DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0007

PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF PUBLIC UNIVERSITY STAFF – COMPETENCES, PREFERENCES, MOTIVATION AND BARRIERS

Petr Adamec

Kontinuální vzdělávání, rozvoj a učení pracovníků by mělo být v každé instituci a organizaci vnímáno jako samozřejmá (mnohdy oboustranná) investice, která v budoucnu přinese konkurenční výhody. Institucionální podpora učení pracovníků v modelu rozvoje lidských zdrojů, ideálně v modifikaci řízení podle kompetencí, je nezbytným předpokladem také pro fungování organizací v oblasti vysokého školství. Z obecného hlediska je důležité dbát na profesní, odborný i osobnostní rozvoj všech lidských zdrojů v rámci celé vysoké školy. Nejen akademické, vědecko-výzkumné, ale i technickohospodářské profese a činnosti jsou pro chod vysoké školy důležité, a proto je vhodné přiměřeně podporovat všechny pracovní pozice. Tyto záležitosti je mimo jiné vhodné implementovat do plánů rozvoje a činnosti zaměstnanců, případně je oceňovat v rámci řízení lidských zdrojů. Cílem příspěvku je sdělit dílčí výsledky z průzkumu zaměřeného na analýzu vzdělávacích potřeb mezi pracovníky vybrané veřejné vysoké školy v České republice.

Klíčová slova: profesní rozvoj, další vzdělávání, kompetence, veřejná vysoká škola

stránky: 7-16, online: 2022



Reference

  1. Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada.
  2. Delors, J. et al. (1996). Learning: The Treasure Within. Paris: UNESCO. Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590eo.pdf.
  3. Dudová, I. (2013). Ekonómia vzdelávania. Bratislava: EKONÓMIA.
  4. Jarvis, P. (2004). Adult Education & Lifelong Learning. Theory and Practice. London: RoutledgeFlamer. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Kirovová, I. (2005). Tradiční a současná psychologická smlouva. Psychologie v ekonomické praxi, 40(3), 135- 144.
  6. Knowles, M. (1973). The Adult Learner: A Neglected Species. Madison: American Society for Training and Development.
  7. Lindr, J. (2017). Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě. In T. Čech, L. Krajíčková & M. Šimáně (Eds.), Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017, s. 159-172. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  8. Mazouch, P., & Fischer, J. (2011). Lidský kapitál: měření, souvislosti, prognózy. Praha: C. H. Beck.
  9. MŠMT ČR. (2020). Výroční zprávy vysokých škol. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysokeskolstvi/vyrocni-zpravy-o-cinnosti-vysokych-skol
  10. Mužík, J. (2012). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  11. Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
  12. OECD. (2021). Education at a Glance. Dostupné z: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
  13. Palán, Z. et al. (2007). Jak organizovat vzdělávání v malé firmě. Soubor metodických materiálů. Praha: AIVD ČR.
  14. Průcha, J., & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.
  15. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  16. Rabušicová, M., & Rabušic, L. (eds.). (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
  17. Rabušicová, M., Rabušic, L., & Šeďová, K. (2008). Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In Rabušicová, M. & Rabušic, L. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, pp. 97-112.
  18. Starý, K. (2008). Učitelé učitelů: náměty na vzdělávání vlastního učitelského sboru. Praha: Portál.
  19. Šeďová, K., & Novotný, P. (2006). Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospě-lých. Pedagogika, 55(2), 140-151.
  20. Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.
  21. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  22. Výroční zpráva o činnosti vysoké školy za rok 2018. (2019).
  23. Yang, B. (2004). Can Adult Learning Theory Provide a Foundation for Human Resource Development? Advances in Developing Human Resources, 6(2), 129-145. Přejít k původnímu zdroji...