
DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0034
CHARACTER MATTERS ČILI NA CHARAKTERU V PEDAGOGICE ZÁLEŽÍ
- Jan Hábl
Na charakteru záleží. A to nejen v pedagogice. Dlouhodobé výzkumy ukazují, že mezi nejvýznamnější faktory, které mají vliv na morální vývoj dětí a mládeže, patří pedagog a škola obecně – hned po rodičích. Co se ve škole mezi učitelem a žákem děje, jde daleko nad rámec pouhé „mechaniky učení“ konkrétních předmětů. Neexistuje „hodnotově neutrální“ (value-free) výuka nebo škola. Každý pedagog, ať je jeho aprobace jakákoli, je zároveň vychovatelem morálky či charakteru. Cílem příspěvku je nejen doložit důležitost formování charakteru, ale též nastínit pedagogické nástroje formování charakteru. Z hlediska metodologického půjde o studii hermeneutického typu. Cestou analyticko-syntetickou, interdisciplinární a též komparativní budu sdružovat poznatky především z oblasti pedagogiky, antropologie, etiky, etické výchovy, filozofie výchovy a komeniologie. Studie doloží význam charakterové výchovy v celistvém edukačním procesu. Studie dále nastíní fundamentální pedagogické principy výchovy charakteru.
Klíčová slova: charakter; učitel; edukace; morální formování
stránky: 34-41, online: 2022
Reference
- Aristoteles (1937). Etika Nikomachova. Překlad Antonín Kříž. Praha: Jan Laichter.
- Arthur, J., Kristjánsson, K., Harrison, T., Sanderse, W., & Wright, D. (2017). Teaching character and virtue in schools. London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baldermann, I. (2004). Úvod do biblické didaktiky. Jihlava: Mlýn.
- Campbell, V., & Bond, R. (1982). "Evaluating a character education curriculum." In McClelland, D. (ed.). Educating for values. New York: Investigation Publishers.
- Čapková, D. (1977). Některé základní principy pedagogického myšlení J. A. Komenského. Praha: Academia.
- Hábl, J. (2013). Učit (se) příběhem. Komenského Labyrint a didaktické možnosti narativní alegorie. Brno: Host.
- Hošek. P. (2010) "Proměňující moc příběhu". Církevní dějiny, 3(5).
- Hunter, J. D. (2000). Death of character. Moral education in an age without good and evil. New York: Basic Books.
- Komenský, J. A. (1946). Didaktika analytická. Praha: Samcovo knihkupectví.
- Komenský, J. A. (1926). Didaktika česká. Národní knihtiskárna I. L. Kober v Praze, 4.ed.
- Komenský, J. A. (1905). Didaktika velká. Praha: Dědictví Komenského.
- Komenský, J. A. (1927). Hlubina bezpečnosti. Praha: Spolek Komenského.
- Komenský, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věcí lidských, sv. I, II, III. Praha: Svoboda.
- Koten, J. (2013). Jak se dělá fikce slovy. Brno: Host.
- McLaughlin, T. H., & Halstead, M. (1999). Education in Character and Virtue, In Halstead M., & McLaughlin, T. (eds.), Education in Morality. London: Routledge.
- Platon. (2000). Euthydémos, Menón. Praha: Oikoymenh.
- Sanderse, W. (2012). Character education. A neo-Aristotelian approach to the philosophy, psychology and education of virtue. Eburon: Delft, Nehtrelands.
- Trávníček, J. (2003). Příběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Brno: Host.
- Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco. Jak si děti osvojují příběhy. Praha - Litomyšl: Paseka.
- Uhlířová, J. (2003). Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
- Wringe, C. (2007). Moral education. Beyond the teaching of right and wrong. Dortrecht: Springer.
- Wynne, E. (1991). "Character and academics in the elementary school." In Benninga, J. (ed.), Moral character and civic education in the elementary school. New York: Teachers College Press.