DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0066

TOXICKÝ STRES U KLIENTŮ S PORUCHAMI CHOVÁNÍ A EMOCÍ V ÚSTAVNÍ VÝCHOVĚ

Petr Kachlík

Běžná stresová reakce je účelné opatření směřující k přežití jedince a druhu. Probíhá jako nervové a hormonální přeladění, jež přechodně mění řadu klíčových funkcí organismu. Nadlimitní, často opakovaný či dlouhodobý stres mají však negativní vliv na všechny atributy lidského zdraví a mohou vyústit v závažnou, případně nezvratnou poruchu zdravotního stavu. U jedinců se zvýšenou úrovní skóre v testu ACE (Adverse Childhood Experiences, Nepříznivé zkušenosti v dětství) se vyskytují častější zdravotní problémy (oběhové, metabolické, duševní, imunitní), více inklinují k závislostnímu chování, dosahují horšího vzdělání a nižších pracovních pozic. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jakou míru stresogenity vykazují klienti s poruchou chování a emocí v ústavní výchově a jak může toxický stres měnit jejich chování a reakce. Dílčí cíle šetření se vztahovaly k nejčastějším důvodům zařazení klientů se zvýšenou stresogenitou do ústavní výchovy a k rozdílům v chování klientů, kteří zažili silný toxický stres, a skupinou bez této zátěže. Hlavní výzkumná otázka byla zaměřena na podíl toxického stresu na ovlivňování a prohlubování poruch chování a emocí u klientů v ústavní výchově. Vedlejší výzkumné otázky byly soustředěny na souvislost rizikového chování závislostního typu a delikventní chování se zvýšenou mírou stresogenity a nejčastější důvody umístění osob se zvýšenou stresogenitou do ústavní výchovy. Design výzkumného šetření byl smíšený. V kvantitativní části bylo využito ACE testu (dotazníku přeloženého z anglického originálu), který obsahoval soubor 10 otázek zaměřených na různé rizikové formy chování. Při hodnocení odpovědí se bodový zisk pohyboval od 0 do 10 bodů, za rizikové byli pokládáni klienti se 3 a více body. Statistické testování rozdílů mezi skupinou klientů s nízkou a vysokou stresovou zátěží bylo provedeno pomocí programového balíku EpiInfo, byl aplikován chí-kvadrát test a Fisherův exaktní test. V rámci kvalitativní části byly sestaveny a analyzovány případové studie klientů. Výzkumný vzorek byl složen z 22 klientů ústavní výchovy – 7 dívek a 15 chlapců ve věku 14–18 let. Nábor participantů byl prováděn v zařízeních v Jihomoravském kraji, která klientům s poruchami chování a emocí umožňují pobyt v rámci ústavní výchovy. Získaná data byla pseudonymizována, po ukončení sběru anonymizována. Zařízení, klienti a jejich zákonní zástupci byli seznámeni s výzkumným projektem prostřednictvím textu informovaného souhlasu. Z výsledků vyplynulo, že ve skupině 22 klientů činil průměr úrovně toxického stresu 3,5 bodu, což je už možno vnímat jako rizikové skóre, které může vést k fyzickým, psychickým a sociálním problémům a může být spojeno se vznikem či prohlubováním poruch chování a emocí. Ve sledovaném souboru 14 klientů dosáhlo skóre 3 a vyššího (vyšší až vysoká míra stresu), 8 nižšího než 3 (běžná či nízká míra stresu). Mezi klienty se zvýšenou stresogenitou vedly k umístění do ústavní výchovy především zanedbávání péče, záškoláctví a nerespektování autorit. U jedinců s nízkou mírou stresogenity se vyskytovalo především záškoláctví, nerespektování autorit a útěky. Skupina adolescentů se zvýšenou stresogenitou významně častěji inklinovala k závislostnímu chování oproti skupině bez této zátěže. V případě delikventního chování nebyl nalezen významný rozdíl. Ke zlepšení aktuální situace je třeba posílit prevenci rizikových forem chování, rozšířit síť nízkoprahových zařízení pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, zaměřit se na problémové rodiny.

Klíčová slova: ACE test, klient, porucha chování a emocí, prevence, rizikové chování, toxický stres, ústavní výchova, výzkum, zdraví

stránky: 66-78, online: 2023



Reference

  1. Ackerman, C. E., MA. (2018). What is Attachment Theory? Bowlby's 4 Stages Explained. Dostupné z: https://positivepsychology.com/attachment-theory/
  2. American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th Ed. Washington: American Psychiatric Press. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ascione, F.R. (1993). Children Who Are Cruel to Animals: A Review of Research and Implications for Developmental Psychopathology. Anthrozoos, 6(4), 226-247. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bernedo, I. M., et al. (2014). Foster children's Behavior Problems and Impulsivity in the Family and School Context. Children and Youth Services Review, 42, 43-49. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2014.03.022 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bhargava, D., & Trivedi, H. (2018). A Study of Causes of Stress and Stress Management Among Youth. IRA‑International Journal of Management & Social Sciences, 11(3), 108-117. https://doi.org/10.21013/jmss.v11.n3.p1 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Blakeslee, J.A. (2014). Childhood Obesity. A TOPSS Problem-Focused Unit. Dostupné z: https://www.apa.org/ed/precollege/topss/lessons/childhood-obesity.pdf
  7. Bryant, R.A. (2017). Acute Stress Disorder. Current Opinion in Psychology, 14, 127-131. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.01.005 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Center on the Developing Child at Harvard University. (2019). Take the ACE Quiz - And Learn What It Does and Doesn't Mean. Dostupné z: https://developingchild.harvard.edu/media-coverage/take-the-ace-quizand-learn-what-it-does-and-doesnt-mean/
  9. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2021). Preventing Adverse Childhood Experiences. Dostupné z: https://www.cdc.gov/vitalsigns/aces/index.html
  10. Cohen, J. A., & Scheeringa, M.S. (2009). Post-traumatic Stress Disorder Diagnosis in Children: Challenges and Promises. Dialogues in Clinical Neuroscience, 11(1), 91-99. https://doi.org/10.31887/dcns.2009.11.1/jacohen Přejít k původnímu zdroji...
  11. Černý, M. (2013). Bolesti hlavy v dětském věku (od cervikalgií k migréně). Dostupné z: http://www.edukafarm.cz/. http://www.edukafarm.cz/data/soubory/casopisy/21/49-bolest_hlavy.pdf
  12. Česká asociace streetwork, z.s. (2023) Vize NZDM 2030. Dostupné z: https://www.streetwork.cz/stranka/3281/vize-nzdm-2030
  13. Dean, A.G., et al. (1994). The Epi Info Manual: Version 6.02. A Word Processing, Database and Statistics Systém for Public Health on IBM-compatible Microcomputers. London: Brixton Books.
  14. Gavora, P., et al. (2010) Elektronická učebnica pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/
  15. Greenberg, J. (2016). Comprehensive Stress Management. 15th Ed. New York: McGraw-Hill Education.
  16. Hanson, J.L., et al. (2015). Behavioral Problems After Early Life Stress: Contributions of the Hippocampus and Amygdala. Biological Psychiatry, 77(4), 314-323. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2014.04.020 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kauffman, J.M., & Landrum, T.J. (2017). Characteristics of Emotional and Behavioral Disorders of Children and Youth. 9th Ed. Boston: Pearson/Merrill.
  18. Keller, O. (2008). Tenzní bolesti hlavy. Interní medicína, 10(11), 520-521. Dostupné z: https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2008/11/08.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  19. Krejsek, J., & Kopecký, O. (2004). Klinická imunologie. Hradec Králové: NUCLEUS HK.
  20. Lee, D.W., Kim, E.J., & Choi, M.H. (2015). Technical and Clinical Aspects of Cortisol as a Biochemical Marker of Chronic Stress. Journal of Biochemistry and Molecular Biology, 48(4), 209-216. https://doi.org/10.5483/bmbrep.2015.48.4.275 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Lee, R.S., Hoppenbrouwers, S.S., & Franken, I.H. (2019). A Systematic Meta-Review of Impulsivity and Compulsivity in Addictive Behaviors. Neuropsychology Review, 29(1), 14-26. https://doi.org/10.1007/s11065-019-09402-x Přejít k původnímu zdroji...
  22. Marks, D. I. (2022). Psychological Homeostasis and Protective Behaviours in the COVID-19 Pandemic. Journal of Health Psychology, 27(6), 1275-1287. https://doi.org/10.1177/13591053221084858 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Martínek, Z., & Kameníčková, P. (2008). Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: Národní institut pro další vzdělávání.
  24. Máteová. L. (2021). Preventívne programy využívané v ZŠ. Dostupné z: https://www.portalskolskejpsychologie.sk/preventivne-programy-vyuzivane-v-zs/
  25. McMullin, S.D., et al. (2021). Cumulative Lifetime Stress Exposure Predicts Greater Impulsivity and Addictive Behaviors. Journal of Health Psychology, 26(14), 2921-2936. https://doi.org/10.1177/1359105320937055 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Michaeli, M., & Spiro, D. (2015). Norm Conformity Across Societies. Journal of Public Economics, 132, 51-65. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2015.09.003 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Morales-Ballejo, H., et al.. (1988). Psychophysiologic Stress Testing as a Predictor of Mean Daily Blood Pressure. American Heart Journal, 116(2), 673-681. https://doi.org/10.1016/0002-8703(88)90568-6 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Morey, J.N., et al. (2015). Current Directions in Stress and Human Immune Function. Current Opinion in Psychology, 5, 13-17. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.03.007 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Morsy, L., & Rothstein, R. (2019). Toxic Stress and Children's Outcomes: African American Children Growing up Poor are at Greater Risk of Disrupted Physiological Functioning and Depressed Academic Achievement. Washington: Economic Policy Institute. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED598149.pdf
  30. Mravec, B. (2011). Stres a adaptácia. Bratislava: SAP.
  31. Nguyen, J. (2022). What Is Toxic Stress? Dostupné z: https://www.verywellmind.com/toxic-stress-signssymptoms-effects-stress-relief-tips-6504391
  32. OECD (2021). COVID-19 and Well-being: Life in the Pandemic. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1e1ecb53-en Přejít k původnímu zdroji...
  33. Ošlejšková, H., & Muchová, M. (2007). Migréna v dětském věku. Neurológia pre prax, 3, 161-164. Dostupné z: https://www.solen.sk/storage/file/article/6ba6f27e3587e18d82673a7246875150.pdf
  34. Patalay, P., & Hardman, C. A. (2019). Comorbidity, Codevelopment, and Temporal Associations Between Body Mass Index and Internalizing Symptoms From Early Childhood to Adolescence. JAMA Psychiatry, 76(7), 721-729. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2019.0169 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Petkaničová, A. (2023). Stresogenita u jedincov s poruchami správania v ústavnej starostlivosti (Bakalářská práce). Brno: Masarykova univerzita.
  36. Pružínsky, M., Mihalčová, B., & Jeleňová, I. (2011). Veda, výskum, vedecké metódy a ich aplikácia. In Exnarová, A., & Pavlíček, A. (Eds.), Systémové přístupy 11. Systémové myšlení jako změna paradigmatu (88 - 97). Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze.
  37. Radenbach, C., et al. (2015). The Interaction of Acute and Chronic Stress Impairs Model-based Behavioral Control. Psychoneuroendocrinology, 53, 268-280. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2014.12.017 Přejít k původnímu zdroji...
  38. Rohleder, N. (2019). Stress and Inflammation - The need to Address the Gap in the Transition between Acute and Chronic Stress Effects. Psychoneuroendocrinology, 105, 164-171. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2019.02.021 Přejít k původnímu zdroji...
  39. Rosenkranz, J.A., Venheim, E.R., & Padival, M. (2010). Chronic Stress Causes Amygdala Hyperexcitability in Rodents. Biological Psychiatry, 67(12), 1128-1136. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2010.02.008 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Sadock, B.J., Sadock, V.A., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Philadelphia: Wolters Kluwer.
  41. Společnost Podané ruce. (2023). Centrum prevence v Brně. Dostupné z: https://podaneruce.cz/centra-sluzby/primarni-prevence/
  42. Starecheski, L. (2015). Take The ACE Quiz - And Learn What It Does And Doesn't Mean. Dostupné z: https://www.npr.org/sections/health-shots/2015/03/02/387007941/take-the-ace-quiz-and-learn-what-it-doesand-doesnt-mean
  43. Stop Abuse Campaign. (2022). What does your ACE Score Mean? Dostupné z: https://stopabusecampaign.org/take-your-ace/what-does-your-ace-score-mean/
  44. Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál.
  45. Swann, J. (2009). Learning: An evolutionary analysis. Educational Philosophy and Theory, 41(3), 256-269. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2007.00410.x Přejít k původnímu zdroji...
  46. The Lakehouse Recovery Center. (2022). Drug and Alcohol Rehab - Lakehouse Recovery Center. Dostupné z: https://lakehouserecoverycenter.com/
  47. Thompson, A.M. (2018). Mé dítě má ADHD: jak s ním přežít. Praha: Portál.
  48. Thompson, N., & Stepney, P. (2017). Social Work Theory and Methods: The Essentials. New York: Routledge.
  49. Tomášová, L., et al. (2012). Úlohy amygdaly pri psychických ochoreniach. Psychiatria-Psychoterapia-Psychosomatika, 19(3), 26-30. Dostupné z: http://www.psychiatria-casopis.sk/files/psychiatria/3-4-2012/ppp3-2012-cla5.pdf
  50. Vaníčková, H. (2023) Zanedbávání péče o dítě. Dostupné z: https://sancedetem.cz/zanedbavani-pece-o-dite
  51. Wood, S. (2019). Obesity and emotional problems develop together as children age, study show. Dostupné z: https://news.liverpool.ac.uk/2019/04/29/obesity-and-emotional-problems-develop-together-as-childrenage-study-shows/
  52. Zákon č. 109/2002 Sb., Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. (2002). Sbírka zákonů ČR, částka 48, s. 2978-2992. Praha: MV ČR. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3867