
DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0014
ATTITUDE TOWARDS SUSTAINABLE TOURISM ACROSS GENERATIONS; A QUANTITATIVE APPLICATION ON X, Y, AND Z GENERATIONS
- Cihan Yılmaz1, Özlem Karatas1, Eva Abramuszkinová Pavlíková2
- 1 Department of Tourism & Hotel Management, Doğuş University, Turkey
- 2 Department of Engineering, Faculty of Forestry and Wood Technology Mendel University in Brno, Zemědělská 3, 613 00 Brno, Czech Republic
Cílem této studie je zjistit podobnosti a změny v postojích k udržitelnému cestovnímu ruchu napříč generacemi a podrobně popsat zdroje chování v oblasti udržitelného cestovního ruchu u jednotlivých generací. Dalším cílem této studie je zjistit změny v postojích k udržitelnému cestovnímu ruchu na základě různých demografických situací, jako je příjem, vzdělání a pohlaví. Materiál a metoda: Na základě těchto cílů byla studie provedena prostřednictvím online dotazníkové aplikace na jednotlivcích žijících v Turecku. Podle 445 dotazníků získaných z výzkumu byl vytvořen soubor dat nesoucí silné prvky reliability a validity. Získaná data byla podrobena frekvenční analýze pomocí programu SPSS pro získání popisných výstupů a T-testu a analýze ANOVA pro získání relačních výstupů. Zjištění: Z analýzy získaných dat vyplývá, že spotřebitelé pozitivně vnímají dopady udržitelného cestovního ruchu. Mezi generacemi X, Y a Z vnímá udržitelný cestovní ruch nejlépe generace Y, následuje generace Z a poté generace X. Po analýze byl zjištěn významný rozdíl mezi generací Y a generací Z, přičemž názor generace Y na udržitelný cestovní ruch je vyšší než názor generace Z. V případě generace Z byl zjištěn významný rozdíl mezi generací Y a generací Z, kdy generace Y vnímá udržitelný cestovní ruch lépe než generace Z. Na druhou stranu nebyly zjištěny žádné rozdíly v postojích k udržitelnému cestovnímu ruchu podle pohlaví, úrovně vzdělání a příjmové situace. Výsledky: Postoje k udržitelnému cestovnímu ruchu mezi generacemi se zpočátku zvyšovaly a poté se v průběhu času snižovaly, ale negativní rozdíl mezi generací Y a generací Z je výraznější. Dále se ukázalo, že jedinci ženského pohlaví mají pozitivnější a vyšší strukturu postojů k udržitelnému cestovnímu ruchu ve srovnání s muži, úroveň postojů k udržitelnému cestovnímu ruchu se významně pozitivně zvyšuje s rostoucí úrovní vzdělání a jedinci se střední a vyšší příjmovou úrovní jsou pozitivnější ve srovnání s jedinci s nižšími středními příjmy, jak se ukázalo po analýzách.
Klíčová slova: Sustainability, Tourism, Generations X Y Z
stránky: 14-22, Publikováno: 2024, online: 2024
Reference
- Aka, B. (2018). Bebek Patlamasi, X Ve Y Kusagi Yoneticilerin Orgutsel Baglilik Duzeylerinin Kamu ve Ozel Sektor Farkliliklarina Gore Incelenmesi: Bir Arastirma. Suleyman Demirel Universitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-135.
Přejít k původnímu zdroji...
- Akpulat, F. (2019). Surdurulebilirlik Kavramina Farkli Yaklasimlar: Universite Ogrencileri Uzerine Bir Arastirma. İstanbul Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu, Uluslararasi Isletmecilik Anabilim Dali, Yuksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Andereck, K. & Nyaupane, G. (2011). Exploring The Nature of Tourism and Quality of Life Perceptions Among Residents. Journal of Travel Research, 50(3): 248-260.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andrea, B., Gabriella, H. C. & Tímea, J., (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of Competitiveness, 8(3), 90-106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ap, J. (1992). Residents' Perceptions on Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, 19(4), 665-690.
Přejít k původnímu zdroji...
- Avcikurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi: Genel ve Yapisal Yaklasim, Ankara: Detay Yayincilik.
- Baysal Berkup, S. (2015). Sosyal Aglarda Bireysel Mahremiyet Paylasimi: X ve Y Kusaklari Arasinda Karsilastirmali Bir Analiz. İzmir: Ege Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu.
- Biçici, F. (2013). Datça Yerel Halkinin Surdurulebilir Turizm Gelisimine ve Turizm Isletmelerine Yonelik Tutumlari. Seyahat ve Otel İsletmeciligi Dergisi, 10(1): 19-36.
- Bogan, E. & Sariişik M. (2016). Yerel Halkin Turizm Faaliyetine Yonelik Gorus ve Algilamalarinin Belirlenmesi Uzerine Alanya'da Bir Arastirma. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty. 12(2): 325-342.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bramwell, B., & Sharman, A. (2002). Approaches to Sustainable Tourism Planning and Community Participation: The Case of The Hope Valley. In Tourism and Sustainable Community Development. Routledge.
- Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler Icin Veri Analizi El Kitabi (11. baski). Pegem
- Chapin III, F.S., Torn, M.S. & Tateno, M. (1996). "Principles of Ecosystem Sustainability". American Naturalist, 148(6), 1016-1037.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chen, S. C. (2011). Residents' Perceptions of The Impact of Major Annual Tourism Events in Macao: Cluster Analysis. Journal of Convention and Event Tourism,12(2): 106-128.
Přejít k původnímu zdroji...
- Choi, H. C. & Murray, I. (2010). Resident Attitudes Toward Sustainable Community Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 18(4), 575-594.
Přejít k původnímu zdroji...
- Choi, H. C. & Sirakaya, E. (2005), Measuring Residents' Attitude Toward Sustainable Tourism: Development of Sustainable Tourism Attitude Scale, Journal of Travel Research, 43, ss. 380-394.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cran, C., (2010). 101 Ways To Make Generations X, Y and Zoomers Happy at Work. Canada: National Library Cataloguinging Publication.
- Dagli, Z. (2018). Surdurulebilir Turizmin Gelisimine Yonelik Yerel Halkin Tutumlarini Incelemeye Iliskin Bir Arastirma: Akçakoca Destinasyonu. Seyahat ve Otel Isletmeciligi Dergisi, 15(3), 603-619.
Přejít k původnímu zdroji...
- Duran, E. (2009). Surdurulebilir Turizm Kapsaminda Toplumsal ve Kulturel Kimligin Korunmasi: Gökçeada Ornegi. Doktora Tezi, Dokuz Eylul Universitesi, İzmir.
- Duran, E. (2013). Yerel Halkin Surdurulebilir Turizm Gelisimine Yonelik Tutumlari: Bozcaada Ornegi. Uluslararasi Hakemli Beseri ve Akademik Bilimler Dergisi, 3(2), 76-94.
Přejít k původnímu zdroji...
- Franzoni, S. (2015). Measuring the Sustainability Performance of The Tourism Sector. Tourism Management Perspectives, 16, 22-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gedik, Y. (2020). Sosyal, Ekonomik ve Cevresel Boyutlarla Surdurulebilirlik ve Surdurulebilir Kalkinma. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 3(3): 196- 215.
- Güneş, E., Alagöz, G. & Uslu, A. (2020). Yerel Halkin Surdurulebilir Turizme Yonelik Tutumu: Fethiye Ornegi. Uluslararasi Türk Dunyasi Turizm Arastirmalari Dergisi, 5(2), 201-215.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gürocak, K. (2013). Toplumsal Davranislara Etkisi Acisindan Kitle İletisim Araclarinin Stratejik Degerlendirilmesi. Yuksek Lisans Tezi, Ege Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu, İzmir.
- Hitchcock, M. (1999). Tourism and Etnicity: Situational Perspectives. International Journal of Tourism Research, 1(1): 17-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Howe N. & Strauss, W. (1991). Generations The History of America's Future, pp.1584-2069. Amerika: Harper Perennial.
- Huayhuaca, C., Cottrell, S., Raadik, J. & Gradl, S. (2010). Resident Perceptions of Sustainable Tourism Development: Frankenwald Nature Park, Germany. International Journal of Tourism Policy, 3(2), 125-141.
Přejít k původnímu zdroji...
- Işik, C. & Turan, B. (2018). Yerel Halkin Turizmin Etkilerine Yonelik Algisi: İzmir Ili Uzerine Bir Uygulama. Guncel Turizm Arastirmalari Dergisi, 2(2): 101-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jurowski, C., Uysal, M., & Williams, D. R. (1997). A Theoretical Analysis of Host Community Resident Reactions to Tourism. Journal of Travel Research, 36(2), 3-11.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, D.W. & Stewart, W.P. (2002). A Structural Equation Model of Residents' Attitudes for Tourism Development. Tourism Management, 23: 521-530.
Přejít k původnímu zdroji...
- Koçoglu, C. M., Saraç, Ö. & Batman, O. (2020). Safranbolu 'da Surdurulebilir Turizm Gelismesine Yonelik Yerel Halkin Tutumlari. Türk Turizm Arastirmalari Dergisi, 4(1): 202-219.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kyles, D. (2005). Managing Your Multigenerational Workforce Human Resource Management International Digest. Strategic Finance, 14(3): 52-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lachmann, B., Sindermann, C., Sariyska, R. Y., Luo, R., Melchers, M. C., Becker, B., Cooper, A.J. & Montag, C. (2018). The Role of Empathy and Life Satisfaction in Internet and Smartphone Use Disorder. Frontiers in Psychology, 9, 338193.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, T. H. (2013). Influence Analysis of Community Resident Support for Sustainable Tourism Development. Tourism Management, 34, 37-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, T. J., Li, J. & Kim, H. K. (2007). Community Residents' Perceptions and Attitudes Towards Heritage Tourism in a Historic City. Tourism and Hospitality Planning and Development, 4(2): 91-109.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nunnally, J. C. (1978). An Overview of Psychological Measurement. In B.B. Wolman (Ed.), Clinical Diagnosis of Mental Disorders. Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Öz, Ü. (2015). X-Y-Z Kusaklarinin Ozellikleri ve Y Kusaginin Orgutsel Baglilik Duzeyi, Yuksek Lisans Tezi, Atilim Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Ankara.
- Paskaleva-Shapira, K. (2001). Innovative Partnerships for Sustainable Urban Tourism. In TTRA European Conference 'Creating and Managing Growth in Travel and Tourism', Stockholm, Sweden.
- Patalano, C. (2008). A Study of The Relationship between Generational Group İdentification and Organizational Commitment: Generation X vs. Generation Y. Florida: Nova Southeastern University.
- Patterson, C. (2016). Sustainable Tourism: Business Development, Operations and Management. Stanningley. Champain: Human Kinetics.
- Pendergast, D., Benckendorff, P.F. & Moscardo, G., (2009). Tourism and Generation Y E-book. Australia, Cabi Yayinevi.
Přejít k původnímu zdroji...
- Şalap, K.O. (2016). Calisma Yasaminda Kusaklar: Kusaklarin Is ve Ozel Yasam Dengesine Iliskin Yaklasimlari. Yuksek Lisans Tezi. Istanbul Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Istanbul.
- Şan, Ş. (2018). Medya Iletileri Perspektifinden Türkiye'nin Avrupa Birligine Giris Sureci ile X, Y, Z Kusaklarinin Birlige Bakis Acilarinin ve Tutumlarinin Degerlendirilmesi. Yuksek Lisans Tezi. Kocaeli Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Kocaeli.
- Saribaş, Ö., Kömürcü, S. & Güler, M. E. (2016). Yavas Sehirlerde Yasayan Z Kusaginin Cevre ve Surdurulebilir Kalkinma Algilari: Seferihisar Ornegi. Uluslararasi Türk Dunyasi Turizm Arastirmalari Dergisi, 1(2), 107-119.
- Sharpley, R. (2000). Tourism and Sustainable Development: Exploring the Theoretical Divide. Journal of Sustainable Tourism, 8(1), 1-19.
Přejít k původnímu zdroji...
- Singh, A. (2014). Challenges and Issues of Generation Z. Journal of Business and Management, 16(7), 59-63.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sirakaya, E., Jamal, T. B., & Choi, H. S. (2001). Developing indicators for destination sustainability. The encyclopedia of ecotourism, 411-432. CAB International, New York.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sümbül, G. & Erdem, B. (2022). Turist-Yerel Halk Etkilesimi Acisindan Duygusal Dayanisma Olceginin Türkçe'ye Uyarlanmasi: Gecerlik ve Guvenirlik Calismasi. Türk Turizm Arastirmalari Dergisi, 6(4): 1199- 1216.
- Tiraş, H. H. (2012). Surdurulebilir Kalkinma ve Cevre: Teorik Bir Inceleme. Kahramanmaraş Sutcu Imam Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi, 2(2), 57-73.
- Tolbize, A. (2008). Generational Differences in the Workplace. Driven to Discover.
- Törőcsik, M., Krisztián, S. & Dániel, K. (2014). How Generations Think: Research on Generation Z. Acta Universitatis Sapientiae, Communicatio, 1(1), 23-45.
- TÜSIAD. (2012). Surdurulebilir Turizm. Yayin No: TÜSIAD-T/2012-9/531, Sis Matbacilik, Istanbul.
- United Nations. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development. General Assembly Resolution 42/187. http://www.un.org/documents/ga/res/42/ares42-187.htm (Erisim Tarihi: 15.02.2024).
- UNWTO. (2024). https://sdt.unwto.org/content/about-us-5 (Erisim Tarihi: 09.02.2024).
- WordNet. (2024). "Sustainability". Dictionary.com. Princeton University. http://dictionary.reference.com/browse/sustainability (Erisim Tarihi: 10.02.2024).
- Young, S.T. & Dhanda, K.K. (2013). Sustainablity: Essentials for Business. U.S.D: Sage Publications.
Přejít k původnímu zdroji...