DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0147

GUERRILLA GARDENING AS A CHALLENGE IN ENVIRONMENTAL EDUCATION?

Jana Dundelová1
1 Department of Management, Faculty of Business and Economics, Mendel University in Brno, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic

Na ekologické a environmentální vzdělávání je v souvislosti s ekologickou krizí a konceptem udržitelnosti kladen stále větší důraz, avšak současní studenti jsou vzdělávání především v rovině teoretické a rovněž ve svém volném čase jsou často v zajetí digitálních technologií a sociálních sítí a odtrženi od reálného kontaktu s přírodou. Jednou z možností, jak motivovat mladé lidi k aktivní environmentální činnosti je kontroverzní aktivita – guerrilla gardening. V tomto příspěvku je podána v teoretické části rešerše odborných zdrojů zabývajících se guerrilla gardeningem v ekologickém vzdělávání a na podkladě teoretické části příspěvku je přehledně zpracována SWOT analýza guerrilla gardeningu v environmentálním vzdělávání; podstatné body výsledků jsou stručně okomentovány v následné diskusi.

Klíčová slova: ecology, leisure time activities, motivation, recreation, responsibility

stránky: 147-152, Publikováno: 2024, online: 2024



Reference

  1. Adams, D., Hardman, M., & Larkham, P. (2014). Exploring guerrilla gardening: Gauging public views on the grassroots activity. Local Environment, 20, 1-16. [cit. 2024-03-18]. Available from: https://doi.org/10.1080/13549839.2014.980227 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Attarian, A. (2001). Trends in Outdoor Adventure Education. Journal of Experiential Education, 24(3), 141-149. [cit. 2024-02-10]. Available from: https://doi.org/10.1177/105382590102400304 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Black, R. (2013). Taking Space to Grow Food and Community: Urban Agriculture and Guerrilla Gardening in Vancouver. Cuizine: The Journal of Canadian Food Cultures / Cuizine : Revue Des Cultures Culinaires Au Canada, 4(1). [cit. 2024-03-14]. Available from: https://doi.org/10.7202/1015492ar Přejít k původnímu zdroji...
  4. Brown, M., & Jones, M. (2021). Adventure and Risk in Outdoor Environmental Education. In G. Thomas, J. Dyment, & H. Prince (Ed.), Outdoor Environmental Education in Higher Education: International Perspectives (s. 89-99). Springer International Publishing. [cit. 2024-01-14]. Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75980-3_8 Přejít k původnímu zdroji...
  5. D'Amato, L. G., & Krasny, M. E. (2011). Outdoor Adventure Education: Applying Transformative Learning Theory to Understanding Instrumental Learning and Personal Growth in Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 42(4), 237-254. [cit. 2024-03-20]. Available from: https://doi.org/10.1080/00958964.2011.581313 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dresner, M., & Gill, M. (1994). Environmental Education at Summer Nature Camp. The Journal of Environmental Education, 25(3), 35-41. [cit. 2024-02-22]. Available from: https://doi.org/10.1080/00958964.1994.9941956 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Gayle, D. (2023, září 28). 'I call it botanarchy': The Hackney guerrilla gardener bringing power to the people. The Guardian. [cit. 2024-03-10]. Available from: https://www.theguardian.com/environment/2023/sep/28/i-call-it-botanarchy-the-hackney-guerrilla-gardener-bringing-power-to-the-people
  8. Gu, S., Paul, K. B., Nixon, K., & Duschack, M. (2012). URBAN FARMING AND GARDENING TAKING ROOTS IN INNER CITIES. Acta Horticulturae, 937, 1097-1107. [cit. 2024-02-25]. Available from: https://doi.org/10.17660/ActaHortic.2012.937.137 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hanna, G. (1995). Wilderness-Related Environmental Outcomes of Adventure and Ecology Education Programming. The Journal of Environmental Education, 27(1), 21-32. [cit. 2024-01-29]. Available from: https://doi.org/10.1080/00958964.1995.9941968 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Hardman, M., Chipungu, L., Magidimisha, H., Larkham, P. J., Scott, A. J., & Armitage, R. P. (2018). Guerrilla gardening and green activism: Rethinking the informal urban growing movement. Landscape and Urban Planning, 170, 6-14. [cit. 2024-03-01]. Available from: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2017.08.015 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Ji, X. (2011). Environmental Education as the Mountain-Exploring Chinese-ness of Environmental Education. Australian Journal of Environmental Education, 27(1), 109-121. [cit. 2024-02-17]. Available from: https://doi.org/10.1017/S0814062600000112 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Karppinen, S. J. A. (2012). Outdoor adventure education in a formal education curriculum in Finland: Action research application. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 12(1), 41-62. [cit. 2024-03-01]. Available from: https://doi.org/10.1080/14729679.2011.569186 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Khusainov, Z. A., Biktimirov, N. M., & Shigapova, N. V. (2015). Environmental Education of the Younger Generation. Asian Social Science, 11(11), p221. [cit. 2024-03-24]. Available from: https://doi.org/10.5539/ass.v11n11p221 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Martin, P. (2004). Outdoor adventure in promoting relationships with nature. Journal of Outdoor and Environmental Education, 8(1), 20-28. [cit. 2024-03-16]. Available from: https://doi.org/10.1007/BF03400792 Přejít k původnímu zdroji...
  15. McKenzie, M. D. (2000). How are Adventure Education Program Outcomes Achieved?: A review of the literature. Journal of Outdoor and Environmental Education, 5(1), 19-27. [cit. 2024-03-19]. Available from: https://doi.org/10.1007/BF03400637 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Millie, A. (2023). Guerrilla gardening as normalised law-breaking: Challenges to land ownership and aesthetic order. Crime, Media, Culture, 19(2), 191-208. [cit. 2024-03-18]. Available from: https://doi.org/10.1177/17416590221088792 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Müüripeal, A., Plüschke-Altof, B., & Küünal, A. (2023). "I walk, I see, I do": A more-than human perspective on urban gardening. Cities, 138, 104336. [cit. 2024-03-18]. Available from: https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104336 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Palmberg, I. E., & Kuru, J. (2000). Outdoor Activities as a Basis for Environmental Responsibility. The Journal of Environmental Education, 31(4), 32-36. [cit. 2024-03-26]. Available from: https://doi.org/10.1080/00958960009598649 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Sackey, D. J. (2022). Without permission: Guerrilla gardening, contested places, spatial justice. Review of Communication, 22(4), 364-377. Scopus. [cit. 2024-03-22]. Available from: https://doi.org/10.1080/15358593.2022.2133970 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Sandell, K., & Öhman, J. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 13(1), 36-55. [cit. 2024-03-26]. Available from: https://doi.org/10.1080/14729679.2012.675146 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Shooter, W., & Furman, N. (2014). Through Adventure Education: Using a Socio-ecological Model in Adventure Education to Address Environmental Problems. In B. Wattchow, R. Jeanes, L. Alfrey, T. Brown, A. Cutter-Mackenzie, & J. O'Connor (Ed.), The Socioecological Educator: A 21st Century Renewal of Physical, Health,Environment and Outdoor Education (s. 139-152). Springer Netherlands. [cit. 2024-03-26]. Available from: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7167-3_8 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Schönfelder, M. L., & Bogner, F. X. (2020). Between Science Education and Environmental Education: How Science Motivation Relates to Environmental Values. Sustainability, 12(5). [cit. 2024-03-06]. Available from: https://doi.org/10.3390/su12051968 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Tbilisi Declaration (1977). [cit. 2024-03-21]. Available from: https://www.gdrc.org/uem/ee/tbilisi.html
  24. Thomas, G. (2005). Traditional adventure activities in outdoor environmental education. Journal of Outdoor and Environmental Education, 9(1), 31-39. [cit. 2024-03-17]. Available from: https://doi.org/10.1007/BF03400810 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Thornton, A. (2023). Urban Guerrilla Gardening and Health. In Oxford Research Encyclopedia of Global Public Health. [cit. 2024-03-18]. Available from: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190632366.013.440 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Tracey, D. (2007). Guerrilla Gardening: A Manualfesto. New Society Publishers, 240 pages, ‎ISBN 978-0865715837.