DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-904-4-0340

THE UNFINISHED HITLER’S MOTORWAY – A HERITAGE IN THE CONTEMPORARY LANDSCAPE

Ivo Dostál, Marek Havlíček, Hana Skokanová

Nedokončená exteritoriální dálnice A88 Breslau - Wien, známá také jako Hitlerova dálnice, byla strategickou stavbou Německé říše spojující hlavní centra přes území Československa (později Protektorátu Čechy a Morava). Na území dnešní České republiky byly práce na dálnici A88 zahájeny v dubnu 1939 a zastaveny v dubnu 1942, přičemž se stavělo celkem 83 km dálnice z celkových 320 km. Jako modelové území byl vybrán severní úsek stavby A88 od nejsevernějšího bodu u obce Městečko Trnávka po křižovatku se silnicí I/43 jihozápadně od Svitávky v délce 29 km (z celkových 83 km ve výstavbě). Jako hmotné pozůstatky nedokončené dálnice alespoň minimálního významu bylo podle metodiky hodnocení kulturního dědictví identifikováno celkem 19 zájmových bodů. Většina bodů zájmu je dobře přístupná po zpevněných komunikacích (63 %), 5 bodů zájmu (26 %) se nachází na značené turistické trase a 7 bodů zájmu (37 %) na značené cyklotrase. Pouze jedna lokalita, hřbitov sovětských válečných zajatců, je připomínkována a označena informačními materiály. Převažující kategorií využití půdy v modelovém území je les (66,6 %), dalšími kategoriemi s vysokým podílem jsou keře, křoviny (14,7 %) a trvalé travní porosty (7,7 %). Všechny tyto kategorie využití půdy mají vysoký potenciál pro zlepšení funkcí krajiny prostřednictvím zelené infrastruktury. V kategorii nepropustných povrchů se nacházejí komunikace s asfaltovým povrchem, polopropustné komunikace a nezpevněné komunikace, které procházejí tělesem dálnice a propojují okolní pozemky nebo vedou přímo v ose dálničního úseku. Pro zlepšení krajinných funkcí v zemědělské krajině jsou k dispozici také vodní plochy. V zářezech na několika úsecích byly vytvořeny mokřady a menší vodní plochy, které mají potenciál podporovat některé specializované druhy živočichů (obojživelníky, ptáky, hmyz), a to i přesto, že některé lokality mokřadů a vodních ploch jsou zasaženy nelegálním ukládáním odpadu, jak bylo potvrzeno během terénního šetření. V ose A88 je dlouhodobě plánována výstavba rychlostní komunikace z Brna na sever, která v maximální možné míře využívá nedokončenou A88. Potenciál pro ochranu přírody a krajiny mají proto pouze ty úseky, kde rychlostní silnice již nebude sledovat původní trasu z let 1939-1942. Tyto úseky tak mohou sloužit jako zelená infrastruktura pro krajinu. Polopřírodní úseky mají také potenciál pro místní rekreaci, například pro procházky pro obyvatele, a pro zlepšení prostupnosti krajiny.

Klíčová slova: motorway, history, landscape, green infrastructure, recreation

stránky: 340-345, Publikováno: 2023, online: 2023



Reference

  1. Denner, M. (2017). Das Naturdenkmal "Stillgelegte Bahntrasse zwischen Kleinhadersdorf und Enzersdorf/Staatz" (Weinviertel, Niederösterreich). Biodiversität und Naturschutz in Ostösterreich - BCBEA, 3(1), 3-13.
  2. Dylewski, L., Tobolka, M., Maćkowiak, L., Białas, J.T., Banaszak-Cibicka, W. (2022). Unused railway lines for conservation of pollinators in the intensively managed agricultural landscape. Journal of Environmental Management, 304: 114186. DOI: 10.1016/j.jenvman.2021.114186 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Hall, D. (2005). Transport tourism - Travelling through heritage and contemporary recreation. In: Novelli, M. Niche tourism: Contemporary issues, trends and cases. Amsterdam: Elsevier, pp. 89-99. ISBN 075066133X Přejít k původnímu zdroji...
  4. Janda, T., Lídl, V. (2008). Německá průchozí dálnice I. díl - Severní úsek. Praha: Ředitelství silnic a dálnic ČR, 58 pp. [in Czech].
  5. Matěj, M., Ryšková, M. (2018). Metodika hodnocení a ochrany památkové péče z pohledu památkové péče. Ostrava: NPÚ, MCPD, 200 s. [in Czech].
  6. Sedlák, M. (2019). Relikty dálnice VÍDEŇ - VRATISLAV [online]. Available at: https://arcg.is/nvTzn [Accessed: 2023-02-10].
  7. Skládaná, P., Skládaný, P., Tučka, P., Bidovský, M., Sulíková, B. (2016). Trespassing Railway Property - Typology of Risk Localities. Transportation Research Procedia, 14, 2091-2100. DOI: 10.1016/j.trpro.2016.05.224 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Skokanová, H., González, I. L., Slach, T. (2020). Mapping green infrastructure elements based on available data, a case study of the Czech republic. Journal of Landscape Ecology, 13(1), 85-103. DOI: 10.2478/jlecol-2020-0006 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Skokanová, H., Netopil, P., Havlíček, M., Šarapatka, B. (2020). The role of traditional agricultural landscape structures in changes to green infrastructure connectivity. Agriculture, Ecosystems and Environment, 302, 107071. DOI: 10.1016/j.agee.2020.107071 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Weingroff, R. (2017). The Reichsautobahnen [online]. Available at: https://www.fhwa.dot.gov/infrastructure/reichs.cfm [Accessed: 2023-02-15].
  11. Zeller, T. (2007). Driving Germany: The Landscape of the German Autobahn, 1930-1970. New York - Oxford: Berghahn Books, 297 pp. Přejít k původnímu zdroji...