
DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0221
SEBEPODPORA ZAČÍNAJÍCÍCH UČITELŮ V RÁMCI PROJEKTU REFLEKTOVANÝCH PEDAGOGICKÝCH PRAXÍ
- Sylvie Tichotová
This article is focused on the concept of self-strenghtening in young teachers, students of pedagogical majors, who took part in the project “Learning (teaching) together” (reflected pedagogical practice), which was focused on the innovation of pedagogical practice at the Faculty of Education at University of Hradec Králové. An extensive qualitative research was held during the course of the project focusing on the students involved. This article aims only at that part of the research which looked at the experience of the reflected practice itself as well as at the perceived effectiveness of the individual support offered in the process of self-strenghtening. The offered support included faculty teacher, didactician, mentor, and group reflected sessions. The research question sought to understand if and how exactly the offered support and the reflected practice as a whole supports the process of self-strenghtening. The research was conducted in the form of semi-structured interviews that were done with the students in three rounds throughout the duration of the project. The results of the research show four categories of perceived support from faculty teachers: demanding teacher, respectful and respected teacher, unambitious and non-reflecting teacher, and union of souls. It terms of the perceived support form mentors, two categories emerged: mentor as a guide, and mentor as a psychotherapist and a parent in one. The reflected seminars went through typical group development stages. In the beginning they nurtured the students´ need of safe experience sharing, towards the end the students´ needs shifted towards discussing specific topics related to educational situations done often in smaller groups. The didacticians´ role was spontaneously taken over by faculty teacher and/or mentors.
Keywords: self-strenghtening, prospective teacher, reflected pedagogical practice, mentoring, faculty teacher, didactician, reflected seminar
pages: 221-236, online: 2022
References
- Armstrong, S., Foster, R., Brown, T. & Davis, J. (2017). Humanistic sandtray therapy with children and adults. In: Leggett, E. & Boswell, J. (Eds.), Directive play therapy: theories and techniques(s. 217-253). Springer Publishing Company.
Go to original source...
- Březinová, M. (2015). Více praxe, méně filozofie: budoucí učitelé řekli, co chtějí. Mladá Fronta DNES. 5. června 2015. Dostupné z https://monitoring.anopress.cz/Artc?idfk=DCMF20150605010006&hash=ga0ihejqod〈=cz
- Brzybohatá, A. (2021). Maturanti nejčastěji chtějí být učiteli: univerzity hlásí rekordní zájem. iDnes. 26. června 2021. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zajemci-o-studium-vysoke-skoly-univerzity-statistika.A210616_092538_domaci_brzy
- Clarkson, P. (1989). Gestalt Counselling in Action. Sage.
- Coufalová, J., Hrkalová, J., Mainz, D., Novotná, V., Pasáčková, E., Rýdl, K., Šafránková, J., Škoda, J., Švec, M., Švec, J., Vaňková, J. & Vrátníková, Z. (2014). Metodika IPN KVALITA: Požadavky na učitelské studijní programy a obory. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- Cuthbertson, L. M., Robb, Y. A. & Blair, S. (2020). Theory and application in research principles and philosophical underpinning for a study utilising interpretative phenomenological analysis. Radiography, 26(2), 94-102. https://doi.org/10.1016/j.radi.2019.11.092
Go to original source...
- Denzin, N. K. (1989). The research act. Prentice Hall.
- Fojtů, M. (2017). Změna ve výuce učitelů: s dětmi už od začátku studia. Zprávy z MUNI. 14. října 2017. Dostupné z https://www.em.muni.cz/udalosti/9762-zmena-ve-vyuce-ucitelu-s-detmi-uz-od-zacatku-studia
- Fojtů, M. (2018). Změny na pedagogické fakultě ukazují cestu, jak zajistit lepší učitele. Zprávy z MUNI. 9. června 2018. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/udalosti/10644-zmeny-na-pedagogicke-fakulte-ukazuji-cestu-jak-zajistit-lepsi-ucitele
- Fojtů, M. (2019). Budoucí učitelé si v seminářích radí navzájem. Zprávy z MUNI. 21. července 2019. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/student/11892-budouci-ucitele-si-v-seminarich-radi-navzajem
- Frost, N. (2011). Qualitative research methods in psychology: combining core approaches. Open University Press.
- Hališka, J. (2013). Student učitelství a pedagogické praxe. In: Bochníček, Z. & Hališka, J. (eds.), Na pomoc pedagogické praxi (s. 11-16). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Go to original source...
- Hališka, J. & Kobíková, Z. (2013a). Pedagogická praxe pohledem absolventa studia učitelství. In: Bochníček, Z. & Hališka, J. (eds.), Na pomoc pedagogické praxi (s. 27-29). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Go to original source...
- Hališka, J. & Kobíková, Z. (2013b). Reflexe pedagogické praxe s využitím videozáznamů. In: Bochníček, Z. & Hališka, J. (eds.), Na pomoc pedagogické praxi (s. 17-24). Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Go to original source...
- Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
- Juklová, K., Kaplanová, J. & Michek, S. (2019). Dynamika vzorců profesního učení u dvou skupin budoucích učitelů. Výroční konference ČAPV: Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie. Liberec, Česká republika.
- Juklová, K. & Vondroušová, J. (2020). Učit (se) spolu: dva roky zkušeností. Gaudeamus.
- Koťa, J. (2012). Traktát o vybraných problémech teorie a praxe v oblasti pedagogických věd. Pedagogická orientace, 22(3), 336-352. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-336
Go to original source...
- Kratochvílová, J. & Horká, H. (2016). Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí. Pedagogická orientace 26(2), 272-298. https://doi.org/10.5507/pdf.18.24453958
Go to original source...
- Lyons, E., Coyle, A. (2007). Analysing qualitative data in psychology. Sage.
Go to original source...
- Mackewn, J. (2004). Gestalt psychoterapie. Portál.
- Malcová, P. (2010). Diagnostika pedagogické praxe očima studenta pedagogické fakulty. Diplomová práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Dostupné z https://theses.cz/id/ltesuq/Diagnostika_pedagogick_praxe_oima_studenta_pedagogick_fak.pdf
- Němečková, L. & Pavlasová, L. (2020). Pedagogická praxe studentů učitelství biologie z pohledu mentorských rozhovorů. Scientia in Educatione, 10(2), 20-43. https://doi.org/10.14712/18047106.1564
Go to original source...
- Oaklander, V. (1988). Windows to Our Children. The Gestalt Journal Press.
- Oaklander, V. (2007). Hidden Treasure: A Map to the Child ́s Inner Self. Karnac books.
- Otevřeno (2021). O nás. Dostupné z: https://otevreno.org/o-nas/
- PdF UHK. (2020). Pedagogická praxe studentů v akademickém roce 2020/2021 (2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ). Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/uredni-deska/ridici-akty/rozhodnuti-dekana/2020/27-2020-praxe-zs2-a-ssk.pdf?v20200626120004
- Perls, F. (1996). Gestalt terapie doslova. Votobia.
- Perls, F., Hefferline, R. & Goodman, P. (1994). Gestalt Therapy, Excitement and Growth in the Human Personality. Gestalt Journal Press.
- Prokop, D., Kunc, M. & Zavadilová, K. (2019). Evaluační zpráva: zpráva z hodnocení vzdělávacího programu Učitel naživo. https://www.ucitelnazivo.cz/files/1107-evaluacni-zprava-2018-2019.pdf
- Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita.
- Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752. https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149
Go to original source...
- Smith, J. A., Flowers, P. & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: theory, method and research. Sage.
- Svatoš, T. (2013). Student na cestě k učitelství: inspirace z výzkumné praxe. Pedagogická orientace, 23(6), 786-809. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-6-786
Go to original source...
- Šujan, K. (2016). Pedagogická praxe je podle studentů nedostatečná. Ústecký deník. 19. května 2016. Dostupné z https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/pedagogicka-praxe-je-podle-studentu-nedostatecna-20160519.html
- Timm, N. & Garza, Y. (2017). Beyond the miniatures: using Gestalt theory in sandtray processing. Gestalt review, 21(1), 44-55. https://doi.org/10.5325/gestaltreview.21.1.0044
Go to original source...
- Učitel naživo (2021). Program Učitel naživo. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/o-programu
- Wheeler, G. (1991). Gestalt reconsidered: A New Approach to Contact and Resistence. Gardner Press.
- Willig, C. (2001). Introducing qualitative research in psychology: adventures in theory and methods. Open University Press.
- Yalom, I. & Leszcz, M. (2007). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál.Yardley, L. (2007). Dilemmas in qualitative health research. Psychology and Health, 15(2), 215-228. https://doi.org/10.1080/14780887.2018.1540648
Go to original source...
- Yontef, G. (1993). Awareness, dialogue & process. The Gestalt Journal Press.
- Záleská, K., Juhaňák, L., Trnková, K. & Šmahelová, M. (2019). Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická orientace, 29(2), 149-171. https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149
Go to original source...
- Zinker, J. (2004). Tvůrčí proces v Gestalt terapii. Era.