
DOI: 10.11118/978-80-7509-974-7-0101
5. STAV VZDĚLÁNÍ:
Od ekonomie k ekologii
- Jiří Nesiba
ORCID...1
- 1 Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Tato kapitola představila stručný přehled trendů v oblasti vzdělávání v České republice v letech 2000–2023, a to převážně s ohledem na vztah vzdělání ke kvalitě života. Proto jsme si v textu ukázali rizika dominance redukovaného pojetí vzdělání jako nástroje ekonomie, která automaticky nezaručuje vyšší kvalitu života v celé společnosti. Jak prohlásil americký sociolog Walter Lippmann, „kde všichni myslí totéž, tam se toho moc nenamyslí“, je tedy třeba vnímat, že vzdělání přináší i efekty, které nejsou měřitelné aktuálně a přímo, přesto jsou však pro kvalitu života ve společnosti důležité. Tlak na jednostrannou preferenci praktického zaměření vzdělávání může v důsledku znamenat riziko stagnace celé společnosti při změně podmínek. Naopak ke kvalitě života přispívá diverzifikace vzdělání, různorodost přístupů, ale zároveň také dobrá koordinace standardů a požadavků mezi státními, veřejnými i soukromými vzdělávacími institucemi.
pages: 101-124, online: 2024
References
- AP MICROECONOMICS. (2023). Microeconomics, 4.1. Externalities. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.microeconomicsap.com/externalities-a¬p-microeconomics.html
- BECKER, Gary. (1993). Human capital: A theoretical and empirical analysis, with spe¬cial reference to Education. University of Chicago Press. ISBN 978-02-260-4120-9
Go to original source...
- BENDL, Stanislav. (2002). Feminizace školství a její pedagogické konsekvence. Pedagogická orientace, 4, 19-35. ISSN 1211-4669
- Český statistický úřad. (2018). Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/76208655/23005318.pdf/9fe2d063-88e8 -4205-b643-eac62bb481af?version=1.6
- Český statistický úřad. (2019). Průměrný věk žen při narození dítěte v letech 1950-2019. [online]. [cit. 21. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/prumerny-vek-zen-pri-narozeni-ditete-v-letech-1950-2019
- Český statistický úřad. (2020). 2. Základní školy, Školy a školská zařízení - školní rok 2020/2021. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso /2-zakladni-skoly-v1113lmmgt
- Český statistický úřad. (2021a). Počet žáků středních škol roste, zvyšuje se zájem o zdravotnické obory. Český statistický úřad. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/pocet-zaku-strednich-skol-roste-zvysuje-se-za¬jem-o-zdravotnicke-obory
- Český statistický úřad. (2021b). Studenti a absolventi vysokých škol v České Republice - 2001-2020, [online]. [cit. 21. 9. 2023]. Dostupné z: https://www. czso.cz/csu/czso/studenti-a-absolventi-vysokych-skol-v-ceske-republice-2020
- Český statistický úřad. (2021c). Studenti a absolventi vysokých škol v České Republice - 2001-2020. [online]. [cit. 28. 9. 2023]. Dostupné z: https://www. czso.cz/csu/czso/studenti-a-absolventi-vysokych-skol-v-ceske-republice-2020
- Český statistický úřad. (2021d). Patentová statistika. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/patentova_statistika
- Český statistický úřad. (2022). Školy. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https:// www.czso.cz/csu/czso/skoly
- Český statistický úřad. (2022a). Na základních školách studoval rekordní počet žáků. Česká statistický úřad. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https:// www.czso.cz/csu/czso/na-zakladnich-skolach-studoval-rekordni-pocet-zaku
- Český statistický úřad. (2022b). Školy a školská zařízení - školní rok 2021/2022|Analytická část. [online]. [cit. 25. 9. 2023]. Dostupné z: https://www. czso.cz/csu/czso/analyticka-cast-230042-22
- Český statistický úřad. (2022c). Vysoké školy v Česku studuje cca 300 tisíc studentů, klesá zájem o techniku, v kurzu je zdravotnictví. Český statistický úřad. [online]. [cit. 27. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vysoke-skoly-v-cesku¬-studuje-cca-300-tisic-studentu-klesa-zajem-o-techniku-v-kurzu-je-zdravotnictvi
- Český statistický úřad. (2022d). Mzdy učitelů dále rostou, ale pomaleji. Český statistický úřad. [online]. [cit. 22. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/ csu/czso/mzdy-ucitelu-dale-rostou-ale-pomaleji
- Český statistický úřad. (2022e). Zaostřeno na ženy a muže 2022. Genderové statistiky. [online]. [cit. 29. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/docu-ments/10180/164109064/30000222.pdf/aa11b900-b0b6-42ed-b23c-85d17bcd 8060?version=1.6
- Český statistický úřad. (2022f). Za pouhou desetinou patentů stojí žena. [online]. [cit. 29. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/za-pouhou-desetinou-patentu-stoji-zena
- Česká školní inspekce. (2010). Tematická zpráva: Souhrnné poznatky o podpoře a rozvoji výuky cizích jazyků v předškolním, základním a středním vzdělávání v období let 2006-2009. [online]. [cit. 21. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.csicr. cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%C3%A9%20zpr%C3%A-1vy/2010_TZ_souhrnne_poznatky_vyuka_cizich_jazyku.pdf
- Česká školní inspekce. (2019). Zjištění z mezinárodního šetření PISA 2018. Country note: Česká republika. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/ Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_country_note.pdf
- Česká školní inspekce. (2020). Mezinárodní šetření TIMSS 2019. Národní zpráva. Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-45-8. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/html/2020/Narodni_zprava_TIMSS_2019/flipviewerxpress.html
- CVVM. (2021). Spokojenost se životem a s jeho různými aspekty - naše společnost - speciál - prosinec 2020. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://cvvm.soc. cas.cz/cz/tiskove-zpravy/ostatni/vztahy-a-zivotni-postoje/5343-spokojenost-se¬-zivotem-a-s-jeho-ruznymi-aspekty-nase-spolecnost-special-prosinec-2020
- Eurostat. (2020). 14 pupils per teacher in EU Primary Schools. [online]. [cit. 26. 9. 2023]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN -20200909-1?inheritRedirect=true&redirect=%2Feurostat%2Fhome%3F
- Eurostat. (2022). Adult learning statistics|Statistics explained. [online]. [cit. 22. 9. 2023]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Adult _learning_statistics
- HOLMAN, Robert. (2011). Ekonomie. Praha: Nakladatelství C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-006-5
- HUBÍK, Stanislav. (1999). Sociologie vědění: základní koncepce a paradigmata. Praha: SLON. ISBN 80-85850-58-3
- Index prosperity. (2022). Vzdělávání a výzkum. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://public.tableau.com/app/profile/dark.side/viz/shared/BNFPQ5YDY
- Jeden svět na školách. (2023). Průzkumy a šetření. [online]. [cit. 27. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.jsns.cz/projekty/pruzkumy-a-setreni
- KERSTING, Thomas. (2023). Odpojte se: ochraňte své děti před závislostí na elektro¬nice. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3620-9
- LIESSMANN, Paul Konrad. (2006). Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1677-5
- Lisabonská strategie. (2008). Úřední věstník evropské unie. [online]. [cit. 27. 9. 2023]. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:200 9:184E:0030:0038:CS:PDF
- MANDÍKOVÁ, Dana a TOMÁŠEK, Vladislav. (2020). Výsledky českých žáků ve výzku¬mu TIMSS 2019. Matematika - fyzika - informatika, 30(1), 37-54. [online]. [cit. 28. 9. 2023]. Dostupné z: https://mfi.upol.cz/files/30/3001/mfi_3001_037_054.pdf
- MANNHEIM, Karl. (1991). Ideology and utopia: An introduction to the sociology of knowledge. Routledge. ISBN 0-415-06054-0
- MŠMT. (2021). Monitorovací ukazatele. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/monitorovaci-ukazatele
- MŠMT. (2022a). Registr vysokých škol. [online]. [cit. 21. 9. 2023]. Dostupné z: https://statis.msmt.cz/rocenka/rocenka.asp
- MŠMT. (2022b). Statistická ročenka školství - výkonové ukazatele školního roku 2022/2023. [online]. [cit. 20. 9. 2023]. Dostupné z: https://statis.msmt.cz/rocen¬ka/rocenka.asp
- MŠMT. (2022c). Registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů. [online]. [cit. 26. 9. 2023]. Dostupné z: https://regvssp.msmt.cz/registrvssp/cvs¬list.aspx
- Národní soustava povolání. (2020). Prestižní povolání. [online]. [cit. 21. 9. 2023]. Dostupné z: https://nsp.cz/aktuality/prestizni-povolani
- NKÚ. (2021). Kontrolní akce č. 20/06. Peněžní prostředky státu poskytované veřejným vysokým školám. [online]. [cit. 29. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.nku.cz/ scripts/rka/detail.asp?cisloakce=20/06
- OECD. (2020). Public spending on education. [online]. [cit. 28. 9. 2023]. Dostupné z: https://data.oecd.org/eduresource/public-spending-on-education.htm
- OECD. (2022). Teachers - teachers by age - OECD Data. [online]. [cit. 21. 9. 2023]. Dostupné z: https://data.oecd.org/teachers/teachers-by-age.htm
- OECD. (2023). Teachers - teachers' salaries - OECD data. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://data.oecd.org/teachers/teachers-salaries.htm
- OECD Indicators. (2022). Education at a Glance 2022: OECD Indicators|Chapter 1| Indicator A1. To what level have adults studied? Education at a Glance 2022: OECD Indicators|OECD iLibrary. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https:// www.oecd-ilibrary.org/sites/3197152b-en/1/3/2/1/index.html?itemId=%2F¬c o n t e n t % 2 F p u b l i c a t i o n % 2 F 3 1 9 7 1 5 2 b - e n & _ c s p _ = 7 7 0 2 d 7 a 2 8 4 4 b -0c49180e6b095bf85459&itemIGO=oecd&itemContentType=book#figure-d1e1916
- PÁLEŠ, Emil. (2020). Co je pokrok?: O potřebě celostního myšlení: novoelejská psychologie ekonomiky. Přeložila Kamila Hermannová. Bratislava: Sophia. ISBN 978-80-970688-4-4
- Pedagogická komora. (2022). Průměrné počty dětí a žáků ve třídách (2021/2022). [online]. [cit. 29. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.pedagogicka-komora.cz/2022/ 03/msmt-prumerne-pocty-deti-zaku-ve.html
- ROSLING, Hans a kol. (2022). Faktomluva: deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Přeložila Eva Nevrlá. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-7555-056-9
- Round University Ranking. (2022). RUR countries. [online]. [cit. 2022]. Dostupné z: https://roundranking.com/geocountries.html
- SPITZER, Manfred. (2014). Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host. ISBN 978-80-7294-872-7
- SKÁLOVÁ, Eva a DVOŘÁK, Dominik. (2020). Kolik času zameškají žáci v českém základním školství? Pedagogika, 70(2), 179-196. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1583
Go to original source...
- Věda a výzkum. (2023). QS World University Rankings 2023: Vedou anglosaské školy. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://vedavyzkum.cz/ze-zahranici/ ze-zahranici/qs-world-university-rankings-2023-vedou-anglosaske-skoly
- WILLIAMS, James. (2019). The Decline in Educational Standards: From a Public Good to a Quasi-Monopoly. Rowman & Littlefield Publishers. ISBN 978-1-4758-4136-7
- World Economics. (2022). Average years of schooling. [online]. [cit. 27. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.worldeconomics.com/Indicator-Data/ESG/Social/Mean -Years-of-Schooling/
- ZORMANOVÁ, Lucie. (2015). Výuka cizích jazyků v České republice a v EU. [online]. [cit. 23. 9. 2023]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/19693/VYUKA-CIZICH -JAZYKU-V-CESKE-REPUBLICE-A-V-EU.html