
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0127
KURZY VYSOKOŠKOLSKEJ PEDAGOGIKY - ANALÝZA MODELOV IMPLEMENTOVANÝCH V PODMIENKACH VYSOKÝCH ŠKÔL V SR
- Tímea Šeben Zaťková
The aim of the study is to compare models of courses in academic teaching implemented at Slovak universities. The text also illustrates experiences with the implementation of the courses at selected Slovak universities and summarizes the results of a survey on the importance of pedagogical training and the educational needs of participants in such courses - university teachers. A source of inspiration for improving the quality of higher education can be examples of good practices and models of pedagogical education that are supplemented by the opinions of their participants and graduates. The purpose of the study is also to emphasize the requirement that the work of teachers at any level of education cannot be the result of high erudition in the scientific field and only intuition based knowledge about education and its principles.
Keywords: Courses in Academic Teaching, university teachers, opinions on pedagogical education
pages: 127-136, online: 2023
References
- Akman, Y. (2020). The Role of Classroom Management on Confidence in Teachers and Educational Stress. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 335-345.
Go to original source...
- Bieleszová, D. & Koreňová, S. (2021). Sebariadenie a manažerská etika v školskom prostredí. Bratislava: Wolters Kluwer.
- Božík, M. (2020). Učiteĺ jako dizajnér zážitku. Manažment školy v praxi 2020(5), 6-9.
- Braun, R. (2003). Školní třída, její vedení a diagnostika. Praha: AUDENDO.
- Braun, R. (2013). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: PdF.
- Clunies-Ross, P., Little, E., & Kienhuis, M. (2008) Self Reported and Actual Use of Proactive and Reactive Classroom Management Strategies and their Relationship with Teacher Stress and Student Behavior. Educational Psychology, 28, 693-710. https://doi.org/10.1080/01443410802206700
Go to original source...
- Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
- Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
- Emmerová, I. (2020) Pedagogickí zaměstnanci škôl jako realizátori školskej prevencie. Didaktika 2020(2), 7-9.
- Gaias, L. M., et al. (2019). Examining Teachers' Classroom Management Profiles: Incorporating a Focus on Culturally Responsive Practice. Journal of School Psychology, 76, 124-139.
Go to original source...
- Garcia, E., & Weiss, E. (2019). The Teacher Shortage is Real, Large and Growing, and Worse than we Thought. Economic Policy Institute. Retrieved from https://www.epi.org/files/pdf/163651.pdf
- Hamit, O., & Yildirim, R. (2020). Teacher Perspectives on Classroom Management. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 99-113.
Go to original source...
- Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada.
- Kinay, İ. , Süer, S. & Altindağ Kumaş, Ö. (2021). Investigating Relationship between Teachers' Psychological Resilience and Student Related Social Stress. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(77), 121-133. https://doi.org/10.17755/esosder.729371
Go to original source...
- Kallwass, A. (2007). Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál.
- Kopřiva, P., et al. (2015). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
- Korpershoek, H., et al. (2018) Effective Classroom Management Strategies and Classroom Management Programs for Educational Practice. Meta-analysis. Groningen: GION onderwijs/onderzoek.
- Kosturková, M. (2020) Profesijné spôsobilosti začínajúceho učiteľa potrebné pre výkon povolania. Manažment školy v praxi 2020(5), 14-17.
- Koťa, J. (2007). Učitelství jako povolání. In: Vališová, A., Kasíková, H., et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada
- Krejčí, M. (2011). Výchova ke zdraví. Strategie výuky duševní hygieny ve škole. České Budějovice: JU ČB.
- Krejčí, M., Kornatovská, Z., & Kokeš, R. (2014). Social Benefits of a Adequate Movement Regime in Teacher's Stress Resilinence. Social Science International, 2(30).
- Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008.
- Mareš, J., & Ježek, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
- Maroon, I. (2012). Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál.
- Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2003). The Key to Classroom Management. Educational Leadership, 61(1), 6-13.
- Mertin, V. (2021). Management třídy. Příloha Učitelského měsíčníku, 2021(2).
- Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' Conflict Management Styles: The role of Attachment Styles and Classroom Management Efficacy. Journal of School Psychology, 44(2), 105-121.
Go to original source...
- OECD. 2019. Dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/1d0bc92a-en/index.html?itemId=/content/publication/1d0bc92a-en
- Nováková. B. (2020). Zavádění třídnických hodin na základní škole. (Závěrečná práce). Dostupné z: https://is.muni.cz/th/j3k3w/
- Pašková, L. (2020). Klúčové úlohy učiteľa s potenciálom lídra. Manažment školy v praxi 2020(5), 26-28.
- Pavlišová, J. (2008). Náplň práce učitele. In: Bendl, S., Kucharská, A., et al. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PdF.
- Prokop, D. (2021). Zkušenosti učitelů s distanční výukou. Výsledky výzkumu a analýzy pro organizace Učitel naživo. PAQ Research a Kalibro Projekt s.r.o., 2021. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/ucitelezkusenosti-pandemie
- Skácelová, L. (2012) Metodika vedení třídnických hodin. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. Dostupné z: https://www.adiktologie.cz/metodika-vedeni-tridnickych-hodin
- Smetáčková, I., Štech, S., et al. (2020). Učitelské vyhoření. Praha: Portál.
- Smetáčková, I., Jarkovská, L. (2006). Gender ve škole. Praha. Otevřená společnost.
- Stichter, J. et al. (2009). Assessing Teacher Use of Opportunities to Respond and Effective Classroom Management Strategies: Comparisons Among High and Low-risk Elementary Schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 11(2), 68-81.
Go to original source...
- Střelec, S. (1998). Dovednosti umožňující efektivní kooperaci třídního učitele s rodiči žáků. Pedagogická orientace, (4).
- Šauerová, M. (2012). Essential Sources of Effectiveness Communication of the Parents and Teachers. US‑China Education Review B, 2(11), 956-959
- Šmejkalová, R., & Schmidová, K. (2012) Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky. Nápadník 65 aktivit [online]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/napadnik_scio_0.pdf
- Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
- Švamberk Šauerová, M. (2022). The Importance of Life Skills in Undergraduate and Lifelong Teacher
- Education in the 21st Century. In: Adamec, P., Šimáně, M., & Miškelová, M. (Eds.). Trends and Competencies in Vocational Education (43-67). London: Sciemcee Publishing London.
- Švamberk Šauerová, M. (ed.) et al. (2021). Pohyb a prožitek v multioborovém pojetí. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o.
- Švamberk Šauerová, M. (2023). Školní wellbeing do třídnických hodin. Dostupný z: https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing
- Tokgöz, A., & Önen, Ö. (2021). Investigation of the Relationship between Organizational Democracy and Job Stress Level Perceptions of Administrators and Teachers. Shanlax International Journal of Education, 9(2), 26-33. Učitelské listy, 07/2021. Dostupné z http://www.ucitelske-listy.cz/2021/07/paq-research-kalibro-projektzkusenosti.html
Go to original source...
- Valentová, L. (2008). Sociální profesní kompetence třídního učitele na 2. a 3. stupni škol. In: Spilková, S., & Vašutová, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha: UK Pedf.
- Vitiello V., E, et al. (2012). Variation in Children's Classroom Engagement Throughout a Day in Preschool: Relations to Classroom and Child Factors. Early Child Res Q., 27(2), 210-220. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.08.005.
Go to original source...