DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0025

VYUŽITÍ MODERNÍCH VÝUKOVÝCH METOD PŘI VÝUCE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ

Hana Filipczyková

The school as an educational institution is characterized by a tendency to preserve its organizational forms, mediated curriculum, proven ways of working. In contrast, teaching methods are inherently closely linked to teachers‘ personalities, reflecting their views, attitudes and experiences more and can adapt more easily to current needs. The effectiveness of teaching thus depends not only on the correct setting of goals and content, but also on the ways to achieve these goals, ie on the choice of a suitable teaching method, organizational form and adequate technology of education available to the teacher. Currently, there is an increasing emphasis on multimedia and interactive teaching methods that require teachers to be prepared to understand the didactic aspects of working with modern technologies. The aim of the paper is to analyse the use of modern teaching methods, especially multimedia and interactive teaching methods among teachers at business academies and similar types of secondary schools with an economic focus and based on it to formulate recommendations for teaching economics at these schools.

Keywords: modern teaching methods, multimedia teaching, interactive teaching, business academy, economic lyceum, case study, semi-structured interwiew

pages: 25-33, online: 2022



References

  1. Freeman, S., Eddy, S. L., & Mc Donough, M. (2010) Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111 (23), 8410-8415. Go to original source...
  2. Holsinger, E. (1995). Jak pracují multimédia. Brno: Unis Publishing.
  3. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základy metody a aplikace. Praha: Portál.
  4. Krpálek, P. (2015). Didaktické a mediální aspekty ve výuce podnikové ekonomiky a financí. In: Chromý, J., Šedivý. J., & Drtina, R. (Eds.) Sborník recenzovaných příspěvků mezinárodní vědecké konference Média a vzdělávání 2015. (116-119). Praha: Extrasystem.
  5. Lerner, I., J. (1986). Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN.
  6. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  7. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  8. Mojžíšek, L. (1975). Vyučovací metody. Praha: SPN.
  9. Sak, P. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
  10. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada
  11. Střelec, S. (2004). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Masarykova univerzita.
  12. Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada.