
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0127
KURZY VYSOKOŠKOLSKEJ PEDAGOGIKY - ANALÝZA MODELOV IMPLEMENTOVANÝCH V PODMIENKACH VYSOKÝCH ŠKÔL V SR
- Tímea Šeben Zaťková
Cieľom štúdie je porovnať modely kurzov vysokoškolskej pedagogiky realizovaných na slovenských vysokých školách. Text ilustruje tiež skúsenosti s implementáciou kurzov vysokoškolskej pedagogiky na slovenských univerzitách a sumarizuje výsledky z prieskumu o význame pedagogickej prípravy a vzdelávacích potrebách účastníkov takýchto kurzov – vysokoškolských učiteľov. Zdrojom inšpirácie pre zlepšenie kvality vysokoškolského vzdelávania môžu byť príklady dobrej praxe a osvedčených postupov a modelov vzdelávania doplnené názormi ich účastníkov a absolventov. Zámerom štúdie je tiež zdôrazniť požiadavku, že práca učiteľov na ktoromkoľvek stupni vzdelávania nemôže byť výsledkom vysokej erudície vedného odboru a iba na intuícii podložených poznatkov o vzdelávaní a jeho princípoch.
Klíčová slova: kurzy vysokoškolskej pedagogiky, vysokoškolskí učitelia, názory na pedagogické vzdelávanie
stránky: 127-136, online: 2023
Reference
- Akman, Y. (2020). The Role of Classroom Management on Confidence in Teachers and Educational Stress. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 335-345.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bieleszová, D. & Koreňová, S. (2021). Sebariadenie a manažerská etika v školskom prostredí. Bratislava: Wolters Kluwer.
- Božík, M. (2020). Učiteĺ jako dizajnér zážitku. Manažment školy v praxi 2020(5), 6-9.
- Braun, R. (2003). Školní třída, její vedení a diagnostika. Praha: AUDENDO.
- Braun, R. (2013). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: PdF.
- Clunies-Ross, P., Little, E., & Kienhuis, M. (2008) Self Reported and Actual Use of Proactive and Reactive Classroom Management Strategies and their Relationship with Teacher Stress and Student Behavior. Educational Psychology, 28, 693-710. https://doi.org/10.1080/01443410802206700
Přejít k původnímu zdroji...
- Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
- Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
- Emmerová, I. (2020) Pedagogickí zaměstnanci škôl jako realizátori školskej prevencie. Didaktika 2020(2), 7-9.
- Gaias, L. M., et al. (2019). Examining Teachers' Classroom Management Profiles: Incorporating a Focus on Culturally Responsive Practice. Journal of School Psychology, 76, 124-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garcia, E., & Weiss, E. (2019). The Teacher Shortage is Real, Large and Growing, and Worse than we Thought. Economic Policy Institute. Retrieved from https://www.epi.org/files/pdf/163651.pdf
- Hamit, O., & Yildirim, R. (2020). Teacher Perspectives on Classroom Management. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 99-113.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada.
- Kinay, İ. , Süer, S. & Altindağ Kumaş, Ö. (2021). Investigating Relationship between Teachers' Psychological Resilience and Student Related Social Stress. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(77), 121-133. https://doi.org/10.17755/esosder.729371
Přejít k původnímu zdroji...
- Kallwass, A. (2007). Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál.
- Kopřiva, P., et al. (2015). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
- Korpershoek, H., et al. (2018) Effective Classroom Management Strategies and Classroom Management Programs for Educational Practice. Meta-analysis. Groningen: GION onderwijs/onderzoek.
- Kosturková, M. (2020) Profesijné spôsobilosti začínajúceho učiteľa potrebné pre výkon povolania. Manažment školy v praxi 2020(5), 14-17.
- Koťa, J. (2007). Učitelství jako povolání. In: Vališová, A., Kasíková, H., et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada
- Krejčí, M. (2011). Výchova ke zdraví. Strategie výuky duševní hygieny ve škole. České Budějovice: JU ČB.
- Krejčí, M., Kornatovská, Z., & Kokeš, R. (2014). Social Benefits of a Adequate Movement Regime in Teacher's Stress Resilinence. Social Science International, 2(30).
- Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008.
- Mareš, J., & Ježek, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
- Maroon, I. (2012). Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál.
- Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2003). The Key to Classroom Management. Educational Leadership, 61(1), 6-13.
- Mertin, V. (2021). Management třídy. Příloha Učitelského měsíčníku, 2021(2).
- Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' Conflict Management Styles: The role of Attachment Styles and Classroom Management Efficacy. Journal of School Psychology, 44(2), 105-121.
Přejít k původnímu zdroji...
- OECD. 2019. Dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/1d0bc92a-en/index.html?itemId=/content/publication/1d0bc92a-en
- Nováková. B. (2020). Zavádění třídnických hodin na základní škole. (Závěrečná práce). Dostupné z: https://is.muni.cz/th/j3k3w/
- Pašková, L. (2020). Klúčové úlohy učiteľa s potenciálom lídra. Manažment školy v praxi 2020(5), 26-28.
- Pavlišová, J. (2008). Náplň práce učitele. In: Bendl, S., Kucharská, A., et al. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PdF.
- Prokop, D. (2021). Zkušenosti učitelů s distanční výukou. Výsledky výzkumu a analýzy pro organizace Učitel naživo. PAQ Research a Kalibro Projekt s.r.o., 2021. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/ucitelezkusenosti-pandemie
- Skácelová, L. (2012) Metodika vedení třídnických hodin. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. Dostupné z: https://www.adiktologie.cz/metodika-vedeni-tridnickych-hodin
- Smetáčková, I., Štech, S., et al. (2020). Učitelské vyhoření. Praha: Portál.
- Smetáčková, I., Jarkovská, L. (2006). Gender ve škole. Praha. Otevřená společnost.
- Stichter, J. et al. (2009). Assessing Teacher Use of Opportunities to Respond and Effective Classroom Management Strategies: Comparisons Among High and Low-risk Elementary Schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 11(2), 68-81.
Přejít k původnímu zdroji...
- Střelec, S. (1998). Dovednosti umožňující efektivní kooperaci třídního učitele s rodiči žáků. Pedagogická orientace, (4).
- Šauerová, M. (2012). Essential Sources of Effectiveness Communication of the Parents and Teachers. US‑China Education Review B, 2(11), 956-959
- Šmejkalová, R., & Schmidová, K. (2012) Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky. Nápadník 65 aktivit [online]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/napadnik_scio_0.pdf
- Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
- Švamberk Šauerová, M. (2022). The Importance of Life Skills in Undergraduate and Lifelong Teacher
- Education in the 21st Century. In: Adamec, P., Šimáně, M., & Miškelová, M. (Eds.). Trends and Competencies in Vocational Education (43-67). London: Sciemcee Publishing London.
- Švamberk Šauerová, M. (ed.) et al. (2021). Pohyb a prožitek v multioborovém pojetí. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o.
- Švamberk Šauerová, M. (2023). Školní wellbeing do třídnických hodin. Dostupný z: https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing
- Tokgöz, A., & Önen, Ö. (2021). Investigation of the Relationship between Organizational Democracy and Job Stress Level Perceptions of Administrators and Teachers. Shanlax International Journal of Education, 9(2), 26-33. Učitelské listy, 07/2021. Dostupné z http://www.ucitelske-listy.cz/2021/07/paq-research-kalibro-projektzkusenosti.html
Přejít k původnímu zdroji...
- Valentová, L. (2008). Sociální profesní kompetence třídního učitele na 2. a 3. stupni škol. In: Spilková, S., & Vašutová, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha: UK Pedf.
- Vitiello V., E, et al. (2012). Variation in Children's Classroom Engagement Throughout a Day in Preschool: Relations to Classroom and Child Factors. Early Child Res Q., 27(2), 210-220. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.08.005.
Přejít k původnímu zdroji...