DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0014

ATTITUDE TOWARDS SUSTAINABLE TOURISM ACROSS GENERATIONS; A QUANTITATIVE APPLICATION ON X, Y, AND Z GENERATIONS

Cihan Yılmaz1, Özlem Karatas1, Eva Abramuszkinová Pavlíková2
1 Department of Tourism & Hotel Management, Doğuş University, Turkey
2 Department of Engineering, Faculty of Forestry and Wood Technology Mendel University in Brno, Zemědělská 3, 613 00 Brno, Czech Republic

Cílem této studie je zjistit podobnosti a změny v postojích k udržitelnému cestovnímu ruchu napříč generacemi a podrobně popsat zdroje chování v oblasti udržitelného cestovního ruchu u jednotlivých generací. Dalším cílem této studie je zjistit změny v postojích k udržitelnému cestovnímu ruchu na základě různých demografických situací, jako je příjem, vzdělání a pohlaví. Materiál a metoda: Na základě těchto cílů byla studie provedena prostřednictvím online dotazníkové aplikace na jednotlivcích žijících v Turecku. Podle 445 dotazníků získaných z výzkumu byl vytvořen soubor dat nesoucí silné prvky reliability a validity. Získaná data byla podrobena frekvenční analýze pomocí programu SPSS pro získání popisných výstupů a T-testu a analýze ANOVA pro získání relačních výstupů. Zjištění: Z analýzy získaných dat vyplývá, že spotřebitelé pozitivně vnímají dopady udržitelného cestovního ruchu. Mezi generacemi X, Y a Z vnímá udržitelný cestovní ruch nejlépe generace Y, následuje generace Z a poté generace X. Po analýze byl zjištěn významný rozdíl mezi generací Y a generací Z, přičemž názor generace Y na udržitelný cestovní ruch je vyšší než názor generace Z. V případě generace Z byl zjištěn významný rozdíl mezi generací Y a generací Z, kdy generace Y vnímá udržitelný cestovní ruch lépe než generace Z. Na druhou stranu nebyly zjištěny žádné rozdíly v postojích k udržitelnému cestovnímu ruchu podle pohlaví, úrovně vzdělání a příjmové situace. Výsledky: Postoje k udržitelnému cestovnímu ruchu mezi generacemi se zpočátku zvyšovaly a poté se v průběhu času snižovaly, ale negativní rozdíl mezi generací Y a generací Z je výraznější. Dále se ukázalo, že jedinci ženského pohlaví mají pozitivnější a vyšší strukturu postojů k udržitelnému cestovnímu ruchu ve srovnání s muži, úroveň postojů k udržitelnému cestovnímu ruchu se významně pozitivně zvyšuje s rostoucí úrovní vzdělání a jedinci se střední a vyšší příjmovou úrovní jsou pozitivnější ve srovnání s jedinci s nižšími středními příjmy, jak se ukázalo po analýzách.

Klíčová slova: Sustainability, Tourism, Generations X Y Z

stránky: 14-22, Publikováno: 2024, online: 2024



Reference

  1. Aka, B. (2018). Bebek Patlamasi, X Ve Y Kusagi Yoneticilerin Orgutsel Baglilik Duzeylerinin Kamu ve Ozel Sektor Farkliliklarina Gore Incelenmesi: Bir Arastirma. Suleyman Demirel Universitesi Vizyoner Dergisi, 9(20), 118-135. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Akpulat, F. (2019). Surdurulebilirlik Kavramina Farkli Yaklasimlar: Universite Ogrencileri Uzerine Bir Arastirma. İstanbul Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu, Uluslararasi Isletmecilik Anabilim Dali, Yuksek Lisans Tezi, İstanbul.
  3. Andereck, K. & Nyaupane, G. (2011). Exploring The Nature of Tourism and Quality of Life Perceptions Among Residents. Journal of Travel Research, 50(3): 248-260. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Andrea, B., Gabriella, H. C. & Tímea, J., (2016). Y and Z Generations at Workplaces. Journal of Competitiveness, 8(3), 90-106. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Ap, J. (1992). Residents' Perceptions on Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, 19(4), 665-690. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Avcikurt, C. (2015). Turizm Sosyolojisi: Genel ve Yapisal Yaklasim, Ankara: Detay Yayincilik.
  7. Baysal Berkup, S. (2015). Sosyal Aglarda Bireysel Mahremiyet Paylasimi: X ve Y Kusaklari Arasinda Karsilastirmali Bir Analiz. İzmir: Ege Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu.
  8. Biçici, F. (2013). Datça Yerel Halkinin Surdurulebilir Turizm Gelisimine ve Turizm Isletmelerine Yonelik Tutumlari. Seyahat ve Otel İsletmeciligi Dergisi, 10(1): 19-36.
  9. Bogan, E. & Sariişik M. (2016). Yerel Halkin Turizm Faaliyetine Yonelik Gorus ve Algilamalarinin Belirlenmesi Uzerine Alanya'da Bir Arastirma. Kastamonu University Journal of Economics & Administrative Sciences Faculty. 12(2): 325-342. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bramwell, B., & Sharman, A. (2002). Approaches to Sustainable Tourism Planning and Community Participation: The Case of The Hope Valley. In Tourism and Sustainable Community Development. Routledge.
  11. Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler Icin Veri Analizi El Kitabi (11. baski). Pegem
  12. Chapin III, F.S., Torn, M.S. & Tateno, M. (1996). "Principles of Ecosystem Sustainability". American Naturalist, 148(6), 1016-1037. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Chen, S. C. (2011). Residents' Perceptions of The Impact of Major Annual Tourism Events in Macao: Cluster Analysis. Journal of Convention and Event Tourism,12(2): 106-128. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Choi, H. C. & Murray, I. (2010). Resident Attitudes Toward Sustainable Community Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 18(4), 575-594. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Choi, H. C. & Sirakaya, E. (2005), Measuring Residents' Attitude Toward Sustainable Tourism: Development of Sustainable Tourism Attitude Scale, Journal of Travel Research, 43, ss. 380-394. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Cran, C., (2010). 101 Ways To Make Generations X, Y and Zoomers Happy at Work. Canada: National Library Cataloguinging Publication.
  17. Dagli, Z. (2018). Surdurulebilir Turizmin Gelisimine Yonelik Yerel Halkin Tutumlarini Incelemeye Iliskin Bir Arastirma: Akçakoca Destinasyonu. Seyahat ve Otel Isletmeciligi Dergisi, 15(3), 603-619. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Duran, E. (2009). Surdurulebilir Turizm Kapsaminda Toplumsal ve Kulturel Kimligin Korunmasi: Gökçeada Ornegi. Doktora Tezi, Dokuz Eylul Universitesi, İzmir.
  19. Duran, E. (2013). Yerel Halkin Surdurulebilir Turizm Gelisimine Yonelik Tutumlari: Bozcaada Ornegi. Uluslararasi Hakemli Beseri ve Akademik Bilimler Dergisi, 3(2), 76-94. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Franzoni, S. (2015). Measuring the Sustainability Performance of The Tourism Sector. Tourism Management Perspectives, 16, 22-27. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Gedik, Y. (2020). Sosyal, Ekonomik ve Cevresel Boyutlarla Surdurulebilirlik ve Surdurulebilir Kalkinma. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 3(3): 196- 215.
  22. Güneş, E., Alagöz, G. & Uslu, A. (2020). Yerel Halkin Surdurulebilir Turizme Yonelik Tutumu: Fethiye Ornegi. Uluslararasi Türk Dunyasi Turizm Arastirmalari Dergisi, 5(2), 201-215. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Gürocak, K. (2013). Toplumsal Davranislara Etkisi Acisindan Kitle İletisim Araclarinin Stratejik Degerlendirilmesi. Yuksek Lisans Tezi, Ege Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu, İzmir.
  24. Hitchcock, M. (1999). Tourism and Etnicity: Situational Perspectives. International Journal of Tourism Research, 1(1): 17-32. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Howe N. & Strauss, W. (1991). Generations The History of America's Future, pp.1584-2069. Amerika: Harper Perennial.
  26. Huayhuaca, C., Cottrell, S., Raadik, J. & Gradl, S. (2010). Resident Perceptions of Sustainable Tourism Development: Frankenwald Nature Park, Germany. International Journal of Tourism Policy, 3(2), 125-141. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Işik, C. & Turan, B. (2018). Yerel Halkin Turizmin Etkilerine Yonelik Algisi: İzmir Ili Uzerine Bir Uygulama. Guncel Turizm Arastirmalari Dergisi, 2(2): 101-133. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Jurowski, C., Uysal, M., & Williams, D. R. (1997). A Theoretical Analysis of Host Community Resident Reactions to Tourism. Journal of Travel Research, 36(2), 3-11. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Ko, D.W. & Stewart, W.P. (2002). A Structural Equation Model of Residents' Attitudes for Tourism Development. Tourism Management, 23: 521-530. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Koçoglu, C. M., Saraç, Ö. & Batman, O. (2020). Safranbolu 'da Surdurulebilir Turizm Gelismesine Yonelik Yerel Halkin Tutumlari. Türk Turizm Arastirmalari Dergisi, 4(1): 202-219. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Kyles, D. (2005). Managing Your Multigenerational Workforce Human Resource Management International Digest. Strategic Finance, 14(3): 52-55. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Lachmann, B., Sindermann, C., Sariyska, R. Y., Luo, R., Melchers, M. C., Becker, B., Cooper, A.J. & Montag, C. (2018). The Role of Empathy and Life Satisfaction in Internet and Smartphone Use Disorder. Frontiers in Psychology, 9, 338193. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Lee, T. H. (2013). Influence Analysis of Community Resident Support for Sustainable Tourism Development. Tourism Management, 34, 37-46. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Lee, T. J., Li, J. & Kim, H. K. (2007). Community Residents' Perceptions and Attitudes Towards Heritage Tourism in a Historic City. Tourism and Hospitality Planning and Development, 4(2): 91-109. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Nunnally, J. C. (1978). An Overview of Psychological Measurement. In B.B. Wolman (Ed.), Clinical Diagnosis of Mental Disorders. Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Öz, Ü. (2015). X-Y-Z Kusaklarinin Ozellikleri ve Y Kusaginin Orgutsel Baglilik Duzeyi, Yuksek Lisans Tezi, Atilim Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Ankara.
  37. Paskaleva-Shapira, K. (2001). Innovative Partnerships for Sustainable Urban Tourism. In TTRA European Conference 'Creating and Managing Growth in Travel and Tourism', Stockholm, Sweden.
  38. Patalano, C. (2008). A Study of The Relationship between Generational Group İdentification and Organizational Commitment: Generation X vs. Generation Y. Florida: Nova Southeastern University.
  39. Patterson, C. (2016). Sustainable Tourism: Business Development, Operations and Management. Stanningley. Champain: Human Kinetics.
  40. Pendergast, D., Benckendorff, P.F. & Moscardo, G., (2009). Tourism and Generation Y E-book. Australia, Cabi Yayinevi. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Şalap, K.O. (2016). Calisma Yasaminda Kusaklar: Kusaklarin Is ve Ozel Yasam Dengesine Iliskin Yaklasimlari. Yuksek Lisans Tezi. Istanbul Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Istanbul.
  42. Şan, Ş. (2018). Medya Iletileri Perspektifinden Türkiye'nin Avrupa Birligine Giris Sureci ile X, Y, Z Kusaklarinin Birlige Bakis Acilarinin ve Tutumlarinin Degerlendirilmesi. Yuksek Lisans Tezi. Kocaeli Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Kocaeli.
  43. Saribaş, Ö., Kömürcü, S. & Güler, M. E. (2016). Yavas Sehirlerde Yasayan Z Kusaginin Cevre ve Surdurulebilir Kalkinma Algilari: Seferihisar Ornegi. Uluslararasi Türk Dunyasi Turizm Arastirmalari Dergisi, 1(2), 107-119.
  44. Sharpley, R. (2000). Tourism and Sustainable Development: Exploring the Theoretical Divide. Journal of Sustainable Tourism, 8(1), 1-19. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Singh, A. (2014). Challenges and Issues of Generation Z. Journal of Business and Management, 16(7), 59-63. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Sirakaya, E., Jamal, T. B., & Choi, H. S. (2001). Developing indicators for destination sustainability. The encyclopedia of ecotourism, 411-432. CAB International, New York. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Sümbül, G. & Erdem, B. (2022). Turist-Yerel Halk Etkilesimi Acisindan Duygusal Dayanisma Olceginin Türkçe'ye Uyarlanmasi: Gecerlik ve Guvenirlik Calismasi. Türk Turizm Arastirmalari Dergisi, 6(4): 1199- 1216.
  48. Tiraş, H. H. (2012). Surdurulebilir Kalkinma ve Cevre: Teorik Bir Inceleme. Kahramanmaraş Sutcu Imam Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi, 2(2), 57-73.
  49. Tolbize, A. (2008). Generational Differences in the Workplace. Driven to Discover.
  50. Törőcsik, M., Krisztián, S. & Dániel, K. (2014). How Generations Think: Research on Generation Z. Acta Universitatis Sapientiae, Communicatio, 1(1), 23-45.
  51. TÜSIAD. (2012). Surdurulebilir Turizm. Yayin No: TÜSIAD-T/2012-9/531, Sis Matbacilik, Istanbul.
  52. United Nations. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development. General Assembly Resolution 42/187. http://www.un.org/documents/ga/res/42/ares42-187.htm (Erisim Tarihi: 15.02.2024).
  53. UNWTO. (2024). https://sdt.unwto.org/content/about-us-5 (Erisim Tarihi: 09.02.2024).
  54. WordNet. (2024). "Sustainability". Dictionary.com. Princeton University. http://dictionary.reference.com/browse/sustainability (Erisim Tarihi: 10.02.2024).
  55. Young, S.T. & Dhanda, K.K. (2013). Sustainablity: Essentials for Business. U.S.D: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...