
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0043
ROLE VYSOKOŠKOLSKÉHO PEDAGOGA VE VĚKU AI
- Veronika Glogarová, Petra Svobodová
Umělá inteligence a její razantní vpád do našich životů před nás staví mnoho výzev v životě osobním i profesním. Lze předpokládat, že také naše role vysokoškolských pedagogů se bude posouvat a měnit. Rády bychom vyvolaly diskuzi o tom, jaká pravidla nastavit pro studenty ohledně použití AI, do jaké míry použití AI při plnění zadání a psaní prací povolovat, popř. regulovat, jak studentům mediovat možnosti a limity AI. Vzhledem k faktu, že naše alma mater Univerzita Palackého dosud nevydala žádné oficiální stanovisko týkající se využívání AI v akademické sféře, považujeme za nezbytné samostatně nad tímto postojem uvažovat a ideálně také sbírat příklady dobré praxe z jiných pracovišť. V tomto příspěvku se zaměřujeme na dosud známé informace o využití AI ve vysokoškolském prostředí a na otázky, které s sebou tato problematika nese.
Klíčová slova: umělá inteligence, pedagogické kompetence, vysokoškolská pedagogika
stránky: 43-51, online: 2023
Reference
- Artificial intelligence tools and their responsible use in higher education learning and teaching. (2023). Dostupné z: https://eua.eu/downloads/publications/position_ai%20in%20lt.pdf
- Stanovisko k využívání umělé inteligence ve výuce na Masarykově univerzitě. (2023). Dostupné z: https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska
- Co je umělá inteligence a jak ji využíváme? (2021). Dostupné z: https://www.europarl.europa.eu/news/cs
- Copyright Law of ther United States (Title 17) and Related Laws Contained in Title 17 of the United States. (2022). Dostupné z: https://www.copyright.gov
- Franklová, Z. (2014). Stále méně dětí baví čtení. Dostupné z: http://archiv-nuv.npi.cz/
- Chen, C. (2023). AI Will Transform Teaching and Learning. Let's Get it Right. Dostupné z: https://hai.stanford.edu/news
- Iniciativa českých vysokých škol má pod vedením UK a prg.ai připravit české vzdělávání na umělou inteligenci. (2023). Dostupné z: https://cuni.cz
- Jsme iniciativou předních českých vědců. (2023). Dostupné z: https://prg.ai/o-nas/
- Mašek, J. (2023a). Když selže umělá inteligence. Dostupné z: https://rvp.cz/
- Mašek, J. (2023b). 5 největších rizik generativní AI. Dostupné z: https://rvp.cz/
- Návody a doporučení. (2023). Dostupné z: https://ai.cuni.cz/AI-5.html
- OpenAI. (2023). ChatGPT (verze 29.9.) [Large language model]. https://chat.openai.com
- PdF UP k problematice využívání umělé inteligence. (2023). Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/
- Slouka, D. (2023). Modely v modelu. In-context learning posouvá hranice LLM. Dostupné z: https://prg.ai/
- Stanovisko UK k AI. (2023). Dostupné z: https://cuni.cz/UK-1.html
- Umělá inteligence ve vzdělávání: Příležitosti a rizika. (2023). Dostupné z: https://www.upol.cz/kalendar/
- Umělá inteligence. (2023). Dostupné z: https://ai.e-bezpeci.cz/
- Zákon č. 121/2000 Sb., zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). (2000). Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz