DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0153

HARMONIZING NATURE AND TECH: EXPLORING THE FUSION OF MOBILE TECHNOLOGY IN OUTDOOR ADVENTURE

Karin Baisová1, Michal Marko2, Štefan Adamčák3, Jana Ľuptáková1
1 Institute of Physical Education and Sports, Technical University in Zvolen, Slovak Republic
2 Faculty of Performing Arts, Academy of Arts in Banská Bystrica, Slovak Republic
3 Faculty of Arts, Matej Bel University in Banská Bystrica, Slovak Republic

Mobilní technologie (tablety, chytré telefony) mohou studentům poskytnout přístup ke vzdělávacím zdrojům (mapy, navigační nástroje), obohatit zážitek z outdoorového dobrodružství a usnadnit učení; proto byla tato studie zaměřena na zkoumání spojení mobilních technologií v outdoorovém dobrodružství (u studentů). Nástroj průzkumu (4 otázky) byl prováděn 2 měsíce (leden - únor 2024), a to prostřednictvím výběru vzorku (účelového) 1 624 (100 %) studentů: (i) mužů (846, 52,10 %); (ii) žen (778, 47,90 %). K vyhodnocení dat byla použita deskriptivní (procenta - %, aritmetický průměr - x̄ ) a inferenční (chí-kvadrát test - x2) statistika. 62. 80 % (1020) studentů používá mobilní technologie při dobrodružství v přírodě; na rozdíl od 30,48 % (495) (nepoužívá) (p ˃ .05). Další zařízení mobilních technologií (mobilní aplikace) využívá při outdoorovém dobrodružství 36,82 % (598) studentů (p ˂ .01). Mobilní aplikace, zaměřené na zdraví, zná při outdoorovém dobrodružství (pouze) 8,80 % (142) studentů (p ˂ .01). Zkoumání spojení mobilních technologií (aplikací) v outdoorovém dobrodružství u studentů může podpořit učení (zážitkové), zapojení a environmentální povědomí, což z něj činí důležitý aspekt vzdělávacích a/nebo outdoorových rekreačních programů.

Klíčová slova: apps, education, health, students

stránky: 153-157, Publikováno: 2024, online: 2024



Reference

  1. Adamčák, Š, Marko, M., Bartík, P. (2023). Physical (In)Activity Gender Gap of Slovak Non-athlete Adolescents. Phys. Educ. Theory Method., 23(2): 283-289. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Azor, S., Marko, M., Adamčák, Š. (2023). Adolescents' Smartphone Usage in Active Recreation and Natural Environment. Public Recreation and Landscape Protection - with Environment Hand in Hand? Brno, Czechia., May 9-11, 2023. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cerino, A. (2021). Importance of Recognizing and Promoting Independence in Young Children: Role of Environment and the Danish Forest School Approach. Int. J. Early Years Educ., 51(4): 3-13. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Crawford, M., Holder, M., Connor, B. (2016). Using Mobile Technology to Enga-ge Children with Nature. Envir. Behav., 49(9): 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Čipková, E., Karolčík, Š., Fuchs, M., Vaněková, H. (2024). Slovak Science Tea-chers' Tpack and Their Attitudes Toward Educational Technologies. J. Sci. Tea. Edu., 1(1): 1-27. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Harriss, D., Jones, C., MacSwe, A. (2020). Ethical Standards in Sport, Exercise Science Research: 2022 Update. Int. J. Sports Med., 43(13): 1065-1070. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kamarudin, N., Salam, S. (2012). Enabling Mobile Location Based Services for Emergency Cases. Conference on Research Innovation in Information Systems Kuala Lumpur, Malaysia. November 23-24, 2012. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Lai, C., Yang, J., Chen, F., Chan, T. (2007). Affordances on Mobile Technology for Experiential Learning: Interplay of Technology and Pedagogical Practice. J. Comput. Assist., 23(4): 326-337. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Larson, L., Szczytko, R., Bowers, E., Stephens, L., Stevenson, K. (2019). Out-door Time, Screen Time, and Connection to Nature: Troubling Trends Among Rural Youth? Envir. Behav., 51(8): 966-991. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Lindel, S. (2014). Reconciling technology and nature: Use of Mobile Technology in Outdoor Recreation. Graduate School Collection: Wester W. University. 121.
  11. Michalakis, V.,Vaitis, M., Klonar, A. (2020). Development of an Educational Out-door Adventure Mobile App. Educ. Sci., 10(12): 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Schöning, J., Rohs, M., Martin, R., Essl, G., Krüger, A. (2007). Map Navigation with Mobile Devices: Virtual Versus Physical Movement with and without Visual Context. 9th International Conference on Multimod. Interfaces., Nagoya, Japan. November 12-15.
  13. Shei, J., Holder, G., Oumsang, S., Paris A., Paris, H. (2022). Wearable Activity Trackers-advanced Technology or Advanced Marketing? Eur. J. Appl. Physiol., 122(9): 1975-1990. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Simon, G. Alagona, P. (2009). Beyond Leave No Trace. Ethic Pla. Envir., 12(1): 17-34. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Singhal, R., Rana, R. (2015). Chi-square Test and Its Implication in Hypothesis Testing. J. Cardiovasc. Dis. Res., 1(1): 69-71. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Unger, S., Rollins, M., Tietz, A., Dumais, H. (2020). iNaturalist as an Engaging Tool for Identifying Organisms in Outdoor Activity. J. Biol. Educ., 55(1):537-547. Přejít k původnímu zdroji...