DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0245

VÝUKOVÁ OPORA PRO PŘEDMĚT DATABÁZOVÉ SYSTÉMY ZPRACOVANÁ METODOU MICROLEARNING

Pavel Turčínek, Cyril Klimeš, Radim Farana

Příspěvek prezentuje základní principy tvorby učebních textů vytvořených metodou microlearning, která je uzpůsobena současným elektronickým zařízením a osobním komunikátorům. Příklady různých typů mikroúloh, kterých jsou pro jeden předmět použity řádově stovky, vychází z vytvořeného učebního textu pro oblast databázových systémů. Vytvořený učební text byl využit ve výuce na řešitelském pracovišti a příspěvek prezentuje první dosažené výsledky a výsledky jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu uskutečněného mezi studenty předmětu. Kvalita a využitelnost vytvořeného učebního textu byly prokázány, ale ukázalo se, že zatím není vhodné používat učební texty vytvořené technologií microlearningu jako jedinou učební oporu pro studenty.

Klíčová slova: microlearning, učební text, databázové systémy

stránky: 245-254, online: 2022



Reference

  1. Beaudin, J. S., Intille, S. S., Munguia Tapia, E., Rockinson, R. & Morris, M. E. (2007). Context-Sensitive Microlearning of Foreign Language Vocabulary on a Mobile Device. In: Schiele, B. et al. (ed.) Ambient Intelligence. AmI 2007. Lecture Notes in Computer Science, vol 4794. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-76652-0_4 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Edge, D., Searle, E., Chiu, K., Zhao, J. & Landay, J. A. (2011). MicroMandarin. In: Proceedings of the 2011 annual conference on Human factors in computing systems - CHI '11(s. 3169). New York, New York, USA: ACM Press. https://doi.org/10.1145/1978942.1979413 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Gabrielli S., Kimani S. & Catarci T. (2006) The design of microlearning experiences: A research agenda (on microlearning). In: Hug, T., Lindner, M. & Bruck, P. A. (Ed.), Microlearning: emerging concepts, practices and technologies after e-learning, Proceedings of microlearning. Proceedings of Microlearning Conference 2005: Learning & Working in New Media (s. 45-53), Innsbruck, Austria: Innsbruck University Press.
  4. Giurgiu, L. (2017). Microlearning an evolving elearning trend. Scientific Bulletin, 22(1), 18-23. https://doi.org/10.1515/bsaft-2017-0003 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Kazimovich, Z. M. (2012). Learning MATLAB and MuPAD using microlearning. In 9th International Conference on Electronics Computer and Computation (ICECCO 2012), Ankara, TURKEY, NOV 01-03, 2012.
  6. Kostolányová, K. (2012). Teorie adaptivního e-learningu. Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě.
  7. Skalka J., et al. (2021). Conceptual Framework for Programming Skills Development Based on Microlearning and Automated Source Code Evaluation in Virtual Learning Environment. Sustainability, 13, 3293. https://doi.org/10.3390/su13063293 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Turčínek, P. (2018). Databázové systémy a návrh databází. Brno: Mendelova univerzita v Brně. Dostupné z: https://emendelu.publi.cz/book/526-databazove-systemy-a-navrh-databazi
  9. Webová stránka projektu Work-based Learning in Future IT Professionals (Grant. no. 2018-1-SK01-KA203-046382), https://www.fitped.eu
  10. Zhamanov, A. & Zhamapor, M. (2013). Computer Networks teaching by microlearning principles. In: International Conference on Science and Engineering in Mathematics, Chemistry and Physics (ScieTech). Jakarta, INDONESIA, JAN 24-25, 2013. Přejít k původnímu zdroji...