
DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0103
FLORA OF SOUTH MORAVIAN VINEYARDS AND THE EDUCATION OF THE ELDERLY CITIZENS
- Jan Winkler1, Erika Hurajová1, Petra Martínez Barroso2, Kateřina Pevná3, Lenka Kamanová3
- 1 Department of Plant Biology, Mendel University in Brno, Zemedelska 1, 613 00 Brno, Czech Republic
- 2 Department of Applied and Landscape Ecology, Mendel University in Brno, Zemedelska 1, 613 00 Brno, Czech Republic
- 3 Department of Senior Education, Institut of Lifelong Learning, Mendel University in Brno, Zemedelska 5, 613 00 Brno, Czech Republic
Vegetace nás obklopuje a doprovází na každém kroku. Vinice jsou specifickými krajinným prvkem typickým pro jižní Moravu. Z pohledu rostlin jsou vinice velmi specifickými prostředím a to se odráží v druhové pestrosti. Ve vinicích nacházím druhy s běžným výskytem, jsou zde také druhy označované za plevele. Součástí vegetace vinic jsou ohrožené druhy, ale také druhy invazní. Rozmanitost vegetace vinic může být využita ve vzdělávání seniorů. K identifikaci druhů rostlin jsou využívány lidské smysly jako zrak, hmat a čich. Fyzický pohyb, poučení o znacích rostlin a využití lidských smyslů motivuje lidskou paměť a vyvolává vzpomínky. Mnohostranná stimulace umožňuje lepší zapamatování nových informací. Poznávání vegetace vinic vyvolává různorodé interakce, které jsou velmi důležité ve vzdělání seniorů. Kombinace pohybu a vzdělávání představuje zajímavou variantu pro rekreaci seniorů.
Klíčová slova: vegetation, vineyards, University of the Third Age, education, recreation of elderly citizens
stránky: 103-106, Publikováno: 2024, online: 2024
Reference
- Baumgärtner, J., Bieri, M., (2006). Fruit tree ecosystem service provision and enhancement. Ecol. Eng. 27, pp. 118-123.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bonnet, P. et al. (2020). How citizen scientists contribute to monitor protected areas thanks to automatic plant identification tools. Ecol. Solut. Evid. 1, e12023.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cascio, M.I., Magnano, P., Elastico, S., Costantino, V., Zapparrata, V., Battiato, A. (2014). The Relationship among Self-Efficacy Beliefs, External Locus of Control and Work Stress in Public Setting Schoolteachers. Open J. Soc. Sci. 02, pp. 149-156.
Přejít k původnímu zdroji...
- Denan, N., et al. (2020). Predation of potential insect pests in oil palm plantations, rubber tree plantations, and fruit orchards. Ecology and evolution. 10(2), pp. 654-661.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fagerholm, N., Torralba, M., Burgess, P.J., Plieninger, T., (2016). A systematic map of ecosystem services assessments around European agroforestry. Ecol Indic. 62, pp. 47-65.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fauth, B. et al. (2019). The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teach. Teach. Educ. 86, 102882.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gómez-Galán, J., Vázquez-Cano, E., Luque de la Rosa, A., López-Meneses, E. 2020: Socio-educational impact of Augmented Reality (AR) in sustainable learning ecologies: A semantic modeling approach. Sustainability 12, 9116.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hays, J., Reinders, H. (2020). Sustainable learning and education: A curriculum for the future. Int. Rev. Educ. 66, pp. 29-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kratschmer, S., et al. (2018). Tillage intensity or landscape features: What matters most for wild bee diversity in vineyards? Agriculture, Ecosystems & Environment. 266, 142 - 152.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pearson, D.L., Hamilton, A.L., Erwin, T.L. (2011). Recovery plan for the endangered taxonomy profession. BioScience 61, pp. 58-63.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pernat, N., Gathof, A.K., Herrmann, J., Seitz, B., Buchholz, S. (2023). Citizen Science Apps in a Higher Education Botany Course: Data Quality and Learning Effects. Sustainability 15, 12984.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pfiffner, L., et al. (2019). Design, implementation and management of perennial flower strips to promote functional agrobiodiversity in organic apple orchards: a pan-European study. Agriculture, Ecosystems & Environment. 278, pp. 61-71.
Přejít k původnímu zdroji...
- Prokeš, M. (2013). Development of wine tourism in South Moravia. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 61 (7), 2669 - 2675.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ragasová, L., et al. (2019). The Current Stage of Greening Vegetation in Selected Wine-Regions of South Moravian Region (Czech Republic). Agronomy. 9 (9), 541.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schirmer, M., Dalko, K., Stoevesandt, D., Paulicke, D., Jahn, P. (2023). Educational Concepts of Digital Competence Development for Older Adults-A Scoping Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 20, 6269.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sofo, A., Mininni, A.N., Ricciuti, P., (2020). Soil macrofauna: A key factor for increasing soil fertility and promoting sustainable soil use in fruit orchard agrosystems. Agronomy. 10(4), p. 456.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vignozzi, N., et al., (2019). Soil ecosystem functions in a high-density olive orchard managed by different soil conservation practices. Applied Soil Ecology. 134, pp. 64-76.
Přejít k původnímu zdroji...
- Von Hase A., Rouget M., Cowling R.M., 2010: Evaluating private land conservation in the Cape Lowlands, South Africa. Conserv. Biol. 24, 1182-1189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wäldchen, J., Rzanny, M., Seeland, M., Mader, P. (2018). Automated plant species identification-Trends and future directions. PLoS Comput. Biol. 14, e1005993.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winkler, J., et al., (2023). Fire Hazard: Undesirable Ecosystem Function of Orchard Vegetation. Fire. 6(25) pp. 1-15.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winkler, K. J., et al., (2018). A classification to align social-ecological land systems research with policy in Europe. Land Use Policy. 79 (12), pp. 137-145.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winter, S., et al. (2018). Effects of vegetation management intensity on biodiversity and ecosystem services in vineyards: A meta-analysis. Journal of Applied Ecology. 55 (5), pp. 2484 - 2495.
Přejít k původnímu zdroji...