DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0105

KVALITA VÝUKY A PŘÍNOS VYBRANÝCH VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍCH PŘEDMĚTŮ NA TECHNICKÉ UNIVERZITĚ

Jaroslav Lindr

Po všestranném rozvoji studentů a po nezbytném osvojení všech klíčových kompetencí absolventů volají pedagogové a odborníci z praxe. Pro potřeby výzkumné studie za účelem zjištění přínosu výuky pro studenty byl vybrán společenskovědní předmět Prezentační dovednosti a přírodovědný předmět Matematika na technické univerzitě vyučovaný v letech 2018–2020, jejichž smysl spočívá v naplnění ideálu všestranné kultivace studentů deklarované v profilu absolventa. K nalezení 8–12 nejvýznamnějších kritérií kvality výuky jsou představeny výsledky pomocí popisné statistiky a návazného statistického zpracování. Aby předmět měl požadovanou úroveň, je třeba zhodnotit, zda splňuje kritéria kvalitní výuky. Kritéria jako potřebnost pro osobní rozvoj, intelektuální stimulace, vliv osobnosti vyučujícího a celkový dojem z výuky hrají v přínosu zásadní roli. Dále u společenskovědního předmětu chtějí studenti pocítit smysluplnost, inspirativnost a to, že předmět může studentům pomoci. Pokud se jim těchto hodnot nedostává, výuka studenty nebaví, není pro ně příjemná a mají dojem, že není potřebná. Cení si toho, že mohou říci svůj názor. U přírodovědného předmětu lze očekávat vstřícnější ocenění významu matematiky pro technické studium, avšak kdyby výuka matematiky byla inspirativnější, zajímavější, potřebnější pro budoucí práci a mohla studentům pomoci, ocení ji více. Záporné korelace umocňují skutečnost, že výuka studenty nebaví, není pro ně příjemná, nemají rádi matematické předměty, zatěžuje je a musí se hodně učit. Výuku ale považují za celkově kvalitní.

Klíčová slova: společenskovědní předměty, přírodovědné předměty, všestranný rozvoj, přínos, kritéria kvality výuky, statistická analýza, metoda hlavních komponent, kroková metoda dopředná

stránky: 105-115, online: 2022



Reference

  1. Adamec, P. (2018). Teorie a praxe řízení kvality v celoživotním vzdělávání na veřejné vysoké škole. Lifelong learning - celoživotní vzdělávání. 8(2), 49-73. ISSN 1804-526X. Dostupné z: https://lifelonglearning.mendelu.cz/8/2/0049/ Přejít k původnímu zdroji...
  2. Helmke, A. (2008). Qualität im Unterricht der Sekundarstufe. Dostupné z: http://www.heuber.de/sixcms/media.php/36/sympl_4_qualitaet.pdf
  3. Light, G. & R. Cox (2001). Learning and Teaching in Higher Education: The Reflective Professional. London: Paul Chapman Publishing.
  4. Maňák, J. (2009). Vzdělávání ve společnosti vědění. In: T. Janík, et al. (ed.), K perspektivám školního vzdělávání (s. 11-20). Brno: Paido.
  5. Maňák, J. & V. Švec (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  6. Meyer, H. (2004). Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor GmbH.
  7. Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  8. Pol, M. (2009). Škola v proměnách. Brno: MU.
  9. Pöschl, R. (2011). Postoje žáků ke škole. Praha: NUOV. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/25_Postoje_zaku_ke_skole.pdf
  10. Ramsden, P. (1991). Learning to Teach and Higher Education. London: Routlage.
  11. Slavík, J., et al. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: MU.
  12. Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: PaedF UK.