
DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0023
CONTRIBUTION OF AN NGO TO ENVIRONMENTAL EDUCATION AT A PRIMARY SCHOOL THROUGH THE ´PROJECT GARDEN LABORATORY
- Katarína Slobodníková1, Attila Tóth1
- 1 Institute of Landscape Architecture, Faculty of Horticulture and Landscape Engineering, Slovak University of Agriculture in Nitra, Tr. A. Hlinku 2, 949 76 Nitra, Slovakia
Případová studie projektu "Zahradní laboratoř" popisuje proces přetváření školní zahrady (700 m2), který iniciovala občanská iniciativa (CI) "Strom jako dar" ve městě Nové Zámky. "Zahradní laboratoř" má být zahradou, která učí a je využívána v rámci tematických hodin nebo v mimoškolním kroužku. Na jejím plánování, tvorbě a údržbě se od počátku podílejí žáci, učitelé a rodiče dětí. (CI) vede komunitu k budování vztahu k přírodním živlům nebo udržitelnosti prostřednictvím péče o zelené zeleninové a trvalkové záhony, kompostování a biodiverzity. Dobrých výsledků je dosahováno díky aktivnímu přístupu (CI), který koordinuje proces realizace projektu od nápadu až po jeho údržbu a zajišťuje tak udržitelnost projektu. To znamená, že i malé lokální zásahy s profesionálním přístupem mohou mít významný dopad v širším slova smyslu.
Klíčová slova: experiental pedagogy, green infrastructure, landscape architecture, participation, school garden
stránky: 23-28, Publikováno: 2024, online: 2024
Reference
- Duží, B., Tóth, A., Bihuňová, M., Stojanov, R., (2014). Challenges of Urban Agriculture: Highlights on the Czech and Slovak Republic Specifics. In Vávra, J., Lapka, M., Cudlínová, E. et al. Current challenges of Central Europe: society and environment. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, pp. 82-107. ISBN 978-80-7308-551-3.
- Lapka, M., Vávra, J., Sokolickova, Z. (2012). Cultural Ecology: Contemporary Understanding of the Relationship Between Humans and the Environment. Journal of Landscape Ecology 5(2): 12-24. DOI 10.2478/V10285-012-0050-z.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pupala, B., Fridrichová, P., (2022). Vzdelávanie pre 21. storočie - východiská zmien v kurikule základného vzdelávania. Vydanie 1. Štátny pedagogický ústav. p.152. ISBN: 978-80-8118-293-8. Dostupné na: Vychodiska-zmien-v-kurikule-zakladneho-vzdelavania.pdf (vzdelavanie21.sk)
- Slobodníková, K., Tóth, A. (2022). Hands on the local green: Community-based projects of green space co-design in Slovakia. In Public recreation and landscape protection - with sense hand in hand?. 1. vyd. 470 s. ISSN 2336-6311. ISBN 978-80-7509-830-6. Public recreation and landscape protection - with sense hand in hand, s. 157-161. Dostupné na internete: <https://doi.org/10.11118/978-80-7509-831-3-0157>.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tóth, A., Bihuňová, M.,Kuczman, G., Halajová, D., (2018). Designing environmental education landscapes: case study DROPIE, Slovakia. In Public recreation and landscape protection - with nature hand in hand. 1. vyd. 459 s. ISBN 978-80-7509-550-3. Public recreation and landscape protection. Brno : Mendel University of Agriculture and Forestry, pp. 97-102. Dostupné na internete: <https://www.researchgate.net/publication/325171187.
- Tóth, A. (2022). Planning and designing green infrastructure across landscapes and scales. In Acta horticulturae et regiotecturae. ISSN 1335-2563, vol. 25, iss. 1, s. 1-7. Dostupné na internete: <https://doi.org/10.2478/ahr-2022-0001>.
Přejít k původnímu zdroji...
- Aktivity pre školy - Záhrada, ktorá učí (zahradaktorauci.sk)