
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0007
SONDA DO SVĚTA PEDAGOGICKÝCH A DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ VYBRANÝCH ČESKÝCH VYSOKOŠKOLSKÝCH UČITELŮ BĚHEM PANDEMIE COVID-19
- Jan Beseda, Ivana Shánilová
Pandemie COVID-19 otevřela nové otázky ohledně kvality vzdělávání, jeho formy a struktury. Výuka se přesunula do online prostředí a v něm byly také strukturovány všechny edukační aktivity. Příspěvek se zaměřuje na reflexi digitálních a pedagogických kompetencí pedagogických pracovníků vybraných českých vysokých škol během pandemie covid-19. Jedná se o učitele nelékařských zdravotnických oborů a učitele Univerzity Jana Amose Komenského. Článek se také věnuje pedagogickým a digitálních kompetencí vysokoškolských učitelů se bude článek opírat z pohledu kompetenčního modelu vytvořeného projektem PROFFORMANCE, který se zaměřuje na hodnocení kompetencí pedagogických pracovníků vysokých škol. Článek bude hledat odpovědi na následující výzkumné otázky: Jak studenti a učitelé vnímali kvalitu výuky během pandemie Covid-19? Jak vnímají užitečnost nástroje na PROFFORMANCE? Článek vychází z výsledků kombinovaného výzkumu pedagogických a digitálních kompetencí, který probíhal v letech 2020 až 2022 na vybraných českých vysokých školách a za. Jedná se kombinací kvantitativních dotazníkových šetření a výsledky ohniskových skupin a rozhovorů s učiteli a studenty nelékařských zdravotnických oborů a Univerzity Jana Amose Komenského. Data jsou pak doplněna o výsledky hodnocení pedagogických kompetencí nástrojem pro hodnocení pedagogického výkonu projektu PROFFORMANCE, na jehož vývoji se jeden z autorů článku podílel.
Klíčová slova: kompetence, kvalita výuky, nouzové distanční výuka, kompetenční rámec, aktivizace studentů
stránky: 7-15, online: 2023
Reference
- Almahasees, Z., Mohsen, K. & Amin, M.O. (2021). Faculty's and Students' Perceptions of Online Learning During COVID-19 (Open Access). Frontiers in Education, 6, 638470. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.638470
Přejít k původnímu zdroji...
- Abrami, P. C. et al. (2011). Interaction in Distance Education and Online Learning: Using Evidence and Theory to Improve Practice. Journal of Computing in Higher Education, 23, 82-103.
Přejít k původnímu zdroji...
- Beseda, J, Cogiel, A., Dokoupilová, L., & Macenauer, L. (2020). Digitální kompetence učitelů středních škol v karanténě. In: digitální kompetence učitelů středních odborných škol jako výzva současného vzdělávání. Brno: Paido, s. 195-202.
- Beseda, J., Cerny, M. & Pekara, J. (2021). The Reflection of Covid-19 Distance Education in Health Profession in Czechia: Comparison of View of Higher Education Teachers and Students. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11(3), 274. Accessed from: https://jates.org/index.php/jatespath/article/view/274
- Bodzin, A. M. & Park, J. C. (2000). Dialogue Patterns of Pre-service Science Teachers Using Asynchronous Computer-mediated Communications on the World Wide Web. Journal of Computer in Mathematics and Science Teaching, 19(2), 161-194.
- Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L. & Hanson, W. E. (2003). Advanced Mixed Methods Research Designs. In: Tashakkori, A. & Teddlie, C. (Eds.). Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 209-240). Sage.
- Deslauriers, L., et al. (2019). Measuring Actual Learning Versus Feeling of Learning in Response to Being Actively Engaged in the Classroom. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(39), 19251 -19257. DOI: 10.1073/pnas.1821936116
Přejít k původnímu zdroji...
- Domovic, V, Ledic, J. & Sokol M. C. (Eds.). (2018). HANDBOOK FOR TEACHING COMPETENCE ENHANCEMENT IN HIGHER EDUCATION, Zagreb: Ministry of Science and Education.
- Gonzales, J. & Wagenar, R. (2008). Universities' Contribution to the Bologne Process. An Introduction. 2nd ed. Publicaciones de la Universidad de Deusto.
- European Education and Culture Executive Agency (EECEA). (2018). Eurydice, The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report, Publications Office. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2797/330288
- Hagger, H. & McIntyre, D. (2006). Learning Teaching from Teachers. Realizing the Potential of School-based Teacher Education. Maidenhead: Open University Press.
- Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A. & Haywood, K. (2011). The 2011 Horizon Report. Texas: The New Media Consortium.
Přejít k původnímu zdroji...
- Holton, A. (2010). The Coding Process and Its Challenges. The Ground Theory Review, 9(1), 21-38. DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607941.n13
Přejít k původnímu zdroji...
- Koster, B. & Dengerink, J. (2008). Professional Standards for Teacher Educators: How to Deal with Complexity, Ownership and Function. Experiences from the Netherlands. European Journal of Teacher Education, 31(2), 135-149.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, J., Qin, C. & Zhu, Y. (2021). Online Reaching in Universities During the Covid-19 Epidemic: A Study of the Situation, Effectiveness and Countermeasures. Procedia Computer Science, 187, 566-573.
Přejít k původnímu zdroji...
- Karataş, T. Ö. & Tuncer, H. (2020). Sustaining Language Skills Development of Pre-service EFL Teachers Despite the COVID-19 Interruption: A Case of Emergency Distance Education. Sustainability (Switzerland), 12(19), 1-34. DOI: https://doi.org/10.3390/su12198188
Přejít k původnímu zdroji...
- Mäkelä, T., Mehtälä, S., Clements, K. & Seppä, J. (2020). Schools Went Online Over One Weekend: Opportunities and Challenges for Online Education Related to the COVID-19 Crisis. In: Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2020. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), pp. 77-85. Accessed from: https://www.learntechlib.org/primary/p/217288/
- Palacios-Hidalgo, F. J. & Huertas-Abril, C. A. (2021). The Potential of English for Social Purposes and Cooperation for Emergency Remote Language Teaching: Action Research Based on Future Teachers' Opinions. In: Slapac, A. Balcerzak, P. & O'Brien, K. (Ed.). Handbook of Research on the Global Empowerment of Educators and Student Learning Through Action Research. IGI Global, pp. 68-90. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-6922-1.ch004
Přejít k původnímu zdroji...
- Pozos, K. & Mas, O. (2012). The Digital Competence as a Cross-cutting Axis of Higher Education Teachers' Pedagogical Competences in the European Higher Education Area. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1112-1116. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.257
Přejít k původnímu zdroji...
- OECD. (2009). Evaluating and Rewarding the Quality of Teachers: International Practices. OECD Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. In: Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg.
- Rychen, D. S. & Salganik, L. H. (2003). Key Competencies for a Successful Life and a Well functioning Society. Göttingen: Hogrefe & Huber.
- Satake, E. B. (2015) Statistical Methods and Reasoning for the Clinical Sciences Evidence-Based Practice. Plural Publishing, Inc.
- Tigelaar, D. E. H., Dolmans, D. H. J. M., Wolfhagen, I. H. A. P. & van der Vleuten, C. P. M. V. D. (2004). The Development and Validation of a Framework for Teaching Competencies in Higher Education. Higher Education, 48, 253-268.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tüysüz, C. (2010). The Effect of the Virtual Laboratory on Students' Achievement and Attitude in Chemistry. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 37-53.