX240. Dostupné z: https://www.datart.cz/Digitalni-diktafon-SONY-ICDPX240-CE7.html#moreDescription
- Dvořáková, M. a Tvrzová, I. (2010). Proměna současné školy z hlediska učitele. In: Krykorková, H. a Váňová, R. (Eds.). Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
- Elektrotechnika I. Dostupné z: https://www.nejlevnejsi-knihy.cz/kniha/elektrotechnika-i 14141014.html?utm_source=seznam.cz&utm_medium=srovnavac_cen&utm_campaign=Zbozi.cz:+Nejlevnejsi-knihy.cz+%231&utm_content=l:cs&utm_term=)
- Evropská unie. (2006). Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových schopnostech pro celoživotní učení (2006/962/ES). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=SV
- Evropská komise. (2006). Plnění lisabonského programu Společenství: Podpora podnikatelského smýšlení prostřednictvím vzdělávání a školství. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0033:FIN:CS:PDF
- Evropská unie. (2018). Evropský referenční rámec (příloha Doporučení Evropského parlamentu a Rady o klíčových schopnostech pro celoživotní učení). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
- Friend, M. P. a Bursuck, W. D. (2009). Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. MyEducationLab Series. Pearson. https://books.google.de/books?id=3GcjSgAACAAJ.
- Friend, M. a Cook, L. (2010). Interactions: Collaboration skills for school professionals (6th ed.). Columbus. Merrill: OH.
- Hlasovací zařízení. Dostupné z: https://www.google.com/search?q=hlasovac%C3%AD+za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD&client=avast-a-2&sxsrf=ALiCzsa0VZ3fbpWWnTDrhwY_pwhgqiT0SA:1670324493601&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjw3-bQ6-T7AhUarqQKHbZfCagQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1920&bih=1057&dpr=1
- Hofman, V. (2012). Způsoby implementace výchovy k podnikavosti v ekonomickém vzdělávání. Dizertační práce. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví.
- Chlup, O. a Pařízek, V. (ed.) (1977). Otokar Chlup a perspektivy výchovy. Praha: SPN.
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
- Chundela, L. (2007). Ergonomie. Praha: ČVUT, 1993. ISBN 80-01-00327-2
- Interaktivní tabule QOMO QWB383Z. Zdroj: https://www.tabuleinteraktivni.cz/Interaktivni-tabule-QOMO-QWB383Z-d807.htm)
- Jančová, H. (2012). Aspekty využití praxí, stáží, exkurzí a vycházek v odborném vzdělávání pro obor kuchař - číšník. Diplomová práce. Brno: Pedagogická fakulta MU.
- Janík, T. et al. (2021). Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele. Brno: MU.
Go to original source...
- Kombinovaný stroj pro práci se dřevem - pila a frézka. Dostupné z: https://www.boukal.cz/kombinovany-stroj-pila-a-frezka-bernardo-fk-200-r-400-v/1378/produkt
- Konupčík, P. 2002. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU.
- Kotrba, T. a Lacina, L. (2007). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal.
- Koudela, J. et al. (1984). Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Kropáč, J. et al. (2004). Didaktika technických předmětů, vybrané kapitoly. Olomouc: UP.
- Krpálek, P. a Krpálková-Krelová, K. (2012). Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Oeconomica.
- Krpálek, P. a Krpálková Kremlová, K. (2012). Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Nakladatelství Oeconomica.
- Kubíčková, D. (2004). K problematice tvorby distančních opor. In: Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Sborník příspěvků z konference konané 30. 6.-2. 7. 2004 v Brně, s. 176-177. Praha: NCDiV.
- Kursch, M. (2021). Skrytý potenciál virtuálního co-teachingu. Prohuman. https://www.prohuman.sk/print/pedagogika/skryty-potencial-virtualniho-co-teachingu
- Květoň, K. (2004). Základy E-learningu pro učitele a ředitele škol. In: Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Sborník příspěvků z konference konané 30. 6.-2. 7. 2004 v Brně. Praha: NCDiV.
- Lepil, O. (2010). Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: UP.
- Lindner, G. A., Tupetz, T. (eds.) (1894). Allgemeine Erziehungslehre. 8. vollständig umgearbeitete Auflage. Wien: A. Pichlerʹs Witwe & Sohn, 1894. 166 s.
- Malach, A. (ed.) (2005). Evropské fórum podnikání 2005. Sborník anotací. Praha: VŠ Newton College.
- Malach, J. a Durda, L. (2007). Didaktika podnikatelské výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Malach, J. (2008).Výchova k podnikavosti. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
- Malach, J. (2011). Vzdělávání jako významný faktor konkurenceschopnosti. In: Sborník z mezinárodní konference konané dne 4. 11. 2011 v Brně. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
- Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Melezínek, A. (1991). Inženýrská pedagogika. Praha: České vysoké učení technické.
- Model osmiválcového spalovacího motoru (stavebnice). Dostupné z: https://www.iqhracky.cz/buki-stavebnice-motoru-v8/?gclid=Cj0KCQiAvqGcBhCJARIsAFQ5ke7iIkhxV2DALFUf-n0w7D0wVX1WqEWr-auljNUlS1ZT4K1csp2sWgwaAu8JEALw_wcB)
- Mojžíšek, L. (1988). Vyučovací metody. Praha: SPN.
- MŠMT (2000). Memorandum o celoživotním učení Evropské komise (2000). https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/memorandum-evropske-unie-k-celozivotnimu-uceni
- MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr
- MŠMT ČR (2007). Strategie celoživotního učení ČR. https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr
- MŠMT. (2013). Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávání v České republice v roce 2012. Vzdělávání v roce 2012 v datech. Praha: MŠMT ČR. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vyrocni-zpravy-o-stavu-a-rozvoji-vzdelavani-v-ceske-1
- MŠMT ČR (2014). Koncepce podpory mládeže na období 2014-2020. https://www.msmt.cz/mladez/koncepce-podpory-mladeze-na-obdobi-2014-2020
- Mužík, J. (2004). Androdidaktika. Praha: ASPI.
- Národní vzdělávací fond (2003). Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku. http://old.nvf.cz/rozvoj_lz/dokumenty/strategie2003.pdf
- Nocar, D. (2004). E-learning v distancním vzdelávání In: Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Sborník příspěvků z konference konané 30. 6.-2. 7. 2004 v Brně. Praha: NCDiV.
- Nocar, D. (2005). E-learning v distančním vzdělávání. Bulletin Komory daňových poradců České republiky. 2005, č. 5., s. 69-73. Brno.
- Nocar, D. (2006). Od E-learningu k blended learningu. Bulletin Komory daňových poradců České republiky, č. 6, s. 65. Brno.
- NPI. (2022). Revize rámcových vzdělávacích programů - praktický průvodce po aktuálních i chystaných revizích RVP. Praha: Národní pedagogický institut ČR. https://revize.rvp.cz/
- NÚOV. (2007). Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. Praha: MŠMT ČR. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/obory-l-a-m/63-ekonomika-a-administrativa/
- Ouroda, S. (2009). Oborová didaktika. Brno: MZLU.
- Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita.
Go to original source...
- Pecina, P. a Hrmo, R. (2022). Problematika učebních pomůcek a výukových materiálů v odborném vzdělávání na středních školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
- Pecina, P. a Krištofiaková, L. (2021). Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
- Pecina, P. a Marinič, P. (2022). Teacherʹs competence for problem-based and research-oriented teaching of vocational subjects in the conditions of digital education and connectivism. In: Petr Adamec, Michal Šimáně, Martina Miškelová (Eds.). Trends and Competencies in Vocational Education. London: Sciemcee Publishing is part of SCIEMCEE.
- Petty, G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
- Philips NeoPix Ultra One+. Full HD rozlišení. Dostupné z: https://www.alza.cz/philips-neopix-ultra-one d7434411.htm?utm_source=zbozi_cz&utm_medium=product&utm_campaign=zbozi_cz_projektory-a-platna_projektory_led_wx203a1a3c)
- Pinďáková, E. (2018). Výchova k podnikavosti žáků na středních školách. Diplomová práce. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví.
- Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýza edukačního média. Brno: Paido.
- Průcha, J. (2009). Současný školský systém v ČR. In: Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie, (s. 56-62). Praha: Portál.
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Šesté aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál.
- Průcha, J. a Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách: Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: NCDiV/CSVŠ.
- Průcha, J., Walterová, E. a Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Přenosný zpětný projektor Nobo Quantum 2523T. Dostupné z: https://www.mptoner.cz/prenosny-zpetny-projektor-nobo-quantum-2523t-p17610/?utm_source=seznam&utm_medium=cpc&utm_campaign=Zbo%c5%be%c3%ad.cz:+MP+toner&utm_content=P%c5%99enosn%c3%bd+zp%c4%9btn%c3%bd+projektor+Nobo+Quantum+2523TV%c5%a1echny+produkty#gallery
- Rakušanová, A. (2008). Integrace obsahu vyučování. Praha: Grada Publishing, a.s.
- Rottport, M., Fišerová, M. a Berková, K. (2015). Didaktika účetnictví. Praha: Oeconomica, nakladatelství Vysoké školy ekonomické.
- Rottport, M. a Koudela, J. (1997). Didaktika předmětu práce ve fiktivní firmě. Praha: Vysoká škola ekonomická.
- Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
- Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
- Sláma, O. Obecná a školská ergonomie. Olomouc: UP, 1993. ISBN 80-7067-411-3
- Střelec, S.et al. (2004). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: PdF MU.
- Svobodová, Z. (2021). Využití metody co-teaching při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německé spolkové zemi Baden-Württembeg. Prohuman. https://www.prohuman.sk/andragogika/vyuziti-metody-co-teaching-pri-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami
- Svobodová, Z., Kursch, M. a Veteška, J. (2021). Problems and obstacles of distance learning in the point of view of primary school teachers in the "Covid period". In: Proceedings of the International Conferences Mobile Learning 2021 (ML 2021) and Educational Technologies 2021 (ICEduTech 2021), s. 83-90. Lisabon: IADIS.
- Šimoník, O. (2005). Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD.
- Školský zákon, s. 60-72. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561
- Technologie v kostce. Dostupné z: https://www.booktook.cz/p/technologie-v-kostce-9788090409361/?utm_source=seznam&utm_medium=cpc&utm_campaign=2_SEA_PPCBee_Kn%c3%ad%c5%beky+do+150&utm_content=Technologie+v+kostce+%7c+9788090409361&utm_term=technologie+v+kostce+(2.+vyd%c3%a1n%c3%ad).)
- Tureková, I. a Brečka, P. Vzdelávanie v oblasti bezpečnosti práce pri príprave na budúce povolanie. Nitra: Pedagogická fakulta UKF v Nitre.
- Ukázka 3D obrazu v kině. Dostupné z: https://feelhome.cz/vse-o-bydleni/praha/clanek/488-5d-kino-praha
- Ukázka 3D scény vytvořené v Blenderu. Dostupné z: https://www.itnetwork.cz/blender/zaklady/blenderkit-archipack-a-dalsi-pluginy-v-blenderu
- Ukázka programu "Virtuální zedník". Dostupné z: https://www.denik.cz/ekonomika/virtualni-realita-zednici-20220407.html
- Ukázka soudobé multimediální učebny. Dostupné z: https://sps-prerov.cz/ucebna_multimedialni
- Ukázka videokonference. Dostupné z: https://www.smartvideo.cz/
- ÚIV. (2011). Školství pod lupou 2010. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Tauris. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/skolstvi-pod-lupou
- Vališová, A., Kasíková, H. a Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
- Vaněček, D. (2008). Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: ČVUT.
- Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.
- Veteška, J. Kursch, M., Svobodová, Z., Tureckiová, M. a Paulovčáková, L. (2020). Longitudal co-teaching projects - scoping review. 17th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age. pp. 115-123.
- Veteška, J. a Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Česká andragogická společnost.
- Vizualizer. Dostupné z: http://www.projektory-platna.cz/vizualizer-avermedia-avervision-spc300-5475.html
- Vongreyová, J. (2013). Kreativita a podnikavost ve vzdělávání z pohledu kariérového poradenství [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuv.cz/uploads/Kreativita_a_podnikavost_ve_vzdelavani_12_2013_.pdf
- VÚP (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP-G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
- Vybrané ruční nástroje pro práci se dřevem: úhelník, pilka, hoblíky, kleště, pilníky a rašple, dláta, kladivo, šroubováky, palička, rejsek, pokosník a další. Dostupné z: https://www.pinie.cz/produkt/kufr-s-naradim-pro-truhlare-premium/
- Vygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Zatloukal, K. a Ulrich, M. (2006). Úložiště dat pro LMS s vysokým využitím multimediálních opor. In: Distanční vzdělávání v České republice - současnost a budoucnost. Sborník anotací a příspěvků. [CD-ROM] Praha.
- Zlámalová, H. (2000). Úvod do distančního vzdělávání. Modul č. 11. Postgraduální distanční kurz "Řízení vysokých škol". Praha: Centrum pro studium vysokého školství.
- Zlámalová, H. (2001). Tutor distančního vzdělávání. Olomouc: Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
- Zlámalová, H. (2002). Hodnocení současného stavu rozvoje distančního vzdělávání z pohledu NCDiV. In: Distanční vzdělávání v ČR - současnost a budoucnost. Sborník příspěvků z konference konané v Jindřichově Hradci 1.-3. 7. 2002. www.csvs.cz/publikace/lisalova_cd/Sbornik_anotaci/Zlamalova.pdf
- Zlámalová, H. (2002). Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc: Centrum otevřeného a distančního vzdělávání.
- Zlámalová, H. (2005). Celoživotní učení - téma naší současnosti. Bulletin Komory daňových poradců České republiky, č. 5., s. 45-50. Brno.
- Zlámalová, H. (2006). Principy distanční vzdělávací technologie a možnosti jejího využití v pedagogické praxi na technických vysokých školách. http://icosym.cvut.cz/telel/zlamalova.html
- Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika pro studium a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s.