
DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0221
SEBEPODPORA ZAČÍNAJÍCÍCH UČITELŮ V RÁMCI PROJEKTU REFLEKTOVANÝCH PEDAGOGICKÝCH PRAXÍ
- Sylvie Tichotová
Tento příspěvek se zaměřuje na sebepodporu začínajících učitelů, studentů pedagogických oborů, kteří se zúčastnili projektu Učit (se) spolu (projekt reflektovaných praxí), který se zaměřoval na inovaci pedagogických praxí na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. V rámci tohoto projektu proběhl rozsáhlý kvalitativní výzkum na samotných studentech zapojených do projektu. Tento příspěvek je prezentací pouze jeho části zaměřené na zkušenosti a zážitek z těchto reflektovaných praxí pomocí analýzy vlivu jednotlivých poskytnutých opor na procesu sebepodpory jednotlivých studentů. Poskytnutými oporami byli fakultní učitel, didaktik, mentor a skupinové reflektivní semináře. Výzkumnou otázkou tedy bylo, zda a jak vnímají studenti jednotlivé poskytnuté opory i reflektované praxe jako celek, jako podpůrné či nikoliv. Výzkum probíhal ve třech kolech v průběhu ročního trvání projektu a byl veden formou polostrukturovaných rozhovorů. Ke kódování dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza. Výsledky výzkumu ukazují čtyři kategorie vnímané podpory ze strany fakultního učitele: náročný a nárokující, respektující a respektovaný, nenáročný a nereflektující, splynutí duší. U vnímané podpory ze strany mentorů byly identifikovány dvě kategorie: mentor jako průvodce a mentor jako psycholog a rodič v jednom. Sebezkušenostně vedený reflektivní seminář prošel stádii typickými pro formování skupiny. Na počátku sytil potřebu bezpečného sdílení ve velké skupině, ke konci pak potřebu diskuze nad konkrétními jevy z pedagogické praxe, mnohdy v menších skupinkách. U didaktiků došlo k zajímavému spontánnímu jevu – jejich roli převzal fakultní učitel a/nebo mentor.
Klíčová slova: sebepodpora, začínající učitel, reflektovaná pedagogická praxe, mentoring, fakultní učitel, didaktik, reflektivní seminář
stránky: 221-236, online: 2022
Reference
- Armstrong, S., Foster, R., Brown, T. & Davis, J. (2017). Humanistic sandtray therapy with children and adults. In: Leggett, E. & Boswell, J. (Eds.), Directive play therapy: theories and techniques(s. 217-253). Springer Publishing Company.
Přejít k původnímu zdroji...
- Březinová, M. (2015). Více praxe, méně filozofie: budoucí učitelé řekli, co chtějí. Mladá Fronta DNES. 5. června 2015. Dostupné z https://monitoring.anopress.cz/Artc?idfk=DCMF20150605010006&hash=ga0ihejqod〈=cz
- Brzybohatá, A. (2021). Maturanti nejčastěji chtějí být učiteli: univerzity hlásí rekordní zájem. iDnes. 26. června 2021. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zajemci-o-studium-vysoke-skoly-univerzity-statistika.A210616_092538_domaci_brzy
- Clarkson, P. (1989). Gestalt Counselling in Action. Sage.
- Coufalová, J., Hrkalová, J., Mainz, D., Novotná, V., Pasáčková, E., Rýdl, K., Šafránková, J., Škoda, J., Švec, M., Švec, J., Vaňková, J. & Vrátníková, Z. (2014). Metodika IPN KVALITA: Požadavky na učitelské studijní programy a obory. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- Cuthbertson, L. M., Robb, Y. A. & Blair, S. (2020). Theory and application in research principles and philosophical underpinning for a study utilising interpretative phenomenological analysis. Radiography, 26(2), 94-102. https://doi.org/10.1016/j.radi.2019.11.092
Přejít k původnímu zdroji...
- Denzin, N. K. (1989). The research act. Prentice Hall.
- Fojtů, M. (2017). Změna ve výuce učitelů: s dětmi už od začátku studia. Zprávy z MUNI. 14. října 2017. Dostupné z https://www.em.muni.cz/udalosti/9762-zmena-ve-vyuce-ucitelu-s-detmi-uz-od-zacatku-studia
- Fojtů, M. (2018). Změny na pedagogické fakultě ukazují cestu, jak zajistit lepší učitele. Zprávy z MUNI. 9. června 2018. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/udalosti/10644-zmeny-na-pedagogicke-fakulte-ukazuji-cestu-jak-zajistit-lepsi-ucitele
- Fojtů, M. (2019). Budoucí učitelé si v seminářích radí navzájem. Zprávy z MUNI. 21. července 2019. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/student/11892-budouci-ucitele-si-v-seminarich-radi-navzajem
- Frost, N. (2011). Qualitative research methods in psychology: combining core approaches. Open University Press.
- Hališka, J. (2013). Student učitelství a pedagogické praxe. In: Bochníček, Z. & Hališka, J. (eds.), Na pomoc pedagogické praxi (s. 11-16). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Přejít k původnímu zdroji...
- Hališka, J. & Kobíková, Z. (2013a). Pedagogická praxe pohledem absolventa studia učitelství. In: Bochníček, Z. & Hališka, J. (eds.), Na pomoc pedagogické praxi (s. 27-29). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Přejít k původnímu zdroji...
- Hališka, J. & Kobíková, Z. (2013b). Reflexe pedagogické praxe s využitím videozáznamů. In: Bochníček, Z. & Hališka, J. (eds.), Na pomoc pedagogické praxi (s. 17-24). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
- Juklová, K., Kaplanová, J. & Michek, S. (2019). Dynamika vzorců profesního učení u dvou skupin budoucích učitelů. Výroční konference ČAPV: Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie. Liberec, Česká republika.
- Juklová, K. & Vondroušová, J. (2020). Učit (se) spolu: dva roky zkušeností. Gaudeamus.
- Koťa, J. (2012). Traktát o vybraných problémech teorie a praxe v oblasti pedagogických věd. Pedagogická orientace, 22(3), 336-352. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-336
Přejít k původnímu zdroji...
- Kratochvílová, J. & Horká, H. (2016). Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí. Pedagogická orientace 26(2), 272-298. https://doi.org/10.5507/pdf.18.24453958
Přejít k původnímu zdroji...
- Lyons, E., Coyle, A. (2007). Analysing qualitative data in psychology. Sage.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mackewn, J. (2004). Gestalt psychoterapie. Portál.
- Malcová, P. (2010). Diagnostika pedagogické praxe očima studenta pedagogické fakulty. Diplomová práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Dostupné z https://theses.cz/id/ltesuq/Diagnostika_pedagogick_praxe_oima_studenta_pedagogick_fak.pdf
- Němečková, L. & Pavlasová, L. (2020). Pedagogická praxe studentů učitelství biologie z pohledu mentorských rozhovorů. Scientia in Educatione, 10(2), 20-43. https://doi.org/10.14712/18047106.1564
Přejít k původnímu zdroji...
- Oaklander, V. (1988). Windows to Our Children. The Gestalt Journal Press.
- Oaklander, V. (2007). Hidden Treasure: A Map to the Child ́s Inner Self. Karnac books.
- Otevřeno (2021). O nás. Dostupné z: https://otevreno.org/o-nas/
- PdF UHK. (2020). Pedagogická praxe studentů v akademickém roce 2020/2021 (2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ). Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/uredni-deska/ridici-akty/rozhodnuti-dekana/2020/27-2020-praxe-zs2-a-ssk.pdf?v20200626120004
- Perls, F. (1996). Gestalt terapie doslova. Votobia.
- Perls, F., Hefferline, R. & Goodman, P. (1994). Gestalt Therapy, Excitement and Growth in the Human Personality. Gestalt Journal Press.
- Prokop, D., Kunc, M. & Zavadilová, K. (2019). Evaluační zpráva: zpráva z hodnocení vzdělávacího programu Učitel naživo. https://www.ucitelnazivo.cz/files/1107-evaluacni-zprava-2018-2019.pdf
- Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita.
- Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752. https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, J. A., Flowers, P. & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: theory, method and research. Sage.
- Svatoš, T. (2013). Student na cestě k učitelství: inspirace z výzkumné praxe. Pedagogická orientace, 23(6), 786-809. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-6-786
Přejít k původnímu zdroji...
- Šujan, K. (2016). Pedagogická praxe je podle studentů nedostatečná. Ústecký deník. 19. května 2016. Dostupné z https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/pedagogicka-praxe-je-podle-studentu-nedostatecna-20160519.html
- Timm, N. & Garza, Y. (2017). Beyond the miniatures: using Gestalt theory in sandtray processing. Gestalt review, 21(1), 44-55. https://doi.org/10.5325/gestaltreview.21.1.0044
Přejít k původnímu zdroji...
- Učitel naživo (2021). Program Učitel naživo. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/o-programu
- Wheeler, G. (1991). Gestalt reconsidered: A New Approach to Contact and Resistence. Gardner Press.
- Willig, C. (2001). Introducing qualitative research in psychology: adventures in theory and methods. Open University Press.
- Yalom, I. & Leszcz, M. (2007). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál.Yardley, L. (2007). Dilemmas in qualitative health research. Psychology and Health, 15(2), 215-228. https://doi.org/10.1080/14780887.2018.1540648
Přejít k původnímu zdroji...
- Yontef, G. (1993). Awareness, dialogue & process. The Gestalt Journal Press.
- Záleská, K., Juhaňák, L., Trnková, K. & Šmahelová, M. (2019). Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická orientace, 29(2), 149-171. https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149
Přejít k původnímu zdroji...
- Zinker, J. (2004). Tvůrčí proces v Gestalt terapii. Era.