DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0007

PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF PUBLIC UNIVERSITY STAFF – COMPETENCES, PREFERENCES, MOTIVATION AND BARRIERS

Petr Adamec

Continuous education, development and learning of staff should be considered in every institution and organization as a natural (often reciprocal) investment that will bring competitive advantages in the future. Institutional support for staff learning in the human resources development model, ideally in the modification of management by competencies, is also a necessary prerequisite for the functioning of organizations in the field of higher education. From a general point of view, it is important to pay attention to the professional, expert and personal development of all human resources within the entire university. Not only academic, scientific-research, but also technical and economic professions and activities are important for the functioning of the university, and therefore it is appropriate to adequately support all job positions. Among other things, it is appropriate to implement these issues in the development plans and activities of employees, or to value them within the framework of human resources management. The aim of the paper is to present partial results of a survey focused on the analysis of educational needs among employees of a selected public university in the Czech Republic.

Keywords: professional development, further education, competences, public university

pages: 7-16, online: 2022



References

  1. Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada.
  2. Delors, J. et al. (1996). Learning: The Treasure Within. Paris: UNESCO. Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590eo.pdf.
  3. Dudová, I. (2013). Ekonómia vzdelávania. Bratislava: EKONÓMIA.
  4. Jarvis, P. (2004). Adult Education & Lifelong Learning. Theory and Practice. London: RoutledgeFlamer. Go to original source...
  5. Kirovová, I. (2005). Tradiční a současná psychologická smlouva. Psychologie v ekonomické praxi, 40(3), 135- 144.
  6. Knowles, M. (1973). The Adult Learner: A Neglected Species. Madison: American Society for Training and Development.
  7. Lindr, J. (2017). Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě. In T. Čech, L. Krajíčková & M. Šimáně (Eds.), Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017, s. 159-172. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  8. Mazouch, P., & Fischer, J. (2011). Lidský kapitál: měření, souvislosti, prognózy. Praha: C. H. Beck.
  9. MŠMT ČR. (2020). Výroční zprávy vysokých škol. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysokeskolstvi/vyrocni-zpravy-o-cinnosti-vysokych-skol
  10. Mužík, J. (2012). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  11. Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
  12. OECD. (2021). Education at a Glance. Dostupné z: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
  13. Palán, Z. et al. (2007). Jak organizovat vzdělávání v malé firmě. Soubor metodických materiálů. Praha: AIVD ČR.
  14. Průcha, J., & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.
  15. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  16. Rabušicová, M., & Rabušic, L. (eds.). (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
  17. Rabušicová, M., Rabušic, L., & Šeďová, K. (2008). Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In Rabušicová, M. & Rabušic, L. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, pp. 97-112.
  18. Starý, K. (2008). Učitelé učitelů: náměty na vzdělávání vlastního učitelského sboru. Praha: Portál.
  19. Šeďová, K., & Novotný, P. (2006). Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospě-lých. Pedagogika, 55(2), 140-151.
  20. Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.
  21. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  22. Výroční zpráva o činnosti vysoké školy za rok 2018. (2019).
  23. Yang, B. (2004). Can Adult Learning Theory Provide a Foundation for Human Resource Development? Advances in Developing Human Resources, 6(2), 129-145. Go to original source...