DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

ISBN online: 978-80-7509-914-3 | DOI: 10.11118/978-80-7509-914-3

Dům, kde se zpívá

Rehabilitace drogově závislých tradiční domorodou medicínou peruánské Amazonie

Miroslav Horák

Tato knižní publikace objasňuje, jakým způsobem se léčí drogová závislost v centru Takiwasi (Tapoto, Perú). Zde jsou již po více než dvacet let při rehabilitaci toxikomanů používány rostlinné medikamenty v rámci programu, který kombinuje tradiční domorodou medicínu Amazonie s psychoterapií. Model Takiwasi není postaven ani na totální abstinenci, ani na substituci. Jeho klíčovou složkou je rituální užívání ayahuasky, psychoaktivní látky vyvolávající změněné stavy vědomí. Autor v knize ověřuje, zda lze drogovou závislost touto substancí léčit, a zodpovídá na otázku, nakolik je to efektivní.

Klíčová slova: ayahuasca, tradiční domorodá medicína, drogová závislost

1. vydání, online: 2023, vydavatel: Mendelova univerzita v Brně



Reference

  1. ALMENDRO, M. 2008. Chamanismo. La vía de la mente nativa. Barcelona: Editorial Kairós.
  2. BAŠTECKÁ, B. et Goldman, P. 2001. Základy klinické psychologie. Praha: Portál.
  3. BELTRÁN GALLEGO, O. 2007. Yage, cognition and executive functions. In: Ronderos Valderrama, J. (ed.) Revista Cultura y droga, roč. 12, č. 14., str. 13-27.
  4. BIBLE 2009. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost. URL: http://www.biblenet.cz/ [01-03-2010]
  5. BOWE, G. 1988. Psiquis y cuerpo en el Ayahuasca. In: Anales de II Congreso Internacional de Medicinas Tradicionales, 26. - 29. 6. Peru: Lima.
  6. BUSTOS, S. 2008. The healing power of the icaros: a phenomenological study of ayahuasca experiences. California: Faculty of the California Institute of Integral Studies.
  7. CALLAWAY, J. C. 1994. Some Chemistry and Pharmacology of Ayahuasca. In: Fericgla, J. M. (ed.). ACTAS. II Congreso Internacional para el Estudio de los Estados Modificados de la Consciencia. España: Lleida.
  8. CÁRDENAS, M. M. Á. 2009. Madre ayahuasca (II). Terapia contra las drogas. Entrevista con Jacques Mabit. In: El Comercio, 15. 1. URL: http://goo.gl/R5Qg2 [15-11-2009]
  9. CARRILLO AEDO, F. N. 2009. Contribución de los estados modificados de conciencia facilitados por la experiencia con Ayahuasca en la rehabilitación de drogodependientes de la Comunidad Terapéutica Takiwasi. Santiago: Universidad de Chile. Diplomová práce.
  10. CONTRERAS ROMERO, A. T. 2001. Visiones sobre el Temazcal mesoamericano: Un elemento cultural polifacético. In: Ciencia Ergo Sum, roč. 8, č. 2. México: Universidad Autónoma del Estado de México, str. 133-144. URL: http://goo.gl/zVV1N [12-06-2013]
  11. DE POLAVIEJA, L. G. 2000. El Ojo Verde. Cosmovisiones Amazónicas. Peru: AIDESEP.
  12. DE RIOS, M. D. 1972. Visionary vine: psychedelic healing in the Peruvian Amazon. San Francisco, CA: Chandler Pub., Co.
  13. DE RIOS, M. D. 1990. Hallucinogens. Cross-cultural perspectives. Bridport: Prism Press.
  14. DE RIOS, M. D. ET RUMRRILL, R. 2008. A hallucinogenic tea, laced with controversy: ayahuasca in me Amaron and the United States. Westport: Praeger Publishers. Přejít k původnímu zdroji...
  15. DOMENECH, S. 1996. Ayllu Tinkuy: Comunidad encuentro. In: Revista Takiwasi, roč. 2., č. 4. Tarapoto: Takiwasi, str. 17-27.
  16. ELIADE, M. 1997. Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Praha: Argo.
  17. FIŠEROVÁ, M. 2003. Neurobiologie závislostí. In: Kalina, K. (ed.) 2003. Drogy a drogové závislosti I. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky.
  18. FURST, P. T. 1980. Los Alucinógenos y la cultura. México: Fondo de Cultura Económica.
  19. GIOVE, R. 1992. Madre Ayahuasca. In: Revista Takiwasi, roč. 1., č. 1. Tarapoto: Takiwasi, str. 7-10.
  20. GIOVE, R. 1993. Acerca del "icaro" o canto shamanico. In: Revista Takiwasi, roč. 1, č. 2. Tarapoto: Takiwasi, str. 7-27.
  21. GIOVE, R. 1995. Tai Tai Timbira. In: Revista Takiwasi, roč. 2, č. 3. Tarapoto: Takiwasi, str. 107-109.
  22. GIOVE, R. 1996. Medicina tradicional amazónica en el tratamiento del abuso de drogas. Experiencia de dos años y medio (92-94). Lima: CEDRO.
  23. GIOVE, R. 1996. Materia el ikaro de la "M". In: Revista Takiwasi, roč. 2, č. 4. Tarapoto: Takiwasi, str. 7-15.
  24. GIOVE, R. 1997. Descubriendo la cuadratura del círculo, el Ikaro de la "A". In: Revista Takiwasi, roč. 3, č. 5. Tarapoto: Takiwasi, str. 7-21.
  25. GIOVE, R. 2002. La Liana de los muertos al rescate de la vida. Tarapoto: Takiwasi.
  26. GROF, S. 1992. Addicción, espiritualidad y la ciencia occidental. In: Revista Takiwasi, roč. 1, č. 1. Tarapoto: Takiwasi, str. 71-85.
  27. GRÜN, A. 2005. La Unción de los enfermos. Consuelo y termura. Buenos Aires: San Pablo.
  28. GUY, W. 1976. ECDEU Assessment Manual for Psychopharmacology (Revised). Rockville, MD: US Department of Health, Education, and Welfare; Public Health Service; Alcohol, Drug Abuse, and Mental Health Administration; National Institute of Mental Health, Psychopharmacology Research Branch.
  29. HILL, M. D. 2001. New Age in the Andes: Mystical tourism and Cultural Politics in Cusco, Peru. Emory University: Institute of Liberal Arts.
  30. HOFMANN, A. ET SCHULTES, R. 2000. Plantas de los Dioses. Las fuerzas mágicas de las plantas alucinógenas. México: Fondo de Cultura Económica.
  31. HÖSCHL, C. 1999. Teorie deprese. Proč antidepresiva nemění náladu zdravých lidí. In: Vesmír 78, 607, č. 11, str. 607-611. URL: http://goo.gl/QMhn6 [17-02-2010]
  32. HÖSCHL, C. 2005. Neurotrofní účinky antidepresiv. In: Farmakoterapie, č. 1, str. 223-233. URL: http://goo.gl/Yo8m2 [19-02-2010]
  33. KAVALÍROVÁ, J. 2006. Pojetí duchů v peruánském šamanismu. UK FHS: Katedra obecné antropologie. Bakalářská práce.
  34. KAVENSKÁ, V. 2008. Možnosti využití halucinogenu ayahuasky při léčbě závislostí. In: Adiktologie. Odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí, č. 1 (duben), str. 33-40.
  35. KAVENSKÁ, V. 2009. Smysl života v kontextu závislosti na alkoholu. In: E-psychologie, roč. 3, č. 1, str. 1-11. URL: http://goo.gl/aYvpJ [02-03-2010]
  36. KOOYMAN, M., DE LEON, G. ET NEVŠÍMAL, P. 2004. Terapeutická komunita pro drogově závislé I. Vznik a vývoj. Praha: Středočeský kraj.
  37. KUDRLE, S. 2003. Bio-psycho-sociálně-spirituální model závislosti jako východisko k primární, sekundární a terciální prevenci. In: Kalina, K. (ed.) 2003. Drogy a drogové závislosti I. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky.
  38. LEÓN, B. 2006. Theaceae endémicas del Perú. In: Revista Peruana de Biología. Número especial, č. 13(2), str. 650 - 651. URL: http://goo.gl/BeCzL [16-02-2010] Přejít k původnímu zdroji...
  39. LÉVI-STRAUSS, C. 1963. The Effectiveness of Symbols. In: Structural Anthropology, č. 1. New York: Basic.
  40. LIEBMAN, M. 2005. Art Therapy for Groups. A Handbook of Themes and Excercises. New York: Taylor & Francis e-Library.
  41. LUNA, L. E. ET AMARINGO, P. 1984. Ayahuasca Visions. The Religious Iconography of a Peruvian Shaman. Berkeley: North Atlantic Books.
  42. LUNA, L. E. 1984. The concept of plants as teachers among four Mestizo shamans of Iquitos, Northeastern Peru. In: Journal of Ethnopharmacology, č. 11(2), str. 135-156. Přejít k původnímu zdroji...
  43. LUNA, L. E. 2002. Vegetalismo: Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie. Praha: DharmaGaia.
  44. MABIT, J. 1997. Marihuana: ángel o demonio? In: Revista Takiwasi, roč. 3, č. 5. Tarapoto: Takiwasi, str. 63-77.
  45. MABIT, J. 1999. Ir y volver: El ritual como puerta entre los mundos ejemplos en el shamanismo amazónico. In: Amazonía Peruana, svazek XIII, č. 26, str. 143-155. Přejít k původnímu zdroji...
  46. MABIT, J. 2001. La sesión de Ayahuasca en Takiwasi: Conceptos, consejos y recomendaciones. Tarapoto: Takiwasi.
  47. MABIT, J. 2002. Producción visionaria de la ayahuasca en el contexto curanderil de la Alta-Amazonia Peruana. In: Labate, C. B. et Araújo, S. W. O uso ritual da Ayahuasca. Sao Paulo: Mercado de Letras.
  48. MABIT, J. ET SIEBER, C. 2006. The evolution of pilot program utilizing ayahuasca in the treatment of drug adiction. In: Shaman's Drum Journal, č. 73. Oregon: Williams, str. 23-31.
  49. MACK, N. ET AL. 2005. Qualitative Research Methods: A Data Collector's Field Guide. North Carolina: Family Health International.
  50. MCKENNA, D. J. ET AL. 1986. Ingredientes biodinamicos en las plantas que se mezclan al Ayahuasca. Una Farmacopoea tradicional no investigada. In: Quintanilla, O. A. (ed.) América indígena. Mexico: Instituto indigenista interamericano, str. 73-99.
  51. MERCANTE, M. S. 2006. Images of Healing: Spontaneous Mental Imagery and Healing Process of the Barquinha, A Brazilian Ayahuasca Religious System. San Francisco: Faculty of Saybrook Graduate School and Research Center.
  52. MERTEN, K. 1995. Inhaltsanalyse: Einführung in Theorie, Methode und Praxis, 2. Verbesserte Auflage. Opladen: Westdeutscher Verlag.
  53. MILLER, W. R. ET ROLLNICK, S. 1991. Motivational Interviewing. New York: Guilford Press.
  54. NARANJO, C. 1967. Psychotropic properties of the harmala alkaloids. In: Efron, D. (ed.) Ethnopharmacologic Search for Psychoactive Drugs. Washington, D. C.: U. S. Government Printing Office, str. 385-91.
  55. NARANJO, C. 1973. The Healing Journey. New Approaches to Consciousness. Toronto: Random House, Inc.
  56. NARANJO, P. 1986. El Ayahuasca en la arquelogía ecuatoriana. In: Quintanilla, O. A. (ed.) América indígena. Mexico: Instituto indigenista interamericano, str. 115-127.
  57. NARBY, J. ET HUXLEY, F. 2001. Shamans through time. 500 years of knowledge. New York: Penguin Group Inc.
  58. NARBY, J. 2006. Kosmický had. Praha: Rybka Publishers.
  59. NEŠPOR, K. ET CSÉMY, L. 2006. Spiritualita u návykových nemocí. In: Zdravotnické noviny, 27-28, str. 16-17.
  60. OCHOA ABAURRE, J. C. 2002. Mito y chamanismo: El mito de la tierra sin mal en los Tupí-Cocama de la Amazonía Peruana. Universidad de Barcelona: Facultad de filosofía. Dizertační práce.
  61. OKRUHLICA, Ľ. 2009. Mýtus o tom, že závislosť je vždy chronickým ochorením. In: Adiktologie (9) Suppl., str. 10-15.
  62. OTT, J. 1994. Ayahuasca Analogues. Kennewick: Natural Products.
  63. PALACIOS VACCARO, J. W. 2006. Plantas Medicinales Nativas del Perú. Lima: Imprenta alc.
  64. PRESCOTT, W. H. 1980. Dějiny dobytí Peru. Praha: Panorama.
  65. PTÁČEK, R. 2006. Obecně psychologické a osobnostní souvislosti disociace. Brno: FSS MU.
  66. RADIMECKÝ, J. 2009. Heroin - zázračný lék, jenž se (ne)změnil v jed, aneb některé oblíbené mýty a stereotypy o heroinu a jeho uživatelích. In: Adiktologie (9)Suppl., str. 26-35.
  67. RAMÍREZ RAMÍREZ, R. ET AL. 2007. Perfil sociodemogáfico del Perú. Lima: Dirección Técnica de Demografía y Estudios Sociales y Centro de Investigación y Desarrollo del Instituto Nacional de Estadística e Informática. URL: http://goo.gl/XerfL [25-02-2010]
  68. RIBA, J. 2003. Human pharmacology of Ayahuasca. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona.
  69. ROMERO, F. C. 1993. Resultados lingüísticos del contacto quechua y español. Trujillo: Editorial Liberad E. I. R. L.
  70. RUDGLEY, R. 2000. The Encyclopedia of Psychoactive Substances. New York: St. Martin's Press.
  71. SHANNON, B. 2002. The Antipodes of the mind. Charting the phenomenology of the Ayahuasca experience. Oxford: University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  72. SHANNON, B. 2003. Three Stories Concerning Synaesthesia. A commentary on Ramachandran and Hubbard. In: Journal of Consciousness Studies, roč. 10, č. 3, str. 69-74.
  73. SHARON, D. ET BUSSMAN, R. W. 2007. Plantas de los cuatro vientos. Las Plantas mágicas y medicinales del Perú. Trujillo: Graficart.
  74. SCHEPER-HUGHES, N. 1994. Embodied Knowledge: Thinking with the Body in Critical Medical Anthropology. In: Rob Borofsky (ed.) Assessing Cultural Anthropology. New York: McGraw-Hill, str. 229-42.
  75. SCHULTES, R. E. 1986. El desarrollo histórico de la identificación de las malpigiáceas empleadas como alucinógeno. In: Quintanilla, O. A. (ed.) América indígena. Mexico: Instituto indigenista interamericano, str. 9-49.
  76. SCHULTES, R. E. ET HOFMANN, A. 2000. Rostliny bohů. Praha: Volvox Globator.
  77. SIEBER, C. L. 2003. Enseñanzas y Mareaciones: Exploring Intercultural Health Through Experience and Interaction with Healers and Plant Teachers in San Martín, Peru. University of Victoria: Department of Anthropology. Diplomová práce.
  78. STRASSMAN, R. 2001. DMT: The Spirit Molecule. Rochester: Park Street Press.
  79. ŠAFR, J. ET AL. 2008. Sociální koheze. Teorie, koncepty a analytická východiska. In: Sociologický časopis/Czech Sociological Review, roč. 44, č. 2, str. 247-269. Přejít k původnímu zdroji...
  80. ŠKRABÁKOVÁ, L. 2002. Kmen Shipibo z povodí Ucayali, Peru - Animistická víra a šamanismus. Praha: FHS UK. Bakalářská práce.
  81. TORRES, J. 2009. Purgahuasca: Aportaciones de la Cultura Awajun al Tratamiento de las Adicciones. In: Congreso Internacional "Medicina Tradicional y Salud Mental", 7. - 10. 6. Tarapoto: Takiwasi.
  82. TORRES, W. 2007. Huairasacha. In: Ronderos Valderrama, J. (ed.) Revista Cultura y droga, roč. 12, č. 14., str. 27-35.
  83. TOUSIGNANT, M. 1979. El Rol de las emociones dentro de las concepciones que tienen los indios de América sobre las enfermedades. In: XVIII Congreso de la Sociedad Interamericana de Psicología, 1. - 7. 7. Perú: Lima.
  84. TUPPER, K. W. 2008. The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? In: International Journal of Drug Policy, roč. 19, č. 4, str. 297-303. URL: http://goo.gl/my6Yu [28-02-2010] Přejít k původnímu zdroji...
  85. VAN GENNEP, A. 1997. Přechodové rituály (systematické studium rituálů). Praha: Lidové noviny.
  86. WILCOX, J. P. 2009. Ayahuasca. The Visionary & Healing Powers of The Vine of The Soul. Rochester: Park Street Press.
  87. ZÁBRANSKÝ, T. 2003. Drogová epidemiologie. Olomouc: UP.
  88. ZULUAGA, G. R. 1997. El Chamanismo y los sistemas médicos indígenas de la Amazonía. In: Revista Takiwasi, roč. 3, č. 5. Tarapoto: Takiwasi, str. 115-135.