DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0080

TYPOLOGIE UČITELŮ INFORMATICKÝCH PŘEDMĚTŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL DLE JEJICH PREFERENCÍ ZPŮSOBŮ ROZVOJE INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ

Milan Klement

Potřeba inovace obsahu vzdělávání v rámci výuky Informatiky, respektive informatických předmětů, v podmínkách českých škol je dnes relativně velmi hojně diskutované téma. Jelikož ale samotné kurikulum informatických předmětů v České republice však výraznějším změnám stále odolává, začíná se systémově prosazovat Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, která navrhuje soubor možných intervencí v počátečním vzdělávání na podporu digitálního vzdělávání, které se ukazují být stále více nezbytné. Otázkou ale zůstává, jaký výukový obsah je preferovaných ze strany učitelů informatických předmětů základních škol, a která konkrétní výuková témata jsou z jejich strany akcentována. Na tuto otázku se pokusíme odpovědět v rámci předložené stati, ve které jsou prezentovány některé dílčí výstupy výzkumného šetření, které bylo zaměřeno na problematiku preference výukového obsahu informatických předmětů, vyučovaných na školách v České republice, a jehož cílovou skupinou tvořili učitelé informatických předmětů druhého stupně základních škol.

Klíčová slova: informatické předměty, učitelé informatických předmětů, vzdělávací obsah

stránky: 80-87, online: 2022



Reference

  1. Benvenuti, L., Van Der Vet, P., & Van Der Veer, G. (2011). Sciences, computing, informatics: who is the keeper of the real faith? Computer Science Education Research Conference. Open Universiteit, Heerlen, 73-78.
  2. Heisig, J. (2009). Analýza hlavních komponent a faktorová analýza. Dostupné z: http://aplikacergsg.sci.muni.cz/teorie/doprava/korelacni-pocet-2
  3. Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  4. Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375-415.
  5. Ježek, S., Vaculík, M. & Wortner, V. (2006). Základní pojmy z metodologie psychologie: definice a vysvětlení. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fss/ps06/psy112/Vaculik__M.__Jezek__S.__Wortner__V.__2006__-Zakladni_pojmy_z_metodologie.pdf
  6. Koschin, F. (1992). Statgraphics aneb statistika pro každého. Praha: vydavatelství Grada.
  7. McDonald, R., P. (1991). Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia.
  8. Meloun, M., & Militký, J. (2006). Kompendium statistického zpracování dat: metody a řešené úlohy. Praha: Academia.
  9. Neumajer, O. (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol, 20(9-10), 4-6.
  10. Pecáková, I. (2008). Statistika v terénních průzkumech. Praha: Professional Publishing.
  11. Rambousek, V., Štípek, J., & Wildová, R. (2015). ICT competencies and their development in primary and lower secondary schools in the Czech Republic. In 5th ICEEPSY InternationalConference on Education & Educational Psychology. Procedia-Social and BehavioralSciences (pp. 535-542). Istanbul: Turkey. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Řezanková, H., Húsek, D., & Snášel, V. (2007). Shluková analýza dat. 1. vyd., Praha: Professional Publishing.
  13. Strnad, M. (2015). Přenositelnost transformace ICT výuky na 2. stupni v Anglii do českých podmínek. Nepublikovaná diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova.
  14. Zuppo, C. M. (2016). Defining ICT in a Boundaryless World: The Development of a Working Hierarchy. International Journal of Managing Information Technology (IJMIT), 19-23.