DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0190

ASPEKTY ROZVOJE TECHNICKÉHO MYŠLENÍ V NÁVAZNOSTI NA ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI U BUDOUCÍCH UČITELŮ

Čestmír Serafín

Příspěvek se zabývá analyzováním možných aspektů rozvoje technického myšlení a tím, jak jsou ovlivňovány, případně podporovány či jaké zákonitosti se projevují v této oblasti spolu s rozvojem digitální gramotnosti. V současné době se otázka gramotnosti stala poměrně zásadním společenským fenoménem, který se vyvíjí spolu s rozvojem společnosti. Jistě si každý z nás pamatuje původní význam slova gramotnost - dovednost číst, psát a počítat. Tyto dovednosti v historii lidstva nebývaly samozřejmostí a až asi do 15. století byly především výsadou elit společnosti. Dnes je situace ve většině světa jiná a míra gramotnosti se tak stala vlastně ukazatelem kulturní vyspělosti společnosti. Zabýváme-li se tedy pojmem digitální gramotnost, pojmem, který se stal fenoménem dnešní doby technologicky vyspělé společnosti, logicky zde vidíme vazbu mezi technickým myšlením, technickou gramotností (v tomto případě spíše technologickou gramotností) a gramotností digitální.

Klíčová slova: technická výchova, technické myšlení, digitální gramotnost, učitelství, pedagogika, oborová didaktika

stránky: 190-199, online: 2022



Reference

  1. Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding.European Union, Seville. Dostupné z: http://www.dctest.org/uploads/6/8/7/0/68701431/jrc67075_tn.pdf
  2. Autio O. & Hansen, R. (2002). Defining and Measuring Technical Thinking: Students' Technical Abilities in Finnish Comprehensive Schools. Journal of Technology Education, 14(1). Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bauman, P. (2013). Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?: rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti.
  4. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  5. Částková P., Kropáč, J. & Plischke, J. (2016). Přínos informálního a neformálního vzdělávání pro technické vzdělávání žáků základní školy. Journal of Technology and Information Education, 8(2). Přejít k původnímu zdroji...
  6. Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Seville: European Commission. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies. Dostupné z: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf
  7. Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in europe.Seville: European Commission. Joint Research. Centre Institute for Prospective Technological Studies. Dostupné z: http://bit.ly/1pm1qya
  8. Franus, E. (2003). The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. Stockholm: Institut of Education Press.
  9. Gilster P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  10. Havelka, M. & Kropáč, J. (2017) Technologie, myšlení o technologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Chaudron, S. et al. (2015) Young children (0-8) and digital technology: A qualitative exploratory study across seven countries. JRC 93239/EUR 27052. Dostupné z: https://bit.ly/2veskYo
  12. Chráska, M. (2016) Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  13. Krušpán, I. (1985) Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In: Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta.
  14. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  15. Martin, A. (2008). Digital Literacy and the "Digital Society". In: C. Lankshear & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang.
  16. Neumajer, O. (2017). Být digitálně gramotný už neznamená jen ovládat počítač. Řízení školy, 14(3), 28-31.
  17. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  18. Růžičková, D. (2011). Rozvíjíme ICT gramotnost žáků. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP.
  19. Škára, I. (1993) Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  20. Škoda, J. & Doulík., P. (2009). Dětská pojetí" teoretická východiska a metodologické aspekty. In: Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido.
  21. Vaníček, J. & Černochová, M. (2015). Didaktika informatiky na startu. In: Stuchlíková, I., Janík, T. et al. (eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Munipress.