
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0089
FINANČNÍ GRAMOTNOST POHLEDEM UNIVERZITNÍCH STUDENTŮ
- Peter Marinič
Finanční gramotnost se stala v posledních letech tématem veřejných diskusí a současně vstoupila do oblasti vzdělávání. Finanční gramotnost a její rozvoj prostřednictvím finančního vzdělávání je v České republice upraven v několika dokumentech od roku 2005, které jsou průběžně revidovány, a to i na základě proběhlých diskusí s relevantními aktéry. Může se zdát, že problematika finanční gramotnosti a finančního vzdělávání je tedy v České republice vhodně ukotvená. Nicméně pravidelně probíhající měření úrovně finanční gramotnosti mezi dospělou populací v České republice, společně s aktuálními měřeními u patnáctiletých žáků, naznačují, že situace se nijak výrazně nezlepšuje. Přístup k finančnímu vzdělávání, jako nástroji rozvoje finanční gramotnosti zejména na základních a středních školách, tedy představuje oblast zájmů, které se věnuje i prezentace výsledků průzkumu z roku 2022 mezi 92 studenty Masarykovy univerzity z různých fakult a s různou vzdělávací dráhou v rámci volitelného předmětu zaměřeného na finanční gramotnost. Průzkum se zaměřoval na vybrané oblasti, které jsou v odborné diskusi identifikovány. Prezentace výsledků průzkumu tedy přináší pohled studentů na vliv domácího, rodinného prostředí, jejich subjektivní příspěvek do diskuse, která proběhla v souvislosti s revizí Národní strategie finančního vzdělávání a doporučení studentů na internetové zdroje z oblasti finanční gramotnosti. Nakolik byli studenti zapojení do průzkumu z různého oborového zaměření s diferencovanou dosavadní vzdělávací dráhou lze považovat prezentované výsledky za sondu do povědomí v oblasti finanční gramotnosti mladé generace.
Klíčová slova: finanční gramotnost, finanční vzdělávání, národní strategie finančního vzdělávání, gamifikace finančního vzdělávání
stránky: 89-96, online: 2023
Reference
- ČŠI. (2014). Mezinárodní šetření PISA 2012: Finanční gramotnost patnáctiletých žáků. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/PISA_2012_figr.pdf
- ČŠI. (2023). Tematická zpráva - Finanční gramotnost žáků základních škol a výuka finanční gramotnosti na SŠ. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ_Financni-gramotnost.pdf
- Gajdušek, P., & Šipula, P. (2010). Kvantitativní výzkum - Finanční gramotnost obyvatel v ČR: Závěrečná zpráva z exkluzivního výzkumu pro Ministerstvo Financí ČR a Českou národní banku. STEM/Mark. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2010_Zaverecna-zprava-z-vyzkumu.pdf
- Hampl, S. (2020). Finanční gramotnost 2020: Zpráva z výzkumu pro Ministerstvo financí ČR. ppm factum. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Zprava_2020_Financni-gramotnost-2020.pdf
- Hündl, V. (2015). Výsledky měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace České republiky 2015. ppm factum. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2015_Vysledky-merenifinancni-gramotnosti.pdf
- Kyánková, A., & Marinič, P. (2022). Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů. In Adamec, P., & Šimáně, M. (Eds.). ICOLLE 2021, 88-96, https://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0088
Přejít k původnímu zdroji...
- Marinič, P. & Kyánková, A. (2021). Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách. JTIE - Journal of technology and Information Education, 13(2), 254-275, https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2022.003
Přejít k původnímu zdroji...
- MF ČR. (2007). Strategie finančního vzdělávání. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Strategie-financniho-vzdelavani.pdf
- MF ČR. (2010). Národní strategie finančního vzdělávání. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Narodni-strategie-financniho-vzdelavani.pdf
- MF ČR. (2018). Shrnutí odpovědí na veřejnou konzultaci k Národní strategii finančního vzdělávání. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Vyhodnoceni_2018-05-15_Shrnuti-odpovedina-konzultaci-k-NSFV.pdf
- MF ČR. (2019). Národní strategie finančního vzdělávání 2.0: Změnou chování k převzetí odpovědnosti za svou finanční prosperitu. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2020_Narodnistrategie-financniho-vzdelavani-2-0.pdf
- MF ČR, MŠMT ČR, & MPO ČR. (2007). Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/System-budovani-financni-gramotnostina-zakladnich-a-strednich-skolach.pdf
- Standard finanční gramotnosti. (2017). Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2017_Standard-financni-gramotnosti.pdf
- Ševčík, K. (2018). Finanční gramotnost ve výzkumu a v českých vzdělávacích dokumentech. Odborný časopis pro učitele základní školy: Komenský, 143(2), 17-24.
- Šimoník, P., & Ryznerová, I. (2007). Finanční gramotnost - Kvantitativní výzkum pro MF ČR: Závěrečná zpráva z výzkumu. STEM/Mark. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2007_Zaverecna-zprava-z-vyzkumu.pdf