DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0281

DIGITÁLNÍ KOMPETENCE ŽÁKŮ V SOUVISLOSTI S COVID-19

Helena Zelníčková, David Vorel, Peter Marinič

Digitální kompetence nabývají na významu jednak v souvislosti se změnami nastíněnými v Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030 (Strategie 2030+), ale i v souvislosti s praktickými dopady omezení zavedenými v souvislosti s probíhající pandemii COVID-19, která od roku 2020 ovlivňuje podobu vzdělávacího procesu i vzdělávacího obsahu. Postupem času máme k dispozici již vícero zjištění o dopadech těchto opatření na vzdělávací proces (Pavlas et al., 2021; Boudová et al., 2021), které naznačují, že v České republice existuje přibližně 50 000 žáků, kteří se nezapojili do distanční výuky. Bylo by velice zajímavé identifikovat, jaké dopady měla distanční výuka na digitální kompetence žáků a učitelů, a to i těch, kteří se do distanční výuky nezapojili. Podle výzkumu provedeného před pandemii (Štípek, Rambousek, & Vaňková, 2015) neměla pětina učitelů základních škol dostatečné digitální kompetence. Proto, abychom byli schopni takový průzkum uskutečnit, je potřeba zvolit vhodný nástroj pro měření digitálních kompetencí. Již přístup k samotným modelům digitálních kompetencí se liší (Černý, 2020). V rámci Evropské Unie je Evropskou Komisí preferovaný Digital Competence Framework, který má i svou modifikaci pro uplatnění mezi žáky základních a středních škol (Guiter, Romeu & Baztán, 2019).

Klíčová slova: kompetence, výzkumný nástroj, vzdělávací proces, vzdělávací kompetence, žák

stránky: 281-286



Reference

  1. Boudová, S., Vokounová, Š., Basl, J., Zatloukal, T. & Andrys. O. (2021). Podmínky pro distanční výuku českých žáků v mezinárodním srovnávání: Sekundární analýza. Česká školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Podminky-pro-distancni-vyuku-ce
  2. Černý, M. (2020). Modely digitálních kompetencí. Journal of Technology and Information Education, 13(3). https://doi.org/10.5507/jtie.2020.019. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DigiDoupě. (2021). O DigiDoupěti. Dostupné z: https://www.digidoupe.upol.cz/index.php/o-digidoupeti
  4. Guitert, M., Romeu, T. & Baztán, P. (2019). The digital competence framework for primary and secondary schools in Europe. European Journal of Education, 56(4). https://doi.org/10.1111/ejed.12430. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Kopecký, K., Szotkowski, R., Kubala, L., Krejčí, V. & Havelka, M. (2021). Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Přejít k původnímu zdroji...
  6. MŠMT. (2021). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030.
  7. Neumajer, O. (2020). Platformy a systémy pro školní komunikaci a spolupráci. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/vyber/okoli/clanek/c/Z/22586/PLATFORMY-A-SYSTEMY-PRO-SKOLNI-KOMUNIKACI-A-SPOLUPRACI.html/.
  8. Pavlas, T., Zatloukal, T., Andrys, O., Pražáková, D. & Šlajchová, L. (2020). Tematická zpráva - zkušenosti žáků a učitelů ZŠ s distanční výukou ve 2. pololetí 2019/2020. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/2020/TZ_Zkusenosti_zaku_ucitelu_ZS_distancni_vyuka_2_pol/html5/index.html?&locale=CSY&pn=11.
  9. Redecker, C. (2018). Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21855/EVROPSKY-RAMEC-DIGITALNICH-KOMPETENCI-PEDAGOGU-DIGCOMPEDU.html.
  10. Šmahel, D. et al. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. Dostupné z: https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/assets/documents/research/eu-kids-online/reports/EU-Kids-Online-2020-March2020.pdf.
  11. Štípek, J., Rambousek, V. & Vaňková, P. (2015). Vybrané výsledky výzkumu rozvoje digitálních kompetencí žáků na ZŠ. Pedagogika, 65(3). 259-273.
  12. Vaněčková, M. (2020). Digitální kompetence. Dostupné z: http://www.nuv.cz/p-kap/rozvoj-ict-kompetenci.
  13. Zelníčková, H., Vorel, D. & Marinič, P. (2021). Využití Microsoft 365 technologií při výuce ekonomických předmětů na střední odborné škole. In: Klement, M. et al. (ed.), Trendy ve vzdělávání (s. 45). Dostupné z: https://doi.org/10.5507/pdf.21.24459240 Přejít k původnímu zdroji...